Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Så skete der lidt mere i dag på MS50 skrot, bagagebærer blev tilpasset og huller boret i bagskærm, inder delen af stellet blev tectyl behandlet, bagagebærer og saddel monteret.
Bremseplader til både for og baghjul poleret sammen en flere andre stumper, baghjul blev endelig helt samlet og monteret, der er dog en lille smule tilpasning der skal ordnes på stellet.
Understel endelig tilpasset og monteret, bremsepedal monteret.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

forhjul færdiggjort og ny foraksel lavet, skal lige have en smule reparations lak så kommer forskærm og forhjul på og så et enkelt billede
Vedhæftede filer
P4300004.JPG
P4300004.JPG (111.03 KiB) Vist 9062 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Så er der sket lidt mere, motor og understel er monteret, forhjul monteret og forskærm tilpasset, så i morgen står det på en smule el. og montage af kabler, kæde og tank.

Speedometerret virkede ikke, montagen fra kablet passede overhovedet ikke, der var kun et stor rundt hul der hvor inderlederen af kablet "firkant" skulle sidde i speedometerret, endnu en uoriginal værdiløs ting ........jeg har skrevet til Bjarne fra Puchparts men har intet hørt endnu.

Fik et par stumper jeg manglede hjem fra ham i dag og de passede heldigvis alle ok.
Vedhæftede filer
P5030005.JPG
P5030005.JPG (132.99 KiB) Vist 9039 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

jeg har døjet med for korte inderledere i spedo kabler..vistnok fra puch parts..og dårlige kondensatore...
efterhånden er min resturerings metode ,, at genbruge alle dele..som overhoved kan bringes til brugbar stand...og delvis opgive "som nyt" udsedende. det giver en driftsikker knallert....vi ser netop en masse nedbrud på ture..pga lorte kvalitet..og prisen er ikke altid lav..selv om kvaliteten er det..men der spildes nogle penge..når man høster erfaringer i reservedels marked...noget kina grej er fin kvalitet..jeg fik en rigtig god cylender og stempel..fra kina
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

En smule fremgang i dag, jeg har fået monteret de fleste kabler, luftfilterkasse og lidt smådimser, limet gummibånd på tanken så nu er der ikke langt igen før den skal startes op for første gang.

er der nogen der kender til en lille fiks kædeskærm til MS50 ?? i stedet for den lidt store standart.

Jeg havde lidt problemer med speedometeret også, så snart jeg spændte det til blev nålen siddende i den position den blev drevet op i, nå men et opkald til Bjarne fra Puchparts og en nyt speedometer er på vej :), god service.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Jomfru tur, godt og skidt.

Så fik jeg de sidste manglende dele fra Puchparts.dk men ak det nye speedometer glas var revnet så det er igen en bytter men resten var OK.
Jeg fik justeret tændingen til ca. 2.3mm før top men her ville den næsten ikke starte, jeg havde problemer med den justerbare strålespids fra Puchparts, model KA2, den sidder i en 12mm Bing kopi model KA18 hvor den sidder meget dårligt..., jeg eksperimenterede lidt med mere fortænding og fik den lidt i gang, prøvede at justere strålespidsen efter bedste evne men den er MEGET grov i justeringen.

Nå men så var det tid til en prøvetur, selve motoren lyder mekanisk som ny, men motorgangen er elendig, kom i gang men den er lidt for højt gearet, satte ud i tændingen et par gange og kunne ikke gå i tomgang men kom op på 55 på speedometeret, jeg prøvede at justere lidt under fuld gas på strålespidsen med det resultat at den enten gik ud, firtaktede eller kørte ujævnt.........alt inden for 1/4 omdrejning på strålespidsen

Lidt gode råd er velkommen til karburator/dyser samt tænding, tænker at skifte hele tændings systemet ud med et nyt uoriginalt jeg har liggende fra Puchparts.

Setup er en original cylinder uden plump, samt et nyt tunings stempel og tun udstødning.

Resten gik rimeligt fint, ingen ustabilitet i stellet svingarm eller forparti, men de renoverede bagstøddæmpere er stort set værdiløse....i alt fald med min kampvægt på 100 Kg, øv øv.
Vedhæftede filer
P5140007.JPG
P5140007.JPG (95.37 KiB) Vist 8956 gange
P5140006.JPG
P5140006.JPG (113.04 KiB) Vist 8956 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Tja, de der kopi Bing karburatorer er bare ikke gode. For det meste kan de køre med bundgas, men alt andet er ren lotto. Opstart, tomgang, mellemgas skifter fra mager til fed og omvendt. Jeg har en original på min, men den er også ved at være slidt. Nål, gasspjæld, føringen dertil og nåledysen slider jo med tiden. Nye originale dele findes ikke til denne type, mig bekendt. Frygter de repkit der findes.

Virkemåden af stilledysen lyder dog helt normal, 1/4 omgang spænder over et meget større område end man får brug for. Jeg plejer at give gevindet fra nålen en dråbe svag loctite, så kan den bedre nøkkes i små bid.

Kører du med den gamle originale tænding, samt kondensator? Sidstnævnte er ikke særlig god hvis den er gammel, den måler måske en korrekt kapacitet, men de mister isolationsevnen med alderen, og dermed gnist effekt.
Når du kører uden plumbe skal du have væsentlig mindre fortænding. 1-1,5 mm før top synes jeg bedst om, prøv og hold platinafstand på 0,35-0,4 mm.

Ang. støddæmperne, man kunne få en gummipølse til at ligge inde i fjederen, som ekstra dæmpning til tunge førere. De fås selvfølgeligt ikke mere, men måske kunne man lave noget selv? Min MS er ikke original eller pæn, så den fik bare et sæt oliedæmpede støddæmpere. For de originale virker slet ikke til en voksen mand, som du selv siger.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Tak for info Carsten, god information, jeg kigger på kondensatoren (betyder at jeg skifter den hvis jeg har en på lager), ja de tørre ud indvendig med tiden og tændingen bliver stillet til 1.5mm BTDC, dette er også foreskrevet til 5.5 HK sættet så vidt jeg husker, jeg prøver i morgen med strålespidsen, jeg har dog bestilt en ny model i dag fra PP for at se om der er nogen forskel, jeg har en original karburator liggende uden gasspjæld og choker, måske jeg kan finde de resterende stumper til den og komme den på istedet.

Hvilke støddæmpere har du sat på din der passer sådan nogenlunde ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Jeg købte nogle universal i en passende længde, noget ala det her:
https://www.jmpbdele.dk/puch/bodywork/s ... -maxi.html
Men husker ikke længden i hovedet.

De står lidt skrå på en MS, så jeg har spacet lidt så bøsningerne ikke vrides så meget og så en stor skærmskive for at holde gummierne på plads.

De åbne fjedre pynter ikke ligefrem på en MS, men samme stunt kunne sikkert laves hvis man finder en lukket støddæmper i korrekt længde.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Jeg fandt i dag i 12mm karburator kassen 1½ gammel original Bing som jeg skal have renset og så forventer jeg at få 1 komplet funktionerende Bing ud af det, så bliver kinaskraldet arkiveret lodret.

Jeg har også problemer med den kinesiske 17mm Bing kopi jeg har på mit Puch Flagskib, her besluttede jeg mig for at at bestille ny original indmad, sammen med en del Kreidler dele, for at se om det hjælper på problemet, Kreidlerparts.com har heldigvis originale dysser, nåle, nåledysser osv.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Så kom MS50'eren på gaden, der er blevet skiftet tændings system og en original karburator blev fundet og restureret, det hjalp på motorgangen :), dog er den justerbare strålespids noget skidt.

Der er kommet et par forgaffel fjedre i bagstøddæmperne så de fungere fint nu :)

Der er nok et par småjusteringer når den har været ude og kører noget mere men den trækker fint og lyder godt i motoren.

Jeg lavede en lille tændingshyler efter Yamaha prinsippet på et print jeg havde fra en anden konstruktion, den virker helt fint og er nem at stille tændingen efter.
Vedhæftede filer
P5270004.JPG
P5270004.JPG (99.01 KiB) Vist 8760 gange
P5310006.JPG
P5310006.JPG (139.93 KiB) Vist 8760 gange
P5310007.JPG
P5310007.JPG (139.78 KiB) Vist 8760 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

God ide med forgaffel fjedrene, de passer måske indvendig i den originale fjeder? Jeg har nogle Monza forgaffel fjedre liggende, de er også slanke, det skal måske prøves.

Hvad gør du med kædeskærmen?

Hvordan virker sådan en tændingshyler? Den bruges vel mens alle ledninger er koblet sammen, jeg tænker på platin, kondensator og tændspole. Er den justeret så den ikke bipper ved tæt på 0 ohm, og hvis Platinen åbner bipper den? Hvor man ville kunne måle 0,5-1 ohm gennem tændspolens primær side? Eller er jeg helt gal på den?
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Man er nød til at koble den sorte ledning til tændspolen fra for at få det bedste resultat, den hyler når der er kortslutning, det er en oscillator med en buffer efter, man kan justere oscillatoren til den tone man ønsker, stel til stel og måleledningen skal til stop ledningen sådan brugte jeg den, det er muligt at den kan bruges anderledes, jeg læste ikke Yamahas brugsvejledning som er her på forummet.

Fungere som jeg brugte den som hyleren i lavohms området i et Fluke multimeter
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

jeg bruger også bare mit multimeter...det plejer at hyle/slukke..selv med det hele koblet på...men puch er ikke følsomme..jeg plejer at indstille med en skruetrækker på stempeltoppen..und gefyl...
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Det skal jeg da lige prøve, mener bare jeg havde prøvet, og den mente at der var fuld forbindelse hele tiden. Måske husker jeg forkert, eller mit multimeter er for grov i det (ELMA/Brymen).
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Fik lige testet, min bipper for gennemgang både med platin lukket (tæt på 0 ohm) og åben (tæt på 1 ohm).
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Projektet her er nu afsluttet og naboen fået overdraget hans MS50, den skabte stor glæde i familien da han kom hjem på den.

Han afholdte et stort selskab i weekenden med cirka 120 mennesker og gæt hvad der var det største samlepunkt til festen :) yep hans nye/gamle MS50 som var opstillet midt i festsalen.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"