Side 1 af 5

Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: ons 27. maj 2020 23:05
af k.roskvist
Jeg er i fuld gang med at renovere en Puch VZ50 fra 1974. Jeg fik her til aften liv i motoren :) Jeg har dog et spørgsmål til puch eksperterne.

Efter den havde stået lidt i tomgang (alt for høj rpm i øvrigt :)) så lagde jeg mærke til at jeg kunne få en lidt sjov lyd frem ved at dreje på svinghjulet (Se video).

For mig lyder det som gummi der skraber mod metallet? Er det normalt? Lyden var der ikke inden første start.

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tors 28. maj 2020 07:31
af Twinsport
Hej
Umiddelbart tænker jeg at det enten er platinerne der er tørre på klodsen, eller pakdåsen på krumtappen der er tør. En dråbe olie på pakdåsen og en knivspids varmefast fedt på platinerne kan sikkert kurere det.
/Steen

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tors 28. maj 2020 11:58
af k.roskvist
Hej Steen,

Det kunne godt være årsagen. Det vil jeg forsøge at rette op på senere i dag :)

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tors 28. maj 2020 20:42
af mriisj
Ja det lyder som en hel tør pakdåse, held og lykke med projektet

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: lør 30. maj 2020 22:20
af k.roskvist
Det hjalp at få smurt pakdåsen :) Fik stillet lidt på karburatoren her til aften og opdagede at der muligvis er lækage i bunden. Jeg har renoveret motoren, så det er muligvis en dårlig pakning jeg har brugt.

Jeg skal afmontere motoren igen alligevel, da jeg skal renovere alt det andet også :) Så det må jeg få fikset :)

Jeg tænker at lave en ny tråd til mit projekt :)

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: søn 7. jun 2020 23:23
af k.roskvist
Hej igen,

Jeg har nu kørt et par småture på puchen. Jeg har lagt mærke til at der er en utæthed omkring svinghjulet. Jeg havde egentlig godt regnet med det, da der på et eller andet tidspunkt er blevet boret ekstra huller til justering af tændingen.

Jeg tror i hvert fald det er ekstra huller Se billede. De røde markeringer er de huller jeg mener er ekstra. Grunden til jeg tror det er ekstra huller der er boret, er fordi der var en skrue der var knækket i hul nr. 3 da jeg overtog knallerten. Så jeg tror de ekstra huller er boret, da man i sin tid ikke har kunnet indstille tændingen pga. den knækkede skrue.

Hul nummer 1 lader til at være boret hele vejen igennem ind til stemplet. Jeg tror det forklarer utætheden. Hul nummer 2 er også hele vejen igennem. Umiddelbart tænker jeg at løsningen må være at stoppe hullerne. Min første idé var at skrue hovedløse skruer i hullerne, kombineret med noget 2-komponent lim til alu. Ved ikke om i herinde har andre idéer til hvordan det kan gøres?

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: søn 7. jun 2020 23:45
af 12V
Hej. Sikke noget klyt :-)

En lille pinolskrue smurt i flydende pakning, så er det tæt igen.

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: man 8. jun 2020 09:02
af k.roskvist
Pinolskrue ! Det er præcis det jeg forestillede mig. :P Jeg kendte bare ikke lige ordet for sådan en skrue:P I øvrigt så er hul nummer 2 skredet lidt. Så er lidt i tvivl om det er nok med pinolskrue. Jeg kan lige tage et bedre billede ved lejlighed.

Jeg var nødsaget til at google "klyt" men ja, det er virkelig noget klyt :P

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: man 8. jun 2020 13:46
af 12V
Ellers rens hullet med bremserens, så det er helt fedtfri, og brug noget kemisk metal (benzinfast spartelmasse).

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tirs 9. jun 2020 11:26
af mriisj
Den ser ellers fin ud den blok, er den blevet galsblæst eller malet ??

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: ons 24. jun 2020 22:39
af k.roskvist
Ja, den er blevet glasblæst :)

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: ons 24. jun 2020 22:55
af k.roskvist
Godaften,

Jeg er gået i gang med at samle blæserkøleren på min VZ50. Men jeg er rendt ind i en udfordring. Det virker som om at svinghjulet stikker for langt ud. Blæser hjulet er monteret, men der er ikke plads når jeg montere ydre huset på køleren. Den skraber på.
IMG_20200624_213954.jpg
IMG_20200624_213954.jpg (99.99 KiB) Vist 9547 gange
Her ses blæsehjulet oppefra, og hvor langt ude det er.
IMG_20200624_214209.jpg
IMG_20200624_214209.jpg (72.67 KiB) Vist 9547 gange
Nogen gode råd ?

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tors 25. jun 2020 11:57
af 12V
Ny krumtap? Alle repro modeller, uanset mærke, har konus 1,5-2 mm længere ude. Og det giver bøvl på de blæserkølede.

Jeg plejer at dreje 2 mm ud af indersiden af blæserhjulet, det bliver rimelig tyndt, men holder fint.

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tors 25. jun 2020 14:57
af k.roskvist
Ja, ny krumtap :) Efter jeg postede herinde, så jeg faktisk på din Puch MS inde på 12v.dk som jo har samme type køler. Jeg får forhåbentlig fikset det senere :) Tak for input!

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: tors 25. jun 2020 22:36
af k.roskvist
Så fik jeg drejet 2mm ud af indersiden på blæserhjulet, og nu passer det perfekt :)
IMG_20200625_211428.jpg
IMG_20200625_211428.jpg (65.93 KiB) Vist 9499 gange

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: fre 26. jun 2020 12:15
af 12V
Sådan :) !

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: fre 26. jun 2020 13:17
af mriisj
Jeg monterede en Rito krumtap i naboens MS50 da jeg lavede det projekt og her passede blæser/svinghjulet perfekt, bare for info.....

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: fre 26. jun 2020 19:02
af knallert
k.roskvist skrev: tors 25. jun 2020 22:36 Så fik jeg drejet 2mm ud af indersiden på blæserhjulet, og nu passer det perfekt :)

IMG_20200625_211428.jpg
det er faktisk lettere at klippe en tyk pakning..og lægge den bag blæser skjoldet, ind mod blokken. bag tændingen.den skal vare ca 3mm..havde samme problem på min vz..blæser krumtappe har de ikke fået kopieret for godt..sere man på en Monza 2 gear motor fra 1982..hænger svinghjulet langt ude..så mon ikke at sene motore har en længre konus aksel...

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: fre 26. jun 2020 23:00
af k.roskvist
Dårlige nyheder ! :(

Jeg fik monteret køler og det hele:
IMG_20200625_214404.jpg
IMG_20200625_214404.jpg (89.05 KiB) Vist 9451 gange
Jeg tog en tur her til aften, i aftensolen. Det var skønt. Da jeg kom hjem var der en del røg der kom ud af udstødningen. Jeg tænkte ikke rigtig det var et problem, da det er en gammel udstødning der sidder på. Den er jo fuld af gammel sod :)

Den stod lidt i tomgang herhjemme, hvorefter der kom en klik-lyd, og så gik motoren ud. Jeg forsøgte at starte den efterfølgende, men det lykkedes ikke. Først troede jeg det var toppakningen der var gået, den så nemlig meget underlig ud, og det lignede den havde grisset med sort fnuller:
IMG_20200626_195519.jpg
IMG_20200626_195519.jpg (55.86 KiB) Vist 9451 gange
Jeg havde en anden pakning liggende, og skiftede den ud. Men der var en underlig metallisk lyd, hver gang jeg brugte kickstarteren. Jeg synes at lyden kom fra cylinder, hvorefter jeg pillede den af.
IMG_20200626_223010.jpg
IMG_20200626_223010.jpg (60.14 KiB) Vist 9451 gange
Jeg synes ikke der er noget at se i den. Ved ikke hvad i siger? Den er helt ny i øvrigt.

Jeg rettede derfor fokus på stemplet, og her fandt jeg så at den ene stempelring var knækket :(
IMG_20200626_223656.jpg
IMG_20200626_223656.jpg (47.11 KiB) Vist 9451 gange
IMG_20200626_223735.jpg
IMG_20200626_223735.jpg (66.94 KiB) Vist 9451 gange
Hvordan kan det ske at stempelring knækker? Stempel og ringe er i øvrigt nye også.

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

: fre 26. jun 2020 23:10
af k.roskvist
Det er i øvrigt denne cylinder og stempel jeg købte: https://www.mopedspeed.dk/cylinder-38-1 ... puch-vz-ms