Side 8 af 8

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: man 5. mar 2018 19:03
af wolfe
kreidlerhansen skrev:Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g :)

Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.


godt spottet :dust
den har kun 4 plader, men hvis jeg drejer af bag på, er der vel en skive på den anden side, ellers er problemet bare flyttet :)

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: man 5. mar 2018 21:50
af kreidlerhansen
wolfe skrev:
kreidlerhansen skrev:Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g :)

Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.


godt spottet :dust
den har kun 4 plader, men hvis jeg drejer af bag på, er der vel en skive på den anden side, ellers er problemet bare flyttet :)


Se, det er netop den næste detalje, at udgaverne til fem plader er tilsvarende højere på den anden side. Desuden er koblingsnavet udformet anderledes; det lærer man på den hårde måde ... eller også oplever man det aldrig.
Jeg droppede at rode med det og monterede komplet kit til seks plader. Det var ikke dyrere.

Krumtappens vanger er 100% identiske, bortset fra notgangen. Sammenbragte tandhjul skriger 9/10 tilfælde, og Kreidler synger i forvejen lidt fra primærsiden.

20/79-primærsiden har bare forsatte tandhjul med fire koblingsplader.


Saml, montér, start, find sne, mor dig!

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: man 5. mar 2018 21:58
af wolfe
kreidlerhansen skrev:
wolfe skrev:
kreidlerhansen skrev:Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g :)

Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.


godt spottet :dust
den har kun 4 plader, men hvis jeg drejer af bag på, er der vel en skive på den anden side, ellers er problemet bare flyttet :)


Se, det er netop den næste detalje, at udgaverne til fem plader er tilsvarende højere på den anden side. Desuden er koblingsnavet udformet anderledes; det lærer man på den hårde måde ... eller også oplever man det aldrig.
Jeg droppede at rode med det og monterede komplet kit til seks plader. Det var ikke dyrere.

Krumtappens vanger er 100% identiske, bortset fra notgangen. Sammenbragte tandhjul skriger 9/10 tilfælde, og Kreidler synger i forvejen lidt fra primærsiden.

20/79-primærsiden har bare forsatte tandhjul med fire koblingsplader.


Saml, montér, start, find sne, mor dig!


kit med 6 plader, er jo med ligeskåret tænder? det hjælper bestemt ikke på hyleriet :lol:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: tirs 6. mar 2018 07:47
af Twinsport
wolfe skrev:... kit med 6 plader, er jo med ligeskåret tænder? det hjælper bestemt ikke på hyleriet :lol:


Ligeskårne tænder kan hyle, men behøver ikke at gøre det.

Et eksempel kan være min RD500:

Rd500 motor.jpg
Rd500 motor.jpg (75.62 KiB) Vist 854 gange


Den hyler ikke, på trods af at den har ligeskårne hjul overalt.

Et andet eksempel er min Zündapp:

KS750 Getriebe.JPG
KS750 Getriebe.JPG (41.9 KiB) Vist 854 gange


Den hyler af helvede til! Den overdøver faktisk alt motorstøj :mrgreen:

/Steen

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: tirs 6. mar 2018 17:22
af wolfe
Twinsport skrev:
wolfe skrev:... kit med 6 plader, er jo med ligeskåret tænder? det hjælper bestemt ikke på hyleriet :lol:


Ligeskårne tænder kan hyle, men behøver ikke at gøre det.

Et eksempel kan være min RD500:

Rd500 motor.jpg


Den hyler ikke, på trods af at den har ligeskårne hjul overalt.

Et andet eksempel er min Zündapp:

KS750 Getriebe.JPG


Den hyler af helvede til! Den overdøver faktisk alt motorstøj :mrgreen:

/Steen


Steen nu er din rd 500 jo også velfungerende japansk teknologi! :dust
Skal også have en rd350 igen en dag, venter bare på det rigtige projekt :roll:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: tirs 6. mar 2018 17:54
af kreidlerhansen
Well ... jeg kører med ligeskårne tænder uden hyleri.

Der findes forskellige udgaver, men til typisk RS-brug står valget mellem 19/71 eller 18/71. Førstnævnte hyler ad helvede til, så jeg blev positivt overrasket, da mit kit med 18/71 ikke lød værre end org.

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: tirs 6. mar 2018 20:03
af knallert
Honda køre også med ligeskårende tandhjul..det høre man ikke..men der sidder også en tons tung kobling(med olietryk smøring..og sentifugal filter på krumtap akslen,,den dæmper nok meget..og der er gummi dæmpninmg på det store tandhjul...ind til gearkassen..så masser af dæmpning på alle aksler..ligeskårne tandhjul hyler også mere jo større forskellen mellem primær og sekundær er..lige store hjul går rimeligt stille

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: ons 7. mar 2018 07:09
af Twinsport
Hej

wolfe skrev:... Skal også have en rd350 igen en dag, venter bare på det rigtige projekt :roll:


Du skal ikke tage en 350'er. Tag en 500 med det samme. Ryk plasteret af! Få det overstået! Så får du et dejligt dybt hul at smide pengene i :mrgreen:

Kombinér det eventuelt med en Zündapp. Så er det helt perfekt. Hvis de to maskiner tilegner sig lidt småskavanker i løbet af en sommer, koster de ca. det samme at holde kørende, som man kan restaurere en Yamaha FS1 for, udelukkende med NOS-dele :mrgreen:

knallert skrev:...ligeskårne tandhjul hyler også mere jo større forskellen mellem primær og sekundær er..lige store hjul går rimeligt stille


Det har jeg sgu' aldrig overvejet. Det kan der være noget om..

/Steen

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: fre 9. mar 2018 22:16
af wolfe
opgav og finde rigtig kobling skål, og synes 6 plade kobling var sindsyg dyr!

så nu min motor hylle tom, der ligger kun kokusan 12v tændingsanlæg, og en fs1 eksperiment motor ! :what2
DSC_0106.JPG
DSC_0106.JPG (583.45 KiB) Vist 758 gange


Til gengæld har jeg købt den motor jeg godt vil have, uden den skal koste en bondegård.
Gæt en motor :hihi :thunge

PS på billedet skal der lige kigges på noget udstødning :roll:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: lør 10. mar 2018 08:32
af kreidlerhansen
Nåja, det afhænger vist af, hvor man er i ens “Kreidler-forhold”, når man vurderer prisen på koblingen :lol: Men rundt regnet 2.300kr for en med plads til seks plader (inkl. nav, ekskl. plader) virkede for mig ok, ift. en brugt org. i tvivlsom stand typisk ryger op i 1.200-1.500kr på ebay.
Eller, det gik de i hvert fald for, da jeg kiggede efter kobling. Jeg købte endda en til 800kr, men hvad jeg modtog var en til fire plader, hvor sælger blot havde inkluderet den femte på fotoet.

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: søn 11. mar 2018 21:09
af wolfe
kreidlerhansen skrev:Nåja, det afhænger vist af, hvor man er i ens “Kreidler-forhold”, når man vurderer prisen på koblingen :lol: Men rundt regnet 2.300kr for en med plads til seks plader (inkl. nav, ekskl. plader) virkede for mig ok, ift. en brugt org. i tvivlsom stand typisk ryger op i 1.200-1.500kr på ebay.
Eller, det gik de i hvert fald for, da jeg kiggede efter kobling. Jeg købte endda en til 800kr, men hvad jeg modtog var en til fire plader, hvor sælger blot havde inkluderet den femte på fotoet.

Du har ret jesper, men fik en god bytte pris hos peter kristensen, for en renoveret motor med original 6.25 cylinder og original 20mm studs. så der skulle ikke tænkes så meget. og så den med bred pindbolt afstand :(y)

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: søn 11. mar 2018 21:19
af wolfe
udover lidt motor er jeg gået i gang med og lave ledningsnet, vi dog meget tidligt i processen :lol: og jeg er elendig til og lave det pænt! men håber det bliver bedre med lidt øvelse :)

Har lavet bremselys kontakt i bremsegreb til forbrems også, synes det ret vigtigt når den skal køre som motorcykel. Man er ret lille og man bliver nemt overset, hvis man holder stille. Så har man ikke foden på bremsen er chancen for og blive påkørt større, har jeg en teori om.
lidt billeder skal der til :)

ps ved godt udstødningen "flyver" men skal have lavet nyt beslag :)

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: man 12. mar 2018 05:46
af 12V
Det giver sku lidt flashback at se dine billeder :-)

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: tirs 13. mar 2018 21:14
af wolfe
min maskine er dog ikke så flot som din Carsten :)

forresten, hvordan fik du din synet? med typegodkendelse fra kreidlerreg.dk? typegodkendelses nummer s1071, uden nogen ballade?

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: tirs 13. mar 2018 23:47
af 12V
Ah, min er sku langt fra flot, men tak :P

Øhhh... Det der med registrering, det gik sådan lidt i stå, shhh.

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

: ons 14. mar 2018 19:10
af wolfe
hahaha :lol:

det også oki, kom bare til og tænke på du ville syne den som mc :)