kreidler 5 gear renovering

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg har engang skiftet fjederen uden at presse noget fra hinanden. Jeg kan ikke helt huske fremgangsmåden, men jeg mener at jeg ligesom skruede den på og det var ikke let, men det kunne lade sig gøre.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

Hej Jan
Det var også sådan jeg fik den gamle der var knækket af, det var med en stor skruetrækker, og temmelig voldsomt, så ville høre om der ikke findes en anden måde.
MVH Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er ikke "bare lige"...

Edit: Eller, jo. Det er for så vidt enkelt nok, men man skal skifte "fjederhuset", også, samt line sagerne korrekt op for at kickstarterepedalen kommer til at stå rigtigt, når det hele er samlet.

Det er på lager hos John Bos i Portugal til godt €10 under nævnte reservedelsnummer (15.18.02) - jeg har oplevet "svingende leveringstid" fra Portugal i tidens løb. Covid-19 hjælper næppe herpå.
Screenshot_20200918-235825.png
Screenshot_20200918-235825.png (931.23 KiB) Vist 5168 gange
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

Tak Jesper
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

kickstarter fjederen kunne jeg ikke montere, så i stedet for at købe en ny aksel skar jeg med min Dremel klumpen væk som holder fjederen, borede/lavede gevind til 5mm pinol, det fungerer, skulle det ikke holde kan jeg jo købe en ny aksel.
Vedhæftede filer
DSC00413.JPG
DSC00413.JPG (103.31 KiB) Vist 5089 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

jeg har problemer med ydelsen efter monteringen af 6,5 hk 44mm, cylinderen er fra Jmpb, porte, målt fra top: udst. 24,5mm, ind: 52 - 63,3mm
skyl 33mm, dellorto (kopi) phbg 21mm dyse 74, manifold Parmakit, udst. Jamarcol to delt, tændingen er platin, men med forstærket fjeder,
jeg kan køre den til 9000 omdr. men kun i tredje (gearing 14-36) den er ikke god for meget over 60-70km/t, jeg har en "lovlig" cylinder med portet indsugning/udstødning, og to booster kanaler, den går faktisk bedre ved lave omdrejninger, og samme hastighed,
skal jeg lave booster kanaler på 6,5 hk for at få ydelsen op ? og gir det både i bund op top omdr.?
MVH Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af 12V »

Dyse 74 lyder meget lille til en 21 mm, den må være ret begrænset på luft siden. Jeg døjede også med det på min, med 19 mm PHBG. Jeg havde et 3 gears stel, med små luftdyser i toppen af stellet. De to huller under sædet, jeg fjernede dem helt og dysede op. Dertil et skumfilter indsats i luftfilter huset, fra twinair, men et gitter er sikkert fint nok. Mener jeg kører med 78er dyse til 19 mm.

Hvad er tænding justeret til?
Sidelængde på stempel skørtet mod indsugning?
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

tændingen er 1,2 mm før top, stemplets længde er 48mm, og 45,5 i udskæringen, jeg ville gerne have et stempel uden udskæring, men kan kun finde det i 40mm, den får masser af luft, inde i filterhuset er der en enkelt skive skum filter klippet af en plade Malossi tror jeg det hedder
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af 12V »

Styretiderne på det kit burde være udemærket, ca. 170 graders udstødning, 28 graders blowdown og 152 graders indsugning. Det burde række til gode 80 km/t.

En 21 mm PHBG med åbent skumfilter, på en mellem tunet motor, ligger på ca. 95 i dyse størrelse. Jeg har aldrig set en 21'er der skulle ned på en 74er dyse, det er i mine øjne så lav at det drosler. Måske er arealet for lille på den skummåtte, eller for tæt? Jeg vil mene at den burde ligge på en 80-84 dyse med et gitter eller twinair filter. Især da min ligger højere, med kun 19 mm lysning.

Tænding 1,2 mm før top tænker jeg er fint, jeg kører også med en smule mere end hvad kreidler anbefaler.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

jeg vil prøve med større dyse
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det er en cylinder med stor pindboltafstand og med de portmål, er jeg mere end almindeligt interesseret - evt. kan jeg tilbyde en anden 44mm cylinder i bytte; din har mål som jeg specifikt leder efter til 44mm slaglængde.
Som erstatning kan jeg tilbyde en med skrappere porte. Evt. kontanthandel er jeg også frisk på.

Men bortset fra det ... de oplyste portmål er stort set som en original 6,25HK cylinder. Når tænding og karburator står korrekt, er det min erfaring, at den går 90+... men det kræver at udstødningen også matcher nogenlunde. Her er en let modificeret udgave af modelæen, hvor endestykket kan pilles af for at komme til en reflektionslyddæmper, et af de bedste bud. Afgangshullet skal øges fra knap 11mm til 12,5mm i diameter.

Jeg kører med en Polini-dyse 83 med et TwinAir skumfilter i org. luftfilterhus og Dellorto PHBG 21. Den går til den fede side. Fortænding 0,9mm ved 9.000rpm.
.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af 12V »

Steen T skrev: lør 17. okt 2020 20:44 jeg vil prøve med større dyse
Inden du dyser op, så prøv med et andet filterelement og tjek de propper under sædet - jeg har fjernet mine. 3 gears har små huller, mindre end hvad min 19'er har i mm^2 lysning. RS modellen er kun en tynd ring, nogenlunde det samme som når de er helt fjernet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev: man 19. okt 2020 09:40
Steen T skrev: lør 17. okt 2020 20:44 jeg vil prøve med større dyse
Inden du dyser op, så prøv med et andet filterelement og tjek de propper under sædet - jeg har fjernet mine. 3 gears har små huller, mindre end hvad min 19'er har i mm^2 lysning. RS modellen er kun en tynd ring, nogenlunde det samme som når de er helt fjernet.
Jeg har skåret 2/3 af længen på et sæt uorg. propper. Det hjalp forbavsende meget på alt fra tomgang til overdrejning, men støjen ændredes ikke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

min cylinder er med lille pindbolt afstand, mit filter er så åbent, som det næsten kan blive, et enkelt skive Malossi monteret i filter boksen, så det er ikke der problemet ligger, det med hullerne under sædet, kan jeg ikke lige genkende "propper" jeg kan kun se nogle ret store huller.
har for øvrigt været på en synshal i Thisted i dag, han havde aldrig synet en knallert, men var imødekommende, og har kontaktet mig på mail, så jeg er spændt på forløbet.
I 44mm cylinderen vil jeg lave booster kanaler, får et meteor stempel i morgen, det har givet meget i min "lovlige" cylinder, så det skal laves i 44mm cyl inden jeg trimmer videre.
MVH Steen
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

hullerne ser sådan ud
Vedhæftede filer
DSC00420.JPG
DSC00420.JPG (58.58 KiB) Vist 4955 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af 12V »

Det er de store propper, som er blevet overlakeret. Det burde ikke være et problem, men jeg undrer mig stadig over den lille dyse ;-)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

ja dysen er nok for lille, så det ændrer jeg på, jeg får tomgangsdyser i dag, vil prøve med 38-42, og så skifte hoved dysen til en større, havde problemer med for fed en blanding, så den druknede i tomgang.
MVH Steen
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

jeg er allerede løbet ind i problemer med synsmanden, jeg har skrevet at jeg vil gerne have den reg. som mc, og har monteret et 5,3 hk kit
han svarer: "du må kunne skaffe mere info/dokumentation på det omtalte kit, evt. fra en Kreidler klub, husk på, at det du har gjort med at montere kittet, ligestilles med konstruktiv ændring=dokumentation, knallerten er jo ikke leveret sådan fra fabrikken eller er den? det havde været nem at syne den hvis det var den lovlige cylinder med tum nr.som havde fået fjernet plompen"
jeg har efterfølgende svaret at nu har jeg monteret originalcyl nr: 15.23.93
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Gad vide om sådan en besværlig/forvirret type vil godtage cylinderlisten på Kreidler Museum?

http://kreidler-museum.de/zylind.htm

Alternativt kan du ofre pengene på en tur på rullefelt, så manden kan få lov at skrive noget dokumentérbart i effekt-rubrikken.

Der kommer godt nok mange sjove historier om synshændelser, som tiden går ...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 5 gear renovering

Indlæg af Steen T »

Tak Hansen
Jeg har sendt ham listen, kan du ikke anbefale en synshal som har prøvet det før, gør ikke noget jeg skal køre langt.
MVH Steen
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"