Adskillelse af nav, Puch MS 50

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
torbent
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 2. dec 2015 09:22
Kontakt:

Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af torbent »

Hejsa,

hvordan får jeg skilt disse nav ad? Puch MS 50.

På forhånd tak

vh
Torben
Vedhæftede filer
20160816_072557.jpg
20160816_072557.jpg (597.67 KiB) Vist 7710 gange
20160816_072600.jpg
20160816_072600.jpg (572.74 KiB) Vist 7710 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af 12V »

Denne slags nav er med hulaksel. Dvs. lejerne sidder på en hul aksel som hjulakslen går igennem. Det hele holdes på plads af et hav af låseringe, møtrikker og specialskiver.

Bremsepladerne sidder til dels også på hul akslen, de har det med at ruste lidt fast. Sæt dem i blød med noget rustopløser omkring jernbøsningen i midten. Prøv at rokke den forsigtig fra side til side med en ikke skarp skruetrækker langs yderkanten af navet.

Når du adskiller hul akslen, lejer etc. Så vær opmærksom på rækkefølgen, det kan være svært at greje opbygningen på res. listerne alene. Tag billeder undervej og læg stumperne i korrekt rækkefølge på et papir. Du skal samle det hele i omvendt rækkefølge, tænk dig om undervejs så du ikke kommer til at skulle presse et leje ind i konstruktionen hvor belastningen går gennem kuglerne.

Den oprindelige konstruktion er med åbne lejer og simmeringe, jeg samler dem altid med 2RS lejer (gummi tætnet) og dropper simmeringene. Sådan et sæt 2RS lejer er levetidssmurt og kører nemt 30.000 km inden fedtet begynder at være opbrugt.

En rigtig skod konstruktion, men det finder du snart ud af :)

EDIT: Ofte kræver det en ny hulaksel, den ene ende spændes mod bagsvingeren. Det resulterer ofte i at den er lidt oval eller skæv, så vil den ikke gennem lejerne ved afmontage. En gang i mellem kan den slibes/afgrates og bruges igen. Rust er også en stor fjende. FA Cykler har komplet rep. kit til hulaksel nav :dust
torbent
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 2. dec 2015 09:22
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af torbent »

Hej, tak for din udførlige forklaring. Jeg kiggede på reservedelslisten og tænkte netop "uha" :)

Skruetrækker. Vi er enige om at det er yderst, imellem "dækslet" og det "faste nav", korrekt?

Billeder! jeps :)

Gør samme fremgangsmåde sig gældende ved baghjulsnavet? (nederste billede).

vh
Torben
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af 12V »

Ja, kanten mellem det faste nav og bremsepladen. Nogle gange sidder den bare godt fast.

Samme for baghjulet, ja :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af knallert »

slib lige lidt på kanten..så grater evt kommer væk.det hjælper når rør akslen skal bilve i og navet hives ud over det tynde rør..(de er tit knækket) i baghjulet..og forhjulet er ofte rustet totalt fast.
..jeg har ofte skåret hjul akslen af med en tynd skæreskive..og bagefter hamret de tynde aksel stumper ud..der er lidt forskelige hjul/nav efter model.
.ms super,fartvind model har større nav,,med andre lejer/aksler

det er svært at adskille uden at hamre låseringene ud af rillerne...men man kan rette det ud ..og samle igen..selv om det får lidt dask
man kan fremstille..eller købe nye aksler på nettet..jeg har genbrugt de gamle ..med lidt gevindskæring..og drejning kan man fremstille nue aksler..uden de fin gevind som de orginale har...ofte kan tætninger og lejer også bruges i9gen..efter smøring med fedt

forhjul og baghjul er i prinsippet ens og kan byttes ud..det er aksler/stikaksler/røraksler som er forskellen..og bremse pladerne
Vedhæftede filer
WP_20160816_18_43_36_Pro.jpg
WP_20160816_18_43_36_Pro.jpg (254.02 KiB) Vist 7684 gange
DSCF1824.JPG
DSCF1824.JPG (540.65 KiB) Vist 7683 gange
strynboen på test profil
torbent
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 2. dec 2015 09:22
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af torbent »

2 spørgsmål.

1.
Kan ikke få bremsepladen af bagnav (fornav gik fint). Den der "afstandsring" man kan se på mit billede, skal den af først?

2.
Speedometerkabel på fornav. Hvordan skal kabel "gå ind"? Der sidder en lille stift, pal, what ever.. eller resten af det gamle kabel inde i hullet? Den virker som om at den er fjederbelastet (kan skubbes ind, og kommer retur - hø hø).

Endnu engang tak for jeres hjælp

Torben
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af knallert »

jeg scanner billeder i morgen.
.men spedo drevet er skubbet ind og sikret med en rørsplit..den hamres ud..og hele molovit"en kan så trækkes bag ud..så man kan rense/smøre..

man skal nok presse bremse navet ud..og så følger det bøs med..men varm enden op..det bliver ofte skævt under voldsom kørsel..og er så vanskeligt at adskille..der er et lille gevind bøsning på bagsiden..som kan gro fast på bremse pladen..den bruges til at indstille hvor langt bremse pladen går ind i navet..en bagstopper
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af 12V »

torbent skrev: 1.
Kan ikke få bremsepladen af bagnav (fornav gik fint). Den der "afstandsring" man kan se på mit billede, skal den af først?
Jeg mener at hulakslen går ret langt ind gennem bremsepladen. Men husker ikke om den går hele vejen ud i de bøsninger. Jeg tror den yderste skal af, det er kun en mdr. siden jeg lavede sådan et baghjul, men hukommelsen driller allerede :P
torbent
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 2. dec 2015 09:22
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af torbent »

Tak gutter! Idé til hvordan bøsningen tages af? Varme og en tang?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Adskillelse af nav, Puch MS 50

Indlæg af knallert »

pres navet af..så følger bøsset med af..mener jeg...2 smalle dækjern ned i rillen mellem nav og bremseplade..og vip ud..forsiktigt..
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"