Side 1 af 2

FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 07:03
af juhl-drengen
Hej alle håber i er mere teoretisk el kyndige end mig!

Skal have sat tændingslås(en fra dm50 med on/off funktion) på min foxi(som deler ledningsnet med maxi) og forlygten bliver udskiftet til en anden type der kun har plus og stel fremfor samling som den originale..

Så ja skal jo have fundet ud af hvordan det skal integreres men da jeg kun kan den praktiske del af el arbejde er jeg lidt på bar bund... så håber i kan hjælpe, har lavet et tegning med ledninger/farver på bare for at gøre det hele lidt nemmere..

Det kan vel ikke være den sværeste opgave hvis man ved en smule om el :-) hvilket jeg så ikke gør udover stel/plus :oops:

Billede
Billede
Billede

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 13:07
af 12V
Den er meget nem, håber diagrammet er til at forstå :)

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 13:09
af 12V
Du kan også koble den gule fra tændingen direkte på plus til lyset. Det giver ingen forskel i praksis, lyset vil jo slukke når knallerten slukkes, så at afbryde den med tændingsnøglen giver egentlig ikke mening :P

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 17:49
af juhl-drengen
Nå jamen jo tak det var da til at forholde sig til! :-)

kan godt læse ledningsnet ift. at følge en ledning.. kan bare ikke forstå hvordan strømmen løber i det udover +/-

Så må jeg få fundet noget ekstra ledning og komme i gang, hvis jeg lavet det med "bosch" stik så må det da næsten alt andet lige være bedre end fra fabrikken af med "elektriker" stik :-)..

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 17:52
af juhl-drengen
Ang. puch maxi bosch tænding, forskellen på modellerne med bremselys osv. er bare den ekstra lille bitte spole der sættes ovenpå ikke?
derudover et tændingen vel ens så eneste der behøves at gøre for at vinde lidt ekstra watt til lyset er vel at montere sådan en lille spole?

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 18:11
af knallert
jo udover du spare en ledning fra lygtehuset og bag ud..og der ingen kontakt er til baglygten når du bruger en baglys spole..man forbinder baglygten direkte til spolen....som kun er rigtig aktiv..når hoved lysspolen er aktiv..den stjæler magenetfelt fra hoved spolen..og følger den som slave..(.derfor skal den ikke monteres som bremse/hjælpe/lade.. spoler..som er monteret på fødespolen til tændspolen..som er aktiv hele tiden)

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 19:27
af juhl-drengen
Såå den giver ikke hele ledningsnettet ekstra strøm? tanken var nemlig at jeg gerne ville have et par ekstra watt til at drive 20w forlygten(og nej fås ikke mindre)..

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:08
af kreidlerhansen
Gå på jagt efter en komplet tænding til Tomos (de nye modeller med 2g auto).
Elektronisk tænding + 12V :) Fik fat i en tænding for et par hundrede kroner for nogle år siden... smed så lysspolen ind i en Kreidler-tænding, og trak 12V/35W foran + 10/21W bagtil via batteri, som så blev ladet med spolen via et laderelæ fra en Gilera Runner.

Det fungerede faktisk rigtig godt. Vil tror den leverede 4-5A, taget i betragtning jeg aldrig havde behov for at lade batteriet op. :)

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:11
af juhl-drengen
Er det bare at montere den på samme måde som en normal tænding?(maxi/foxi) eller er det med separat tændspole evt. en masse ombytning osv?

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:18
af juhl-drengen
Kan man ikke "bare" montere sådan en her http://www.mopedspeed.dk/produkter/tend ... modell.htm

og så sætte ledningerne sammen så begge spolers kraft ender samme sted?

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:24
af kreidlerhansen
Den lille induktionsspole på Puch bruges vel til baglygten og så trækkes evt. bremselys fra hovedlysspolen?

Kreidler har haft flere sjove spoler. De 2g har fire spoler (tre til lys og ladning). Svinghjulet er en smule højere for at gøre plads til de små spoler.
Monterer man andre svinghjul, rykker man de små spoler itu... har jeg lært! Vær derfor opmærksom! :)


Tomos-spolerne er stadig den enkleste vej til mere power.

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:29
af juhl-drengen
Ehh.. Har INGEN anelse...

Hmm altså ift. hvad man får ud af det så ja, men den nye spole er vel den billigste vej til de ekstra par watt jeg har brug for?
men på den anden side er jeg ikke generelt fan af Platin tænding... hmm...

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:32
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Er det bare at montere den på samme måde som en normal tænding?(maxi/foxi) eller er det med separat tændspole evt. en masse ombytning osv?
Enten monterer du en komplet Tomos-tænding og justerer den ind med micrometer og tændingspistol, eller du flytter lysspolen over på den eksisterende platin-ankerplade.

http://www.thansen.dk/product.asp?n=170 ... 1709627101

Virker ankerpladen ikke bekendt?

Her er et nærbillede:

http://www.thansen.dk/product.asp?n=170 ... 1709627982

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:40
af kreidlerhansen

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: tors 7. jan 2016 20:46
af juhl-drengen
Hmm.. altså nu når du siger det!

Og er generelt fan af simple elektroniske tændinger ift. platin tændinger...

Hvis jeg får fingrene i en tomos tænding skriver jeg lige her igen, så må i lige hjælpe med at strikke et ledningsdiagram sammen



fungerer den stadig som 12v når den bruges med det originale svinghjul?(altså den tændspole)

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: fre 8. jan 2016 00:13
af 12V
Du må få en baglysspole af mig, så har du 17W til forlygten og separat 3-5W til baglygten. Den skrues oven på lysspolen. De 17W skal nok drive en 20W lygte.

Jesper, Puch bruger en ekstra spole til bremselys, oven på tændspolen.

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: fre 8. jan 2016 01:38
af juhl-drengen
Så den ekstra spole skal bare monteres ovenpå den normale fødespole og bruges sammen med det normale svinghjul der allerede er der?

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: fre 8. jan 2016 08:37
af 12V
Ja, på lysspolen!
http://12v.dk/wp-content/gallery/jpsvz/ ... -55-27.jpg
(grå - baglys / grøn - bremselys / gul - lys / sort - sluk)

Der hører små afstandsstykker og længere bolte med til.

Dit std. svinghjul burde have plads, det er mest de gamle Bosch svinghjul der ikke er forberedt til dette, og mangler den ekstra plads. Men jeg har så ikke prøvet med den Sachs motor, så jeg ville nok dreje motoren forsigtigt rundt inden den startes ;)

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: fre 8. jan 2016 10:47
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Hmm.. altså nu når du siger det!

Og er generelt fan af simple elektroniske tændinger ift. platin tændinger...

Hvis jeg får fingrene i en tomos tænding skriver jeg lige her igen, så må i lige hjælpe med at strikke et ledningsdiagram sammen



fungerer den stadig som 12v når den bruges med det originale svinghjul?(altså den tændspole)
Svinghjulestypen påvirker ikke spændingen alverden. De hidsigere svinghjul til små motorcykler er kraftigere magnetiseret, men så stor indflydelse har det nu engang ikke i praksis, og slet ikke med dit ønskede forbrug.

Jeg benyttede et 6V/22W svinghjul og fik power nok.

Alternativt kan en Kokusan-tænding tages op til overvejelse.

Re: FOXI/MAXI hjælp til ledningsnet

: fre 8. jan 2016 22:13
af claus olieklud
hejsa... ja selvfølgelig vil der samlet set komme mere energi ud af de 2 spoler tilsammen, men da den lille fx 3-5 watt spole stjæler flux fra en fælles kerne, betyder det også at den ordinære lysspole vil levere mindre end hvis den sad alene...

desuden vil generator effektivitet værdien falde, idet jernkernens mætningsgrad vil stige, det medfører stigende grad af hvirvelstømme, hvilket betyder varmeudvikling og nedsat effektivitet, hvoraf så følger stigende hysterese, hvilket betyder en svag faseforskydelse imellem det fysiske magnetfelt og den inducerede strøm - dette danner stigende grobund for overhamoniske toner som samlet set virker belastende på grundtonen.

i praksis på en knallert har det nok ikke meget at sige, men det er egenligt en forkert måde at forsøge at få et par watt extra.

den største fidus ved sådan en hjælpespole til baglyset er at du ikke springer baglygtepæren hvis forlygtepæren springer, og som der også bliver nævnt så sparer man en meter ledning.

det der bestemmer hvor meget energi der kommer ud af systemet er: antallet af magneter der passerer pr tidsenhed, styrken af magneterne, jernkernens størrelse & kvalitet, mængden af kobber målt i vægt.

det eneste man tilsætter med den lille spole er lidt extra kobber, intet andet... den smule jern spolen er viklet om er blot for at inducere feltet skabt af den ordinære lysspole... altså tab på tab på tab = ineffektivitet ift ydelse.

hvis endelig man rigtig for alvor skulle gøre noget ved et originalt tændings/lyssystem på en gammel knallert, ja så skulle man kunne erstatte jernmagneter med neodym magneter - de har ca 10 gange kraftigere flux... det betyder ikke nødvendigvis at en 17 watt lysspole vil yde 170 watt, men meget sandsyneligt 80 - 100 watt, samt perfekt lys selv i tomgang, gnisten til tændrøret vil blive så lang at man næsten kunne spare tændkablet væk... he he

jeg har prøvet at adskille en permanentmagnetgenerator med 14 neodymium magneter, jeg garanterer der er træk i dem - havde de nu siddet i svinghjulet på en puch maxi eller en Yamaha 4 gear, ja så skulle man virkelig bruge kræfter for at fjerne svinghjulet fra akslen... de suger for vildt

hilsen olieklud