Side 3 af 4
Re: Knuds Kreidler RMC special
: tirs 14. mar 2017 23:04
af 12V
Din motor ser fin ud!
RD cylinderen er virkelig kort, jeg skulle fræse af blokken for at få en længere scooter cylinder på RD'en. Ved kreidleren kan man bare nøjes med spacere.
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 14. apr 2017 15:35
af Yamahafs1haslev
Jeg må indrømme at denne motor er " a rather big pain the ass", men jeg er jo sammentidigt også novice indenfor Kreidler motor renovering:
Lejet til koblingsakslen er forkert, det skulle jo have været et 6004/C3 leje, fordi koblingen har en bronze bøsning der går ind i dette leje.
Så: på den igen!
Idag tog det kun 5 min at skille motoren ad, inkl. akslen til gearskifter mekanismen.
For at dulme irritationen lidt lavede jeg så en ny petal til membranen for RD cylinderen, der skal på denne motor:
- DSC_0695.JPG (351.96 KiB) Vist 14819 gange
- DSC_0696.JPG (382.74 KiB) Vist 14819 gange
- DSC_0697.JPG (401.62 KiB) Vist 14819 gange
Jeg skal ikke nyde noget af at få et havari fordi en metal petal knækker!
Det tog faktisk kun 10 min at lave denne petal.
Re: Knuds Kreidler RMC special
: ons 21. jun 2017 21:24
af Yamahafs1haslev
Denne motor.... Ååååhhhhrrrr!
Det korte af det lange: nu er det rigtige koblings leje sat i, akslerne er shimmet op og efter 3samlinger er både koblings trykstang og kugle kommet i, motor er spændt sammen, koblingen med 4plader er kommet i og trykplade er et specielt "Arnold de bla.bla" med leje og primær hjul er monteret, sideskjold er monteret og en Ducati stjerne tænding med platiner er monteret, (en egnet tændspole et købt), svinghjulet er monteret og et 13T tandhjul er monteret ( måtte file hullet 8/10mm større.
Rd cylinder med 6skyllekanaler er fundet frem og stagbolte (8/6mm typen) er skruet i blokken.
Centrum for cylinder huller diagonalt passer ikke og derfor skal huller til stagbolte i rd cylinderen bores op.
Et 46.5mm stempel skal skaffes, der skal bruges det specielle tilpasnings leje (14/12mm krydspind leje) skal bruges. Dertil skal jeg have fremstillet et sæt bundspacere og er i gang med dette.
Motoren bliver så en hybrid af en yamaha rd og en Kreidler RMC på 68ccm ( der kommer et kreidler kalot / højkompressions topstykke på)
Re: Knuds Kreidler RMC special
: tors 22. jun 2017 19:26
af Yamahafs1haslev
Nååårrh det bli'r det så ikke!
Niels fup har lavet en dreje fejl på denne støbejern rd 6skyllekanaler cylinder: øverst på skørtet (tættest på pakfladen) er der en 4/10mm dyb neddrejning i fht til et skørt der ellers kun er 1.1mm, dette giver med statsgaranti et motor haveri.
Istedetfor kommer så en 6skyllekanaler rd alu cylinder, 45mm, hvor jeg så "kom til" at korte skørtet lidt vel kort af.
Til gengæld er der et kreidler 45mm stempel der passer fint til denne cylinder.
Indsuningsforløbet på denne aluminiums cylinder skal kortes ned med 4-5mm for at membranen kan være der for stel/motor ophænget.
Øv!, kun 63,5ccm motor
(arrrhhhh men for hulan da osse!)
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 23. jun 2017 11:35
af Yamahafs1haslev
Lidt billeder fra arbejdet...
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 23. jun 2017 12:23
af 12V
Meget spændende projekt!
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 14. jul 2017 10:58
af Yamahafs1haslev
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 30. mar 2018 13:15
af Yamahafs1haslev
Dette projekt har jeg skrevet en del om.
Nu er det så blevet tid til at lave knallerten i en "lovlig" stand: stadig med 44mm KT cylinder og topstykke- men med alm gearing, alm udstødning, min egen ny-designet membran og med en 10 mm Bing karburator samt en alm lovlig Kreidler 28 mm udstødning, den med knækket.
Planen er at der skal lavet plads til min nye originale Yamaha FS1er og derfor skal denne Kreidler sælges- der er ikke plads i Templet til den (og slet ikke når de andre yderligere 3 Yamahaer kommer til...).
Så sig til hvis I kender nogen der kunne være interesseret - jeg sælger ikke til under 22000 kr - så er det sagt-
Re: Knuds Kreidler RMC special
: lør 7. apr 2018 18:07
af Yamahafs1haslev
Jeg har i dag prøvet med:
en 10mm Bing.
en hjemmelavet enkelt bladet membran
1 plump 6.3mm
1 28 mm alm. afgangsrør
1 alm. 28 mm knækket udstødning
stadig med 44m KT cylinder og højkomprimeret topstykke og 42mm Kiesler krumtap.
Resultat:
Ak, men nej: den kommer langsomt op i omdrejninger, ja ! - men ubelastet kan den stadig gå op på 8000 omdrejninger (målt på Kreidlerens omdrejningsviser)
De´e li´e godt grow´e!
Dette er så en alovorlig lærestreg med en Kreidler: det er portningen af cylinderen, der er altafgørende for dens ydelse.
Imorgen vil jeg så lige trille en tur på den for at opleve om den så med den opsætning ovenikøbet er blevet: TRÆG & TRÆLS.
Re: Knuds Kreidler RMC special
: man 30. apr 2018 20:11
af Yamahafs1haslev
Det er lykkedes mig at få den til at gå stabilt og med godt træk med flg. opsætning:
44NC special portet cylinder a´la´ "Jesper Hansen" (meget lang indsugningstiming, lavet til en meget hidsig portning)
højkomprimeret RS topstykke, 0.7mm squishband afstand
hjemmelavet enkelbladet membran
10 mm original Bing karburator
11T / 40T gearing (tror jeg nok)
MHKZ tænding stillet helt tilbage aka tidlig tænding
30- 40 cm Ø22 rør proppet i et 32/28 mm forrør
28mm kreidler uoriginal knækket potte (ingen ændringer)
Tophastighed ca. 38 km/t målt på Kreidler speedometer / ca. 6000 omdrejninger
Sgu´da!
Re: Knuds Kreidler RMC special
: man 30. apr 2018 20:20
af Yamahafs1haslev
Nå men jeg er jo blevet opfordret til at skifte det i øvrigt meget behagelige (meget bedre end noget andet Kreidler sæde -. trust me!) Kreidler 80cc MC sæde - ud med et brugt omsorgskrævende Denfeldt - Weltmeister sæde (hvis ikke aller-helvedes forbandelser og hån skal regne ned over mig - i salgs øjemed)
Pis! Men sælges det skal Kreidleren - til den rette køber.
Så bliver jeg nød til at rustfjerne i Minus-Kalk sæde bunden - få en venlig sjæl til at reparere med metal lasker diverse steder, rustgrunde, hakke gevind nitter i (fordi, det er voldtaget) og spraylakere det, monteres skum i igen, betrække med nyt original betræk (det gamle betræk er flækket)
Mens det ligger i Minus-Kalk, kunne jeg jo bruge tiden til at gøre den voldtunede 3 gear motor testklar (den skal lige have monteret de sidste nye gearskifter dele (det trælse "kødben" og slutsamling... og gætte på hvordan stjernetænding skal sidde (det er en alternativ Kreidler tænding, som jeg møjsommeligt har fundet en tændspole til..)
Der er tale om min hybrid Kreidler/Yamaha RD50 opsætning, med en latterlig stor membran indsugning/karburator::. det skal jo prøves!
(hvor jeg ikke glæder mig til at samle det dingleværk til Kreidler 3gear gearskifter...)
Re: Knuds Kreidler RMC special
: lør 5. maj 2018 18:24
af Yamahafs1haslev
Re: Knuds Kreidler RMC special
: lør 5. maj 2018 18:29
af Yamahafs1haslev
Re: Knuds Kreidler RMC special
: man 7. maj 2018 20:40
af mriisj
Tak for alle de fine billeder, følger spændt med i projektet
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 11. maj 2018 18:15
af woebbe
Selv tak knud og tak for kaffe og kage mens vi ordnede kødbenet
Det er altid hyggeligt at besøge dig i Templet
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 18. maj 2018 20:23
af Yamahafs1haslev
Det skrider fremad med at rust fjerne på sæde bunden, det interessante er at minus-kalk også tager lakken ( fordi det kryber ind i huller i lakken)
Men ehhh! Den 3gears motor vil bare drille: jeg monterer den løst i stellet, sætter koblings kablet på (kraft-helvedes til åndet metode de towlige preussere har valgt at aktivere koblingen på).
Jeg laver lidt el-arbejde: monterer den eksterne tændspole til den fine Ducati stjerne-tænding med platiner...
Tjekker at den virker og tændingen står rigtig...
Spænder så den øverste motor bolt...whattt?
Nu klemmer den i krumtap lejerne!
Løsner bolten igen.. basker bolten lidt ud
Nu drejer krumtapen lidt mere frit...
Venter lidt og klør mig lidt der, hvor der er kommet hul i " stråtaget "...
Spænder bolten igen.. Lortet klemmer igen men lidt mindre end før..
Jeg sukker opgivende.. Skriver til Wøbbe og kreidler Hansen....
Tænker at motor blokken er lidt elastisk ( men hvordan det???)
Har jeg shimmet for stramt???
???
Støn....
???
Piller motoren af... Nu drejer krumtap fint rundt
Hmmmmpfff?!
Stiller motor på filebænken og tager skruerne og kamp spænder dem....
Krumtap drejer stadig fint rundt, spænder lidt mere på de egentlige motor bolte (dem der holder motoren sammen)
....
Krumtap drejer stadig fint rundt
...
WTF????
...time-out!
Vi ser på sagerne igen i morgen....så kan motoren stå og skamme sig indtil da...
Re: Knuds Kreidler RMC special
: fre 18. maj 2018 21:32
af 12V
Mystisk at den gør det i stellet og ikke på bordet, med samme bolt spændt. Kan stellet være skæv så det vrider via alle tre punkter?
Er motor pakningen hele vejen op til det øverste ophæng, eller kun nede omkring krumtaps huset.
Ang koblingen, skulle jeg bygge en til, SKAL det være med omvendt koblingsarm, ligesom min på 5G model.
Re: Knuds Kreidler RMC special
: lør 19. maj 2018 09:40
af Yamahafs1haslev
Det er ikke samme oplevelse med rs motoren, den fungerer fint
Der er pakning hele vejen rundt
Re: Knuds Kreidler RMC special
: lør 19. maj 2018 15:03
af Yamahafs1haslev
Problem solved: mit hjemmestrikkede beslag til at montere den udvendige tændspole pressede ned på den gummi tætning til ledninger fra tændings anker som så igen pressede ned på svinghjul og derfor virkede som en bremse...
Det må være varmen...og måske alderen der trykker... Eller begge dele
Re: Knuds Kreidler RMC special
: lør 19. maj 2018 21:12
af 12V
Pyh, det var held i uheld