Side 1 af 8

Knuds projekt puch monza 4gear

: man 12. sep 2016 20:12
af Yamahafs1haslev
Så blev jeg så ejer af en puch monza 4gear. En een ejers tysker der til forveksling ligner en dansk model juvel. Dog er denne i puch grå metal, som de tyske jo er.
Den er forholdsvis velholdt men skal for-danskes og har derfor købt et fint puch monza stel der tillader lovligt at montere en 4gears motor.
Jeg skal nu til at finde en maler der kan male den i enten juvel candy rød eller i den klassiske rød bronze - Erik Maleren fra vores forum, er som det er kendt for mange ikke fysisk i stand til at bruge maler sprøjte og er der her på forum een som kan den svære kunst at male tank og plast dele, hører jeg gerne nærmere.
Jeg har nu skildt knallerten helt ad og skal have købt nogle alm slid dele og blinklys og rustfri skærme.
Et tun sæt er på vej til mig så den kan blive lidt kvikkere.
Et vinter projekt er linet op i templet...
:tuba :BALLOONS :flag

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: man 12. sep 2016 20:47
af knallert
nu er der jo kun et lille antal lovlige 4 gear monzaer som blev solgt ved en fejl.vistnok ca 230..puch ville ikke ofre en tum godkendelse på den 4 gearede motor..de nærrige hunde
.så du kan ikke bare montere en tum mærket motor med 4 gear--der er en serie motor numre på den som er undtaget..som politiet slår op..og hvis dit stel ikke er blandt de undtagede ..er den uden godkendelse,,
bare til info

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: man 12. sep 2016 21:45
af anj
Hej Knud det lyder som et spændende projekt.
Men hvorfor bruger du energi på at flytte til dansk stel, når du vil køre med tun. Jeg går ud fra at den har nummer match med det tyske stel.
Jeg er af den opfattelse at det eneste der sker hvis du bliver stoppet af jens betjent med tun og tysk stel er en bøde på kr,- 1000 og et klip i knallert kortet og konfiskation ved gentagelse, og det ændre dansk stel jo ikke på.
Værste scenarie ville nok være at blive dømt for at køre ikke registeret motorcykel med bøde, jeg ikke lige ved hvad er, plus at betale afgift som jo er kr.-0

Vedrørende forsikrings dækning i tilfælde af uheld kan jeg ikke forstille at det vil gøre nogen forskel.

Med hensyn til listen af lovlige 4 gears som Lars nævner, så tror jeg det er uden betydning.
I tilfældet med tun, er den jo alligevel ikke lovlig
I tilfældet man laver den lovlig som en dansk 4gear og den kun kan køre de 35kmt, så gir jeg en kasse øl til den der løber ind i den betjent der lige finder den liste og kræver knallerten kørt til undersøgelse på den baggrund.

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: man 12. sep 2016 21:49
af Allan M
Man kunne tillade sig at tvivle på, at de (stadig) slår op i et motornummer register for at tjekke en oldgammel veteranknallert. Jeg tillader mig faktisk at tvivle på, at de har det register endnu. Det ville også kræve, at betjentene blev opmærksom på, at der var "noget med 3 eller 4 gear" og tjekkede om der var 3 eller 4. Det er vist ikke sket siden engang i 1980´erne. Alle de nye knallerter har talrige gear. Den begrænsning findes ikke mere.

Men personligt ville jeg 100% sikkert syne og indregistrere den som motorcykel - så er banen fri, og de kan køre som den også gjorde "dengang" - med tun og 4 gear :)

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: man 12. sep 2016 22:28
af juhl-drengen
Allan M skrev:Man kunne tillade sig at tvivle på, at de (stadig) slår op i et motornummer register for at tjekke en oldgammel veteranknallert. Jeg tillader mig faktisk at tvivle på, at de har det register endnu. Det ville også kræve, at betjentene blev opmærksom på, at der var "noget med 3 eller 4 gear" og tjekkede om der var 3 eller 4. Det er vist ikke sket siden engang i 1980´erne. Alle de nye knallerter har talrige gear. Den begrænsning findes ikke mere.

Men personligt ville jeg 100% sikkert syne og indregistrere den som motorcykel - så er banen fri, og de kan køre som den også gjorde "dengang" - med tun og 4 gear :)

Ja de har droppet de love de lavede i slut 70erne (eu kastrerede lovene i 90erne) så ja knallerterne der er solgt efter findes med 6 trins gearkasser... :) MEN det ændrer ikke på at den ikke er typegodkendt med det så i TEORIEN er den ikke lovlig, jeg er dog helt enig i at medmindre man bliver stoppet af en betjent i pensions alderen så har de ikke den ringeste anelse om det :lol:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 07:52
af claus olieklud
hej... jeg forstår heller ikke hvorfor knud vil skifte stel, det er da synd at ødelægge et nummermatch.
jeg vil vædde på det tyske stelnummer er med 6 cifre lige som det danske, det begynder endda sikkert med 203xxx eller 204xxx.
jeg kan heller ikke forstille mig at en betjent har nogen som helst forstand på om sådan en har 3 eller 4 gear, jeg tror han er total ligeglad bare den ikke kører mere end 35 kmt... selv om den så kører 100 kmt tror jeg bare den betragtes som en tunet knallert som skal trækkes hjem og gøres lovlig.

ja engang imellem har vi fordel af EU - jeg tror den gamle 2 gears lov er helt død nu - det var simpelthen en forfejlet lov der kun gjorde sig gældende fra 1980 - 1994... det var nemlig i 1994 knallerter med mere end 2 gear & max 60 kg igen blev tilladt.

desuden burde politiet slet ikke havde tid til at beskæftige sig med en knallert, altså medmindre den er stjålet eller larmer helt vildt.
det må da være meget mere vigtigt at fange de mange hensynsløse billister som mange gange dagligt groft overtræder færdselsloven ganske bevidst.

når jeg bliver minister tillader jeg tunede knallerter, men man skal køre ordenligt og både havde bremser, lys og udstødning på knallerten.

hilsen olieklud

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 08:28
af Yamahafs1haslev
Jeg kamuflerer den blot med det danske stel. Jo det er selvfølgelig et nr. Match. Nej den skal ikke indregistreres, jeg har ikke og får aldrig mc-kort, tunet kommer på når jeg lige skal lege ellers kører jeg jo altid pænt.
At køre på ikke indregistreret mc den har ikke WOE i stel nr. Derfor er det en mc og det koster en bøde på omkring de 5000: (http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=1260 og da der ikke kan tegnes forsikring på en ikke indregistreret mc endnu et gog, + evt. bøde for at køre på cykelsti med mc og så skal man ikke tænke på hvad det koster hvis jeg bliver inddraget i et færdselsuheld. Plus evt fartbøder. Der bliver ikke klippet i noget kørekort. Jeg er grundet min alder ikke omfattet af krav om knallert kørekort.
Et stel med WOE i stel nr. er en knallert; den KAN være konstruktivt ændret, fex tunet eller have for mange gear; men det vigitgste er at undgå at komme i deep-shit med færdsels uheld, sekundært at et møde med en emsig Jens Betjentsen fordi man er en båt-nakke og kører 1) råddent, 2) uden hjelm 3) uden/dårlige bremser/lys/osende/larmende knallert og så taler vi slet ikke om beruset knallert chauffør... men jeg drikker jo aldrig sprut eller mere end enkelt bajer (så når jeg slet ikke op på knallerten inden jeg er faldet i søvn... :hihi )

EF/EU var/er/fortsat vil være et unødvendigt, overstatsligt begrænsende organ, der ofte er i direkte konflikt med dansk lovgivning og levevis, der tilsidesætter den Danske Stats lovgivende, udførende og dømmende magt og i alt væsentlighed sagtens kan udværes (Danmark frit til Eideren! :shutup )

Der er sgu ingen der undersøger om der er tre eller fire trin i gearbox.
Jeg bringer knallerten; læs: knallerten... i en designmsæssig pæn stand fex. ved at lade den male i en original farve som kan klæde en Juvel eller Flagskibs Monza og derfor: det er spændende om det lykkes mig at finde en maler der kan male candy lak.
Se det er faktisk ikke berørt af ovenstående :mrgreen:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 13:16
af juhl-drengen
claus olieklud skrev:hej... jeg forstår heller ikke hvorfor knud vil skifte stel, det er da synd at ødelægge et nummermatch.
jeg vil vædde på det tyske stelnummer er med 6 cifre lige som det danske, det begynder endda sikkert med 203xxx eller 204xxx.
jeg kan heller ikke forstille mig at en betjent har nogen som helst forstand på om sådan en har 3 eller 4 gear, jeg tror han er total ligeglad bare den ikke kører mere end 35 kmt... selv om den så kører 100 kmt tror jeg bare den betragtes som en tunet knallert som skal trækkes hjem og gøres lovlig.

ja engang imellem har vi fordel af EU - jeg tror den gamle 2 gears lov er helt død nu - det var simpelthen en forfejlet lov der kun gjorde sig gældende fra 1980 - 1994... det var nemlig i 1994 knallerter med mere end 2 gear & max 60 kg igen blev tilladt.

desuden burde politiet slet ikke havde tid til at beskæftige sig med en knallert, altså medmindre den er stjålet eller larmer helt vildt.
det må da være meget mere vigtigt at fange de mange hensynsløse billister som mange gange dagligt groft overtræder færdselsloven ganske bevidst.

når jeg bliver minister tillader jeg tunede knallerter, men man skal køre ordenligt og både havde bremser, lys og udstødning på knallerten.

hilsen olieklud
For min skyld er tunede knallerter iorden, dog skal der gå en grænse for en "sti-tunet" knallert og en "vej-tunet" knallert og bremserne skal matche den pågældende kategori som et minimum, og der skal plader og syn på knallerterne :rocks og så lav en eller anden regl som at det første år man har knallertkørekort skal den være lovlig, derefter sti-tunet tilladt efter, efterfulgt af vej tunet efter et opfølgende kursus 2år efter sti-tunet! (lyder godt nok meget som den nuværende motorcykel lov...

Nå til knud: Undskyld for offtopic :offtopic :(y)

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 13:18
af Kim B S
Jeg er grundet min alder ikke omfattet af krav om knallert kørekort.

Hej Knud.
Det kan du blive hvis du bliver stoppet på ulovlig knallert 2 gange, inden for en 3års periode, i så fald mister man nemlig retten til at køre lille knallert i 3 år, og man skal der efter tage kørekort til lille knallert, før man må køre igen. :wink: Jeg ved det fordi jeg selv er blevet stoppet første gang, det skete sidste år i oktober. :roll:
Hilsen Kim.

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 14:11
af Yamahafs1haslev
:hihi Jamen Kim dog! Jeg troede virkelig ikke at du var sådan en knallert bølle
Det er jeg ihverfald ikke, nix!
:roll:
@Kevin: er du helt sikker på, at du ikke har en fremtid som politiker eller jurist? :teeth2

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 18:10
af juhl-drengen
Yamahafs1haslev skrev::hihi Jamen Kim dog! Jeg troede virkelig ikke at du var sådan en knallert bølle
Det er jeg ihverfald ikke, nix!
:roll:
@Kevin: er du helt sikker på, at du ikke har en fremtid som politiker eller jurist? :teeth2

Jeg gør faktisk lidt i ungdoms politik :thunge

Men at blive desideret politiker eller jurist... arh så glad er jeg heller ikke for at sidde med snuden i et stykke papir og puste fjerene op :teeth2

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 18:52
af Yamahafs1haslev
Nok om det!
Nu kommer så "Før billederne":

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 18:57
af Yamahafs1haslev
Så kommer "H'al-al slagtningen":
Igen: beklager at vores "vært" drejer billederne. Jeg kan ikke gøre så meget ved det.

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 19:15
af Yamahafs1haslev
Så blev den ged barberet... nu kommer så den svære og dyre del af projektet: rengøring, om-maling, motor eftersyn, overflytning af ledningsnet til det danske stel inkl reparation af dette ledningsnet, indkøb af nye dele (bla. nye blink lys, skærme i rustfast stål, kæde-kit, batteri og ensretter (nej jeg køber sku´ ikke en ULO box, det er noget bras...man er vel svagstrømsingeniør æ´ow´) etc etc. renovering af skive bremser caliper hvis nødvendigt. osv..... motor tuning inkl. elektronisk MHKZ tænding (jeg har en stjerne tændings anker og svinghjul til at ligge fra en Kreidler) og endelig: samling af en "ny" Puch Monza 4 gear med WOE i stel nr.
Jeg har fex. lige anskaffet mig et Airsal 47mm tunkit:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 21:11
af kreidlerhansen
Sjældent har jeg ventet så spændt på at høre om cylinderhøjden samt portmålene, å-hydr-hydr. :thunge

Den er da en fin base, den der Puch... der! :D

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 22:01
af 12V
Fedt projekt, jeg har en Monza magen til stående til renovering.

Og cool med Airsal kittet, det har jeg også på todo listen. Jeg har vidst portmap liggende, hvis i vil se den?

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 23:13
af anj
Det der med om der står WOE i stel nummeret er der ikke noget krav om, men derimod tum nr der betyder noget. Og der er ikke tum nr på stellet, så jeg fastholder at det ikke ændre noget som helst at flytte til dansk stel.
Desuden er WOE ihugget her i DK, så det kunne du jo også bare gøre på det tyske stel, hvis det gør en mere tryk.

Det med at der ikke kan tegnes forsikring på den med tysk stel er noget vrøvl.
Hvis du ringer til forsikringen og oplyser stel nr og model så tegner de gladeligt forsikringen.
Hvis du derimod starter med at sige at den er tysk og ikke godkendt i dk og at den mangler numre i stel nr. Så siger han nok nej for at være på den sikre side.

I giver fald man laver en skade ja så dækker forsikringen, selskabet kan så efterfølgende kræve regres hvis de mener at man har handlet groft uforsvarligt, men der skal meget mere til end manglende bogstaver i stel nr

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: tirs 13. sep 2016 23:17
af anj
Nu tilbage til trådens egentlige emne
Ja det er nu en fin knallert sådan en Monza , jeg har dog aldrig set den type lygte og kåbe. Min bror har også sådan en tysker i samme farve men med den kåbe og lygte der er kendt i dk.

Det der cylinder kit vil jeg gerne have lidt mere data på, da jeg godt kunne se det på min Tomos

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: ons 14. sep 2016 00:12
af anj
Det der med klip i knallert kortet var bare ment som det sted de sætter mærket så de kan huske at konfiskere knallerten anden gang du kører tunet. For det er jo rigtigt at du jo ikke har knallert kort, det er noget for nutidens unge

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

: ons 14. sep 2016 07:24
af Yamahafs1haslev
Mange tak for alle oplysningerne.
:(y)
Man skal bare være en artig dreng og ikke komme på tværs af HR. Betjenten og modgående trafik.
Som jeg har forstået det: konfiskation knytter sig ikke til den pågældende ulovlige knallert, derimod knytter det sig til Personen ; så: har jeg allerede een gang indenfor 3 år kørt på en tunet knallert og for anden gang på en lånt tunet knallert bliver "nappet" af fætter Langarm, så bliver den lånte tunede knallert konfiskeret og jeg får endnu et "hak i tuden" og allerhelvedes forbandelser høvler ned over mig.
Jeg vil så bare nøjes med at være Mr. Niceguy, dertil vil jeg rense tysker stellet og få malet de andre dele inkl bagsvinger.
Dansker stellet bliver lagt på lageret...det kunne jo være at der kom en søster til fex en hybrid nyere 2gears model med en 3/4 gears motor.
Ja jeg vil i aften måle Airsal cylinder kittet op og tilføje målene til billederne.