Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Knallerter fra Tjekkiet, Slovenien, Polen etc. Mærker som Tomos, Jawa, Romet, Komar etc.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Mens jeg arbejder på min sovjetiske motorcykel, har jeg en lille centraleuropæer på sidelinjen: Oprindeligt regnede jeg med at det ville blive en nem lille sag - men da jeg havde fået nyt karburatorlåg, frisk olie, kontrolleret tænding og så, faldt jeg over hvad jeg anser som værende en god grund til at åbne og kigge: Når jeg jokker i Union-pedalerne, så kommer der en lidt skramlet lyd "derindefra", og jeg har altså derfor stærkt på fornemmelsen at den lille slovak (eftersom at denne Jawa er bygget i Kolárovo) har stået uden olie for længe og vist nok skal efterses inden i...

Derfor bliver den nu lagt på pinebænken og skal skilles ad:
Cylinder og stempel afmonteres og kontrolleres. IF: Løses fejlen allerede her er jeg en glad gris. ELSE:
Hele motoren åbnes og tandhjul efterses. I samme nu bliver gear og koblinger også efterset og serviceret.

Mens jeg piller på dette her vil jeg nok se om jeg kan rette nogle af skønhedsfejlen på denne lille matchnummer knallert, frigangen når den står på centralstøttefoden må gerne være højere, der mangler en kædestrammer i bagbordside (og kæderne kunne godt trænge til en opstrammer - og det kan jeg nok også når det her er færdigt), lys skal gås efter og der skal monteres en ringklokke - for det er modellen uden horn.

Alt efter resultatet af ovenstående undersøgelse skal der indkøbes dele, og i den forbindelse bliver der samtidig indkøbt ny chokerstang (lige nu har jeg lavet en midlertidig en af et stykke svejsetråd), nyt bagdæksel til cykelpumpen (hvor jeg ligenu har sat noget tape for bare at have stellet lukket af trods jeg ingen pumpe har - knallerten bruger nemlig stellet til at trække vejret også). Og jeg falder nok over et par enkelte småting mere. Den ene pedalarm er bl.a. bukket og der er lidt "svej" på den ene bagfjeder også, og hvis det ikke kan rettes op på så må det jo udskiftes.

Lak - her foretages ingen udskiftninger; dens originale lak er for sin vis pæn i sin patina, dog er der nogle steder hvor der er slidt lidt ned, og der må jeg se om jeg kan finde den originale farve og så lige give den et lag hvor det skulle blive nødvendigt. Nye stafferinger til værktøjskasserne ("Automatic") ville da heller ikke være en dårlig ting at have da dem der sidder næsten er helt væk, men absolut ikke et must.
Hvad der ville være porno (foruden de to røde gulvtæpper jeg har lagt i værktøjskasserne - I skal nok få billeder) ville være at skaffe en af de originale indkøbskurve og luftpumpe - dog er kurven ikke køn, og er man bosat i København eller andre storbyer så har folk en tendens til at forvæksle cykelkurve (og derfor sikkert også knallertkurve) med byens skraldespande (det er jo altid noget at de ikke bare smider deres affald på gaden, men alligevel...).

Historien - for det har de fleste af mine køretøjer; jeg kan nemlig godt lide at undersøge deres fortid, også bare med nogle enkelte små anekdoter: Denne her er altså tilsyneladende bygget af ZVL (jeg skal lige have undersøgt typepladen helt i bund for at være helt sikker) som er en slovakisk fabrikant i Kolárovo i 1990 og har matching numbers - men den er ikke dansker: Knallerten kom nemlig først til landet i 2008 efter at have været renoveret i Ungarn. I 2012 modtager jeg den så i bytte for et andet projekt, og den kører - men jeg syntes ikke at den kører helt godt og den allerede dengang har lidt udfordringer, og kan dårligt nok trække sig selv og går i stå fra tid til anden. En karburatorjustering går i gang - og bliver standset af værkstedsflyt - og nu er knallerten blevet flyttet flere gange siden jeg fik fingrene i den, og den manglede derfor pludselig også karburatortop og den ene del af benzinindtaget (omløber til banjobolten). To styks origiginalværktøj medfulgte, og jeg har tilføjet en "universal" nøgle som fra en cykel. Dertil kommer et hjemmestrikket halstørklæde med JAWA mønster - og... vist en ting mere.

Billeder skal nok komme - jeg vil bare ikke tilbyde Jer de billeder har lige nu.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af 12V »

Det glæder jeg mig til at følge. Har selv skruet minimal lidt i sådan en, min kollega kører rundt på en. Lækker teknik og god komfort. To automat gear og CDI tænding duer!
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

12V skrev:Det glæder jeg mig til at følge. Har selv skruet minimal lidt i sådan en, min kollega kører rundt på en. Lækker teknik og god komfort. To automat gear og CDI tænding duer!
Ja de var faktisk ret godt fremme i skoene syntes jeg.
Min er en af de sidste modeller (årgang 1990); teknisk tror jeg ikke at der er den store forskel, men komfortmæssigt tror jeg at de kraftigere fjedredæmperne foran er bedre end på de ældre modellers tynde teleskobstænger - men det er kun et gæt!
Selv er jeg lidt nervøs for at skulle igang med automatgearkassen - men mon ikke at jeg med hjælp fra min Workshop Manual kan komme nogenlunde helskindet igennem? Det håber jeg.

Jeg regner med at tage arbejdstøj med på arbejde i morgen og så svinge en tur forbi værkstedet på svejercyklen og gå et par timer inden jeg tager hjem; primært vil det dog være for at rydde op (det trænger der til på min lagerhylde) - men jeg tager nok også et par billeder af Jawa'en som er lidt bedre end dem jeg har.
Men hvis der bliver tid allerede i morgen og/eller torsdag, så ville det være perfekt; for så vil jeg måske kunne forberede en liste over dele der skal indkøbes - og så få dem bestilt når der kommer penge på kontoen igen: Reservedelene ser faktisk ikke ud til at være så dyre igen - og fragten fra Tjekkiet er nu heller ikke dyrer end at sende en pakke fra Jylland af. Men først vil jeg have lavet en så komplet liste som muligt over ting der skal skiftes.

Jeg er som sagt allerede småstartet; bl.a. har jeg skiftet den grimme, uoriginale bøjle der holdt luftfilteret på plads (så var den nem at tage af og aktivere chokeren) ud med nogle fine skruer således at det ser pænt og ordentligt ud; indtil at jeg får skaffet mig en rigtig chokerpind, så klarer jeg mig med den svejsepind som jeg har bukket til formålet; den kan stikkes ind i hullet for at aktivere chokeren på samme måde som den originale pind gør det (den originale er fastmonteret; det er min ikke) - med den løsning er bøjlen jo helt unødvendig og bare grim.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Nå... Oprydningen var forholdsvis hurtigt overstået... Det var ikke alt det blev plads til på hylderne, men indtil videre klarer vi det jo nok. Lidt hjul, mine sidekasser, en flyttekasse med bøger, en Hunter-cykel fra 1950erne og min svenske FS1 er det eneste der står udenfor hylderne; på hylderne er bl.a. 2x Casal, Samurai, Jawa, Ardie og et FS1 stel - samt dele til dem + diverse MC og knallert dele.

Men det var jo ikke det vi skulle snakke om! For efter at jeg havde ryddet lidt op så fik turen til at afmontere motoren på Jawaen: Den ellers friske olie blev tappet af, tanken tømt og blæst ud - faktisk så den meget fin ud; Selv det interne benzinfilter var rent og pænt! Og motoren blev så separeret fra stel, karburator og udstødning.

Dernæst fik jeg igang med at tage cylinder og top af. I første øjekast var der egentligt ikke rigtig noget galt, men så fik jeg renset stemplet lidt og så de grater som jeg synes at have set gennem dem ene af kanalerne. Jeg er ret sikker på at jeg skal have nyt stempel! Cylinderen så faktisk din ud, men jeg undersøger det lige en ekstra gang i morgen.
Billede
Jeg går og overvejer om ikke jeg skulle fortsætte med at skille motoren ad, for jeg tror ikke at det kun er stemplet her der har gjort at den ikke kunne starte. Så overvejer stærkt om ikke der skal fortsættes; koblingen skal det bruges specielværktøj til: det minder om den trang jeg plejede at bruge på en Ford Ka mk1 til at afmontere oliefilteret, men om det ligger hjemme, på værkstedet eller oppe i min Hillman ved jeg faktisk ikke; mest tror jeg desværre på Hillman. Jeg har dog prøvet at fake værktøjet med en lærredsstrop med spænde, men der er ikke kraft nok på. Måske Anders har sådan en oliefiltertang...

Der er kommet et par ting på indkøbslisten nu, så må vi se hvor meget den vokser... Jeg har desværre ikke kunne finde det værktøj jeg skal bruge til startkoblingen, ellers kunne jeg jo godt have bestilt de første dele som jeg vidste jeg skulle bruge, og så efterfølgende bestille flere ting hvis det viste sig at være nødvendigt. Måske ligger det et sted på eBay...?

Det ser ud til at jeg har fået rettet lidt op på den skæve bagstøddæmper ved at skille den ad, rense den, og så samle den igen:
Billede
Ja, helt perfekt er det endnu ikke, men det er trods alt bedre end før! Jeg tror at problemet måske ligger i at hullet den glider ind i er skæv (som med Yamaha-centralstøttebenet), men jeg ved det ikke helt. Her er hvordan det så ud:
Billede

Og mens jeg gik og nussede rundt, så fandt jeg på nogle flere tossestreger...:
Billede
Jeg syntes egentligt at der ser meget fint ud med de små tæpper i værktøjskasserne...?

Billede
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Puha! Gennemgik lige listen over ting og sager der skal købes - og mangler nu kun at lægge stempel og stempelringe til; disse kan jeg ikke vælge før jeg har målt efter - men jeg går også og overvejer om man skal smide de 44 euro til en cylinder inkl. stempel og stempelringe (stempel og stempelringe alene er 8,40) - men det er kun hvis jeg efter nærmere inspektion vurderer at cylinderen ikke har det så godt som jeg først antog.
Cylinderen er standard 39mm (stemplerne fås fra 39mm til 40mm med 0,25 millimeters spring imellem).

Nyt nåleleje skal der til for det gamle er altså noget skidt! Det var nemlig et løst nålejele hvor rullerne sidder mellem to ringe og "forhåbenligt" bliver holdt sammen. 25 i alt - og jeg har kun kunne finde de 20! Jeg kan under alle omstendigheder bedre lide et "rigtigt" nåleleje der er lidt mere fikseret, og det ser da også heldigvis ud til at de er til at få til modellen!

Ud over nåleleje (2,20 euro / kr 16,50) har jeg overvejet at købe to nye gummislanger: De skal sidde mellem cylinder og topstykke som en stødabsobering - og her har jeg altså valgt at købe nyt for at de er friske - og at jeg er sikker på at det er gummi der kan holde til det 0,80 euro pr styks (12 kr i alt), der er også faldet en gummistøddæmper af cylinderen - så sådan en kommer der altså med i pakken! 1,60.
Choker-staven er også lagt i kurven, sammen med den banjo-ring-ting til benzintilførslen.
Jeg har overvejet et komplet pakningssæt, da jeg jo nok skiller hele motoren af (især fordi der jo nu kan ligge op til fem nåle nede i gearkassen.
Dertil skal der også bruges én kædestrammer, to kæder, muligvis en tandrem, endeproppen til stellet, en ny pedalarm, og lidt andre småting.
Derudover har jeg kigget på nogle frække ting og sager, bl.a. den kurv, og jeg går og overvejer og tænker og vurderer... Det er 8 euro - det er jo ikke alverden, men det er jo heller ikke fordi det er billigt (dog er det jo en kurv nøjagtigt tilpasset knallerten og ikke bare en cykelkurv med noget spændeblik). Jeg har også haft kig på nogle stænkklapper - overvejer faktisk to så der er til både foran og bagpå, luftpumpe - og så har jeg lidt kigget på en ringklokke... åndssvagt at købe en ringklokke i Tjekkiet når jeg bare kan cykle forbi en cykelsmed på vejen hjem fra arbejde og købe en, men der er lidt frækt ud, og er tjekkisk (opkaldt efter det højeste bjerg i Hrubý Jeseník bjergkæden; Praděd)
Billede
Det er jo heldigvis en af de ting som jeg kan undlade hvis jeg pludselig ser at der skal købes mere! :) Uanset hvad så skal der en klokke på knallerten, for lige nu er der ingen, og skulle det går helt galt, så har jeg garanteret også en ekstra i kælderen eller kan finde en på en skrotcykel når der er udrydningsdag igen.

Der kan stadig dukke flere ting op som skal skiftes! Tandhjul, aksler, og så videre...
Jeg søgte lidt på nogle af tingene på eBay da jeg også ville se om jeg kunne finde de transfers som jeg mangler til værktøjskassen - og det blev der slået fast at reservedelene bliver købt som nye i Tjekkiet! Både nye og brugte fra eBay (både fra England, Tyskland og Østrig) var langt højere i pris end hos den knallert/motorcykelforhandler som jeg har fundet i Zlín i Tjekket:
Billede Billede Billede Billede
(det er bare et lille udvalg af billeder fra butikken)... det er jo som at se en tjekkisk Benny!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Nå! Så blev cylinderen inspiceret - og den fejler ikke noget - heldigvis! Så jeg har nøjes med at bestille stempel, nåleleje og stempelringe - totalprisen (inden fragten kommer på) er blevet lige omkring €80 (lige godt DKK 600)...
Men ja det er så ikke kun for de ting... men også en del af de tidligere nævnte ting (herunder chokerstav, banjoringen, stelprop, pakningssæt, pedalarme (begge sider + pedaler; de var nemlig ikke ens), gummislanger til topstykket (de gamle var blevet hårde som plast så jeg tænkte at de skulle vist skiftes), gummidæmper til cylinder, stænkklapper, tjekkisk klokke, original kurv) - samt lidt lir i form af specialværktøj - og en ret stor nøglering (6,6 cm) - ja en del af tingene er ikke need-to-have, og kunne egentligt have ventet, men jeg var nød til at lægge en ordre nu, da jeg opdagede at jeg manglede noget specialværktøj - og så snart pakken fra Tjekkiet kommer håber jeg på at kunne komme videre ind i motoren - og regner med at skulle bestille mere derefter - og det bliver nok også en afskrivning der af de moderate - især hvis det viser sig at der skal nye tandhjul og aksler til...

Jeg har derudover lavet lidt arbejde på centralstøttefoden i håb om at jeg kunne få Jawaen lidt højere op i røven; bagjulet går imod jorden, og først ville jeg svejse en lille kile på i det indhak der går på stellet for at få mere højde på, men så pludselig opdagede jeg at fødderne ikke var ens: de var blevet slidt og derefter bukket. Jeg har nu prøvet at få fat på den rigtige "holdning"; svejset det så der ikke var revner efter de gamle brud, og så sørget for noget maling; men går det helt galt, så ved jeg jo hvor jeg kan få en ny, original.

Derudover har jeg ikke fået lavet helt så meget som jeg håbede på grund af det manglende værktøj. Lige nu venter jeg på fragtprisen - den er desværre vægtafhængig - heldigvis er det jo ikke meget tunge ting jeg har bestilt, og når den er kommet så kan det hele betales. Om to uger er næste værkstedsaften - og måske når jeg på værkstedet inden da. Måske ikke.

Før motoren er færdig kommer der ingen nye billeder. Der er ikke meget at se på hverken knallert eller motor som det er lige nu...
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af 12V »

Hold da op en lækker butik ham den tjekkiske Benny har!

Er spændt på at se din motor renovering, har aldrig set sådan en splittet ad.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

12V skrev:Hold da op en lækker butik ham den tjekkiske Benny har!

Er spændt på at se din motor renovering, har aldrig set sådan en splittet ad.
Ja det ligner at det er én der ved hvad han har med at gøre! Derfor føler jeg mig også meget tryg ved at købe ind hos ham.
Det er også første gang at jeg prøver at splitte sådan en ad! Og jeg frygter det lidt - dog håber jeg at den Workshop Manual jeg har printet ud og indbundet vil være en stor hjælp - men nu må vi se.

I alt fald er prisen på fragten kommet: Alt i alt landede fakturaen på 103 euro - sådan cirka 25 euro fragt. Fakturaen er nu betalt og i løbet af denne uge burde der jo så være en pakke på vej fra Tjekkiet - fra nær den slovakiske grænse: Min Babetta er jo også lavet af ZVL fra Slovakiet.
Indtil videre er min oplevelse med Jan her, rigtig god: Meget høfligt svar jeg har modtaget fra ham vedr. nogle forespørgsler (et enkelt spørgsmål fik han dog ikke svaret på) - men ellers rigtig høflig og virker meget professionel. Delene vil jeg kunne sige noget om når de kommer.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg lovede jo egentligt at vise hvordan sådan en Babetta ser ud inden i, så inden jeg skruer den sammen smider jeg lige et par billeder op:
DSC_0552.JPG
DSC_0552.JPG (509.13 KiB) Vist 16675 gange
DSC_0553.JPG
DSC_0553.JPG (382.38 KiB) Vist 16586 gange
Motoren så jo fin ud inden i, og pludselig kunne jeg ikke huske hvorfor jeg egentligt skulle skille den ad da dens problemer jo nok nærmere lå udenfor gearkassen men i "koblingerne". Men da jeg fandt den sidste nål kunne jeg jo godt huske at jeg ikke kunne tælle alle de nåle fra det gamle, løse nåleleje (det var en type der ikke sad sammen, men sådan et er købt og monteret).
DSC_0452.JPG
DSC_0452.JPG (485.68 KiB) Vist 16675 gange
Jeg skal nu bare have samlet motoren sammen, men jeg tror nu at jeg køber nogle nye bolte til at holde huset sammen: Nogle af de bolte (langt de fleste faktisk) som sad i var næsten umulige at få ud, og kærven (lige) på næsten dem alle var udvidede... Derfor har jeg haft i tankerne at købe nogle nye M6x45 umbraco bolte i stedet for selvom at det jo ikke er det originale, men jeg tror at det er mere praktisk.

Derudover så skulle jeg gerne have en pakke på vej fra Jan i Tjekkiet med nye dele til "koblingen": Startsko, accelerationssko og gearsko - og de kan alle monteres selvom motorhuset er helt samlet, da de sidder bag et plasticskjold på motorens venstre yderside. Der er også bestilt ny tandrem, og nye tandhjul til alle fire steder; to bagved og to foran - samt nogle andre smådele. Alt i alt skal det nok blive blive godt :)

Når den så er gjort klar regner jeg med at skulle finde et godt sted til nogle billeder; desværre har jeg bare ikke kunne skaffe lakken for det ville jo ellers have været lækkert at give den en opfrisk de steder hvor det skulle være nødvendigt.
Senest rettet af CrazyCatman ons 5. apr 2017 20:47, rettet i alt 1 gang.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af claus olieklud »

hej catman... det er lang tid siden du har skrevet, har du været frosset inde ?

det er godt nok en kraftig krumtap der sidder i sådan jawa, vangerne er jo lige så store som en 125 ccm.
også noget special gearskiftersystem - meget fint med lidt billeder af mekanikken.

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Ja, jeg har haft ret travlt med arbejde så meget af hjemmetiden er enten gået med at være på værksted - eller hjem og direkte i seng; og her i weekenden står den på arbejde igen; jeg håber at kunne holde fri onsdag så jeg ikke ender med en 12 dages arbejdsuge i denne "uge".

Jeg regner med at få taget et billede af "den anden side", så man kan se alle de forskellige koblingsdele der sidder, indtil videde må vi nøjes med en splittegning:
Billede
Jawa Kobling.PNG
Jawa Kobling.PNG (96.26 KiB) Vist 16649 gange
På "navnesiden" (den venstre side af motoren) under det sorte skjold har vi koblingssystemet - det er afbilledet i højre side af billedet, og nedenunder fra reservedelskataloget.

Nummer 2 er startskoene, som har forbindelse til krumtappen. Startskoene sidder udenfor #1 (Starttromlen) og skal gerne gribe fat i #4.
Nummer 6 er accelerationskoene som sidder inden i indercirklen på starttromlen.
Starttromlen, som vel er den egentlige kobling, er så forbundet til geartromlen (#15), hvori gearkæberne (#19)sidder. Denne del har forbindelse til det bagerste tandhjulsæt og videre ud til træktandhjulet med kæden til baghjulet. Gearingen i slutfasen er z13/51 og cykeldelen har z26/18 - og de bliver som sagt alle fire skiftet ud, eftersom jeg jo også har købt ny kæde, og der jo ikke er nogen grund til at ødelægge dem (z13 tandhjulet var allerede lidt slidt, de andre har jeg ikke kigget efter endnu).
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Lige et kort indlæg da jeg jo lovede at tage billeder af koblingssiden af motoren, den er nu blevet samlet med friske pakninger og nye bolte.

Først vil jeg vise koblingen i sin samlede udgave. Det er kun løst sat sammen da jeg stadig afventer de nye dele, bl.a. tandremmen der skal sidde under de to skåle og forbinde dem. Der skal ligeledes være en plade over geararmene, men hvis jeg havde monteret den kunne I jo ikke se dem...
DSC_0560.JPG
DSC_0560.JPG (461.63 KiB) Vist 16588 gange
Men hvorfor har jeg så plade på start- og accelerationsarmene? Jo, det er for at give et samlet billede hvordan det skal sidde, for nu viser jeg Jer start- og accelerationsarmene adskilte:
DSC_0559.JPG
DSC_0559.JPG (492.47 KiB) Vist 16588 gange
Accelerationsarmene sidder nemlig fast i tromlen/skålen via låseringene. De tager fat i den plade/skål/tromle hvor startarmene er monteret på som samtidig kan gribe fast i skålen hvor Accelerationsarmene sidder.
Og sådan er vi alle forbundene i livets store kredskøb.

Når de nye arme kommer (hvis I kigger på klodsen på startarmen tættest på gearhjulet (lige syd for blokkens "210" skrift), mangler lidt belægning. Og Accelerationsarmene (ligger oven på cylinderen) er også lidt slidte.

Men det skal nok blive godt!
Senest rettet af CrazyCatman ons 5. apr 2017 20:45, rettet i alt 1 gang.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af claus olieklud »

hej... måske det bare er mig der er blevet lidt svagt synet, men billederne virker lidt mørke denne gang.

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Ja... jeg troede at det var arbejdets firewall - men det kan jeg se herhjemme at det var det ikke ;) Jeg har lige oploadet dem igen efter en rescale
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Koblingerne er skiftet. Motoren er monteret. Dækkene er skiftet - knallerten er så godt som klar til at blive lagt sidste hånd på!

Men... når jeg trykker på pedalerne går motoren ikke igang; stemplet står helt stille og den er bare hård og trykke på. Så ned på jorden med knallerten igen - og så bruger vi fødderne!
Stadig samme problem... nå, jeg stiller den lige over i hjørnet så jeg kan tænke over hvor jeg har lavet fejl... inde i gearkassen? Skal jeg virkelig skille den ad igen? Jeg var ellers ret sikker på at de er blevet sat tilbage som jeg tog dem ud, og at de også passer med tegningen.

Nå, men jeg bakker knallerten og... motoren tørner?! Skub frem ad: Ingenting. Bak igen: Motoren tørner...
Jeg har åbenbart fået vendt motoren om... men hvordan? Gearkassen? Det håber jeg ikke... Koblingerne? Ja, nu jeg tænker over det: Det slog mig mens jeg så Ninja Turtles; måske har jeg vendt start forkert?

Jeg afmonterede plasticdækslet til koblingen igen nemlig for at se om det hele bare sad fast, og der kunne jeg se at hele toget, frem til og med tandremmen kørte rundt, den tromle hvor tandremmen er monteret kører også rundt, men den yderste gør ikke, drejer jeg den manuelt bevæger stemplet sig...
Jeg er elendig til slyngkobling, men jeg er nu ret sikker på at jeg har fået vendt startkoblingen forkert så når tandremmen nu for dens anker til at dreje rundt at de i stedet for at blive slynget ud mod skålen, nu i stedet for bliver slynget ind mod deres eget anker - men når jeg bakker knallerten så bliver de slynget ud...

Jeg har lige vasket min Castrol kedeldragt! Og faktisk også mit andet arbejdstøj... men jeg burde cykle ned på Christiania nu for at lave den knallert mens jeg stadig har i frisk mente hvad der (måske?) skal til... så nu går jagten på noget arbejdstøj... og få hængt min kedeldragt til tørre så den er klar til efter min ferie.

Skulle jeg mon gå til værkstedet og så køre hjem - eller er det at skyde hunden før andejagten er gået ind eller hvordan man nu siger det...
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Okay; nu er det så at jeg har nogle udfordringer hvor jeg måske kunne få brug for lidt hjælp...

Motoren er blevet samlet, og koblingen skilt og samlet igen - alt vender som mine billeder fra før adskillelsen og som tegningerne i reservedelskataloget og værkstedsmanualen - jeg har endda kigget på billeder og videoer på Indernettet hvor jeg kunne se hvordan de forskellige arme skulle sidde. Alt ser rigtigt ud men: Når jeg skubber knallerten frem, med motor aktiveret (der sidder en lille dut som kan hives og drejes for at aktivere og deaktivere motor, så der enten bruges energi i pedalerne på at starte motoren eller der kun skal bruges energi på at cykle - i en meget lav gearing) er den let at skubbe frem - og når jeg trækker knallerten baglæns har jeg "hakken" i motoren...
Dernæst kommer så at hvis jeg tramper pedalerne frem så tørner motoren også, men starter ikke.
Men eftersom at jeg ikke kan få motoren til at "hoppe" ved at trække frem (jeg får ingen modstand overhovedet) så er der noget galt: Faktisk er motoren nu bagvendt!

Jeg kan som sagt ikke længere se fejl i koblingsarmene - nogle idéer om hvad jeg ellers kan have vendt forkert for at vende motoren om?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
monty2dk
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 19:39
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af monty2dk »

Hej.
fik du nogensinde fixet jawa knallerten?

Hilsen Anders
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Hej Anders, nej desværre ikke: Arbejdet tog for meget af min tid, og i perioden lige efter gik den korte tid jeg havde på værkstedet primært med at sandblæse og male på min gamle ukrainske motorcykel - derefter kom der mere arbejde - og under Coronakrigen var jeg konstant på arbejde så det var sjældent jeg egentligt var hjemme - og når jeg var hjemme så sov jeg mest bare for at få fornyet energi.

Men jeg har gået i denne uge og tænkt at jeg skal igang med Jawaen igen!

Jeg har en fejl på den som kan være medgivende til at den laver fejl, nemlig en utæt pakdåse; dog lyder det som sagt til at den tager fat når jeg bakker, så måske kommer griberarmene i indbreb i "bakgear": derfor troede jeg oprindeligt at jeg havde fået vendt startkoblingen forkert, men nej den så ud som den gjorde på det billede jeg tog inden adskillelse.
En anden mulighed er at det ene tandhjul (driving gear, 451 9 224 22 001) kan vendes forkert og at jeg måske har fået gjort det - og jeg tænker at det kan være årsagen til at jeg kun kan få den til at "hoste" når jeg trækker knallerten bagud men at der ingen modstand er når jeg trækker den fremefter - det er kun en teori.

Jeg agter at kigge på Jawaen igen i næste måned, da jeg allerede har en ret travl april med arbejde, operation og flytning.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg har brugt lidt tid på at studere tegninger (og bestilt reservedele fra Jan i Zlín - blandt andet nye pakdåser) - og selvom tegningerne viser at alt er samlet korrekt, så har jeg altså stadig på fornemmelsen at min gear-kobling er samlet forkert - dog ser jeg forskellige setups på billeder rundt omkring.

Starter-koblingen (to tynde arme) ser ud til at være samlet korrekt ud fra tegningerne og fra billeder/film, accelerationskoblingen (tre små arme) ser også korrekt ud - og underligt nok ser gear-koblingen også korrekt ud i forhold til tegningerne og de fleste billeder jeg finder - dog er mange af billederne med den lette udgave og ikke den tunge som jeg har; jeg ved ikke helt hvad forskellen er.
Mit setup er "Mod uret", "med uret" (når monteret) og "med uret" - måske vil jeg prøve at vende gearkoblingen når jeg alligevel har den ude for at skifte pakdåserne.

Hvorfor ville gearkoblingen have nogen indflydelse?
Når jeg trækker knallerten baglens får jeg som nævnt en "hosten" fordi motoren tørner (jeg mener faktisk at jeg også får lys i lamperne hvis jeg husker korrekt), men starter ikke; når jeg derimod enten skubber den fremefter - eller pedalerere (med motoren "aktiveret" på omskifteren) får jeg ingen modstand - som når man "cykler baglæns" på en racercykel/mountainbike.
Hvis jeg efterhånden forstår Jawaen godt nok ud fra tegningerne fungerer starten således:
1) Pedalfortandhjulet (A) drejer fremad når man cykler og overfører kraft til dens eget bagtandhjul (B) (venstre side)
2) Dette får hjulet til at dreje fremad og derved drive "motor" bagtandhjulet (C) (højre side)
3) Kæden i denne driver således motorens fortandhjul (D) som er forbundet med aksel gennem gearkassen til gearkoblingen (E) på den modsatte side (venstre side)
4) Remmen omkring dennes tromle driver så tromlen foran på motoren hvor starterarmene (F) og accelerationsarmene (G) sidder: disse er forbundet til krumtappen (H) og (på højre side) svinghjulet.

Så min logik siger mig at hvis H bliver aktiveret ved at knallerten går bagud må E således udvide sig således at den griber om tromlen som så driver F og G vha remmen som så aktiverer H.
Men da H ikke aktiveres ved fremgang forbliver E sammenklappet og derfor tænker jeg at trods tegninger og billeder er den vendt forkert.

Måske tager jeg et kig allerede tirsdag efter arbejde: jeg gider ikke rigtig at bruge benzin på at køre når jeg alligevel skal være i nærheden om et par dage.

Ud over pakdåser er der også bestilt ekstra pakninger (i tilfældet af at jeg er nød til at operere igen senere), og et nyt tandhjul: Det jeg monterede i 2017 var et z13 som det originale, men i Typegodkendelsen står der at det skal være et z12 - så sådan et er bestilt! Bagtandhjulet passer på Typegodkendensen, så nu er det kun karburatoren der er ulovlig; det er nemlig den originale Jikov 2912 DC, men jf Typegodkendensen skal det være en Jikov 2909 DC - den har jeg dog ikke kunne finde endnu. z12 kommer dog ikke på før efter jeg har fået knallerten til at køre!

Originale - men ikke som Typegodkendensen? Det er som tidligere nævnt en importret model, oprindeligt kørt (eller i alt fald renoveret) i Ungarn. Standardkarburatoren fra fabrikken var en 2912, men i Danmark gik den ikke, der fik den samme karburator som den lidt ældre Jawa Babetta 207, nemlig 2909.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Der er reservedele på vej - men jeg var i går forbi værkstedet for at kigge nærmere på koblingen og den er altså god nok: den kan kun samles på en måde hvis den skal passe i tromlen. Dog opdagede jeg at den drivende enhed har et løst øje (den ene af de forhøjede øjer på billedet nedenfor), så det vil jeg have skiftet! Og derudover var der slået en flig af den ene sko, så den bør nok også skiftes.
Billede

Men så var det jeg kom til at tænke: Heavy or Light? Gearkoblingen findes i en tung og en let udgave, og jeg skal da gerne indrømme at min viden om slyngkobling er ikke helt nok til at kunne sige hvad forskellen er - derfor d'herrer:
Hvad er forskellen ved en tung eller en let slyngkobling?

På det store Internet har jeg set begge dele monteret, i det engelske reservedelskatalog er det den lette og på min knallert er der lige nu monteret den tunge kobling, men da jeg har ikke set nogle danske billeder, så jeg er faktisk ikke sikker på den danske opsætning, men eftersom at jeg er lidt af en tossepande og derfor gerne vil have den så tæt på lovlig som muligt vil jeg jo helst have det til at være som de danske (jeg får z12 tandhjul hjem, men mangler stadig at finde en 9mm Jikov karburator)...

Men ja, nu skal jeg alligevel købe ny slynge - og det er ikke kun armene der er tung/let men også slyngen/driveren og pladerne - så enten skal jeg bare købe ny tung driver og sko - eller købe en komplet let kobling (driver, sko og plader) - eller begge dele og prøve begge af og skabe mine egne erfaringer; så kan jeg nemt have en tætsluttet æske (f.eks. en isboks) med et ekstra koblingssæt således at der "nemt" kan skiftes.

Jeg fik desuden testet systemet igen, og der er gnist sådan som den sidder nu!
Dog skal der jo stadig skiftes pakdåse og renses og affedtes (der er bestilt bremserens fra Kroon) i koblingshusene - og så har jeg set at bundpropsskruen lækker olie! Så den skal jeg have efterset og som minimum have skiftet pakning!

Men... det er altså lidt fjollet med tre slyngkoblinger!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Østeuropa"