Side 2 af 3

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: ons 11. apr 2018 21:25
af 12V
For lige at vende tilbage til det gamle spørgsmål, jeg kan ingen bøsning se i mine slidte udvendige gaffelrør. Det ligner jern mod jern.

Jeg har fået skruet ganske lidt på motoren i dag, har renset og samlet kickstarter skjoldet og filet lidt i stempel booster hullerne. Har tre topstykker liggende, de skal lige nærstuderes så jeg finder den med det bedste squishbånd og kompression.

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: søn 15. apr 2018 15:57
af 12V
Så fik jeg fundet det topstykke jeg vil bruge, et PSR som giver et kompressionsforhold på 11,7:1. Testede kun to, den ene kunne jeg udelukke bare ved at kigge på den. Det andet er et højtkomprimeret 38 mm, alt for høj komprimeret! 23,8:1 på 70 ccm. På 50 ccm er det stadig omkring 17:1, pænt meget :shock:

Billede

Udstødnings varighed på ok milde 167 grader, fin touring maskine med lidt sjov.

Billede

Monza studs fræst til at passe på Maxi cylinderen, den kan kun lige lukke tæt.

Billede

Kokusan 12V CDI tænding

Billede

Genbrugt et pedalskjold fra en håndgears model, tænker X50-2. Den ville jeg nok aldrig få brug for, så den fik et hul til gearskifteren, perfekt i maskinens ånd.

Billede

Så må jeg hellere komme videre med stellet :)

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: man 16. apr 2018 07:33
af Peter Kaae
Spændende.. “hightechpuch” :(y)

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 17. apr 2018 09:37
af mriisj
Fin gradmåler du har der :)

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 17. apr 2018 13:04
af knallert
jeg købte en i Aldi til vistnok 50 kr...den skal dog modificeres lidt..da den er en standart type

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 17. apr 2018 22:26
af mriisj
Jeg har en std. selv, hvordan fik du den skilt ad så der kan komme en ½" eller lignende til en topnøgle på bagsiden ??

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: ons 18. apr 2018 06:36
af 12V
Den har jeg også, meget rar når man bygger på huset i stedet for :-)

Denne har en tysker modificeret, rigtig nok med adapter til topnøgle bagpå. Firmaet hedder DN Performance, hvis jeg husker ret.

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: ons 18. apr 2018 18:52
af knallert
hvis i vil have moddet en normal..kan jeg fræse den rille..den er vel bare 8,2 mm.i min russiske "stranko" fræser..det er vel ikke nøvendigt med de side udskæringer

.er topnøglen loddet på underparten?..eller har han fræst en adapter

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: ons 18. apr 2018 22:29
af 12V
Topnøglen sidder godt fast, jeg kan ikke se det udefra.

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tors 19. apr 2018 00:28
af mriisj
Kan du pille det sorte runde dæksel af på oversiden og se om topnøglen er boltet fast igennem dette hul ??

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: man 23. apr 2018 15:36
af 12V
Jeg har ikke turde at hive for meget i den, den var ret dyr!

Har været forbi min smed med et par stumper, manglede lidt svejsehjælp på udstødning, stel, bagsvinger og gaffelben.
Bagsvingeren var så medtaget at den fik ny lak sammen med fodhviler og en bremsestang, som jeg ellers prøver at undgå på denne maskine. Rusten havde godt fat, og da disse dele bærer en del belastning synes jeg de skulle have en god rustbeskyttelse.

Så kan jeg begyndte at samle knallerten, så snart jeg får tilladelse til at gå i templet :dust

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 24. apr 2018 00:31
af mriisj
Det ser godt ud :)

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 22. maj 2018 09:31
af 12V
Så begynder samlingen, stellet blev lige børstet ren for løs rust og så plettet med sort hammerit. Selvfølgelig med pensel, den skal nødig ende med at se godt ud.

Forgaffel blev samlet med de bedste dele, det gav to rimelige ben, næsten uden slør. Langt fra optimal, især det ene ben havde meget pitting. Begge er smurt godt ind i fedt og MOS fedt, de får en slat tyk 150'er gearolie til sidst. Jeg tjekkede efter bøsninger i de ydre gaffelben, der er to, men jeg ved ikke om de er til at få ud? De er ikke nævnt som reservedele i kataloget, nogen der har arbejdet med dem?
M7 sikringsbolten var helt væk i det ene ben, boret op til M9 gevind, med rep bøsning - det hele knækket og rustet fast. Jeg har boret det ud, og svejst en M8 bolt i benet i stedet for, så sikres den med en møtrik i stedet for.

Nye bøsninger i baggaffel, styrfittings og et par nye gummi muffer til gaflen.

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: fre 8. jun 2018 11:07
af 12V
Det skrider fremad..

Billede

Er virkelig i vildrede med den lygte, den er super ringe lavet og grim. Det var den billigste lygte jeg kunne finde med H4 pære. Hvor kan man få noget pænere og mindre? Findes der en MC der kører med en ret kompakt lygte, som har en moderne 12V pære fatning?

Billede

Tysk produceret Heidenau cross dæk, bliver rart på grusveje.

Billede

Kunne ikke finde en billig brugt bagagebærer, så jeg købte en 3. sortering fra Puchparts.dk til 300 kr, dælme fin til prisen. For fin til denne maskine :lol:

Mangler lige nogle småting som er på vej med posten, så kan jeg komme videre. Nå ja, og lidt fritid :P

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 31. jul 2018 15:43
af 12V
Nåå, skal vi lige have en opdatering. Jeg har haft travlt med at få den færdig, skal på 550 km køretur på torsdag.

Den står køreklar nu, har kun nået at få kørt 50 km på den, så ikke meget test der. Jeg måtte lige åbne motoren igen, den ville ikke skifte gear, træls når man har brugt flydende pakning sammen med papir pakningen. Blokken var ikke så god, normalt bruger jeg papir alene. Sådan blev den også samlet igen, uden flydende, og den holder tæt, så ingen grund til panik :)
Jeg fandt ingen fejl, men da jeg åbnede blokken de første mm, gav det er "klak". Tror skiftetromlen har været forkantet/klemt, ikke noget jeg har oplevet før. Skiftegaflen stod korrekt ifht. skiftetromlen, det var ellers mit første bud.

Kokusan grundpladen skulle lige have nogle længere slidser, for at kunne komme ned på en fornuftig fortænding.

Billede

Monza forrør skal lige have et lille knæk før den rammer Maxi cylinderen ordentlig.

Billede

Gearingen var alt for lav, og jeg er ikke i mål endnu. Har 13/38 på kæde siden, 13 er max foran og kun Mopedspeed ser ud til at have mindre bagtandhjul, de havde ferie lukket så det nåede jeg ikke. Men jeg havde til min store overraskelse, et længere primærdrev liggende. De fleste nyere Puch kører med 18/72 fra krumtap til forlagsaksel, jeg havde en 19/69 liggende. Det gav 5 km/t alene, men den trækker stadig alt for godt op gennem gearene og render 4. gear ud hurtigt.
Det store tandhjul havde 5 tænder i rap, med ret grim pitting, sættet stammer fra en vandskadet motor. Jeg kan ikke mærke noget under kørsel, så jeg krydser fingre og holder nøje øje med tænder i olien. Mr. Sikkerhedsnet havde ikke monteret dette sæt i en motor, men så er det kun til skrot spanden. Formålet med hele maskinen er jo at få brugt de dele jeg har liggende, som egentlig ikke ser gode ud. Det fungerer ret godt indtil videre ;)

Billede

Tændspolen har jeg placeret bagved luftfilteret, der er lige plads og alle ledninger passer i længden uden at man skal forlængre dem. Batteri, spændingsregulator, sikring og en kontakt til USB lader, røg i højre dæksel.

Billede

Sådan står den lige nu, inden jeg spændte flere tasker på den:

Billede

Den fik en Biltema H4 lygte på, den er fin. Den første kinalygte var ved at smelte, så den blev kylet meget hårdt i skraldespanden.

Billede

Og så lige et skud, hvor den er 98% klar til ferien:

Billede

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 31. jul 2018 23:10
af FS1originalen
Det blev da en fin maskine du fik ud af overskudsdelene :(y)
Og rigtig god tur...

Erik

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: ons 1. aug 2018 11:13
af knallert
sjovt med de sorte skærme..er de rustfri stål.?
.der var kun nogle få grand prix som blev solgt med sorte skærme i danmark...men regner med at du har hentet de fleste dele Down under i Tyskland...

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: ons 1. aug 2018 12:01
af 12V
Det er danske rustfrie skærme, som er overpisset med sort spray og nogle flamme klistermærker. Så de kunne sikkert blive pæne hvis man gad at vaske malingen af ;)

Faktisk er det meste af denne maskine dansk, stel, begge blokhalvdele (hvis jeg husker ret), skærme ja nærmest alle steldele. Fælgene er fra en tysk Herkules et eller andet. Støddæmperne bag er fra en tysk, og tændings/kædeskærm (som er lidt for kort).

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tors 2. aug 2018 21:10
af Nikolaj Y
Godt resultat du har fået ud af dit arbejde! :D

Må man spørge hvor mange penge du har kastet i projektet, rundt regnet? :wink:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

: tirs 7. aug 2018 16:14
af 12V
Nikolaj Y skrev:Godt resultat du har fået ud af dit arbejde! :D

Må man spørge hvor mange penge du har kastet i projektet, rundt regnet? :wink:
Tak! Det må man gerne spørge.. Jeg har ikke et korrekt tal, da delene er samlet over så lang tid. Nogle har været gratis, fordi de ikke var gode nok til en anden makkers maskine. Noget stammer fra et indkøb hvor jeg fik to trailerfuld Puch dele billigt, noget andet fra et fælleskøb fra en lukket cykelhandler osv osv.

Jeg har siden slut 2017 brugt 4500 kr på nye indkøb. Resten vil jeg skyde til at stå mig i 2000 kr.

Maskinen klarede turen super fint, lidt småjusteringer på nålen undervejs, efterspænding af kæde og en mistet møtrik på kickstarteren var alt. Ganske normalt vil jeg sige. Gennemsnit på ca. 30 km/l over 500 km. Min USB lader stoppede med at lade hen mod slutningen af turen, jeg har ikke kigget på det endnu, men det virker somom Kokusan ikke lader nok på batteriet hvis jeg har lyset tændt på fuld blus (65 Watt).