Knuds projekt puch monza 4gear

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Koblings armen kan man normalt nemt vride med fingrene.

Rito krumtappen er 2 mm længere i tændings siden. Top Racing og CM forresten også.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Tjaa så må jeg jo skille kobling ad igen, i koblings siden er Rito krumtappen ens med den originale.
Jeg fatter ikke hvad der er galt, den er samlet af de gamle dele og kun udrykker lejet er nyt.
Og ja tænderne på den yderste koblings skål går i indgreb med koblings kurven og der er den tynde skive i mellem.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fandt denne samlings beskrivelse:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _koblinger
Det er den kobling med den store koblingskurv ( billede 1 i midten) og forhøjningen på den store fjeder skål (billede 3 tv.) min Monza er monteret med, men allerede på billede nr. 10 er der en stor forskel:
gevind tappen på krumtappen går på min kobling ikke ud af den lille indre fjeder skål, og når møtrikken er skruet helt i bund er der ikke noget frit gevind på krumtap gevind tappen.
Nogen bud, Carsten?
???
Da jeg skulle montere den lille fjeder skål måtte jeg gøre flg. for at gevind tappen kunne nå:
1) fjederen kom i den store fjeder skål
2) den lille fjeder skål blev presset i bund med et fixtur og en stribe store spændskiver kom i inden den store låsering blev monteret
3) låse ringen blev monteret
4) fixturet afmonteret, nu støtter den lille fjeder skål imod låseringen
først nu kunne jeg sætte samlingen af store fjederskål/fjeder/lille fjeder skål på krumtappen
5) låseskive og møtrik monteret og møtrik skruet i bund
6) udrykker lejet sat i
7 den store låsring monteret
Der er nu et meget stort gab mellem den lille fjeder skål og udrykkerlejet- det ser ikke rigtigt ud!
Det virker som om arrangementet med den store koblingskurv og især koblingsknast sidder for langt ude på krumtappen
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Ang. venstre side, Carsten.
Ja det gør jo ikke sagen bedre at denne tændings svingjul ikke kommer langt nok ind.. faktisk rager polskoene på spolerne udenfor magneterne.
Det virker som om konus på dette svinghjul er offset ca. 3mm udad ifht. original svinghjulet
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Det er helt normalt at krumtappens gevind ikke stikker ud over den lille fjederskål når fjederen er ubelastet. Jeg gør ikke som dig og den guide på scootergalleri, altså ved at forspænde fjederen i skålen. Jeg lægger møtrikken i en top med forlænger på, under møtrikken kommer jeg flere møtrikker så den der skal bruges ligger plan med toppen. Så kan man fint presse og skrue på en gang og dermed komprimere fjederen og få møtrikken til at fange gevindet.
Grunden til at gutten fra scootergalleri har gevind stikkende ud, må være at han har glemt tandskiven under møtrikken, sådan ser det i hvert fald ud.

Det er helt normalt med flere mm luft mellem udrykker leje og låsering, den ligger helt løs i ubelastet stand.

Har du tjekket om dit gamle udrykkerleje og det nye, er ens? Der findes to modeller, til hhv. 2 og 3 pladers koblinger.

Hvordan har du justeret udrykker lejet? Her er en fin beskrivelse af hvordan den skal stå:
http://www.puchvenner.dk/pdf1/puch_kobling.pdf

Husk at du først kan betjene koblingen når centerskruen er monteret, ellers tilter udrykker lejet.

Kunne du betjene koblingen inden du pillede den fra hinanden?
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg prøvede som du beskriver under montagen men der er simpelthen for langt ned til gevindet.
Ja udrykker lejet er det samme.
Ja jeg ved hvad formålet er med centrer skruen.
Jeg gør et nyt forsøg senere...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Af med det hele igen og start forfra :)

Skyd evt. et billede efter hver del du monterer, måske kan vi vha. dem spotte en fejl/defekt undervejs.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Her kommer så en billede serie af adskillelsen af koblingen:
DSC_0141.JPG
DSC_0141.JPG (387.7 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0143.JPG
DSC_0143.JPG (391.53 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0144.JPG
DSC_0144.JPG (297.38 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0145.JPG
DSC_0145.JPG (375.1 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0146.JPG
DSC_0146.JPG (363.95 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0147.JPG
DSC_0147.JPG (444.22 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0148.JPG
DSC_0148.JPG (420.45 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0149.JPG
DSC_0149.JPG (376.08 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0150.JPG
DSC_0150.JPG (433.89 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0151.JPG
DSC_0151.JPG (391.83 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0152.JPG
DSC_0152.JPG (394.84 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0153.JPG
DSC_0153.JPG (403.7 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0154.JPG
DSC_0154.JPG (435.12 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0155.JPG
DSC_0155.JPG (316.42 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0156.JPG
DSC_0156.JPG (355.72 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0157.JPG
DSC_0157.JPG (387.54 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0158.JPG
DSC_0158.JPG (394.3 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0159.JPG
DSC_0159.JPG (360.85 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0160.JPG
DSC_0160.JPG (367.76 KiB) Vist 12278 gange
DSC_0161.JPG
DSC_0161.JPG (379.07 KiB) Vist 12278 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af knallert »

5 pladet kobling? det har jeg ikke set før
strynboen på test profil
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Her er lidt detalje billeder:
DSC_0169.JPG
DSC_0169.JPG (381.26 KiB) Vist 12277 gange
DSC_0170.JPG
DSC_0170.JPG (426.48 KiB) Vist 12277 gange
DSC_0171.JPG
DSC_0171.JPG (367.54 KiB) Vist 12277 gange
Gl. krumtap:
DSC_0172.JPG
DSC_0172.JPG (443.09 KiB) Vist 12277 gange
DSC_0173.JPG
DSC_0173.JPG (405.88 KiB) Vist 12277 gange
så meget luft er der ned til gevind ende når fjederen er let forspændt med låseringen:
DSC_0174.JPG
DSC_0174.JPG (419.77 KiB) Vist 12277 gange
DSC_0175.JPG
DSC_0175.JPG (359.34 KiB) Vist 12277 gange
DSC_0176.JPG
DSC_0176.JPG (396.5 KiB) Vist 12277 gange
set før låseringen bliver monteret (på Rito krumtap):
DSC_0177.JPG
DSC_0177.JPG (389.48 KiB) Vist 12277 gange
DSC_0182.JPG
DSC_0182.JPG (387.81 KiB) Vist 12277 gange
Ca. så meget bliver fjederen klemt sammen når møtrikken er skruet helt i bund:
DSC_0183.JPG
DSC_0183.JPG (397.99 KiB) Vist 12277 gange
Helt nøjagtigt: 8.74mm
Der er smæk på den fjeder!
DSC_0201.JPG
DSC_0201.JPG (448.51 KiB) Vist 12277 gange
Senest rettet af Yamahafs1haslev man 12. dec 2016 20:09, rettet i alt 2 gange.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Rito krumtappens gevind ende er faktisk 0.7mm længere
Rito: 10.35
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

knallert skrev:5 pladet kobling? det har jeg ikke set før
Nej Lars det er en 3 pladet kobling, sådan er en standard kobling på en tysk 4gears Puch Monza
Se en oversigt her af de forskellige:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _koblinger
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Det ser ud somom den store fjederskål ikke hviler nede på øverste metalplade? Ved ikke om jeg skrev det her eller i privat beskeden.
Løft den øverste metalplade af igen, monter den på fjederholderen og så kan den monteres. De skal ligge helt plan sammen.

EDIT:

Dette gab må ikke være der:
DSC_0172-1.JPG
DSC_0172-1.JPG (67.78 KiB) Vist 12270 gange
Forresten, den låsering passer vidst ikke ordentlig, eller snyder billedet?
download/file.php?id=45028
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det ser ud somom den store fjederskål ikke hviler nede på øverste metalplade? Ved ikke om jeg skrev det her eller i privat beskeden.
Løft den øverste metalplade af igen, monter den på fjederholderen og så kan den monteres. De skal ligge helt plan sammen.
Tjek! det vil jeg prøve. Godt set! det MÅ være der den store hurdle ligger eller narer jeg bare mig selv?... synes jeg har tosset med at dreje den store fjeder skål et utal af gange... men jeg må lige prøve igen!! :hihi
Tappene på den store fjerder skål tror jeg ikke kan komme forbi stål pladen??? :whew
DSC_0170.JPG
DSC_0170.JPG (317.76 KiB) Vist 12258 gange
Nåååårh jo (tror jeg nok): det er jo en bajonet låsning der skal foretages mellem den store fjeder skål og den sidste stål plade?? :what2
EDIT:
Dette gab må ikke være der:

Forresten, den låsering passer vidst ikke ordentlig, eller snyder billedet?
download/file.php?id=45028
Næææh det sagde jeg også til Niels Vangsø.. han vrissede bare og fortalte, at det ikke betyder noget (det er ham der har monteret denne efter samlingen af blokken).

Jeg tror at det er noget vrøvl: første gang man har presset bare lidt på koblingskurven, udvider låseringen sig og hænger og dingler.. herefter bliver den bare mere og mere slap....og til sidst er der et alt for stort gab mellem kurven og knasten, fordi kurven faktisk så kan bevæge sig faretruende tættere på det store primær tandhjul...resten kan man så forestille sig :shock:
Formålet med denne låsering er at sikre en passende afstand mellem kurv og knast (jeg ved godt, at der er en tynd skive her i mellem) OG mellem kurv og primær tandhjul!
Men DET er netop noget lorte design: man slider på denne låse ring og laver grater på låserings gangen-> det var netop DET der gjorde jeg havde bøvl med at udtage den gamle krumtap!
Kortvarigt tænkte jeg: så tager man da bare en tykkere skive så den hviler direkte på støtte lejet... men, nej: den går ikke: lejet er ikke designet til at tage aksial kraft påvirkning: det smadrer lejet.
Det er endvidere også et lorte design fordi: kurven er den frit løbende part og høvler derfor konstant på denne låse ring når koblingen er trukket tiltrods for, at der ikke er nogen anden aksial kraft end den der kommer når kurven bouncher mellem låsering og skive mellem kurv og knast!!
Derved slides både låse ring, tynd og tyk afstands skiver... errrrh! det du´r bår' æ'!

Så jeg er tvunget til at finde den rigtige låsring!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Nemlig, tapperne kan ikke komme forbi når først man har monteret den sidste metalplade. Så af med pladen, monter den plan i fjederholderen og så kan den samles korrekt :)

Ang. låseringen, jeg synes lejet er presset for langt ind, så er det kun låseringen der bærer læsset. Jeg plejer at montere lejet plan med støbningen, så er det lidt for langt ude. Derefter trykker jeg lejet en lille smule ind ad gangen indtil låseringen klikker ned i rillen, så hjælper den med at bære belastningen. Lidt uheldig konstruktion som du siger, jeg har også åbnet motorer hvor rillen havde en skarp kant, nogengange er den helt fræst i smadder.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

:teeth2 Yess sådan dér!
Så spiller det max.
Jamen... Det er jo selveste HR. Puch der har lavet den.
:shutup
Så MÅ den jo være rigtigt samlet.
Anyway!
Jeg kan ikke gøre noget ved det, jeg kan kun prøve at finde en låsering der passer.
Men det må jo være sådan at lejet ikke støtter vandringer af koblings kurven, det er det jo ikke designet til.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Yamahafs1haslev skrev:Men det må jo være sådan at lejet ikke støtter vandringer af koblings kurven, det er det jo ikke designet til.
Du har ret i at lejet ikke er monteret så det kan støtte tryk i aksial retning, der er jo ingen bryst bagved lejet som den hviler på. Så et stærk tryk ville kunne rykke lejet længere ind hvis det ikke var for låseringen på krumtappen. Det har jeg bare aldrig set, og så løs sidder lejet ikke. Jeg tror at låseringen har godt af en smule støtte af lejet på bagsiden.
Der er ingen problem i at belaste et sporkugleleje aksialt, det kan tåle ca. 50% af dens radiale belastning i aksial retning. Så selve lejet skal du ikke være bange for.
To gears modellen har hverken støttelejet eller låseringen, der hviler koblingen mod inderringen af krumtapslejet.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg syntes godt nok den koblingsfjeder er vel rigeligt forspændt ? kan det være rigtig at dens frie længde virkelig bliver halveret når den er opspændt ? min tanke er at den bliver lige lovlig stram på koblingen, de sammenspændte ca 10 mm bliver jo yderligere forkortet når man kobler ud.

har målet ændret sig efter koblingen nu er kommet ordenligt på plads ?

hilsen olieklud
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Ja inden korrektion var sammen presningen som vist.
Med ændringen er den reduceret med den afstand som Carsten har vist på billedet..dvs. nu er sammen presningen gjort ca 3mm mindre
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Efter en del frem&tilbage samle/adskille lykkedes det endeligt at få samlet kobling og koblingsdæksel, fex drillede det med rester fra den klud som jeg satte i klemme da jeg skulle tilspænde koblings møtrikken.
Stempel måtte afkortes ca 4mm for at det kunne gå fri i BDC.
En tyk bundpakning måtte fremstilles for at stemplet gik fri af topstykke
Alt dette giver en noget længere indsugnings timing
Der er købt en Dell'orto karburator, 21mm og sådan en studs findes ikke til puch monza.
Derfor må kobber smeden igang
Jeg har en 22mm 45grader bøjning og noget kobber plade som skal loddes sammen, så er halvdelen af arbejdet med at lave en membran styret indsugning lavet.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"