Puch Maxi opdatering efter 7 år

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Der er gået lidt Puch Maxi feber i klubben, mest så konerne kan køre lidt med (eller er det for at skrue?).

Jeg har gravet min Maxi frem, det er den første knallert jeg har bygget i mit voksne liv, det var for 7 år siden. Nogle løsninger og reservedele har ikke været gode nok, så de skiftes ud eller optimeres. Motoren får også lidt mere effekt :oops:

Mangler lige et "special leje" til koblingssiden på krumtappen, så kan motoren samles færdig :)
Vedhæftede filer
2016-08-03 21.26.38.jpg
2016-08-03 21.26.38.jpg (524.79 KiB) Vist 12193 gange
2016-08-03 22.27.19.jpg
2016-08-03 22.27.19.jpg (474.51 KiB) Vist 12193 gange
2016-08-06 10.19.52.jpg
2016-08-06 10.19.52.jpg (438.74 KiB) Vist 12193 gange
2016-08-06 11.15.07.jpg
2016-08-06 11.15.07.jpg (456.15 KiB) Vist 12193 gange
2016-08-06 14.11.33.jpg
2016-08-06 14.11.33.jpg (366.92 KiB) Vist 12193 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Så fik jeg samlet motoren og justeret den i weekenden.

15 mm Bing replika kan man godt glemme at justere ind, den går ALT for fed ved lav spjældåbning og der er nærmest intet at justere på. Lige nu er den justeret ind med en firkantet 12 mm, den går pænt godt, så jeg har bestilt en ditto i 15 mm (fra en Simson 70 ccm).

Den render 64 km/t nu, med en 2-3 mm squish. Todo liste er topstykke med bedre squish og gøre koblingsbakkerne lettere så den tager fat ved højere omdrejninger. Der er ikke meget bund i Airsals 45 mm kit (høj udstødning og lave skyllekanaler), men den trækker godt når den får lov til at spinde.

De nye fælge og dæk er dejlige, ingen vibrationer og hoppen under kørsel mere!
Vedhæftede filer
2016-08-12 14.50.35.jpg
2016-08-12 14.50.35.jpg (556.36 KiB) Vist 12141 gange
2016-08-12 16.08.05.jpg
2016-08-12 16.08.05.jpg (537.19 KiB) Vist 12141 gange
2016-08-14 01.46.49.jpg
2016-08-14 01.46.49.jpg (483.66 KiB) Vist 12141 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er faktisk en retti' fed farvekombination - rå fremfor flashy! :D

Hvad har du i tankerne af squishband og forbrændingskammer? Er der evt. gods til at undersænke topstykket, for det er alt andet lige det bedste ift. centrering og at få det til at holde tæt.

Er det ikke nok at slibe på spjældets cut-off vedr. fed blanding ved lille spjældåbning?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Dybden ligger i topstykket, jeg tog den ikke helt planede udgave - da jeg har dårlig erfaring med Airsals cylindre der på nogle modeller er for kort. Nogle af deres 38 mm modeller skal have en 2 mm pakning for ikke at ramme topstykket. Men denne er perfekt, stemplet er ½ mm under pakfladen. Så jeg skifter bare til et helt planet topstykke, så justerer jeg ind til ~0,8 mm squish. Bruger i første omgang den squish mængde topstykket har, som nok er alt for voldsom, jeg tænker std. designet har 60-70% squish areal. Måske køber jeg et DeKlein topstykke, det er et hollandsk bearbejdet topstykke med optimeret squish areal på ~40-50% vil jeg tro. Eller måske går jeg selv i gang med drejebænken igen :)

Cutoff på spjæld er ikke nok, har prøvet det på en makkers 17 mm Bing replika - de går VOLD FEDE i bunden. Med spjældhøjde justerskruen HELT i bund, kunne den lige holde en dårlig tomgang i 30 sekunder, så døde den med en sort tilkullet tændrør. Jeg tjekkede gasspjæld, nål og dyserør vs. en std. 12 mm. Gasspjæld og nål er nærmest identisk, dyserøret er faktisk med en mindre boring i replikaen, end den originale. Dyserøret på den runde Bing er uden luftboringer, gætter jeg korrekt at jo mindre boring, jo mere mager er blandingen. Jeg tænker arealet som nålen frigiver er mindre, eller er der mere kapillæreffekt i en tyndere boring?
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af wolfe »

synes sku det dybt imponerende arbejde du udføre! den er godt nok blevet flot :bravo

og det med dine hjul kan jeg godt forstå! kæmper selv med et forhjul som hopper! :(n)
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Mindre boring i strålerøret = mere mager. Slut! Men hvis det er lidt længere eller nålen har en smallere spids eller cut-off er for lav, så går den fed. Det samme gælder en for høj svømmerstand eller bare en nåleventil, som ikke slutter helt tæt. Og så er der noget med venturi-gennemboringen under spjældet til tomgangssystemet, som jeg nok snarere ville mistænke for at være wonky... det er ikke ligefrem et kæmpe hul, og jeg antager, at 0,1mm større boring kan have relativt stor indflydelse.
Måske man kan fræse lidt i bunden af spjældet, også? Det ved jeg er blevet gjort i nogle af de store Bing-kopier (Pling!) til Kreidler. Især når de indrettes til brug med membran.

Er der ikke plads til en Dellorto SHA15? De koster ikke mange basører og fungerer ok, så vidt jeg er orienteret.

Jeg tror faktisk, Puch'en kan have gavn af et bredt squishband med tilpas høj kompression. Især med dén potte, for jeg antager, at den ikke flyver afsted med 12.000rpm? 14:1 (5,25ml inkl. vol. v./0,8mm squishafstand) med 60% squishareal er da under 30m/s i MSV ved 10.000rpm og med 180 grader på udstødningskanalen. En lavere udstødningskanal vil blot gøre den mere sikker at køre med, idet MSV i så fald reduceres. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Jeg har allerede skrottet kopien, jeg var blevet advaret af mange, men skulle lige prøve selv. Den blev solgt til en ok pris på få minutter.
I stedet for har jeg en firkantet Bing på vej fra Tyskland, i 15 mm udgave. Den har både tomgangsdyse og luftskrue :-)
Og ja, SHA findes der studser til. Malossi har et kit med en 16er. Men den passer ikke under plastik skjoldet, ellers havde jeg den på vej, er ret glad for den model nemlig.

Jeg poster lige et par billeder af de nævnte topstykker i morgen.

Udstødning er på 168 grader, blowdown 28. Så der er ikke vild meget bundtræk.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er vel "bare" pga. slyngkoblingen?

14:1 med 60% squishareal er vist også lige at stramme den, men reelt kun til max og ikke "over the top", blot omdrejningstallet holdes under 10.000 - seriøst! Det er kort fortalt et forbrændingskammer på 4ml + 0,8mm squishafstand (1,25ml)... det giver også lidt bundtræk + generelt mere af det hele, hææ hææ hææ! :P

Ohooo! Ja, selvfølgelig er der forskel på studsen, og der er jo lidt med pladsen at tage hensyn til. En Bing bidrager også til lidt stealthy look, så det skal du aldeles ikke høre noget for.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Det er til dels pga. slyngkoblingen, så den skal jeg lege med. Den nuværende er med strammere fjedre og godt spændt op. Så der skal lidt materiale af, jeg har en ekstra kobling at gå i gang med. Min makker kører med helt samme setup som mig, bare med et Power One cylinder i 45 mm. Den har ikke så høj blowdown, den trækker nemt fra mig fra 0, på en helt standard kobling. Set i bakspejlet ville jeg hellere have den cylinder, men man skal jo prøve noget nyt :)

Her kommer billeder af topstykkerne man kan få.

Mit nuværende med kant:
45mm.jpg
45mm.jpg (54.62 KiB) Vist 12066 gange
Samme topstykke bare uden kant:
45mmflad.jpg
45mmflad.jpg (70.06 KiB) Vist 12066 gange
Og så den modificerede fra DeKlein:
45deklein.jpg
45deklein.jpg (54.37 KiB) Vist 12066 gange
Er der ikke alt for meget squish på de to første?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, hvis stempeltop og squishband har samme radius, så umiddelbart JO!

For at sætte det i perspektiv, så er 50% squishareal = en squishkant på 6,6mm ved 45mm diameter.
Dobler vi op til en squishkant på 13mm (19mm bredt forbrændingskammer) bliver arealet 82% og 60% opnås ved 8,25mm kant / 28,5mm bredt forbrændingskammer.

Teorien siger selvfølgelig kun så meget, men jeg tvivler på, vi kan finde et køretøj, som reelt har gavn af mere end 60%, medmindre omdrejningstallet holdes godt nede... hvilket så igen kræver en del mindre udstødningstiming end 168 grader.
55-60% + 13-14:1 i kompressionsforhold + den rette squishafstand vil hjælpe mærkbart, men karakteristikken ændres ikke.
Det er vist kun forrørslængden, der kan gøre en forskel, hvis du kan rykke potten længere bagud + lade forrøret rage ind i potten.

Hvis kun blowdown skaber problemet, så kan du hæve skyllekanalerne via affasning, selv om det ser noller ud. Alternativt laves der høje boostere som kompensation; Lette at lave og forbavsende effektive.
Jeg har dig lidt svært ved at give blowdown alene skylden. 168 grader er ikke ligefrem mildt til en slyngkobling.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Målt på billedet kommer jeg frem til 25 mm forbrændingskammer som giver ~70% squish.

DeKlein 35 mm forbrændingskammer ~40% squish.

Så hellere modificere mit nuværende til dit forslag?

Udstødningen er monteret så langt bagud som mulig, den flugter med bagskærmen og der er ikke mere forrør at give af.

Det er heller ikke så slemt med manglende bundtræk, den skal bare op i omdrejninger så den trækker afsted i trækområdet. Lige nu kobler den til kort efter tomgang :P

Der er boostere lige nu, på højde med skyllekanalerne på ca 111°.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Om mit design er bedre, tør jeg ikke spå om, men det er ikke grænseoverskridende værdier, såfremt omdrejningstallet holdes i skak, og kompressionsforholdet er højt nok.
Det virker lidt selvmodsigende, men et for lavt dynamisk kompressionsforhold med for højt squishareal øger tilsammen turbulensen med risiko for klemt eller hullet stempeltop til følge.

Omvendt finder jeg 10.000rpm usandsynligt med 168 grader udstødningstiming med sådan en udstødning, selv om der ikke behøver være en definitiv sammenhæng. Mest fordi 2T er som 2T er! :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Det er heller ikke fordi at motoren skal yde sit absolutte max. Jeg har mest lyst til ikke at skulle justere med drejebænken. Hvis jeg nu bare ville smide et topstykke på, hvor jeg kun justerer squish. Ville det fra DeKlein ikke være mest sund for motoren? Vil hellere have en motor der er langt fra at sprænge sig selv, end de sidste decimaler ekstra ydelse.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er som man tager det!

Hvis omdrejningstallet er under 9.000, vedvarende, så rækker mit design fortrinligt! Det vil sikkert være at foretrække, hvis du ellers giiider lave det.

Til højere omdrejningstal vil DeKlein's være at foretrække, fordi det er mere egnet til mere vroooom. :)

Vi taler ikke om 0,03HK, her. Snarere 10-30% ekstra effekt ved alle omdrejningstal, stærkere og fladere momentkurve samt bedre varmeafledning til topstykket istedet for stemplet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Er kommet frem til at jeg tager et DeKlein til test, skal alligevel bestille noget derfra til en makker. Så kan det komme på og jeg kan lege med det andet i en drejebænk hvis jeg keder mig ;)

Har lagt flere billeder op på min side:
http://12v.dk/puch-maxi-2016-update/

I går fik jeg leget med koblingen, lettet den 17 gram og justeret ind med hårdere fjedre.

Billede

Flere billeder her:
http://12v.dk/puch-maxi-e50-clutch-tuning/
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er nok et udmærket valg, når det kommer til stykket. "Hjemme-drej" er altid et forsøg værd; Jeg erkender gerne ikke at have 101% forståelse for fysikken i topstykket. Der er mange variabler og ditto regnemetoder, som giver forskellige resultater. Dermed defineres max-grænserne også forskelligt, så det er kort fortalt en jungle, hvor praksis SKAL med ind i udviklingen... Og max findes først, når tingene holder op med at gå i stykker!
:hihi

Det skal nok blive godt. Eller, bedre! Det er allerede godt. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi opdatering efter 7 år

Indlæg af 12V »

Lille opdatering, jeg endte med DeKlein topstykket, det gav 2-3 km/t mere fart og mere power over hele registeret.

Har siden da monteret en original 15 mm Bing, en rund model jeg fik fat i. Så jeg fik aldrig testet den firkantede 15 mm. Havde ingen 15 mm studs, så jeg har fræst en 12 mm, det blev super godt. Den kører lækker og render nu 70 km/t på GPSen.

Testede også en billig Jamarcol Fuego potte, den gav 1 km/t og mere larm, jeg fortsætter med Cigaren.
Vedhæftede filer
2016-12-04 17.01.17 (Custom).jpg
2016-12-04 17.01.17 (Custom).jpg (169.38 KiB) Vist 11705 gange
2016-12-03 18.49.11 (Custom).jpg
2016-12-03 18.49.11 (Custom).jpg (214.89 KiB) Vist 11705 gange
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"