Skift af baghjuls lejer

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Hej.
Har en Monza sl4 Jeg står og skal have skiftet lejer på mit baghjul. Jeg syntes ikke man kan finde en aftrækker på nettet, til det projekt. Men behøver man en aftrækker ? Kunne godt bruge jeres hjælp her, da knallerten jo står stille pt. Det går jo slet ikke :) Go aften derude
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg plejer gerne at tage en stump aksel eller lign. der er lidt mindre end akseldiameteren til hjulet, så kan man slå lejer på modsatte side ud ved at stikke den igennem det ene leje og vippe det lidt så det rammer modsatte leje mens man giver med hammeren :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er en fin knallert du har - ang lejeskift i hjul så findes der vist ikke nogen aftrækker til det, du skal såment bare slå de gamle ud... imellem de 2 lejer er der et afstandsstykke, dette afstandstykke må du prøve at kæntre eller forskubbe en smule, således du med en dorn eller lign kan komme til at slå på lejet indefra - når først det ene leje er fjernet er det let at komme til det andet.

bag efter slår du så nye lejer i, du skal selvfølgelig huske afstandstykket imellem lejerne... slå kun på yderringen af de nye lejer, brug evt en stor top fra et topnøglesæt eller en passende rør stump.

du kan lette montagen ved at opvarme hjulnavet og afkøle lejerne i fryseren.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af 12V »

Hejsa.

4SL, det må være med støbte fælge og skivebremse foran. Er din sådan en?

Den model har nemlig andre hjullejer og afstands stykker end andre monzaer. Afstands stykket går ind i lejerne, så inderringen hviler mod en tykkere kant inde i navet.
Den synlige del af afstands stykket kan du slå på, så får du lejet på modsatte side ud. Og så kan du fortsætte som det allerede er beskrevet.

Lækker knallert, jeg har også en Monza 4SL.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af 12V »

Billede

Enderne af nr. 5 går gennem lejet og er plan med ydersiden, det er der du skal presse/slå.

Håber det gav mening :-)
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Hej og tusind tak for alle input. Jeg går igang med at fjerne de gamle lejere idag. Eller det der er tilbage.. Da jeg pillede hjulet af væltede der kugler ud på gulvet. Så helt godt har det ikke været. Min Monza er ikke med støbte fælge. Det er egerfælge. Ville nu gerne ha stjerne fælge på. Men den er født med egerfælge. Da jeg fik det skilt ad igår kunne jeg se der er lavet noget hovsa løsning engang. Der er lavet nogle andre afstands stykker til den. Så jeg har købt nye afstandstykker og afstands ring. Så burde det virke fornuftig. Ja 4sl er sgu en dejlig knallert
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af 12V »

4SL burde ellers være med alu/magnesium hjul, så der er nok blevet byttet lidt rundt på dele eller klistermærker. Med egerfælge hedder den 4S, i hvert fald i Østrig/Tyskland.

Nå anyway, med egerfælge er afstandsrøret bare et glat rør mellem lejerne, ikke som jeg har beskrevet. :)
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Ja jeg har godt tænkt tanken..... Kan man se på det stel nummeret ?
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Ja du kan se det på nummeret :-)

Bare et par eksempler 200, 202, 203,230 osv. de første tal i nummeret :)...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Det super, og tak for info
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af 12V »

Juhl, listerne der findes omkring er lavet af brugere. De er ikke 100% korrekt, langt fra :)

Men jo 200-204 kan være Monza med 3-4 gear. 230 er altid dansk 2G model.

Udenlandske Monzaer kører med samme nr. række 200-204. En dansk starter med WOE (lige over nummeret) og har dertil en årgangsbogstav.

Billeder af stelnummer og knallert, så kan vi måske gætte os frem til noget :)
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Helt rigtig. Jeg får lige sendt nogle billeder af dyret her i weekenden :)
Det skal køres væk :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... min Monza juvel hedder 4 - X og er med støbte fælge, indfarvet kåbe & skivebremse... stel nr: 2047XXX, samme motornummer.

hilsen olieklud
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Nå så fik jeg de 2 første lejer ødelagt.... kom ligeee til at slå lidt skævt med en top, så den ramte inderkanten af lejet.....på begge lejer !! Ja af erfaring bliver man klogere. Lige et spørgsmål. Afstandsstykket imellem lejerne. Skal den sidde helt op mod begge lejer. Altså så den ligger fast ?
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af 12V »

Lejerne skal ramme afstands røret. Men ikke for hårdt, bank dem langsomt på plads, så de lige rammer og klemmer på røret.
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Super, og tak for det 12v :) jeg køber lige et sæt nye lejer imorgen.
Det skal køres væk :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja og det med at opvarme navet til fx 80 grader og afkøle de nye lejer i fryseren hjælper enormt - det første leje kan du næsten isætte med fingerne hvis du er lidt hurtig... brug en varmepistol og varm bare rigeligt.

afstandstykket skal i inden sidste leje - du kan evt bruge bagakslen som styrer hvis du er i tvivl om afstandsstykket ellers vil sidde skævt/forskudt.

hvis ikke din top passer ordenligt kan du bruge et gammelt leje magen til i stedet - en træklods af hårdttræ er heller ikke dumt, dog er en top/rørstykke/gl leje som regel nødvendigt til de sidste mm.

hilsen olieklud
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Lyder godt. Der sidder 2 runde plastic stykker på afstands stykket. Gad vide hvad virkning de har ?
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af 12V »

Udvendig? Det er måske for at centrere røret i navet.
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Skift af baghjuls lejer

Indlæg af martin79 »

Ja og nej. Hullet i navet er væsentlig større. Så afstands stykket ligger bare og rasler rundt derinde. Men den skal selvfølgelig spændes lidt mod lejerne
Det skal køres væk :)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"