Kreidler from scratch

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Jeg har startet denne tråd da jeg for mange år tilbage faldt over en Kreidler 9.5 HK original cylinder (15.43.91) i den blå avis som jeg købte sammen med en 5 gears motor med direkte skift i samlesæt til mit (nye) kommende Kreidler projekt.

Jeg fandt ud af på et tidligt tidspunkt at jeg måtte eje en RS 1968 til mit kommende 9.5 HK tunings sæt som nu var ved at tage form og er næsten komplet, en ekstra motor blev indkøbt til dette projekt.

Her ca. 8 år efter har jeg nu startet det nye projekt som skal munde ud i en RS Elektronik MC med godt 100+ Km/t. og funktionel også under lavere omdrejningstal.

Til dette mangler stort set alt, Stel, nav, forgaffel etc. Så du må meget gerne byde ind hvis du har noget tilovers på hylderne.
Det viste sig efter nærmere eftersyn af motoren at jeg havde fået indholdet til en indirekte gearkasse samt skifte mekanismen med til denne så nu mangler jeg en komplet gearkasse til direkte skift øv øv. :(

Jeg har købt noget ind til renovering af motoren som lejer, pakninger, krumtap, en racer kobling samt et Kokusan 12V anlæg.

Jeg kigger lidt på Black Mamba og deres udstyr som jeg savler lidt over, så jeg ville blive glad for lidt info med jeres erfaringer med deres produkter og deres cylinder kits.

Jeg vil også gerne trække på jeres viden der hvor min egen halter.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Peter Kaae
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 9. maj 2016 19:50
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af Peter Kaae »

Black Mamba 60 ccm tuningssæt, 9-10hk, Cylinder, topstykke, stempel, membrankasse med Stage 6 membran, Mikuni 24mm med fire ekstra dysestørrelser, Twin Air luftfilter, RW RS01 special udstødning i chrom finish, inkl. forrør. Nypris ialt ca. 12250 kr. (købt ved Klaus Trbola i Sæby)

Der findes billeder og videoer af sættet på world wide web og youtube..
Kvaliteten er fin og iorden, synes jeg.
Nu har jeg bare fundet ud af at jeg mere er til orig. RS opsætning, altså standard 6.25hk.
Men, det er bare en personlig konstatering/erfaring
BMP-sættet er helt klart rent ræs. Det rykker hundred´-bogstavelig talt. Det er med at holde fast i styret :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af kreidlerhansen »

Til gengæld er bundtræk en by i Rusland.

44mm KT, som så senere kan opdateres med en god membranløsning, så har man ubetinget det mest velkørende kompromis.

HVIS man får fat i en 44mm KT-cylinder, hvor skyllekanalerne åbner senere end 33mm fra top (34-35mm er perfekt), så bør man seriøst overveje at investere i en krumtap med 44mm slaglængde.
Der skal fræses ud i blokken til et 44mm stempel + lidt til plejlstangen.
Stempelskørtet hakkes 5mm op mod indsugningen og udstødningskanalen hæves til 23,5mm fra top.
VHM-stempel er at foretrække, da det passer ok til et org topstykke.

Sammen med en membran og en potte med aftageligt endestykke, vil man have rundt regnet 9HK ved 8.800-9.000rpm, max 10.800-11.000rpm.
Med de i alt 67ccm vil man have MASSER af træk helt nede fra 3.000rpm og det er alt rigeligt til at holde 95-100km/t under normale forhold.


BMP tænder totalt af et sted mellem 7-8.000rpm, men derunder er den ærligt talt tam. En mindre karburator og en mildere udstødning (fang Luc Foekema på Facebook og betal de €275 en håndlavet koster), så kan kittet tæmmes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Jeg takker for tilbuddet Peter men har besluttet at købe nyt, det bliver et 68cc sæt med længere slaglængde for at få mere bundtræk, jeg tænker at købe en BMP-80 udstødning men har også andre på lager som jeg kan prøve med.

Jeg har snakket en del med Johan fra BMP om mit projekt og han vil selvfølgelig gerne sælge men vejleder også fint og fortæller ærligt om momenter ved forskellige omdrejninger osv., jeg har også bestilt en HPI generator/tændings system med 2 kurver fra HPI.
Jeg manglede lidt stumper til at "line" gerkassen op samt lidt skruer som jeg bestilte hos kreidlerparts.com, bestilte tirsdag og det kom i dag, fin og hurtig ekspedition men her bliver man hurtig fattig.

Til motoren har jeg bestilt 68CC sættet fra BMP med 6 pladet kobling, Rito 44mm krumtap samt membran og lidt dæksler, jeg glæder mig til at modtage alle stumperne men der er langt vej endnu på hele projektet.

Er der nogen af jer der ved hvor meget jeg skal fræse ud i motorblokken for at der er plads til stemplet (SBW blok) ?
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af kreidlerhansen »

Hullet til cylinderskørtet skal være 50mm og samme dybde som org.

Det mindre hul skal være 46mm, men der skal tages hensyn til at skyllekanalerne i blokken ikke berøres.

Der skal desuden slibes lidt plads til plejlstangen, når slaglængden øges til 44mm. Der dkal gøres ca. 5mm plads “opad og nedad”.


Den kommer til at trække som død og helvede. Johan’s portning er egentlig overkill; alene opgraderingen til 44x44mm med membran og passende topstykke er nok til at holde 100km/t uden besvær... med en standardpotte! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Hej Jesper, tak for info, jeg er lidt i tvivl hvor jeg skal tage af for at krumtappen kan komme rundt, kan du beskrive dette nærmere evt. med et billede.

Et andet spørgsmål er omkring det lille tandhjul på kromtappen til koblingen, er der en speciel procedure til at afmontere dette og montere det på en ny krumtap ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af kreidlerhansen »

5EC08140-AF57-4296-8706-7B28739DF721.jpeg
5EC08140-AF57-4296-8706-7B28739DF721.jpeg (69.97 KiB) Vist 15540 gange
Der hvor plejlstangen kan røre krumtaphuset skal du grave lidt, både foroven og forneden.

På med en alm. aftrækker, sæt i spænd og giv toppen af aftrækkeren et dask med en hammer. Evt. gives tandhjulet en smule varme.

Ved montering sættes svinghjulet på modsatte side og deri holdes så kontra.
Alternativt holder du fast i koblingsværktøjet, men med 1:3,95 i udveksling er det lidt af en opgave.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Tak for fint billede, så kan jeg komme i gang.
Jeg har brugt den samme metode til at få det af tandhjulet af krumtappen så det er helt fint, men at få det på igen uden at gi det et gok er jeg stadig i tvivl om, jeg forstår ikke metoden med koblingsværktøjet ?

ved påsætning tænkte jeg at putte hele herligheden i fryseren og opvarme tandhjulet til 200 grader og så på med tanhjulet....uden at banke det på plads, jeg vil nødig banke sideværts på en færdig afbalanceret krumtap
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af kreidlerhansen »

Koblingsværktøjet/-holderen holder også yderkurven på koblingshjulet, i og med håndtaget går gennem fingrene.
Det er ikke vigtigt. Et bare nogenlunde tilspændt svinghjul er bedre og alt rigeligt.

Krumtap og tandhjul skal have samme temperatur. Konussen skal nok holde det hele på plads.
Tandhjul og krumtap rengøres og affedtes, hvorpå du spænder møtrikken til rette moment. Der er ingen heksekunster i opgaven.

Ellers ville det også være nødvendigt at fryse motoren ned og varme svinghjulet op, før det blev monteret. Noten holder intet; den guider blot svinghjulet til sin rette position.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Super, nu forstår jeg pointen med koblingsværktøjet :) og OK med det lille tandhjul så er det bare at klø på, men jeg mangler stadig reservedele fra Black Mamba, han rider åbenbart ikke altid samme dag han sadler.

Jeg fik med posten i dag mit nye tændingsanlæg fra HPI, det ser meget fint ud og professionelt fremstillet, jeg købte det med 2 kurver for at få lidt mere erfaring.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af kreidlerhansen »

Johan er god nok men kan være længe om det; trods stumperne koster mange penge, kan han næppe leve af firmaets indtjening, så han har nok et job ved siden af.

Du ender formentlig med den mindst aggressive kurve, når det kommer til stykket; den grov har det med at æde stempler.
Vær opmærksom på, at det meget lette svinghjul medfører en større følsomhed overfor at være udenfor trækområdet. Det kan koste dyrt på kørbarheden, hvis man er uvillig til at tøffe rundt i 2. gear med 8-9.000rpm ved 50km/t i byen. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Den sorte farve der er på begge sideskjold og svingarmen har den en farvekode og glans ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af kreidlerhansen »

mriisj skrev:Den sorte farve der er på begge sideskjold og svingarmen har den en farvekode og glans ??
De er matsorte; RAL 9005, hedder den vist. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Super, tak.
Glædelig jul
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Så kom der en del varer fra Black Mamba i dag, så nu er der ingen undskyldning længere for ikke at komme i gang med at renovere motoren, jeg fik den 44mm lange plejlstangs krumtap fra Rito til 67cc når Johan får sendt cylinder kittet, jeg fik også en ny 6 pladet kobling med ligeskårne tænder samt andre dimser og en T-shirt 8) , jeg lægger lidt fotos op når jeg kommer i gang.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Så kom turen til min nye Kreidler motor, da jeg har bestilt et 67cc sæt fra Black Mamba fik jeg flere gode råd her på forummet om tilpasning til den 44mm lange plejlstang, jeg blev også anbefalet at korte stemplet af så det ikke støtte på kanten i motorblokken, se billede 2.

Efter en samtale med Johan fra BM anbefalede han kraftigt at man ikke kortede stemplet af men i stedet fjernede kanten i motorhuset i stedet, man skulle her passe meget på ikke at røre skyllekanalerne i blokken, så dette blev gjort og kanterne poleret.

Så skulle jeg prøve at blæse motorblokken med soda (natriumbikarbonat) dette er første gang jeg skulle prøve dette så jeg havde købt 2 sække på 25 Kg. nede på foderstoffen, jeg havde købt den anbefalede blæse pistol hos biltema og satte det hele op i min sandblæsekabine..........
jeg fik det rimeligt hurtigt til at fungere men hold da helt kæ.. hvor det tager langt tid og det tager stort set intet af motorblokken så efter 1½ times arbejde besluttede jeg mig for at dette ikke var vejen frem for mig, jeg har sat billeder ind på arbejdet.

Nå men så skal der nye lejer i, ny krumtap (Rito 44mm) og alt udmåles men det bliver en anden dag. :D
Vedhæftede filer
P1240011.JPG
P1240011.JPG (382.99 KiB) Vist 15165 gange
P1240012.JPG
P1240012.JPG (356.82 KiB) Vist 15165 gange
P1240013.JPG
P1240013.JPG (341.05 KiB) Vist 15165 gange
P1240014.JPG
P1240014.JPG (393.54 KiB) Vist 15165 gange
Soda blæst
Soda blæst
P1240016.JPG (346.15 KiB) Vist 15165 gange
Soda blæst
Soda blæst
P1240017.JPG (345.48 KiB) Vist 15165 gange
Soda blæst
Soda blæst
P1240018.JPG (381.23 KiB) Vist 15165 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af 12V »

Jeg fjernede også kanten i blokken i steder for at korte stemplet.

Har også haft en sodablæser pistol, sløv og ret virkningsløs. Man skulle have en nabo der ejer sådan en Aquanife maskine :) http://www.aquanife.com/
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: Kreidler from scratch

Indlæg af Twinsport »

Hej

Sodablæsning virker fint, men der skal seriøst grej til, for at det bliver til noget. I mit pastorat er det rørende billigt at få gjort, så jeg får det lavet i byen. Det fedeste er at aflevere gamle motordele som er sølet ind i årtiers oliekager, hvorefter man får det helt rent tilbage.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af knallert »

jeg glasblæser ..det er noget mere effektivt..og stadig skånsomt...men stadig langsomt..selv med en semi prof opstilling..af en tyngde fødet sandblæser i en 700 liter beholder...har efterhånden et mix af 50%sand og glas..men det er stadig ret sløvt...har indbygget en stor ekstra vandudskiller efter filmen..det er en brandslukker...som luften skal stige op gennem...med en aftap hane i bunden..den udfælder alt fugt..så den lille udskiller ikke tager noget mere..

strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler from scratch

Indlæg af mriisj »

Sådan en vandblæsning maskine ville se utrolig godt ud i mit værksted men er ikke helt sikke på at fruen vil smile når hun ser regningen for apparatet.

Så kom posten i dag med stumper fra Black Mamba, så kan jeg snart få samlet hele motoren :D .
Vedhæftede filer
P1260012.JPG
P1260012.JPG (429.65 KiB) Vist 15113 gange
P1260013.JPG
P1260013.JPG (418.08 KiB) Vist 15113 gange
P1260009.JPG
P1260009.JPG (380.97 KiB) Vist 15113 gange
P1260010.JPG
P1260010.JPG (357.22 KiB) Vist 15113 gange
P1260014.JPG
P1260014.JPG (409.77 KiB) Vist 15113 gange
P1260015.JPG
P1260015.JPG (458.93 KiB) Vist 15113 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"