Kreidler i medvind

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Så kom der knald på drengen :teeth2

Kreidler RS Elektronik 5gear
Billedet er taget i skrå medvind på lige vej i 4 gear. :teeth2
Vedhæftede filer
IMG_6117.JPG
IMG_6117.JPG (616.19 KiB) Vist 14127 gange
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af FS1originalen »

Fy altså... At slippe styret og tage billeder ved den hastighed :oops:
Og så lige - flot resultat :(y) :(y) :(y)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Ja det var også med nogen betænkelighed at jeg tog billedet og jeg turde ikke sætte den i 5 gear og køre hurtigere med min iPhone i hånden, jeg var bare så glad for at den kører så super godt :D
Men jeg havde da 1 hånd på styret :hihi
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare vent... :thunge

Det er dælme lækkert, der skete forbedringer med så lille en ændring!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Ja og tak for din hjælp, :(y) både med gearkassen og eftertrimning af udstødningssystemet. Uden din hjælp havde jeg stadig kørt rundt og været skuffet over den KW cylinder.

Overvejer stadig seriøst det med 44 mm rito krumtap og evt større membran. :
Men jeg syntes stadig at det er ufatteligt at så lidt kan ha så stor betydning :what2

Desværre er den nu begyndt at dryppe lidt olie fra gearaxlen, jeg opdagede det fordi min kone Venligt gjorde mig opmærksom på at der begynder at lugte af olie i stuen hvor jeg i nattens mulm og mørke havde listet kreidleren ind så den kunne tørre efter jeg havde vasket den. :shutup

Hold da op hvor det flot at sådan en stående inde midt på stuegulvet på en rød løber : :teeth2 min kone er vildt begejstret :lol: :lol:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af 12V »

Skal vi ikke høre hvad opsætning du kører med? :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af kreidlerhansen »

Du kan bare bestille en krumtap med øget slaglængde, så skal jeg nok kyle den i blokken.

NB! Sørg for det bliver en med 85mm plejlstang. PPR Rito (ebay og via Jörg Jahn) er mig bekendt med enten 87mm eller 91mm plejlstangslængde; begge vil kræve forskellige spacere under cylinderen.
Hvis 85mm plejlstang benyttes, kan du nøjes med en spacer mellem topstykke og cylinder, og samtidigt kan den nuværende spacer elimineres.
Resultatet bliver helt samme karakteristik, som den har nu, men med omtrent 10% mere effekt over hele linien.

Senere kan du så vælge mellem lidt forskellige spacere, så du kan vinde lidt omdrejninger på bekostning af bundtræk. Ikke at der er behov for mere fart, når jeg engang er færdig med at trylle.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Super Jesper :(y) den er jeg med på, jeg ser om jeg kan finde ud af at bestille en 44 mm krumtap, hvad hedder den mere præcist.
Forresten tror du ikke det var en god ide at skifte lejer m.m. Når vi nu er igang. Så undgår jeg at den spilder olie og så kan jeg bedre tillade mig at ha den stående lidt i stuen til pynt :hihi

Er det.til at lave hvis jeg kører over til dig og er med, så kunne jeg jo lære noget samtidig eller er det bedst hvis du bare har motoren liggende og selv ordner den. ?

@ 12volt
Opsætningen er : Kreidler 5 gears med stor pinbolt afstand, 47 mm KW cylinder med speciel topstykke med kalot, minimembran samt 20 mm original bing kaburator.

Kørte bedre end standard opsætning, men jeg var alligevel noget skuffetda jeg havde forventet at den 47 mm cylinder havde givet væsentlig mere trækkraft og højere hastighed end drn gjorde :
Men så kom kreidlerhansen på banen og hjalp med gode råd til modificering af standard udstødningen og det gav en forbløffende forskel. Som den er nu så trækker den super godt fra lave omdrejninger og det er jævnt og ensartet hele vejen op gennem omdrejningsspektret, før kunne den ikke holde hastigheden eller trække ordentlig i 5 gear på lige vej, men nu efter kreidlerhansen udstødningsmodificering så holder den farten i 5 gear på lige vej forudsat at der først skiftet til 5. Ved 100km på speedometeret. Max hastighed jeg har været oppe på er ca 118 km /timen efter speedometeret :dust . Det er jo vdo så der skal der nok fratrækkes.
Men hold op hvor den super fed at køre på nu med super optræk op af bakke ........... :teeth2
Stor tak til kreidlerhansen for uddeling af viden m.m. :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af kreidlerhansen »

Dejligt, den kører godt! Umiddelbart vil jeg påstå, du skal en eller to tænder op på bagtandhjulet, som du beskriver karakteristikken. Jeg talte ikke tænderne på primærsiden, men det kan jo være den gamle med tung udveksling (gammel: 21/77 og ny: 20/79).

Jeg må lige se efter i gemmerne. Jeg husker ikke, om jeg har et eller to sæt lejer (køber altid tre komplette sæt ad gangen), simmer- og O-ringe.
Det kan være, jeg alligevel skal have suppleret op på lageret. Desuden mangler jeg en krumtap med 44mm slaglængde og 91mm plejlstang til min 'scootler'.

Det kan sagtens være, jeg kan klare det, mens du venter. Det afhænger kun af mit altid ukendte arbejdsskema, idet jeg reelt er på evigt udkald... uden ekstra løn. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Thi hi..... ja det er altid en rar følelse at være uundværlig :hihi og som jeg havde en chef engang der altid sagde at " glæden ved arbejdet bærer lønnen i sig selv " :what2

Jeg har selv prøvet at søge efter 44 mm krumtap med 85 mm plejlstang og jeg er snart helt skeløjet af at lede :crying , Det eneste jeg umiddelbart har kunde finde er hos kiesler hvor man kan få den med den plejlstangs længde man ønsker, men hvordan kvaliteten er aner jeg ikke. Kreidlerparts og den kære john bos har også 44 mm men der oplyses plejlstanglængden ikke.

Var det en mulighed at du bestilte alt det der skal bruges til operationen, så afregner vi bare det hele samlet.

Tror du også det bliver nødvendigt at ændre på gearingen hvis der kommer en 44 mm krumtap i, jeg tænkte at det måske gav nok extra power til at den kunne trække rent med den nuværende gearing.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har et kreidler 80ccm plejlstangs kit til at ligge, hvis nogen kunne være interesseret.. sorry for OT :offtopic
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Her er lige lidt nyt om KW kittet fra kiesler med 47 mm boring. :teeth2 kittet består af : cylinder med 47 mm boring, stempel, minimembran, studs til 20 mm kaburator, special topstykke med udskiftelig kalotte, spacer samt pakninger.

Med kreidlerhansen hjælp lykkedes det at få skiftet lejer i motoren og sat en 44 mm rito krumtap i.
Kreidlerhansen var også senere så venlig at komme her over på djævleøen (Sjælland) og fræse plads i blokken til det extra sving og dybde som en 44 mm krumtap kræver. :(y) jeg fik så samtidig set hvor smukt et arbejde der kan laves med en god fræsemaskine som kreidlerhansens frem for en dremel som min egen. :bravo

Nå men efter at have sat KW kittet på igen, denne gang uden spacer og med ny kalotte til topstykket så skulle kukusan tændingen bare lige monteres og indstilles igen. Af en eller anden årsag fik jeg ikke sat ledningerne ordentlig bag ankerpladen med det resultat at det fløj rundt med gnister da jeg startede motoren. :crying
: pokkers osse :(n) :crying ledningerne var kommet i klemme i svinghjulet og alle sammen var næsten skåret over :crying :
Nå men af med hele l..... :crying og igan med at splejse/lodde ledningerne sammen og isolere dem med krympeflex, det blev ligeså godt som nyt.
Efter indstilling af tænding skulle dyret jo prøvekøres. Jeg køre med en 20 mm bing kaburator med en dyse nr 80. Jeg har skiftet metalfilteret ud med tragtformet skuumfilter som bliver vædet i special luftfilterolie. Filteret passer i det originale plasthylster.
Første prøvetur var noget af en skuffelse, man kunne da godt mærke at drn trak ok, men den kunne kun tage 1/4 gas, hvis man drejede mere på gashåndtaget døde den øjeblikkeligt. Jeg vurderede at det måtte være blandingsforholdet mellem benzin og luft der var forkert og at der skulle mere benzin til. 80 dysen er den der bliver anbefalet til kittet ved original krumtap og det fungerede fint da jeg kørte med det.
Jeg prøvede med en dyse 82, desværre med samme skuffende resultat. Så fik den en dyse 84 og det var det samme, den kunne kun køre omkring 60 km/t døde på samme måde som tidligere.
Jeg begyndte at tvivle lidt på om det virkelig var et spørgsmål om større dyse eller om noget andet var i vejen. Iøvrigt havde jeg kun en større dyse tilbage og det var en 90 mm, men den blev sat i og motoren startet.
Nu virkede alt som det skulle, 90 mm dysen gjorde hele forskellen. Nu kan den tage fuld gas og den accelerere super godt, der er virkelig kommet skub i den. Det rigtig gode er at den trækker vildt godt overalt op gennem omdrejningerne, der er intet sted hvor den pludselig taber pusten eller bliver extra hidsig, bare super jævnt træk og det er rigtig godt til alm gadekørsel. Den kan trække sig selv op i fart fra omkring 50 km/t i 5 gear og med gashåndtaget i bund. Topfarten er kun lidt højere nu med 44 mm krumtap end med orginalkrumtap men jeg har da rundet 115 km/t på lige vej med lidt medvind. I kraftig modvind kan den godt holde 100 km/ t på lige vej :teeth2
Samlet set syntes jeg at KW kittet er super godt hvis man som jeg først og fremmest ønsker, bedre bundtræk, jævntrækkraft og ok topfart. Jeg syntes også kittet var helt ok med original krumtap, der var blot lidt mindre af det hele, men stadig en himmel til forskel fra original 50 ccm.
Jeg skal lige huske at nævne at jeg kører med standard udstødning som er boret en lille smule op i fløjten. Minimembranen sidder gemt inde i studsen så alt ser ud som det originale.
Alle hastighedsangivelser er målt med det originale vdo, så der skal fra trækkes noget fejlvisning.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er lækkert, du er blevet glad for kittet, og vi fik det hele til at passe sammen, uden motoren blev hysterisk.

Utroligt så langt en Jamarcol-udstødning kan række, i grunden. Det giver også plads til en frisk udstødning på et senere tidspunkt, selv om jeg vil påstå, den nu er på grænsen til de originale bremsers formåen; i hvert fald med uoriginale bremsebakker.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

Ja det skal trykkes noget hårdere på bremsen når man skal bremse ned fra 100 km/t. :teeth2
Det er blevet en helt anden fornøjelse at køre på den, den er vildt sjov at køre på:-) :dust
Iøvrigt skal du ha tusinde tak både for råd og vejledning samt alt det praktiske. Du hjalp mig med. Du er jo også rigtig god til at fræse i motorblok :-) :bravo
Vedr udstødningen, så har jeg endnu ikke fået prøvet om det bliver bedre hvis jeg igen fjerner de 2skruer jeg satte i de extra 2 huller jeg lavede i fløjten. De extra huller hjalp jo ikke med standard krumtap, men måske hjælper de nu hvor det er en 44 mm.?
Hvilken udstødning tror du vil være bedst til kittet når jeg gerne vil bevare det meget ensartede træk ??
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det er plads og gods til det, så prøv at udvide de fire rør i dæmperindsatsen til ø10mm.
Det vil gøre indsatsen stort set magen til en original af slagsen.

Når dæmper osv. er afmonteret, kan man se en perforeret plade længere inde i udstødningen. Hullerne i den plade skal også måle ø10mm.
Det kræver et 300mm langt 10mm bor (eller hvad man nu kan finde på).

Med de ændringer vil udstødningen som helhed være nær identisk med en original af samme type.


Umiddelbart vil Kieslers GP3 Touring være det nærmeste, man kommer en potte med sejtræk. Jeg synes dog prisen er høj til bare at prøve ad, men jeg synes absolut ikke om Kieslers markedsføring og handler derfor ikke dernede, medmindre jeg løber tør for andre muligheder.

Et billigt alternativ er fra Simson:

http://www.eastside-motoshop.de/epages/ ... cale=de_DE

Dæmperen skal kortes op med lidt kreativt arbejde, og der skal selvfølgelig laves et beslag.
Potten er enkel, vinklerne ret flade og kammeret langt; den opfylder derfor umiddelbart (læs: jeg gætter!) kriterierne for en udstødning til milde porttimings.
Den eneste udfordring, jeg lige kan spotte, er at forrøret måske bliver lige kort nok ift. hvornår udstødningen sidder "pænt" på en Kreidler.

Jeg har sådan en udstødning, og den bliver selvsagt testet, når jeg engang får min motor med 44mm slaglængde ud at køre.
Den er indkøbt til det fremtidige blæsekølede projekt med 47,6mm boring og 44mm slaglængde. Dén motor får (desværre) ret hidsige porttimings, så den bliver svær at sammenligne med din.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af woebbe »

@jesper
Nå jeg har ikke fået nået at fintrimme udstødningen endnu, men da jeg så at det blæste meget voldsomt i dag tænkte jeg at det jo kunne være interesant at prøve kittet i sådan en gang kraftig modvind. :dust
Jeg kørte ud på den lokale landevej som er temmelig befærdet. Tog først 10 km i medvind og det var ganske fornøjeligt, for jeg kunne uden problemer følge trafikken både hvad optræk og fart angår blot med ca halv gas i 4 eller 5 gear. :teeth2
Da jeg skulle tilbage igen var det i direkte meget kraftig modvind. Her blev jeg noget overrasket for den kan uden problemer trække sig op til ca 90 km/timen i 4 gear, og stille og roligt sniger den sig op på over 100 km/t. I 5 gear faldt den lidt tilbage og fik det svært hvis det gik op af bakke i den direkte modvind. Men godt 80 km/t kunne drn godt holde. Modvinden var så kraftig så det var direkte ubehageligt at køre, man skulle holde krampagtig i styret hele tiden. :what2
Man opdager også at kraftig modvind og høj fart på et lille let køretøj ikke er den bedste cocktail.
Men kittet kan som sagt stadig overraske mig positivt, jeg havde ikke ventet at det klarede vinden i dag så godt. Jeg må også sige at det er rart med et helt jævnt og kraftigt træk fra lave omdrejninger og op og uden et område øverst i omdrejningsskalaen hvor alt pludselig bliver særligt hidsigt.
Jeg kan se på temperaturmåleren at motoren bliver ca 40 grader varmere end med standard krumtap.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler i medvind

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, 80km/t i den vind, må betegnes som en succes!

Umiddelbart peger det i retning af, gearingen er til den lette side.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"