Knuds Kreidler RMC special, SOLGT

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Så fik jeg endelig gjort klar til at indsætte lejer i den nye blok.
Jeg ville så lige undersøge hvordan alu 6-skyller RD50 cylinderen ville passe i blokken; dvs. hvor meget spacer skulle der under cylinderen.
Damn!
Jeg nøjes med at sige, at der desværre kommer en alm RD50 støbejerns cylinder på, en der er boret op til 44.5mm og portet "to-the-max", men også med 6 skyller og skal anvende det specielle lejekit til for at tilpasse en yamaha FS1 stempel pind til en Kreidler krumtap.
Det er også godt nok til forsøget.
Den gamle Kreidler RMC blok blev pelset for bøsninger etc. og ligger nu i brok kassen - den er erklæret endeligt ude!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fik sat lejerne i den nye blok...
Men stadig bøvler jeg med at blokken klemmer om lejerne: gear akslen hvorpå koblingen monteres har et mål mellem anlægsfladerne på 64.19mm men mellem lejerne er der kun ca. 63.3 mm

Godt-nok er der ikke pakning i mellem, meeeen, så tyk er den pakning nu heller ikke..
Derfor har jeg høvlet lidt af anlægsfladen på denne indgangs aksel:
DSC_0545.JPG
DSC_0545.JPG (366.25 KiB) Vist 11205 gange
DSC_0547.JPG
DSC_0547.JPG (333.09 KiB) Vist 11205 gange
Behøver jeg at sige at jeg har fået akut "lange løg" :thunge
Nu kommer den aksel med imorgen og skal min ven Niels høvle den ren, basta!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Er der en venlig sjæl der kan beskrive metoden til at shimme en kreidler krumtap.
Jeg har en skydelære og en B017 leje aftrækker, ikke noget måleur.
Jeg mener at kunne huske at Claus olieklud shimmer op uden et måleur men bruger en metode hvor han først sætter shims på begge sider efter bedste gæt og uden pakning. Når krumtappen lige netop ikke yder modstand ved at dreje den rundt med samlet blok passer det med en pakning og kravet til tolerance sætter han derefter pakning i og monterer alle skruerne og da skal krumtappen løbe fint rundt uden følbart slør. Og først derefter i sættes pakdåser.
Når lejeringene skal monteres sættes krumtappen i skruestik på den vange som skal have monteret lejeringen og en halv tyk shims sættes på og så slåes lejeringen på med en hul dorn. Hvilken side skal have mere end een shims? (hvis/når dette er nødvendigt)
Har jeg forstået det rigtigt?

Jeg bruger originale NSK lejer, Japan.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af knallert »

jeg kender kun til puch motore.(du kan ikke bruge clauses metoder..han er prof mekanikker..og har føelelse i finger spizerne..og har samlet gear og motore i årevis..det giver erfaring du aldrig vil komme i nærheden af..
.der kræves en inder ring aftrækker. at chimse op.så man kan test samle og med resultatet af prøvesamlingen. og endelig samle og gen kontrollere
.har du ikke værktøjet og den nøvendige erfaring..kan du ikke forvente at det lykkeds..og slet ikke i første forsøg.
..men 2 hundredele bevægelse på måleuret ..kun sløret er målefast..efter min metode..der er ingen mål på selve lejebanen/yderringen
alt justering er på inderringene..da chimsene sidder der..yderskålene skal bare presses forsiktigt i bund
Senest rettet af knallert ons 8. mar 2017 19:04, rettet i alt 2 gange.
strynboen på test profil
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

:sad
Hvor jeg hader kreidler og Puch motorer.....
:whew
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af 12V »

Metoden som du beskriver vil give dig et slør på pakningens komprimerede tykkelse. Nok omkring 0,15-0,20 mm?

Hvis du ikke vil investere i et måleur, så regn dig frem til sløret. Monter lejeringene og læg kugler/inderring i skålen, mål højden fra inderring til pakflade. Du kan bruge skydelæren og et stållineal, som erstatning for en dybdelære, det bliver nok ikke lige så præcis.
Læg afstanden fra begge motor sider sammen, plus paknings tykkelsen.
Mål krumtappens bredde der hvor lejerne hviler mod, den lille bryst. Træk krumtappens bredde fra dit samlede husmål, lad os sige du får det til 0,16 mm luft. Så monterer du en 0,10 mm shim og monter det hele. Test at den drejer uden modstand og med minimal eller ingen mærkbar slør.
Metoden er ikke så præcis, så lad være med at gå for tæt på 0,0 så du har luft for afvigelser i målingen. 0,05-0,10 er vidst fabriksmål for en 3G, senere blev det reduceret helt ned til 0,03-0,05 eller op til 0,07?
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

:(y) Tak Carsten, Se!
Det er sådanne råd der er guld værd!
:tuba
Jeg vil lære det!...ellers kunne jeg med nemhed blot smide nogle sedler for at betale mig fra det.. Puch motorer er undtagelsen, de er fandme for irriterende at samle med deres lorte- lejer med løse ruller oven i tilsvarende krumtap lejer (her måtte jeg betale mig fra at undgå en kerne nedsmeltning)
Nå men tilbage til beretningen:
Niels fup har nu i flere omgange drejet af indgangsakslens yderste tandhjuls bryst, samlet er der drejet i omegnen af 8/10mm på begge tandhjul (ca 6/10 på 3. Gears tandhjulet) af disse, men nu!
drejer akslen fint rundt med "standard" slør når pakningen kommer i. Men meget underligt at denne jomfruelige blok ikke passer til denne aksel, jeg kan ikke forklare det!
HA! (kom ikke her... da!)
:bravo
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af kreidlerhansen »

Tag adskillige mål med dybdelære. Det kan så let snyde, men 6-7 målinger og så et gennemsnit af de tre, som ligger nærmest hinanden, bør passe.

Husk at modregne tykkelsen på stållineal (eller hvad du nu bruger).

Metoden er lidt "hit & miss", så vær beredt med shims i følgende tykkelse:

2 x 0,20
2 x 0,15
2 x 0,10

Worst case: Vær klar over, at 0,125mm ikke findes (umiddelbart), og du ville ønske, den gjorde!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hvilken side skal man shimme mest på (hvis det gør en forskel)
Men hellere for løs end for stram. .jeg ønsker heller ikke at få kuglerne i klemme
:shutup
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af 12V »

Mener man siger 0,20 mm er ok i en side, derudover fordel mængden.

Jeg har haft tre kreidler motorer med top racing krumtap, som passede ret godt uden shims overhovedet. 0,05-0,10 lige ud af kassen.

Jeg bruger 0,025 mm messing papir til finjustering ved shimsning :-P
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Top!
Min motor får en fin Rito krumtap, som jeg jo købte af Steen V4-sport Løkke
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af claus olieklud »

hej... først tak for de pæne ord lars, men lige kreidler og puch gearmotor er jeg altså ikke rutineret i, mit kendskab er mere generelt og bredt, det kunne lige så godt være en plæneklipper eller havefræser.

og knud - det er ikke helt korrekt husket, jeg beskriver project kreidler i værkstedstråden fra side 42-45.
det er dog næsten rigtig det du skriver, du får lige en kort beskrivelse.
først 2x0,15mm shims hvilket næsten passede, men alligevel en brøkdel for meget, krumtappen kunne sagtens dreje let, men ville ikke gå i uendelig spin... ved en hurtig opvarmning af motorblokken ændrede det sig så krumtappen gerne ville spinne ved fx 70 grader c ( kun blokken blev opvarmet, krumtappen nåede ikke med op i temperatur ) efter afkøling var det igen det samme med krumtappen ikke ville holde uendeligt spin.
derfor vidste jeg det bare var en brøkdel shims der skulle fjernes, byttede derfor den ene 0,15mm ud med en 0,10mm - dette gjorde at krumtappen kunne holde spin i kold tilstand, men absolut uden noget slør.
min motor er samlet UDEN papirpakning, derfor skal der ikke lægges noget til pga pakningstykkelse - mine pakflader var uden skrammer og helt glatte, en let polering med vandslibepapir korn 400 efterfulgt af affedtning med acetone + det tyndeste tyndeste lag sikaflex - så er den helt tæt.
læg mærke til at jeg ikke skriver planslibning af pakflader, men blot afrensning med et lille stykke vandslibepapir.
kald det rigtig eller forkert - alle aksler har 0 tolerance, men drejer frit - ang sikaflex så er det en meget fin pakmasse, mindst lige så godt som alverdens flydende pakning, det er modstandsdygtig over for alt.
jeg kunne bare havde brugt papirpakning, jeg havde en klar, den skulle så havde lidt mere shims, men var så tilfreds med målene at jeg ikke ville ændre noget.
det var altså min måde i den situation - resten af motoren er samlet med papirpakninger.
jeg glemte kobberskiver ved de bolte der er gennemgående under tændingssystem, jeg har ikke problemer ud af det, men har siden læst at man skal huske dem, derfor vil jeg lige minde dig om det knud, kobberskiverne ligger udvendigt under bolthoved, og kun på de få bolte der går ind til oliebadet - selv om jeg ikke har udtrængende olie vil jeg alligevel huske at få dem monteret, altså hvis jeg en dag alligevel skal ind til koblingen, og samtidig gider at afmontere tændingsanlægget.

du nævner at slå inderringe på krumtap ? jeg benyttede altså varme/kulde... krumtappens aksler skal være helt rene og tyndt olieret, ned i en pose og i fryseren - inderringe opvarmes og under monteringen holdt jeg den fast med en rørtang, inderringen skal holdes yderligt således at inderringen rammer bund ved montering - det skal forgå i et snuptag, det skal sige klok når inderringen rammer bund ( grunden til brug af en rørtang er selvfølgelig inderringen er varm, det er ikke fordi der skal klemmes hårdt, jeg syntes bare en rørtang giver bedst hold og føling med det, jeg bruger også samme metode til faste lejer, simpelthen fordi jeg syntes en rørtang holder bedst, en vandpumpetang er ikke nær så anvendelig )

hvis du er i tvivl om lejeringen er kommet i bund må du jo sætte et rør på og give et gok, røret må helst være af tykt kobber, i så fald ville jeg ikke som du nævner spænde krumtappen fast, ej heller lade den støtte på et land, men i stedet holde den i hånden, imens du med den anden hånd giver røret et gok - du kan dog helt undgå at slå ved at benytte overstående metode med kulde/varme + en rørtang og et snuptag... du kan sagtens varme inderringen til fx 150 grader c, en god fryser laver minus 20 grader c - det giver en forskel på 170 grader c og gør at inderringen slet ikke spænder på akslen det første halve sekund ( læs du skal være hurtig )

jesper og Carsten har kendskab til kreidler, kan se de også giver gode råd, jeg snakkede selv med kreidlerhansen inden jeg gik i gang med min motor, det er kun godt at høre lidt forskelligt.

dybest set er det jo bare et stempel der sidder og hopper op & ned - når der ikke er flere stumper på bordet er motoren samlet færdig.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af kreidlerhansen »

På krumtappen er det reelt ligegyldigt, hvilken side der får shims; det forsætter kun primærtandhjul og svinghjul lidt.

Gearkassen giver jeg kun shims mod tændingsiden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fik så en opmåling af blok og krumtap: 0,64mm luft inkl pakning
Jeg prøver med 3x0,1mm på hver side. Jeg håber ikke det bliver nødvendigt at trække en lejering af, men jeg har også shims i 0,15mm.
Krumtappen er lagt på køl i fryseren.
Niels fup skal lave kontrol målingen.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fik målt helt forkert og endte med 0,3mm shims... I tredje forsøg.
:thunge
Nu løber den bår så dæjli og dermed gåes videre til næste punkt på dagsordenen: samling af motor og tilpasning af bundspacer.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af claus olieklud »

hej knud... det lyder også mere rigtig, det første mål lød af meget.
ja så lykkes det dig jo at samle sådan en kreidler motor, det er da meget fedt at havde gjort det selv.
hvis ikke man prøver for man aldrig gjort det - på samme måde skal jeg en dag forsøge mig med puch gearmotor.
godt at høre det skrider fremad.

hilsen olieklud
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har nu shimmet motor op inkl gearskifter akslen og kickaksel, jeg er sgu blevet helt skrap til det pjat.
Men kontrol af krumtappen gider jeg ikke, det bliver ikke bedre nu.
Jeg skal have monteret kobling og der har jeg et sæt fine racer stålplader og en trykplade med kugleleje, vildt luxus, men nu skal jeg ikke lave mere kreidler og derfor bruger jeg disse dele på denne motor.
Jeg har også shims til kobling, så nu går det endeligt mod slutningen af denne motor renovering.
Jeg skal have lavet en bundspacer til rd-cylinderen som jo er 10mm kortere end en kreidler cylinder.
Men jeg fik jo lavet flere laser skåret af Per nordjyde, så dem skal jeg lige have tilpasset.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fik startet på bundspacer og monteret alle pakdåser excl den til gearskifterakslen i bunden samt knasten til returfjederen.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Så er der lidt billeder:
DSC_0550.JPG
DSC_0550.JPG (404.18 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0551.JPG
DSC_0551.JPG (357.26 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0552.JPG
DSC_0552.JPG (405.75 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0553.JPG
DSC_0553.JPG (336.56 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0555.JPG
DSC_0555.JPG (327.64 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0556.JPG
DSC_0556.JPG (390.03 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0557.JPG
DSC_0557.JPG (392.55 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0558.JPG
DSC_0558.JPG (375.8 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0559.JPG
DSC_0559.JPG (374.7 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0560.JPG
DSC_0560.JPG (411.31 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0561.JPG
DSC_0561.JPG (403.53 KiB) Vist 11025 gange
Og alle 3 gear er der....
DSC_0563.JPG
DSC_0563.JPG (489.01 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0565.JPG
DSC_0565.JPG (513.72 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0567.JPG
DSC_0567.JPG (420.69 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0569.JPG
DSC_0569.JPG (437.4 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0570.JPG
DSC_0570.JPG (455.87 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0571.JPG
DSC_0571.JPG (414.24 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0572.JPG
DSC_0572.JPG (461.62 KiB) Vist 11025 gange
Fjerder holder pinden gravede jeg ud af den dårlige blok, den er sgu´ indstøbt - tror da fanden den var så svær at trække ud- det kostede endeligt livet på den gamle blok
DSC_0576.JPG
DSC_0576.JPG (435.57 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0577.JPG
DSC_0577.JPG (446.61 KiB) Vist 11025 gange
Vedhæftede filer
DSC_0578.JPG
DSC_0578.JPG (388 KiB) Vist 11025 gange
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds Kreidler RMC special

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Så kom de andre pakdåser i, alle pånær den til gearskifter akslen.
DSC_0579.JPG
DSC_0579.JPG (404.42 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0581.JPG
DSC_0581.JPG (424.32 KiB) Vist 11025 gange
Spacerne inden tilpasningen...
DSC_0584.JPG
DSC_0584.JPG (391.44 KiB) Vist 11025 gange
DSC_0585.JPG
DSC_0585.JPG (409.88 KiB) Vist 11025 gange
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"