Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Kiddster
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 5. sep 2016 15:17
Kontakt:

Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Indlæg af Kiddster »

Hey Venner

Er der nogen der kan assistere mig i dette:

Jeg skal have skiftet kondensator og muligvis også tændspole på min MS50`er.

Jeg ved ikke om det kunne være en ide måske at skifte hele tændingen nu jeg var i gang eller hvordan er det med dette?

Mit problem ligger i, at jeg ikke aner hvordan man får sådan en kondensator ud...
Den er lejret godt fast i ankerpladen, og nogle mener at man skal "Banke" den ud bagfra?
Det vil sige at jeg skal skille hele motoren ad eller hvordan? det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan få den ud forfra?

Det ville være MEGASUPERFEDT hvis der var nogen der kunne guide mig, og som måske havde nogle gode billeder af en sådan fremgangsmåde.

:)

MVH B
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Indlæg af kreidlerhansen »

Pil ledningerne fra, afmontér svinghjul og ankerplade af. Så kan du med lidt forsigtighed banke kondensatoren ud af ankerpladen, bagfra.

Brug en plastichammer og læg f.eks. en gammel top fra et topnøglesæt på kondensatoren, så du ikke ender med at slå på ankerpladen ved et uheld.

9/10 tilfælde kan (og bør) det klares mens du holder det hele i hånden.

Gør det med generel omtanke.


En ny tænding er lige drastisk nok, hvis resten virker. Bosch-tændspolerne kan selvfølgelig gå i stykker, men så ofte sker det nu heller ikke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kiddster
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 5. sep 2016 15:17
Kontakt:

Re: Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Indlæg af Kiddster »

Hej Kreidlerhansen

Tak for svaret.

Jeg har allerede pillet magnethjulet af.

Jeg kan se at ledningen fra tændspolen til Kondensatoren (som er loddet på) er helt mugnet.
Jeg tænker bare at jeg også bliver nødt til at skifte tændspole nu hvor ledningen jo er loddet på til kondensatoren.

Jeg er ikke meget for at skulle til at lodde disse dele.

Har set at man kan få en tændspole og kondensator med ligesom sådan en skrue på, så slipper man for at lodde. :)

Jeg vil prøve at tage ankerpladen af, tusind tak du. :)

MVH B
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Indlæg af kreidlerhansen »

Du lodder bare løs, og så kan du passende lodde et øje på ledningerne fra hhv. tændspole og platiner, mens du er i gang. ;) Så er den klar til kondensator-skift med møtrik næste gang... og næste gang osv.

Der er intet at være bange for. Lodde-spidsen skal blot rengøres, inden du lodder de nye sager sammen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Indlæg af 12V »

Og husk at ringterminalerne ikke må røre kondensator huset, ellers kortslutter de og så er der ingen gnist. Nogle kondensatorer kommer en en plastik hætte på toppen, men ikke alle.
Køb en god kvalitet kondensator, jeg har rigtig dårlige erfaringer med de billige uden mærke på.
Bosch, Effe, Beru er rigtig gode. Effe koster samtidig kun det halve af de andre.

De gamle bosch spoler har stof isolering på ledningen over til kondensatoren, den rådner ofte helt væk som du oplever. Den skal enten isoleres på ny, eller skift til en ny med ringterminal. Måske et nyt sæt platiner nu du er i gang, også med ringterminal, så slipper du for at lodde ;-)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Udskift af Kondensator mv. Puch MS50

Indlæg af knallert »

jeg plejer at skifte alle ledninger...bare lod dem af..og monter nye..gerne rigelige lange..så klipper du bare af.
.det er lidt forskeligt om baglys er en slavespole eller fødes af lysspolen.(så går ledningen til lygtehuset).der er også nogen med bremse lys spole..hvis du ikke vil bruge den kan du evt undlade at montere ledninger på den..så er der færre ledninger.
..jeg plejer at bruge baglysspolen( som forbindes direkte til baglygten)..den er mere stabil..og pærene springer aldrig
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"