Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af Heikichi »

Jeg luftede knallerten i dag og havde til stor underholdning for civilbefolkningen i Jelling problemer. Efter at have kørt 10 km begyndte knallerten at sætte ud ved lave omdrejninger, mens den stadig kørte rigtig godt hvis man bare holdt den i gang. På de næste 15 km blev "tærsklen" for hvornår knallerten satte ud bare højere og højere indtil den til sidst også satte ud ved fuld omdrejninger i gear.
Efter en time prøvede vi så lige at sparke en gang i kickstarteren, hvor knallerten så starter i 2. hug og kører perfekt.

Nogle bud på hvad det kan skyldes??

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af 12V »

Det kunne lyde som en tændspole der driller når den bliver varm. Måske tændingen trænger til et par nye stumper, kondensator, platiner og tændspole. Og så en justering naturligvis.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af Kim B S »

12V skrev:Det kunne lyde som en tændspole der driller når den bliver varm. Måske tændingen trænger til et par nye stumper, kondensator, platiner og tændspole. Og så en justering naturligvis.
Hej Heikichi.
Jeg har på fornemelsen at Carsten (12V) har ret. :wink: Jeg mindes en knallertur hvor en jeg kender, havde lignende problemer med en nyrenoveret Puch Monza. :roll: flere gange blev der skiftet tændrør, og så kunne den køre lidt igen, men det blev kun værre og værre, og til sidst måtte den ellers så fine Monza op på ligvognen. :( I dette tilfælde vidste det sig at en helt ny tændspole fra THansen var defekt, det løkkedes at finde en original tændspole i stedet, og så har Monzaen kørt fint siden. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændspole + konensator ville være øverst på min liste over syndere.


Ellers kan man overveje en 6V Kokusan-tænding (elektronisk).

Kostprisen på sådan en bandit er ikke vanvittig, og blot den 6V spændingsbegrænser monteres i fri luft, er der ingen problemer på en nogenlunde lovlig motor.

Montering og justering er dog lidt mere omstændig; det skal så kun gøres en gang. Med ~50W til rådighed får man også masser af lys på knallerten.

En 12V udgave giver helt andre muligheder (85W total). Pærerne skal blot skiftes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af knallert »

som alle andre også byder ind..tændrør/hætte/tændspole/kondensator..det kan være en af tingene så prøv at bytte de letteste/billigeste først...da test kan være vanskeligt..motoren skal varmes op til 80 grader for at fejlen kommer...moped speed sælger en elektronisk tænding...som sidder inde i tændspolen(som ligner den orginale)..måske den er en genvej til driftsikker motor
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af kreidlerhansen »

knallert skrev:(...)moped speed sælger en elektronisk tænding...som sidder inde i tændspolen(som ligner den orginale)..måske den er en genvej til driftsikker motor
Den virker i hvert fald fint, lige indtil den holder op med at give gnist. Derfor bør man købe to, så man med større sandsynlighed kan komme hjem, igen.

Produktet er fint nok, som sådan. Men går den i stykker, så går den HELT i stykker. :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af knallert »

ja sådan er alt væmmeligt elektronik..det dør helt og totalt.og kan ikke files bankes lokkes snydes..i gang... som alt mekanisk..


min Peugeot er et eksempel på en lidt anden problemstilling...... djævelen hedder"perodiske fejl"..nogen dage virker alt..næste dag kan rudehejs ikke bruges i højre side..og lyset kan ikke slukkes. eller tændes af sig selv om natten..så batterier er fladt næste dag...der brændte jo også en masse Peugeot en overgang..nok samme comp fejl..sådan er der så meget..også off topic..
strynboen på test profil
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af Heikichi »

Tænker at købe en ny kondensator + tændspole og se om det virker. Lyder det fornuftigt?

Jeg tænker at købe delene fra mopedspeed, er det en fin Butik?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af kreidlerhansen »

Medmindre der specifikt angives "original reservedel", så er det en uoriginal spole - det KAN være et problem, men de kan også fungere udmærket.

Bemærk i den forbindelse det særlige ordvalg "som original"; dvs. den ligner, men der er tale om en kopivare.

Kondensatorer er en lotteri-vare, uanset mærke, så vidt jeg har oplevet. Dem vil jeg under alle omstændigheder anbefale at have nogle stykker af, altid. Det er en almindelig sliddel, trods alt.

Platiner bør ubetinget være Bosch eller Beru. Alternativerne er meget sjældent gode.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch maxi 2 gear sætter ud på lange ture

Indlæg af 12V »

Jeg tænker stumperne er ok fra mopedspeed. Jeg vil dog nævne at jeg har haft en del stumper fra dem der var helt forkerte og defekte. Har dog ikke købt tændingsdele ved dem.

Normalt ville jeg takle opgaven ved at fejlsøge en komponent ad gangen, men det kan man kun hvis man har alle nye stumper liggende. Så hvis du skal bestille dele, ville jeg tage det hele med for at spare tid og porto. Når nu det hele skal af, ville jeg også skifte alle stumper, dertil også tændledning, hætte og tændrør.

F.eks.
http://www.jmpbdele.dk/puch/engine-part ... -maxi.html

Det er med Bosch stumper og lidt dyrere, ellers er deres stumper fra Italienske EFFE er også gode, dem bruger jeg i mange maskiner.

Husk tændrør og aftrækker hvis du ikke har det.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"