Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Jeg starter denne tråd da jeg forstår at der mangler lidt mere gang i dette forum.

Tråden handler om en rejse fra at være et meget rusten lade fund til måske at ende som en ærværdig Push MS50.

OFF TOPIC.
Projektet startede på den årlige drengerøvs aften i Skælskør (godt 15.000 besøgende) hvor jeg stillede op med min ny renoverede Puch VZ50 Flagskib fra 1974 og min nabo på min Kreidler RS 1968 motorcykel, interessen fra de besøgende var helt overvældet og min nabo fortalte om sin gamle MS50 han havde solgt for mange herrens år siden, men interessen var vagt hos ham.

Han gik i gang med en større eftersøgning hvor hans gamle knallert var havnet og det lykkedes at finde frem til den, hængende sammen med en broder på væggen i en gammel lade, der blev hurtigt handlet med et par baller halm til ejerens heste og min nabo fik sin gamle knallert retur.

Nutid:
Ja så hang jeg jo så på restaurerings projektet og det er det denne tråd handler om, Knallerten er nu blevet helt adskilt og jeg har sandblæst det meste, jeg har prøvet at polere en del af alu tingende med det resultat at min aldrene polermaskine brændte af, ny 400V version er bestilt.
Motoren er for det meste ordnet, mere om dette senere, hjul er poleret, syet og samlet, billeder senere.

Stellet:
Ja det er så her jeg er nu, det gamle og meget rustne stel mente jeg skulle bevares da motor og stel havde enslydende numre, dette er dog en større opgave som kan ses på billederne men heldigvis kunne jeg få en ny inder skærm og bagstykke.
Vedhæftede filer
Første kig efter hjemtransport
Første kig efter hjemtransport
P2160014.JPG (648.28 KiB) Vist 13411 gange
P2160015.JPG
P2160015.JPG (621.69 KiB) Vist 13411 gange
Lidt rusten
Lidt rusten
P3070056.JPG (423.47 KiB) Vist 13411 gange
Inderskærm fjernet
Inderskærm fjernet
P3070057.JPG (436.83 KiB) Vist 13411 gange
Resterne
Resterne
P3070059.JPG (558.66 KiB) Vist 13411 gange
Reparation er i gang
Reparation er i gang
PC180015.JPG (466.12 KiB) Vist 13411 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af FS1originalen »

Go historie, og spændende projekt. Vi glæder os til at følge det :(y)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

en fartvindkølet..det er lidt anderledes.
.det var ellers kun den orange sene model som orginalt havde det..den havde også de større bremser og udvendig tændspole..jeg er i gang med en 2 gear håndgear..men er gået lidt i stå pga prisen på bagstykke og inderskærm..som koster op mod 1200 ..
Vedhæftede filer
DSCF1824.JPG
DSCF1824.JPG (540.65 KiB) Vist 13399 gange
DSCF1825.JPG
DSCF1825.JPG (593.36 KiB) Vist 13399 gange
DSCF1823.JPG
DSCF1823.JPG (555.66 KiB) Vist 13399 gange
rust 1.JPG
rust 1.JPG (452.29 KiB) Vist 13399 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Ja der er nok at se til da disse Puck jo ruster grundet konstruktionen med inderskærmen, flot stykke arbejde du også er i gang med "Knallert".

Denne model er original blæserkølet men det kunne jo ikke gå stærkt nok så der var monteret et originalt 5.5HK sæt på den, men så satte krumtappen sig, sættet blev pillet af for at se hvad der var sket og knallerten blev droppet og hængt på væggen i laden.
Heldigvis havde de også gemt alle de originale stumper til blæserkølingen så de skal nu poleres op og monteres igen så den bliver så original som muligt.

Jeg mangler dog et fodhviler sæt til den af den nye type 2 til MS50, så hvis nogen har et liggende så kontakt mig.

Jeg håber på lidt tid i morgen til at tilpasse bagstykket og inderskærmen.

Hjulene blev jeg færdige med for et stykke tid siden, polerede både for og bag nav, nye lejer, eger og fælge.
Vedhæftede filer
baghjul er færdig
baghjul er færdig
20170823_112735.jpg (769.99 KiB) Vist 13390 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

de er sjove de østrigere..med tysk grundighed..at genbruge samme nav til begge hjul..så de kan bruges til både forhjul og baghjul..dog med forskelig aksel tykkelse...de blev tykkere på de senere modeller..hul akslen i baghjulet var altid et problem..har også en vz det er næsten det samme hjul nav.. forakslen skal oftest skæres af..da den tære fast i den lange bolt..men hvis man lige presser lidt ud med et dæk jern..kan vinkelslibberen lige nå ind og cutte ..uden at ødelægge noget..
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Meget spøjs konstruktion de 105 mm nav med hulaksel, alt for mange skiver og låseringe. Jeg er glad for min 77'er MS som kører med 120 mm bremserne fra Monzaen ;)

Type 2 fodhviler konsollen er en mangelvare. Tror aldrig der er blevet lavet en repoduktion. Jeg har en type 1 derhjemme, men det hjælper dig nok ikke videre, med mindre du vil bygge om til Type 1 bremse pedal.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

NÅ jeg er kommet lidt videre med svejsning af stellet men er ikke færdig endnu, så her er lidt om motoren

Krumtappen havde sat sig, svinghjulet havde knast noten og slebet alle spoler itu men selve motorhuset var ok, da jeg skilte den ad var der ikke en dråbe olie i den hvilket havde ødelagt begge gearaksler og alle lejer og skåle så en ny gearkasse og kobling blev fremskaffet.

Hele motoren og alle dele kom en tur i rensekarret og diverse dele poleret.

Det viste sig desværre at være til den gamle model mens motorblokken var til den nye model men det blev fixet med et par shims, alt blev rensen, gearkassen udmålt og shimset, den nye krumtapakslen blev lignet op, udmålt og checked og afbalancering, isat og udmålt i blokken, skifte akslen fik en gang i zink karrene så den blev flot igen.

Så blev blokken samlet igen, ny/gammelt tænding system blev monteret samt ny kobling og alle lejer og skåle blev skiftet, en enkelt lejeskål drillede noget og jeg måtte lave en brutal udtrækker der blev svejset på lejeskålen men det lykkedes til sidst :)

Så er det bare at se billederne og hvis i har spørgsmål eller gode ideer så skriv bare løs.
Vedhæftede filer
renset motorblok
renset motorblok
PC040001.JPG (386.96 KiB) Vist 13303 gange
Aftrækker
Aftrækker
PC050004.JPG (366.18 KiB) Vist 13303 gange
Måling af krumtap
Måling af krumtap
PC070001.JPG (371.32 KiB) Vist 13303 gange
Montering af hoved lejer
Montering af hoved lejer
PC050011.JPG (335.45 KiB) Vist 13303 gange
Det meste samlet
Det meste samlet
PC070002.JPG (391.73 KiB) Vist 13303 gange
Så lang så godt
Så lang så godt
PC080014.JPG (426.21 KiB) Vist 13303 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af Jensmc »

Det ser meget fint ud det hele.
Jeg har større respekt for en sådan restaurering end ham, der bare skifter ud med nyt. Det kan selv jeg finde ud af.
Så selv om den, måske, ikke ser ud som et et suttet bolsje, når den er færdig, vil jeg stadig hellere give denne en førstepræmie, end den med nye dele monteret overalt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

man kan ikke mixe gammel og ny type motor blokdele..koblings skjoldet vil blive utæt..så fint du har skiftet hele blokken til ny kantet model..
der er et ekstra koblings leje i ny model..men man kan vistnok godt bruge den med gammel type krumtap..og kobling med færre plader..puch lavede mange forbedringer med flere tapper på koblings pladerne..for at fordele slitagen..ofte kan man bruge de nyere dele med lidt chimsing og små justeringer...jeg har brugt) Monza motor dele(fra de sidste modeller)..de er noget bedre end de tideligere typer
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Strynboen, det er den originale blok han har genbrugt, det er alt indmad han har skiftet. Puch brugte den kantede motorblok fra ca midt 75.

Michael, det ser super godt ud. Jeg er selv i gang med en kammerats VZ Flagskib motor i disse juledage. Et ladefund, men heldigvis total indsmurt i fedt og olie, så ingen rust overhovedet på de vitale dele. Bortset fra krumtappen, men hvem gider genbruge sådan en efter 45 år og et ukendt antal km, som har stået åben uden cylinder :-)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

nåå ok..jeg troede det var gammel rund motor oprindelig...men lækkert at det så er den "rigtige motor"..at indmaden er gammel type.betyder ikke noget..bare opdater koblingen..hvis i får problemer..det er altid det svageste punkt..og så hulleer i blokken far understellet ..som gerne vil gnave lidt i metallet..
jeg er ved at dreje en inderring aftrækker...så jeg kan trække de inderleje ringe af...når man chimcer og tester for slør..er det temmelig bøvlet at hive inderleje ringen af uden speciel værktøj...jeg fremstiller en mellem adapter..med låsering..som man kliller på lejet..og så kan en "normal"aftrækker få fat..og hive ringen af..

min krumtap var også dårlig..havde slidt hvor støttelejet til koblingen støder på..så har købt en billig krumtap..den ser nu god ud..så håber den holder lige så mange milioner af km som den oprindelige..de puch spiser jo km som jeg spiser marzipan brød...

var det et 5 hk tun med støbejern kerne i alu blok..og 17 bing med tørfilter i gråt hus..og den store studs..som brølede godt..jeg køret i mange år med det--65-75 kmt..med 2 hjulspor i sneen.....
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Den flagskibs motor, er det den originale med et 9tal stemplet øverst på blokken?? og meget fint med at restaurere den, der er ikke mange af de der flagskiber tilbage, så redes hvad redes kan :).

Ja det er helt korrekt at det var den ældre type gearkasse der kom i den originale nyere hus som er i helt fint stand.

Knallert jeg kunne godt tænke mig at vide mere om det udtrækker værktøj du er ved at lave, gerne med nogle billeder og sæt den endelig i serie produktion hvis den virker:)

Ja det var det gamle 5.5HK originale sæt med støbejerns foring og den originale 17mm Bing som desværre har en mindre skade, det ene ophæng til svømmer akslen er knækket og mangler så jeg overvejer om den kan loddes og gennembores for den lille aksel, er der nogen af jer der har prøvet dette ??

Jeg har det også sådan at jeg altid skifter krumtappen ud ved en total renovation af samme grunde ..... men kunne godt tænke mig at lære at skifte plejlstangen men leje ud.

Denne MS 50 har ende bogstav N og er så fra 1976
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

jeg arbejder på at skubbe et lille bøs ned over inderringen..med en uddrejet konus..så man kan skubbe en låsering ned og klikke fast i sporet..når man så trækker bøsset ud..vil låseringen som er 3 mm rund tråd..låse sig i kuglebanen..og inderringen tvinges med ud..
.man kan købe en inderring aftrækker...men de skal være afsindig dyre for at holde...vi havde en på elektro..til at trække dynamo lejer ud.

.de var også bo- 17 leje typer ..og man ser den i nogel hurtiggående motor typer op i/til 1960 erne..tændings mageneter sem og bosch og lucas brugte også samme typer..dog mindre diametre..så snart jeg har noget brugbart lægger jeg tegninger og billeder ud...
jeg skal også samle min vz motor her i vinter...så der kommer snart en puch tråd mere på forum...vz eren er 1969..så rimelig tidelig..ms 2 gear er vistnok 72..den billige variant uden crome tank..og lille sæde med bagagebære...
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

Det er den originale motor, nummer match med stellet. Men der står 11 på blokken, hvad får dig til at mene at der skal stå 9?

Har lige vedhæftet et billede af min aftrækker, det er en man kan købe med 4 kugler - jeg har så udvidet den til 8. Med 4 kugler kan den lave lidt mærker i kuglebanen hvis pasningen er stram, med 8 stk går det fint :)
2017-12-26 14.00.19.jpg
2017-12-26 14.00.19.jpg (403.38 KiB) Vist 13207 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

ja det er derfor jeg vil forsøge med en(opsplittet) ring..den vil fordele presset til hele kuglebanen..entelig er stålkugler jo for hårde..så er det hårdt mod hårdt...de burde være bløde(forholdsvis)..men nu må vi se om jeg kan fremstille den..ellers må jeg kopiere din...
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af 12V »

De originale fra Kreidler og Puch er faktisk lidt henad det du er ved at lave.

Billede
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

tja... så er en prototype klar ,,den kan nok forbedres..men har da hevet 2 lejer af uden problemer

brugte en massiv kobber leder fra instalations kabel. som låsering..nok lige tyndt nok..men det gik da...det hele afhænger af det koniske uddrejning.lidt svært at målsætte..jeg gjorde bare et par forsøg...så virkede det fint
Vedhæftede filer
DSCF2897.JPG
DSCF2897.JPG (456.9 KiB) Vist 13196 gange
DSCF2898.JPG
DSCF2898.JPG (395.37 KiB) Vist 13196 gange
DSCF2899.JPG
DSCF2899.JPG (435.32 KiB) Vist 13196 gange
DSCF2900.JPG
DSCF2900.JPG (501.49 KiB) Vist 13196 gange
DSCF2901.JPG
DSCF2901.JPG (427.24 KiB) Vist 13196 gange
DSCF2902.JPG
DSCF2902.JPG (411.57 KiB) Vist 13196 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

det koniske er entelig i 2 trin...først klemmes låse ringen sammen...i andet trin fanges den i en mindre diameter og derved låsed aftrækkeren fast i lejeskålen..det fremgår ikke helt af tegningen
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af mriisj »

Hej, tak for de fine billeder og forklaringer, jeg tror jeg har udtrykt mig uklart, jeg har aftrækker til lejeskålene på krumtapakslen til både Kreidler og Puch, det er lejeskålene til rullelejet ved første gear, her sidder lejeskålen i motorhuset og man kan ikke komme til at trykke denne lejeskål ud udefra, så man skal have en eller anden form for speciel udtrækker til at trække dette leje ud, jeg måtte svejse en aksel på lejeskålen og så et vinkelret stykke jern på som jeg så kunne banke det hele ud med.
Jeg havde varmet hele baduljen op til 150 grader C først men skålen ville næsten ikke ud men det lykkedes til sidst, se billede tidligere i tråden.

Puch Flagskibs motorer fra 1973- 1975 havde numret 9 banket i foroven på motorhuset så man var klar over at dette var en type M 9 motorblok til fartvindkølet cylindre til DK
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch MS50 Fra skrot til ..... ?????

Indlæg af knallert »

...jeg plejer ikke at skifte dem..højest rullerne hvis de ser kritiske ud...men en lidt mere forsiktig metode er at dreje en aksel med let pres pasning..og lime den med lockteit i lejeskålen..og så slå det hele ud med en bagslags hammer
har set nogle motore..hvor der ikke var monteret den stål skive som bagstop,,,så nålene har gnavet sig gennen blokken
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"