Hjælp til kreidler!

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

jeg prøver det med ankerpladen! men det andet har jeg kigget på.

-kan du sige mig hvilken vej topstykket skal vende? for jeg har sat det med de fede/stor ripper op af. fordi jeg tænkte varmene altid søger op ad?

kan det betyde noget? for når jeg ser på billeder kan jeg se mange der har de fede/store ripper ned af?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3470
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af 12V »

Den største ribber skal vende ned, men det betyder ikke noget så længe det er tæt.

Hvad med dine simmeringe ved krumtappen, kender du til deres stand?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det drejer sig om de sene, mere kantede RMC-topstykker, skal den store del være øverst. Det har dog ingen praktisk betydning - kølefladen er totalt overdrevet. RM-udgaven har et 'bølget' topstykke med tændrøret forskudt fra centrum - her skal den store del af toppen vende nedad.

Logisk set stiger varmen til vejrs. I praksis bliver en totakter varmest på udstødningssiden, men hvis blot kølefladen er tilstrækkelig, er det nærmest ligegyldigt - alu fordeler varmen rigeligt hurtigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

jeg ved ikke med simmerringen? er det den der sidder bag svinghjulet? det kunne jo godt være den, for så får den jo falsk luft?


- mit topstykke sidder tændrøret ikke i centrum?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis tændrøret sidder forskudt fra midten, er det et RM-topstykke. Så skal 'bulen' vende nedad. :-)

Hvis alt andet fejler, kan den simmerring sagtens skabe det bøvl. Motoren skal skilles ad, for du kan skifte den. Det er i hvert fald lettest, da det ellers er svært at se, om den sidder rigtigt - hvis afstanden til hovedlejet er for stor, falder den ud. Hviler den mod lejet, bliver den utæt i en fart. På nogle motorer er det indenfor 2mm, det kan gå galt.

Har du prøvet at starte den uden udstødning på forrøret? Det larmer som bare pokker, men de udstødninger kan altså stoppe til overalt - dvs også i reflektionsvæggen før lyddæmperdelen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

så nu har jeg kigget lidt på det, ankerpladen sidder helt med uret,
topstykket med buen ned af
og har prøvet med benzin starter, og det er næsten lige før den kommer igang.
da jeg havde cylinder og top af hældte jeg benzin ned i kruptappen/huset
og der begyndte den at dryppe fra et eller andet sted? så der må være noget der er utæt? (ellers er det mig der har bøvlet lidt med kabu så der kommet noget på motoren.. :hihi) jeg ved ikke helt hvor den drypper fra, men et sted under motoren.

- kan du ikke forklare mig måden at skifte den simmerring.. altså du ved 1 skridt og så 2. skridt så det bliver så overskuetlidt som muligt :teeth2
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Når du kun skal have højre halvdel af krumtaphuset af, er det kun et spørgsmål om at løsne 10-12 bolte/møtrikker og lirke den fra hinanden. Det kræver lidt tålmodighed, da den godt kan drille lidt - især styrebøsningerne i blokken kan være groet lidt fast. :-) Hvis den drypper benzin i det beskrevne scenarie, kan det være så simpelt, at du skal spænde alle bolte efter. I værste fald skal pakningen skiftes - husk at smøre den ind i fedt! ;-) Ellers kan den svede olie og være ret besværlig at montere. Ved skift af pakning SKAL motoren måles ud påny. Hovedlejerne skal have 2-5/100mm slør: for lidt og lejerne bliver knust, for meget og motoren støjer og tændingen bliver upræcis. Simmerringen skal bankes i udefra og som regel passer det, når ringens yderste kant flugter med krumtaphuset... Som regel! ;-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

hold da op! det lyder som en større omgang!
hvad vil det sige at måle ud? det har jeg aldrig hørt før?

- jeg snakker lige med den gamle om senere :thunge
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Hovedlejerne er ikke ligesom almindelige kuglelejer. Prøv at google 'bo17' :-) Yderste lejering monteres i krumtaphuset og inderring + kugler monteres på krumtappen. Så samles motoren og vha et måleur måles sløret sideværs. Hvis det f.eks. er 0.09mm, lægger man en 0.02mm shim (afstandsskive) på hver side af krumtappen bag lejets inderring. Sløret skulle således være 0.05mm.
Det er simpelt nok, men der kræves både en speciel aftrækker, shims og et måleur.

Hvis du ikke kender nogen med det rette værktøj og sans for jobbet, så lad være at prøve selv - det kan kun laves på én måde, og det er den rigtige!
Til gengæld er der let 30.000km i en tunet motor og uden pis 100.000km i en helt lovlig, når det er sat rigtigt op.
Der findes mig bekendt INGEN almindelige lejer med de rette mål (17x44x11) som kan bruges i stedet.

Der sidder nok en låsering på gearpedalen, du også skal tage hensyn til, i øvrigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

jeg takker mange gange!

- men nu spinder den! :(y)
jeg fandt ud af at studsen ikke var plan i bunden, så den fik lige en omgang med fil og sandpapir,

og vupti andet hug var den igang! den trænger dog lige til det sidste finjustering.

- du skulle vel ikke have nogle RAL koder på tank og stel til en 77'er? :thunge
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

FANTASTISK! :D

Nix. Primært fordi farvekoderne ikke komme fra RAL-systemet, men der findes selvfølgelig RAL-farver, som minder om de originale.

Pletmaling er udelukket som følge af, at det org. farvevalg består af en grundfarve, som skinner igennem den, der kommer ovenpå.
Hvis jeg skal hjælpe yderligere, vil det dog være en god ting at vide, hvilken farve, det drejer sig om. Den velkendte Metallic-grønne blev også brugt på en Golf, så vidt jeg lige husker - grundfarven var dog anderledes. Jeg MENER, at grundfarven til den grøn-metallic farve er bleg-gul/cider-agtig. Hæng mig for alt i verden ikke op på det. ;) Du kan sikkert se det i/omkring et stenslag eller lignende.

Tanken skulle gerne være forchromet på en RMC - ellers er det en RM i skrabet udgave. Mig bekendt fandtes den kun i den såkaldte Leucht-orange og med Fischsilberschwartz tank. Åhgud, hvor tungen dog slår krøller på sig selv! :P


Mht. finjustering... Hvis den er dansk og lovlig, er der intet ud over tænding og tomgang at justere på. Hvis den ikke går fornuftigt, er din karburator slidt op - et nyt spjæld, nål og dyserør hjælper gevaldigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

hmm så er der en eller anden torsk der har malet den over, for min er blå..

jeg må kigge lidt på det med malingen når jeg får tingene hjem fra glasblæsning.

du kunne vel ikke sige mig hvilken motor jeg har? der står tu-m 130 på den (lige bag ved cylinder, på højre side). for den skulle da hedde tum 186 for at være lovlig at køre med?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

TUM130 er så vidt jeg husker til de gamle, blæsekølede modeller. Den stemmer i hvert fald IKKE overens med årgangen.

Blå har skam også været en org. Kreidler-farve. Jeg mener, den er lidt henad Madam Blå, men jeg har aldrig set en i den org. farve.

Kig da nogle billeder igennem og find en farve, du synes om. :-) Lykkeligvis prydes den af en masse stafferinger, så en frisk farve på både stel og tank ser brandgodt ud. Den klassiske med sort stel og farve på resten kan virke lidt fesent. I hvert fald, hvis det ikke er en FLOT lak og en iøjenfaldende farve som GUL, orange eller kawa-grøn.

Bevares, det er en smagssag, men det er i hvert fald mit syn på sagen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

nej det er da noget være fusk, så må jeg ud at kigge lidt på en tum 186 på et tidspunkt!

- jeps den er madam blå.. den er dog desværre lidt medtaget, for det ser heller ikke ud som om den har været malet inden under. den har heldigvis ingen buler, men der er nogle hakker i lakken og i dem er der kommet en smule overflade rust i.


lige nu er planen at male stellet så tæt på som original grøn, samme med madkasserne og bagskærmen. også tanken sort med de grønne strafferinger hen ad. også har jeg sorte motorskjolde, de tænkte jeg kunne være en flot sammen sætning og beholde forskærmen chrom som den er nu :teeth2
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvilken af de grønne farver er du på jagt efter? Metallic eller 'kawasaki'? :)

Jeg tror, det bliver et lidt mystisk kontrastforhold, hvis tanken er sort og stellet grønt. Men ok, jeg er jo også vant til at glo på Kreidlere på daglig basis, så det er sikkert mig, som er forstokket. :P

Forskærmen er lavet i rustfri, i øvrigt - den er ikke forchromet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af strynboen »

ja puch og kreidler kørte med rs" skærme,,så kan de andre mærker lære det...nå ikke??de gik fallit da de ikke solgte nogen reservedele..det var så ulempen ved top kvalitet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Strynbo >> arh... Det er en T.Hansen-historie. I hvert fald for Kreidler's vedkommende. :-) Oprindeligt var Kreidler Werke en fabrik, som producerede bl.a. kobberkabler. De blev sønderbombet under 2. Verdenskrig og sønnen af grundlæggeren ønskede at lave et driftsikkert køretøj i efterkrigstiden. Deraf kommer grundkonstruktionen i drivlinien - 4-5 koblingsplader, krumtap god for 14.000rpm.
De to selskaber forblev under samme regnskab og administration - produktionen af knallerter og motorcykler gav et fint overskud, som man valgte at pumpe i kobber-virksomheden, men den gav for stort et underskud i længden. Havde de to selskaber været 100% adskilt, er der stor sandsynlighed for, at knallert-delen havde eksisteret endnu. Oliekrisen omkring 1980 gav en høj indtjening - det er lidt mystisk, at Kreidler gik konkurs, netop som indtjeningen nærmede sig sit højeste siden '60erne.
Kobberfabrikkens tilsyneladende nødvendige eksistens fungerede som et anker fra et containerskib i en robåd... En lille gruppe gutter prøvede at stable en håndbygget serieproduktion på benene, men det var ikke rentabelt. Ovenpå oliekrisen var det ikke ligefrem billigt at producere små kvantum, og især japanernes billige og hyper-effektive produktionsapparat havde allerede sikret dem markedet. Desuden løb tiden fra 50cc-klassen, bl.a. pga. nye støjkrav, som tillod 80cc og max 8000rpm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af claus olieklud »

hej... så fik vi også sat historien på plads... tak for det - hilsen claus olieklud...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var så lidt - jeg gør mit bedst for at aflive den T.Hansen-myte. :P

I øvrigt vil jeg være fræk at påstå, der må være liden respekt til overs for en producent, som bevidst laver noget skrammel, kun med det formål at tjene pengene ind på reservedele.

Mit umiddelbare indtryk af Yamaha'en er, at den er bygget til det, den er bygget til: Dvs. ca. 6HK og en relativt beskeden over-kapacitet. Det er blot endnu et led i japanernes mentalitet omkring effektivitet. Hvorfor bygge en motor, som kan håndtere 15HK, hvis den fra fabrikkens side aldrig kommer over 6HK?
Så kan man spare på materialevalget indenfor visse rammer, uden man reelt går på kompromis med kvaliteten.

Kreidler's tidlige racermaskiner kørte med serie-krumtappen... Fuldstændig tåbeligt at benytte en krumtap, som kan håndtere 14.000rpm i en motor, som i standardtrim stort set aldrig ser mere end 9.500rpm, vedvarende. Overproduktion og penge lige ud ad vinduet, set med økonomi-øjne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af strynboen »

det er vel ikke at modsige dig,,at puch fandt balancen mellem kvalitet og pris...det gjorde kreidler aldrig..puch var jo samme historie..dog våben kuglelejer biler..
der var vel ikke nogen som prioeterede knallerter højt...kun så længe de gav overskud..nsu lukkede jo også for knallerter..da de begyndte at produsere biler..da folk havde råd til at købe dem..knallerter var for fattigrøve og folk uden kørekort..og så fanatiske samlere...som i dag..det har vel ikke forandret sig...bortset fra at de unge i dag køber en bil som 18 årig..og springer de år med knallert over...nok den entelige grund til at alle de gode knallerter forsvandt i hele europa..og ikke kun pga de danske regler...de forsvandt pga velstand i hele europa....
mit indlæg omkring reservedelssalget er min egen erfaring..of tolkning af hvad jeg selv oplevede dengang..ikke et latterligt firmas tilfældige historie omskrivning...hvis der er ligheds punkter er det helt tilfældigt..og ikke et bevidst tiltag fra min side...håber ikke jeg får en copyright sag på halsen..
resten vil jeg give dig ret i... :hihi
jeg mindes at mange kreidlere blev sat til side..eller solgt billigt..når pilfingrene ødelagde dem..det var rasende dyrt at få dem repareret..samme problem som med honda cd-50..de blev sat væk...heldivis for det er de ladefund som vi alle håber at finde i dag
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"