Knuds projekt puch monza 4gear

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeps det har du selvfølgelig helt ret i.
Men der er jo derfor også både krumtap leje, det trælse med løse ringe der skal shimmes op, og lige efter på den anden side af pakdåsen også et alm kugle leje.
Jeg tænker at det er derfor at den er så langsom om at tage gassen og lang tid om at falde til ro igen?
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har nu skildt monzaen helt ad, så nu er der 3 bunker til malerens kabine: plastik dele, jern dele og aluminiums dele dvs: kåbe, anderøv, sideskjolde / stel, tank, kæde skærm, udstødning, bremsearm, lygteholderne og andet småt jern / cylinder, topstykke, forgaffel top, bremseanker, stjerne fælge, udstødnings ende, sidestykkerne under sædet.
De fleste dele skal forbi Gladsaxe Metalsliberi og de fine små dele skal forbi steenv4sport. Sædebunden er også tjenlig men jeg skal først være helt sikker på at pit-replica har et egnet sædebetræk.
Jeg har bestilt og fået leveret mange dele til udskiftning af slidte dele fra mopedrenovering.se, men deres sædebetræk passer ikke til en tysk model kun den meget afstumpede svenske / dansk 2gears.
Jeg har overvejet farver til denne monza: rødbronce / candy rød,.. Osv. Men valget er faldet på en custom sort flake / Metallic med original tankembler og klistermærker fra sdp, Steyr Daimler Puch:
http://rover.ebay.com/rover/0/e11051.m4 ... Tags=bu=bu
Der må jo ikke stå "John player special", som er et beskyttet varemærke.
Fælge skal være guldbronce med sort på eger og fælg kanter.
Udstødning var i øvrigt fuldstændig proppet til i sod og oliesnadsk. Jeg skal have flikket en progressiv udformet afgangsrør til Sebring udstødning og have lappet nogle huller i Udstødningen. det originale forrør er helt rustent og på vej til gennem brud og utætheder.
Om motoren skal have prygl med krumtaphus opboring er jeg kommet lidt i tvivl om.

Det vil vinteren gå med at blive afklaret omkring.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af claus olieklud »

hej knud... det er noget af et projekt du har gang i der, bevares så bliver den også god og flot.
husker en gut fra mine unge dage der havde en Yamaha med rødt stel og sort flake lak på tanken, det så fedt ud når lyset faldt rigtig og den glimtede i regnbuens farver.

forstår udmærket din tvivl mht at fræse ud i motoren til stor cylinder, jeg ville bestemt ikke smadre sådan en fin 4 gears blok for at få 47mm cylinder på, men det er en smagssag... du kunne jo overveje at lave den ganske lovlig, endda med det originale tændingsanlæg, sådan vil du helt sikkert gøre den mest værdifuld.

du kunne så tage en 3 gears motor og voldtage med 47mm cylinder og special tændingsanlæg, måske endda lægge en 4 trins gearkasse i den.
den kunne du så sætte på det stel du har på lager, altså bygge en dansk special som er godt tunet.
det er nemt at finde en 3 gears motor, især hvis den skal renoveres, jeg ligger da inde med et par stykker som er i fin stand hvis det skulle være.
ellers køb et vrag med hjul, forgaffel, baggaffel og sådan, så kan du bikse en racer ud af det.

hilsen olieklud
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

:hihi Jeg kan desværre konstatere at der er en del aksialt spil i krumtap lejer, så en adskillelse kommer jeg ikke uden om.
Jeg ville så i den ombæring gøre plads til i det mindste en kreidler cylinder. Steen, er du klar?
:thunge
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har skilt monza motoren ad..næsten.. Selvom der ikke er noget synligt der skulle forhindre at trække krumtap ud af højre sides motor blok er der alligevel noget der hindrer det. Tegning over motoren viser at der er en låsering mellem yderste krumtap leje og kobling, denne har jeg fjernet. Så hvad er årsagen?
Ellers ser det ud til at den også er utæt, olien er sort og lugter af benzin.
En nærmere undersøgelse af gear hjul og lejer er på sin plads.
Den tidligere ejer har smadret den store bolt der sidder i kobling dæksel så kun gevind stykket sidder tilbage, ret træls og udrykker lejet ser ud som om det mangler en kugle... Der er meget plads mellem kuglerne?
Ellers er det meningen at motoren skal shimmes op fra ny og skiftes kuglelejer, rulle lejerne vil jeg kun kontrollere
Krumtap ser rimelig ud, men bronze lejet skal undersøges nærmere.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Efter mange kørte km kommer der lidt grater omkring låseringene i koblingssiden, prøv og slib med noget fint smergellærrede, eller på med møtrikken og dask den forsigtigt ud.

Pakdåserne er ikke for gode mere efter 40 år, så det er sikkert på tide med en revision :)

Ja der er godt med plads mellem kuglerne, jeg kan lige tælle hvor mange der skal være når jeg er hjemme.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hej Carsten
Der er ikke synlige grater på akslen.. Det siger "KLONK!" når jeg med hånden trækker i krumtappen.
Jeg vil prøve at sætte møtrikken på og give den et kraftigt dask.. Kraftigere end jeg allerede har prøvet
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

...og det! hjalp.. Ud kom krumtap.. Så lærte jeg det!
En lejeaftrækker og ud kom koblings støtte lejet. Der står " Steyr" på det...gad vide om det nogensinde har været skiftet? Simmerringen kommer samme vej og ligeledes krumtap lejet, det trælse leje (ikke ligesom yamaha, det er let)
Men det er nu underligt at det skulle gå så stramt
:oops
Jeg fik afleveret delene til Gladsaxe Metalsliberi og steenv4sport.
I morgen må jeg lige en tur forbi Gladsaxe Metalsliberi og denne gang: med stellet som jeg glemte idag.
Motor blokken skal renses, have varmet lejeringene ud og så en tur til steenv4sport for at blive "rod-behandlet".
Jeg har fået tilbud på maling af de sand-og-glas behandlede dele. Den skal være Metallic sort og have Metallic sorte/guld bronze fælge og Sdp stafferinger.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Der er problemfrit plads til et 48,6 mm +0,4/-0 mm rodehoved ned til vulsten for den underste blok skrue.
På den måde kan både en yamaha rd50 alucylinder med 6 skyllekanaler og en 44mm kreidler cylinder med lille pindbolt afstand monteres.
Så det bliver opgaven.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Endnu en bunke olie snavsede dele er kommet i ultralyd renseren og derefter i ajax-vand, hold da helt kæft hvor er den knallert måwe't, gad vide om det nogensinde bliver en fin puch monza ih'jen :-D
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

En bunke af rustne møtrikker og skruer fik en rensetur i afløbsrens, fortynder og så i minus-kalk natten over.
Nu er de i en let fosfateret mørk/grå tilstand.
Er der mon en hjælpende sjæl der kan elektro-forzinke dem for mig?
:D
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Så blev de sand-og-glas blæste sammen med plastik dele afleveret til Amager autolakering, maleren er gået i tænkeboks ang mit ønske om to-farvede fælge: Pearl prism Black + Metallic guld.. Det er måske lidt for extravagant
Udstødningen skal tig'es da der var nogle huller inden sandblæsningen.. forrøret blev også sandblæst da den første del skal bruges sammen med min Leo Vince expansionspotte.
Der er også kommet dele fra moped-garage oveni delene fra mopedrenovering.se bla et nyt ok sæde og blinklys samt tank emblem, et SPD emblem sæt er på vej fra England.
Steenv4sport har fået cylinder og topstykke til blæsning og snart får han også sebring udstødning til TIGning og blokken til udboring.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Det lyder spændende og extravagant, glæder mig til flere (vandrette) billeder :-P
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har fået bestilt den ønskede farve hos Japarts i Holland: Black pearl som er en 1lags glimmer lak i sort der bliver overtrukket med 2K high gloss klar lak, alle dele skal have denne farve inkl aluminium fælgene. Der er leveret en masse nye dele deriblandt stafferingerne til denne SDP model og fælg marketings tape i flouriserende gul.
NielsFup vil lave rodehoved gymnastikken på blokken.
Der er også kommet et nyt kabel sæt og ny kaliber.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har i dag hentet cylinder, topstykke, cockpit plade, bagbremse anker plade med "Puch" indstøbt, styr topplade og de to aluminium pynte stykker på sædet fra steenv4sports alu-granulat blæser behandling.
Det ser ud som da det var nyt.
Malingen er på vej fra Holland (japarts)
Nu er alle dele renset og klar til maling.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Så blev maling afleveret hos Amagerautolakering og lakdesignet blev specificeret.
NielsFup fik under mit nærvær boret blokken op med rodehoved. det ser vildt godt ud. Nu skal Airsal cylinderen blot lige have slebet 1mm af på diameteren og skørtet kortes ned så er den fjong.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Kan du uddybe nærmere hvorfor cylinder skørter skal kortes og diameter gøres mindre? Var der ikke gods nok til at gøre hullet større i blokken?
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Skørterne på Airsal cylinderen er for lange dvs de støder på blokken ved vulsten til skruen jeg turde ikke tage mere af blokken nogen steder. Egentligt kan en yamaha rd aluminiums cylinder med de 6 skyllekanaler godt være der på diameteren men yamaha cylinderens skørter er også alt for lange.
En Airsal er bare det største der kan monteres i puch blokken uden fyldsvejsning.
Et billede af den opborede blok:
Ja selvom det er den originale blok er der som det ses store foreskelle på højre og venstre blok del..
Tidligere var blok hullet også offset ca. 1 mm... utroligt at den motor kunne køre

Nu skal der så lige laves lidt større porte til skylle kanalerne
Vedhæftede filer
DSC_1783.JPG
DSC_1783.JPG (339.67 KiB) Vist 11721 gange
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har bestilt en krumptap, en Rito, da der skal en voldsom cylinder på. En 21 mm Dell'Orto PHBG med klem bespænding må der til. Dertil skal jeg have fremstillet et stort membranhus til en AM6 membran; denne gang bliver det så lavet af alu dele med en tilslutningsplade i kobber, da der skal en lodde studs på, til karburatoren. Et nyt kvalitets udrykker leje kom der også på bestillingen og lidt andre dele fex, et 34T bagtandhjul.
Jeg fandt en gl. Kreidler RMC stjerne tænding som jo passer på en Puch: mere knald på lyset og ekstern tændspole, men stadig (desværre) med platiner på ankerpladen.
Løsningen burde ende med en +10HK med den joker som ligger i Leo Vince udstødningen og Airsal cylinderens portning.
Mit forbillede er Niels Vangsø´s ditto, hans er uden membran indsugning, men min får vinduer i stemplet og cross-flow....
:teeth2
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt puch monza 4gear

Indlæg af 12V »

Ja man kommer meget tæt på motor bolten i bunden med de store kit, ofte bliver den åben, så kan man give gevindet noget tætning og en fiberskive.

Glæder mig til at se de næste steps :-)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"