Side 3 af 11

Re: Kreidler from scratch

: tors 22. mar 2018 22:17
af kreidlerhansen
Der er flere bøsninger i omløb, som er lavet af messing. De holder ikke ret længe. Jeg har endda oplevet et sæt, som var skæve, og da akslen endelig kom igennem, var hullerne ovale.

De originale er kunststof af en art. De holder i årevis.

Re: Kreidler from scratch

: fre 23. mar 2018 07:59
af claus olieklud
ja netop.
og kunststoffet som du kalder det er lige nøjagtig så elastisk at bøsningen kan slås i bagsvingerrøret med en træklods og hammer, og så bliver siddende, desuden er nylon/stål selvsmørende.

det er ikke fordi jeg kan da godt se det fede ved bøsninger lavet af en art ædelmetal, bare det kan holde.

jeg kan oplyse at en Honda cb 350 twin fra 1971 har fedt smørenipler til bagsvingerakslen - det må du lave på din kreidler, i så fald er det de helt rigtige bagsvingerbøsninger du har fat i der.

hilsen olieklud

Re: Kreidler from scratch

: fre 23. mar 2018 15:21
af knallert
alle gamle Honda har smørenippel...dog ofte samtidig har de nylon bøs..som bliver mast ved hård kørsel..i de tilfølde er det en fordel med bronze bøs...men på knallerter er det jo ofte gummi bøs..de kolder længst..men de skal jo være strammet op..så bevægelsen foregår i gummiet..ikke andre steder..

Re: Kreidler from scratch

: lør 24. mar 2018 10:43
af mriisj
Tak for de fine kommentarer, jeg har netop købt disse lejer fordi jeg kan smøre akslen og jeg mener på den måde at de burde holde i min tid ud, jeg har også set at originalt brugte de nylon lejer her men de bliver meget hårde med tiden og flækker men det er nok heller ikke et problem der opstår i min tid, nå men jeg udmåler bøsningerne og akslen så jeg er sikker på at alt er lige inden montagen.

Når jeg nu skal male de renoverede håndtag hvad anbefaler i her, maling ?? grunder i først så det holder bedre osv.

Re: Kreidler from scratch

: lør 24. mar 2018 11:41
af knallert
ja du skal altid prime aluminium..især når der er grube tæring i overfladen

problemet ved super pasninger i bagaksel..er de skævheder som er i selve svingeren...kan du sætte akslen i med et let finger pres..er alt ok...men er der vridninger i delene...kan nylon bøsset meget beder tilpasse sig...uden at gnave unødigt meget i matrialet...du får 10 års slitage på en dag..med skæve bøs/svinger..nylom delen vil bare optage vridet...så slitagen vil komme meget langsomt...man kan fremstille tingene for presist..så smøringen har svært ved at blive hvor den gør mest gavn...hvor friktionen opstår..det har jeg lært på den hårde måde,,så har nu 0,10 slør i alle pasninger..hvor jeg har en smørenippel indbygget

Re: Kreidler from scratch

: lør 24. mar 2018 16:40
af mriisj
Rigtig god information, tak for det :)

Jeg har i dag sandblæst det nye (gamle 1979) stel samt bagsvinger, sidekasser, øverste forgaffel bro og bagskærm, så den næste udfordring er nu at få sat min mobile malerkabine op og få noget grunder og sanding på stumperne, det bliver nok i løbet af næste uge.

Re: Kreidler from scratch

: søn 25. mar 2018 19:11
af mriisj
Når nu jeg skal male silke mat sort, kan jeg så bruge blank sort og så male min klarlak i silke mat eller er det selve den sorte farve der er silkemat,
i så fald hvilken glans skal jeg så vælge til Kreidlerens sorte dele?
Farven er 9005 som jeg forstår det

Re: Kreidler from scratch

: søn 25. mar 2018 21:41
af FS1originalen
Jeg er ikke "Kreidler nørd" så glansen kan jeg ikke hjælpe dig med, men du kan godt bruge en blank sort og så give den mat klarlak ovenpå.
Dog vil jeg anbefale at du giver klarlakken så snart den sorte er nogenlunde tør (læs samme dag).
Får den blanksorte lov at hærde ordentligt af så skal du matslibe før klarlakken - også inde i de kringlede hjørner og kroge, og hvem gider det :mrgreen:

Erik

Re: Kreidler from scratch

: lør 31. mar 2018 16:45
af mriisj
Et andet teknisk spørgsmål, forlygten altså den firkantede model fra 79/80 er det den samme som der sidder på en L80 (LK600)?? kan man få en ny parabol til denne til H4 ??

Jeg mangler en bagsvinger der ikke er skæv af den nye model hvis der er nogen der skulle have en ekstra eller to liggende

Re: Kreidler from scratch

: tirs 3. apr 2018 13:44
af mriisj
Så kom der lidt flere stumper i dag nede fra Black Mamba Parts :)

Re: Kreidler from scratch

: tirs 3. apr 2018 23:05
af kreidlerhansen
H4-paraboler findes til LK600 under reservedelsnummer 585.04.94 og mig bekendt er de på lager hos Kreidlerdienst i Kornwestheim.


Det er nogle fine stumper, du får hældt i maskineriet. :)

Re: Kreidler from scratch

: ons 4. apr 2018 14:07
af 12V
Ja det må siges, jeg savler lidt når jeg ser de stumper :-)

Re: Kreidler from scratch

: ons 4. apr 2018 16:53
af Nikolaj Y
Det er ikke helt tosset det der :wink: :(y)

Re: Kreidler from scratch

: ons 4. apr 2018 20:11
af claus olieklud
flydende bremseskive ? tror du det er en motorcykel... he he

hilsen olieklud

Re: Kreidler from scratch

: tors 5. apr 2018 11:09
af mriisj
Jeg ved godt at denne Kreidler ikke bliver med de dele, som da den forlod fabrikken. Nogen kalder dette "Original" men det har ikke været målet med dette projekt.

Målet er at bygge en hurtig Kreidler der evner at køre ca. 115 km/t med mig på, med dele som Kreidler måske ville vælge i dag hvis de havde eksisteret her i 2018.
Projektet er også bygget fra scratch som jeg syntes er sjovt, dette indebære at finde alle stumperne fra stel til den sidste motor bolt rund omkring i jeres gemmer, samt købe de dele fra nye som er nødvendigt for at nå målet, og så håbe på at få en flot Kreidler ud af det.
Kreidler er jo et perfekt grundbyggesæt og nok en af de stærkeste 50cc konstruktioner der er lavet :D

Jeg mangler stadig en bagsvinger der ikke er skæv af den nye type, så hvis en af jer skulle have en liggende…...

Re: Kreidler from scratch

: tors 5. apr 2018 11:58
af kreidlerhansen
claus olieklud skrev:flydende bremseskive ? tror du det er en motorcykel... he he

hilsen olieklud
Flab! :hihi

Det er ganske fornuftigt at opgradere bremserne, når motoren pumpes til nær dobbelt effekt.

Jeg er i vildrede ift. disse ombygninger. Jeg kan sagtens se charmen, og jeg har leget med mange uorg. opsætninger. Men nu findes 110ccm+ motorer og 20HK+ er ikke et større problem end pengepungen.

“Vildrede” går på, hvornår det ikke længere er en Kreidler, så jeg er begyndt at blive lidt kedelig.

115km/t skal du nok nå op på. Det klarede min frasolgte 44x39,7mm opsætning på en god dag og 105km/t var stort set altid muligt; godt med rpm, ret begrænset støj m/org. filterhus. Men det var tophastighed, og det er sgu lidt træls at køre med en motor, som kun kører bedst med fuld gas.

Re: Kreidler from scratch

: tors 5. apr 2018 20:58
af mriisj
Jesper for at gøre det hele meget lettere har jeg besluttet at skippe gashåndtaget og montere en On/Of knap i stedet da der jo kun er brug for 2 stillinger på en sådan motor :)

Jeg skrev tidligere at jeg ville prøve at montere en Mikuni 28mm fladspjælds karburator, denne skulle have bedre performance i mellem gas området en den 26mm som Black Mamba levere, jeg har bestilt begge typer så må vi se om det gør en forskel. (den 26mm rundspjældet er kommet).

Re: Kreidler from scratch

: fre 6. apr 2018 00:37
af kreidlerhansen
Forskellen i ydelse over 24mm er ret begrænset. “Umærkbar” er en god beskrivelse, men motoren kan som regel trække lidt længere ud med en større.

Der er ikke et ret godt “signal” fra en bette 70ccm motor udenfor trækområdet. Dérfor er en (for) stor karburator træls.
Men ok, hvis du kun kører on/off, så behøver du kun koncentrere dig om tomgang og hoveddyse! ;)

Re: Kreidler from scratch

: søn 15. apr 2018 11:59
af mriisj
Så er der sket en smule mere på motoren, jeg fik samlet det meste og mangler kun lige svinghjulet og den ekstra ring til dette for at gøre svinghjulet tungere.

Re: Kreidler from scratch

: søn 15. apr 2018 15:50
af 12V
Bravo! Den er dejlig kompakt den HPI 2 Ten.