Side 3 af 4

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: lør 8. sep 2018 21:19
af mriisj
et billede af op-kogning af malingen

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: tirs 18. sep 2018 22:27
af mriisj
Ja så blev der lavet lidt mere maling, jeg fik ny maling hjem fra Mipa og det virker bare, stellet blev slebet ned og i går blev der så igen malet sort som ses på det første billede, i dag fik den så klarlakken og den står lige i skabet så endelig lidt fremgang på dette projekt, kan næsten ikke vente på at komme i gang med at skrue på modellen :)

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: ons 19. sep 2018 21:53
af 12V
Dejligt at høre, du er dygtig til at lakere, den står virkelig flot i lakken :-)

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: fre 23. nov 2018 14:07
af mriisj
Så er jeg også kommet lidt videre i dette projekt men er godt nok træt af at når man køber nye dele som A dele bedste kvalitet så passer de ad rø... til, hvorfor er det sådan med Puch dele, det er måske en gang Kinaskrald det hele ??

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: fre 23. nov 2018 16:16
af knallert
ja det er kina det hele..og elendig kvalitet..det meste...nok fordi at puch er et lokalt europæisk fænomen..så der er ikke samme tradision for reservedele..som de japanske maskiner...som der er 50 år erfaring med pirat dele..og licens produktion ag maskinerne rundt omkring..så det er et stor marked..puch vil altid være en lille spiller..og nogle spekulanter får så fremstillet stel og div dele..og så gider kineseren ikke at gøre det godt..da der ikke er et asiatisk marked for delene..hvor han kan sælge sine kopier..jeg har dog købt nogle blæser kølede cylendre med stempler..som er fantastisk fine..endda bedre end puch "s nok fordi det er de tunede cylendre som er kopieret..med lidt bedre skylle kanaler

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: lør 24. nov 2018 11:31
af 12V
Puch Maxi og Yamaha FS1 synes jeg altid har været rigtig slemme. Jeg tror de nuværende dele er kopier af kopier, som har deres oprindelse i start 80erne.

Heldigvis ser jeg flere og flere entusiaster der starter nye produktioner op af dele med bedre pasform, som f.eks Benny fra Ysmahafs1.dk, Swiing i Schweiz og mange af de tyske og hollandske kreidler forhandlere.

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: tirs 22. jan 2019 10:27
af mriisj
Jeg har nu fået presset gummibøsningerne op på plads i forgaflen, denne er du samlet og monteret på stellet, jeg har fået bukket støttefoden lidt frem og tilbage så den kunne komme på men mangler stadig lidt tilpasning på denne, så der er sket lidt

Jeg ville så hælde olie på gaflen men fandt så at datablad hvor der står SAE30 olie i forgaflen og det forgaffelolie jeg har på lager er SAE15, hvad har i brugt eller kan anbefale til denne MS50 forgaffel ?

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: tirs 22. jan 2019 13:10
af 12V
Man kan vidst ikke sammenligne de forskellige SAE olier, hvad værdien angår. F.eks. er en SAE80 gear olie, ca. lige så sej/tyk som en SAE30 motorolie. Jeg kan ikke finde et skema for gaffelolie, men en SAE15 ligger i den tunge ende af skalaen. I hvert fald hvis det var en moderne MC.
Boringerne/ventilerne i en knallert gaffel er så grove at man ikke mærker den store forskel, jeg vil næsten være så fræk at sige jo tykkere jo bedre. Især hvis der ikke er tale om fabriksnye dele.

Jeg har brugt SAE10, 15 og 20 gaffelolie i mine maskiner. Så SAE 30 motorolie, SAE 80 gearolie og til sidst en meget tyk SAE 150 gearolie.

Jeg er mest tilfreds med de tykke/mellemtykke olier, SAE10 er for tynd til alt jeg ejer! Min Monza lavet af skrotdele og min kommende Cross Bravo har fået den tykke SAE 150, der kan man mærke at dæmpningen bliver sejere.

En anden af mine Bravoer kører med SAE 80 gear olie, den er stadig blød men banker ikke mere i bund, som den gjorde med SAE 15 gaffelolie.

Fordelen med gaffelolie er at der er tilsætninger i, som skulle nedsætte det specielle slid der er i en gaffel, samt noget der forhindrer opskumning. Ikke noget jeg tror der er kritisk for en simpel knallert gaffel :)

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: søn 7. apr 2019 10:51
af mriisj
Så er der kommet hjul på modellen og der sker en smule mere, men mangler blandt andet en bagaksel og en bagagebærer.
Zink platingen er også i fuld gang så diverse stumper kan holde lidt længere :)

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: søn 7. apr 2019 18:49
af mriisj
Ja overskriften taler for sig selv, køb reproducerede dele og kæmp dig igennem for at få lort.. til at passe,,,,,,
Har kæmpet her i eftermiddag med en ny styrpind der så ikke passede i forgaflen selvom den er købt til en MS50, jeg rensede røret indvendig så det skulle være en slim-fit men ak den gik lidt stramt i kronrøret til at starte med så jeg gav det hele en gang VD40 og så gled den lidt ned, men skulle lige have et dok med bolsje hammeren for at komme helt ned på plads hvilket aldrig skete og nu sidder den uhjælpelig fast.
Se billeder.

Hvad gør jeg så ?????????? styret sidder noget højt og bolten i midten til at stramme styrstammen op med er helt løs og ikke spændt nede i kronrøret.

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: søn 7. apr 2019 19:48
af 12V
Dælme fin resultat med den zinc plating, det må jeg hellere få lært en gang.

Har desværre ingen tips til styrstangen :-(

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: man 8. apr 2019 10:20
af mriisj
Carsten jeg har købt et par kit fra et firma i england der hedder classic plating, der følger en meget fin brugsanvisning med, man skal huske at alt skal være 100% rent inden man starte på platingen, med fordel også poleret.
https://www.classic-plating.co.uk/

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: man 8. apr 2019 15:56
af 12V
Tak for linket, hvilken af deres kit har du brugt til dine dele?

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: man 8. apr 2019 20:53
af knallert
kan du ikke slå den op..nede fra..med en lang stang...mener at der er et 10 mm hul...men er ikke helt sikker...

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: fre 12. apr 2019 17:00
af mriisj
Hej Carsten
Jeg har købt og brugt Bright Zink plating kit, 9 litter så der er lidt mere plads i spandende, det er det jeg har plated de viste billeder med, jeg har også købt deres bright Nikkel plating kit som jeg har brugt på kobber og som her bliver super blank.

Jeg har overvejet at købe hans kobber plating kit og replika crome for at teste disse, nikkel og krom skal helst have et kobber underlag for at hæfte korrekt.

Når forkromnings anstalter laver krom rigtig er der først et kobberlag, så et nikkel lag og så et krom lag som jeg har forstået det.

Jeg er desværre ikke kommet længere med at få min styrpind ud igen, har forsøgt at banke den op med det resultat at jeg skadede lygtehuset som nu skal spartles og males om :(
Der er et 6mm hul i bunden men hvis jeg banker her vil jeg banke på den skråtskårne metal del som spænder styret fast og herved kun fæstne styrstangen endnu mere.

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: fre 12. apr 2019 17:06
af mriisj
Jeg glemte at nævne at da jeg besøgte Croma i Glostrup fortalte de at når de forkromede så var deres væsker opvarmet, crome til 50 grader og kobber til 60 grader, materialet lå i kobbersuppen i 7 timer og i krom suppen godt en time, jeg husker ikke temperatur og tid på nikkel badet.
I kittet fra UK følger der også et 100 watt varmelægme med (jeg smadrede lige mine 2 i dag da jeg skulle rengøre udstyret, øv).

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: ons 17. apr 2019 14:16
af mriisj
Så kom dagen hvor den fastsiddende styrpind skulle ud, jeg havde været i Biltema og købe en glidehammer, den største de havde men ak det hjalp ikke en dyt til gengældt fik jeg slået en flig af malingen på det nymalede lygtehus :( :( :(

Så var der kun en vej tilbage, vinkelsliberen...der kom en skæreskive på og røret blev savet over, det gik som smør, så kom turen til stiksaven som blev monteret med en metalklinge, kort tid efter havde jeg savet en kile ud og det fastklemte rørrest kom let ud :) .

Så blev der renset og støvsuget inde i og omkring kronrøret hvorefter skaderne skulle inspicere.... ikke nok med at styrstammen ikke passede ned i gaffelrøret så sad der en modpart fra det tidligere styr groet fast nede i gaffelrøret AARRGGHH nå men det er i gang med en WD40 behandling som jeg så håber kan løsne delen lidt ellers må den bores ud.

Er der nogen der har den korrekte inder diameter på forgaffelrøret der går op igennem kronrøret til MS50 ??, jeg skal have honet dette så jeg kan montere en ny styrpind-

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: tors 18. apr 2019 07:57
af kreidlerhansen
Årh, det er da træls vilkår! I det mindste er du ganske behændig, så det skal nok gå godt.

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: fre 26. apr 2019 17:45
af mriisj
Så kom styret og styrpind på plads, baglygte monteret samt lid forskelligt tilpasning, så det går langsomt fremad :)
På søndag bliver de fleste større dele samt motor monteret, så begynder det igen at ligne en MS 50 fra en svunden tid.

Jeg skal have limet gummi båndet rundt om tanken, hvilken lim bruger i til den slags montage ??

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

: fre 26. apr 2019 21:43
af 12V
Jeg bruger almindelig kontaktlim til den slags, det er ikke monster stærk, men fin elastisk så det ikke slipper pga vibrationer. Og så kan det også fjernes igen, modsat en epoxy eller lign to komponent lim.

Glæder mig til at se det færdige resultat.