Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af Nikolaj Y »

Ja det virker jo som en ganske fornuftigt budget du har brugt! Det kræver selvfølgelig, som du også skriver, at man har samlet ind til det i noget tid :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af 12V »

Lille opdatering på den grimme Monza.

Den har lige kørt denne års knallertferie, 500+ km. Ville egentlig have min Vespa Si færdig, men det nåede jeg ikke. Så denne blev støvet af og lige frisket op. Jeg har længe irriteret mig over manglende topfart, den trækker godt, men ramte en ret hård mur på toppen. Jeg har samme setup bare med 15 mm Bing på min Maxi, og den render fra Monzaen. Jeg vidste at forrøret var alt for lang, så nu er potten rykket så langt frem som den kan, for fodhviler etc. Så nu er den næsten med samme forrørslængde som min Maxi. Et andet trick jeg er begyndt at anvende, på Jamarcol cigarerne, er at forstørre hullerne i det blik der sidder bagerste i den forreste del af udstødningen. Et tip jeg fik af Jesper en gang. Den stammer fra Kreidler verdenen, som med deres 6,25 HK potte har lagt model til de mange Jamarcol 28 og 32 mm Cigarer der er på markedet, den todelte.
På Jamarcol er hullerne kun 8 mm, original er ca. 12 mm. Dette er jeg begyndt at gøre på alle mine maskiner der kører med denne potte, resultatet er virkelig til at mærke!

Min makker med adgang til rullefelt, har lige lavet A-B test på en 77 ccm Kreidler. På hjulet 6,3 hk med 8 mm huller til 7,7 hk med 12 mm huller, uden effekttab nogen steder på kurven. Og lyder er nær ens, stadig dejlig stille!

Kan jeg kun anbefale :dust
Vedhæftede filer
IMG20230605113609.jpg
IMG20230605113609.jpg (75.86 KiB) Vist 848 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af MCL »

Interessant🧐

Det kunne være at jeg skulle pille potten af Monza`en og se om den er bygget op som en cigar og om jeg kan skille den ad🙂
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af MCL »

Så fik jeg også skilt min potte ad. Det er ikke en Jamarcol, men den ligner i opbygningen.

På Monza'en kunne jeg godt tænke mig lidt bedre moment, og hvis den som Carsten beskriver begrænset motoren, så er det jo et oplagt sted at starte.
IMG_8947.JPG
IMG_8947.JPG (51.13 KiB) Vist 638 gange
IMG_8946.JPG
IMG_8946.JPG (81.44 KiB) Vist 638 gange
IMG_8945.JPG
IMG_8945.JPG (93.27 KiB) Vist 638 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af MCL »

Carsten, er det denne model du udfører "operationen" på ?

https://www.mopedspeed.dk/lyddaemper-28 ... puch?qty=1
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af MCL »

Nå, der var lidt tid til at gå i hulen i dag.

Jeg fik boret hullerne lidt op. De 6 inderst på gevindstangen fra 5mm til 6mm, og de 8 yderste fra 5mm til 10mm.
Så venter jeg lige på en solskinsdag før jeg tester om der er forskel ...
IMG_8994.JPG
IMG_8994.JPG (100.76 KiB) Vist 537 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af kreidlerhansen »

Fedt det duer!

Jeg oplevede et løft bare ved at øge afgangshullet i endekappen fra ø10 til ø12mm på Jamarcol-potten.

I dag kan man købe en eksakt replica af Kreidler-potten. Med moderat tilpasning af en 60cc cylinder er 90+ opnåeligt uden den bliver træls at køre med.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af MCL »

@Carsten. Tjek og tak. Nu ser jeg lige om jeg kan måle en forskel med de foreløbige opboringer inden jeg overvejer anden udstødning.

Jeg kan godt lide udtrykket på denne, da den ikke stikker langt bagud. Potten er vist omkring 55cm, hvor Jamercol er 70 eller 73 alt efter version.

@Jesper. Egentlig ikke ulogisk at endekappen også bør bores op, men med 12mm er der vel ikke noget tilbage hvis den er opbygget som min - se billede?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af kreidlerhansen »

Den omtalte Jamarcol har et helt andet endestykke end din udstødning, så det går nok ikke, nej.

Større hul bagtil kan også sænke temperaturen og gastætheden i potten = svagere signal fra lydbølgerne.
Endnu en grund til 2-takteren kan være lidt af en prøvelse, for den lider rigtigeget af et "Guldlok-syndrom"; ikke for meget, ikke for lidt, kun lige akkurat nok ... og så river den stadig Dankortet i stykker, fuldkommen ud af det blå, "bare fordi".
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.

Indlæg af MCL »

OK, jeg tester lige og ser om de foreløbige ændringer giver nogen forskel😊
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"