Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

Hej alle

Jeg har fået samlet min Puch Maxi K færdig, med en ny first class cylinderkit incl stempel og med plomb.
Den starter i første hug og kører også fint,( skal justeres med dyser/luft da den 4takter periodisk) men den rasler/klirer fra cylinderen i tomgang??

Har haft toppen af, da jeg var bange for at noget var knækket men alt er fint, ingen ridser eller noget, fin og glat.

Nogen der kender til first class eller hvorfor den gør det?? Har desværre ikke anden cylinder jeg kan prøve med, så hvis der er en der har en ide om hvorfor, hører jeg den gerne.

Har tagen en lille video men kan ikke lægge den ind her??

Glemte at skrive den kører med 4% olieblanding da det er ny cylinder, er det forkert? Tænding er også stillet ind med micrometer så den spiller max.

Mvh geir


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af Geospeeddk tirs 9. maj 2017 19:20, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af knallert »

4 % er for meget..en maxi med hårdcrom cylender skal ikke tilkøres når den er lovlig..den er så langsom at det er ligegyldig..så skift til2% med det samme...måske klinger den pga fejl tænding sqvish band er for lille..eller stemplet kan ramme toppakningen


edit..hvis det er en maxi..det ved jeg jo ikke
strynboen på test profil
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

knallert skrev:4 % er for meget..en maxi med hårdcrom cylender skal ikke tilkøres når den er lovlig..den er så langsom at det er ligegyldig..så skift til2% med det samme...måske klinger den pga fejl tænding sqvish band er for lille..eller stemplet kan ramme toppakningen


edit..hvis det er en maxi..det ved jeg jo ikke
Sorry jo det er Maxi K. Så må jeg få smidt 2% istedet og prøve det.
Sqvish band?
Har lige læst noget om det og tror det ikke, uden at vide det selvfølgelig.
det er et helt originalt topstykke, helt standard og ikke planet og købte first class cylinderen for at den var så tæt på den originale som muligt og med plomb.



Sent from my iPhone using Tapatalk
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Toppakningen er et kig værd. Nogle er så skæve, at et stykke rager ind i cylinderen, og det kan støje helt vildt. I så fald vil lyden være der helt fra tomgang og op i omdrejninger.

Vi vil helt sikkert kunne hjælpe mere med en lydoptagelse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

Hvor kan jeg lægge optagelsen ud?
For har taget en video hvor lyden er på


Sent from my iPhone using Tapatalk
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Youtube er enkelt at bruge.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

kreidlerhansen skrev:Youtube er enkelt at bruge.
Har fået lagt den ind, den kører i tomgang





Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af 12V »

Hvordan har krumtappen det? Jeg tænker på slør i nederste plejlleje eller ved krydspinden. Hvis der er højdeslør vil den klirre.

Måske er det bare cylinderen der snakker, det kan være lidt for meget slør mellem stempel og cylinder eller stempelringene der kan bevæge sig lidt op og ned.

Hvis du er heldig bliver det mindre med tiden. Jeg har monteret en del Airsal kit på Pucher, de larmer lige så meget som i din video, men bliver ret stille når de har kørt 50-100 km.
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

12V skrev:Hvordan har krumtappen det? Jeg tænker på slør i nederste plejlleje eller ved krydspinden. Hvis der er højdeslør vil den klirre.

Måske er det bare cylinderen der snakker, det kan være lidt for meget slør mellem stempel og cylinder eller stempelringene der kan bevæge sig lidt op og ned.

Hvis du er heldig bliver det mindre med tiden. Jeg har monteret en del Airsal kit på Pucher, de larmer lige så meget som i din video, men bliver ret stille når de har kørt 50-100 km.

Krumtappen er original og tjekket for slør, dog ikke af mig, da jeg ikke har værktøj eller viden om det og ny messingbøsning og ikke nåleleje

Håber det bliver bedre med tiden, den har end ikke kørt 1 km endnu. Skal lige have forsikring på den og så skal den ud at køre.

BTW kan i anbefale et godt forsikrings selskab til den gamle Puch.


Sent from my iPhone using Tapatalk
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af claus olieklud »

hej... har hørt lyden og jeg mener med 99% sikkerhed det er stemplet der rasler, mener bestemt ikke det lyder som lejelyd.
man siger desuden at en 2 takter altid holder plejlstangsslør til samme side uanset hvad, derfor er der sjældent en udpræget raslelyd derfra selv med lettere slidt plejlstag.
en 4 takter derimod er anderledes - i slutningen af 4. takt (udstødningstakten) kastes evt plejlstangsslør til modsatte side når stemplet vender, det samme sker i slutningen af 1. takt (indsugningstakten)
en 2 takter har hele tiden modtryk over stemplet, derfor kastes plejlstangsslør ikke fra side til side.

sådan en hårdkrom cylinder er en krig om at slide stempel ringene i figur med cylinderen - lyden vil som Carsten nævner sikkert aftage med tiden.
indtil stempel ringene er slidt til vil der slippe lidt kompression forbi - du kan tydeligt mærke det på kickstarteren ved at mærke " fjeder effekten " - jeg snakker IKKE om hvor hård den er når man trykker med nogen fart, men i stedet mærker forsigtig med hånden - ved 100% tætning drejer motoren baglæns når du fjerner det forsigtige pres, i øvrigt ganske tydeligt hvis man drejer svinghjulet med hånden.

den lyd du har er typisk hvis man enten sammensætter brugte stumper, eller kommer et nyt stempel i en godt brugt cylinder.
en ny original maxi cylinder med originalt stempel er helt lydløs fra første omdrejning - det er vist noget med nøjagtighed & tilpasning.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

Så vil et nyt stempel så hjælpe på det? Eller skal jeg prøve at køre med det og se om det bliver bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... helt klart køre med det et stykke tid og se om det mon ikke bliver bedre.
er cylinderen bare en brøkdel oval kan det tage lang tid, og måske bliver det aldrig rigtig godt.
eneste tilfælde hvor et nyt stempel vil hjælpe er hvis tolerancen er vildt overdrevet - du vil da gerne fornemme lyden bliver mindre når motoren er kørt varm så stemplet har udvidet sig, fx efter 500 mtr med fuld gas, eller 30 sek på støtteben med fuld gas.
nogle billige stempler er meget skæve fra start, i det tilfælde vil et andet stempel måske hjælpe.
men ud og kør nogle kilometer, det vil sikkert hjælpe noget.
det at den lige 4 takter lidt på toppen er meget normalt, lad det være sådan, du kan altid knibe den lidt senere.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

Tak for svar. Jeg vil lade den være lige for nu og så ellers prøve at køre det til.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Twinsport »

Geospeeddk skrev:... BTW kan i anbefale et godt forsikrings selskab til den gamle Puch.
Jeps, men det afhænger af om den er til daglig brug, eller som veteran. Hvis det er som veteran, så er Alm. Brand gode:

http://www.almbrand.dk/abdk/privat/Fors ... /index.htm

Har netop forikret en Sting dér for 460 kroner om året.

/Steen
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

Twinsport skrev:
Geospeeddk skrev:... BTW kan i anbefale et godt forsikrings selskab til den gamle Puch.
Jeps, men det afhænger af om den er til daglig brug, eller som veteran. Hvis det er som veteran, så er Alm. Brand gode:

http://www.almbrand.dk/abdk/privat/Fors ... /index.htm

Har netop forikret en Sting dér for 460 kroner om året.

/Steen
Det var billigt, giver dem er kald idag og hører ad hvad de kan tilbyde.
Tak for svar


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af MNH3660 »

Mht. forsikring - prøv evt. Danske Forsikring. Ca 800 p.a., ingen begrænsninger i anvendelsen og man behøver ikke være fyldt 25 eller lign.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Geospeeddk
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 3. apr 2014 21:48
Kontakt:

Re: Færdig samlet Puch, raslen/klirren fra cylinder

Indlæg af Geospeeddk »

Tak for det, har pt valgt mit eget, kun ansvar da den alligevel bliver afmeldt til efteråret når den skal i vinterhi. Men tak for svar


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"