Side 7 af 8

Re: Kreidler from scratch

: man 16. sep 2019 09:30
af mriisj
Mit elektriske diagram 87-84-23 fik lige en kosmetisk overhaling her til morgen så den endelige version er oploaded

Re: Kreidler from scratch

: man 16. sep 2019 11:53
af mriisj
Og her er så 87-84-43

Re: Kreidler from scratch

: man 16. sep 2019 12:38
af 12V
Det ser vildt flot ud, du må gerne sige til når du mener de er finpudset og du er færdig med alt. Så kan jeg lægge dem i "litteratur" kategorien også, hvis det er ok med dig?

Re: Kreidler from scratch

: fre 20. sep 2019 12:16
af mriisj
Det er helt OK, jeg er lige ved at lave EL på 1979 modellen så der kommer en rettelse og en ekstra tegning på denne så hold lige hestene til jeg er færdig og alt er testet med alle 3 tegninger, der kommer også en på 1975 RS modellen og andre kan laves efter ønske :)

Re: Kreidler from scratch

: tors 26. sep 2019 09:38
af mriisj
Så er der sket lidt mere på dette projekt, den har stået på el så ledningsnet er blevet fabrikeret og trukket rundt på modellen, der har været en del overvejelser og det er ikke helt klart endnu men nu er det meste monteret.

Jeg havde købt nogle fine LED pærer hjem fra Kina og de passede fint i parabolen med det medfølgende tilbehør men ak... de stak langt bagud så der var ikke plads til dem i lygtehuset nå man jeg fandt en anden model som jeg nu har monteret, billederne er af den første model.

Jeg har også et problem med at få bremseslangen til at være der for instrumenterne så måske mit styr er for lille.

Jeg har også fået loddet nye ledninger på kontakterne og samlet cockpitet.

Re: Kreidler from scratch

: tors 26. sep 2019 09:58
af kreidlerhansen
Så er du klar til at blive blændet af indikatorlampen, når du slår over på langt lys! :thunge

Det ser da fint ud! Umiddelbart lader den parabol til at være klar til P43t-pærer (som H4), så selv hvis LED-eventyret lader noget tilbage at ønske, så kan du da få forbedret lyset.

Re: Kreidler from scratch

: tirs 1. okt 2019 21:51
af mriisj
Ingen blænding af kontrollamperne, bare nogle små diode pærer, jeg har skiftet forlygtepæren ud med denne:

Jeg har kigget lidt på den eneste tank jeg har til denne model, den er MEGET bulet og jeg har du skåret det væk der var gennemtæret udefra, det er sjovt at se at den er næsten rustfri indvendig.
Nå men jeg kan ikke rigtig beslutte om det er al besværet vær at banke bulerne ud, sætte en lap i hullet, spartle ... spartle....spartle igen for så at male den til sidst.......Mange timers arbejde......

Hvordan få man den gamle crome af ??

Er der ikke en der har en bedre tank liggende ?????

Re: Kreidler from scratch

: fre 11. okt 2019 17:47
af mriisj
Så blev værtøjskassen besat af det nye batteri :)

Re: Kreidler from scratch

: tirs 15. okt 2019 12:37
af mriisj
I dag fik jeg tid til at lave stort set resten af el-nettet færdigt og testet det, der er ingen fejl so far og alt virker, jeg fik gennemgået mit diagram og de rettelser jeg havde er nu opdateret og jeg har lavet rev. 1.00.

Motoren er endnu ikke isat så jeg mangler at teste ladefunktionen og RPM.

Der er godt nok blus på den LED pære jeg har isat :), alle andre pærer er skiftet til LED.

Re: Kreidler from scratch

: tirs 22. okt 2019 20:58
af mriisj
Så er motoren kommet på, jeg syntes ikke der er så meget power på gnisten på tændrøret fra HPI systemet, er dette normalt?

Alt el er nu færdigt og der er lys i lampen :)

Re: Kreidler from scratch

: tirs 22. okt 2019 22:02
af 12V
Det er det samme jeg oplever med HPI og andre elektroniske tændinger. Gnisten virker meget klejn og svag. Jeg har fået fortalt at det er normalt, noget med kort afladningstid?

Re: Kreidler from scratch

: fre 25. okt 2019 17:45
af kreidlerhansen
Vend hellere vægtskiven på dit svinghjul 180 grader. Den centreres nemlig over svinghjulets radius.;)

CDI synes jeg altid leverer en tynd gnist.

Re: Kreidler from scratch

: fre 25. okt 2019 21:35
af mriisj
Jesper jeg syntes ikke den passede så godt da jeg først monterede modsat, ind over svinghjulet men prøver gerne igen.Hvad vil du anbefale jeg stiller tændingen til, fra fabrikken anbefaler de 2mm før top på stregen på ankerpladen, det har jeg gjort, setup er BM 67 cc komplet.

Re: Kreidler from scratch

: tirs 12. nov 2019 18:12
af mriisj
Så er der sket lidt mere, der er nu blevet fræset i aluminiums skjoldene fra Black Mamba så de begge kunne monteres og dette r du gjort, det ser helt godt ud og det nye sideskjold passer også helt fint :)

Jeg fik nye stål og stålholdere til min gamle SR80 drejebænk så det er som en helt ny maskine, der blev straks drejet nogle bøsninger til bremse systemet jeg mangle så det har været en rigtig god dag.

Jeg har endelig fundet en ny tank til projektet, den er i skrivende stund på vej fra vores nabo land hvor de i en svunden tid blev fabrikeret.

Re: Kreidler from scratch

: tirs 12. nov 2019 19:24
af Nikolaj Y
Den motor ser ret hårdkogt ud! :D

Re: Kreidler from scratch

: tirs 12. nov 2019 19:26
af 12V
Frækkert detaljer!

Re: Kreidler from scratch

: man 20. apr 2020 21:35
af mriisj
Så er der endelig sket lidt mere med min 1979 Kreidler RS-R, karburatoren blev monteret med luftfilter, der blev tilpasset så venstre sideskjold kunne moneteres, gashåndtaget blev monteret og bremselys på forbremset blev også monteret.
Så skal forhjulet tilpasses med skivebremse, kalibet etc. samt spedometer systemet monteres færdigt og kalibreres men så skulle den også være klar til syn, når dette er sket skal den så hjem og have en mindre ombygning med kåbe, dobbelt skivebremse etc. :)

Re: Kreidler from scratch

: man 20. apr 2020 22:00
af 12V
Den står bare kniv skarp, mums!

Re: Kreidler from scratch

: tors 23. apr 2020 08:51
af kreidlerhansen
Den er blevet rigtig fin! Husk ørepropper når du kører med skumfilter ;p

Vedr. tænding, så skal HPI stå et sted mellem 2,6-3,2mm afhængigt af, hvornår din motor leverer max ydelse vs. udstødningstiming, kompressionsforhold og squishband.

Re: Kreidler from scratch

: tirs 5. maj 2020 15:46
af mriisj
Så er der sket lidt igen :) og 2 dage med frustrationer og glæde, de 2 forhjul jeg har færdige kunne ikke monteres med den originale kaliper og skive, forhjulet med dobbelt skiver kunne ikke være i forgaflen med den originale forskærm, jeg har et tredje jul som mangler nipler men som kan monteres med original skive og Kaliper men så skulle jeg vente mindst 14 dage før de kommer hjem (er lige bestilt) ....så en stor skive 260mm blev monteret med en 2 stemplet kaliper som midlertidig løsning og skulle dette gå galt til syn så er det jo et om-syn med den lille skive og kaliber.

Den foldbare kickstarter jeg havde fået hjem fra JMPB passede ikke, den stødte på sideskjoldet nå den blev slået ud øv øv, nå men en original blev monteret og benzin blandet og hældt på tanken, alt var tæt :)

Så kom det store øjeblik hvor motoren skulle startes for første gang, nøglen blev drejet og den sprang i gang som en raket, ingen mislyde og den tog gassen som en mis, SUPER LYD......den fik lov at gå et stykke tid for at blive varm og fik en smule gas ind i mellem, den reagere prompte på gashåndtaget :)

Næste udfordring... jeg havde ikke indstille Koso omdrejnings tælleren til 2 takt og 1 cylinder så den viste alt for meget, så blev instrumentbrættet skilt ad for at komme ind til knapperne og --- øøø den var indstillet rigtigt men viste meget forkert, der blev prøvet forskellige indstillinger men intet var helt korrekt så jeg endte op med 2T - 2 cylindre, lidt googling viste at andre havde haft samme problemer med Koso og HPI tænding, nå men jeg har spurgt på Martins i Holland om der er nogen der har en løsning på dette problem......

Motoren er varm og omdrejnings villig så en lille tur skulle da ske men ak....koblingen ville ikke koble ud, flere indstillinger ved kablet blev prøvet men samme resultat, så olien af motoren og koblingen inspiceres, der var ikke noget galt som sådan andet end alle plader var som brændt sammen, disse blev skilt og olieret igen, alt samlet og olie på motoren så kom der gang i koblingen men ikke helt perfekt endnu, det blev så til den første lille tur hvor det meste gik godt, der er lidt småjusteringer og kørte kun med lav gas da alt er nyt.

Men ak Koso speedometer virkede ikke, jeg havde ellers været meget omhyggelig med alt, hjuldiameter var indtastet og 3 magneter til aftastning men intet udslag, så blev instrumentpanelet splittet af igen men alt var rigtig, alle spændinger til hall sensoren var OK så 3 magneter blev sat på boremaskinen for at teste hall sensoren og vupti det virkede fint, så var der udslag på speedometret, jeg forsøgte så med forskellige løsninger med magneter på forhjulet og fik en løsning som ikke er perfekt men virker så jeg kunne komme til syn :)

Her til morgen var det så tid til syn, Kreidleren blev læsset på traileren og fremme ved synshallen stod der en synsmand ude foran synshallen, da han fik øje på Kreidleren kom han nærmest springende hen for at se på den, fin hjælp med at få den af traileren og hentede så straks sin kollega, de næste 20 minutter gik så med knallert snak og fotografering, distribution af billederne samt diverse opringninger fra deres venner, det er første gang jeg har prøvet at syne et køretøj på denne måde, alle var bare glade og imponeret så jeg behøver vel ikke at fortælle at den blev synet og toldsynet uden anmærkninger, selv med den stor 260mm skive, den ene synsmand var ude på en tur og han kunne ikke få smilet af igen da han kom tilbage :)

Så nu venter jeg bare på at skat skal finde tid til at lave afgiftspapirene så jeg kan få plader på, imellemtiden skal der så moddes en smule med forbremserne, kåbe, greb, udstødning og så skal motoren justeres ordentlig ind.