Indlægaf claus olieklud » fre 8. jan 2016 22:13
hejsa... ja selvfølgelig vil der samlet set komme mere energi ud af de 2 spoler tilsammen, men da den lille fx 3-5 watt spole stjæler flux fra en fælles kerne, betyder det også at den ordinære lysspole vil levere mindre end hvis den sad alene...
desuden vil generator effektivitet værdien falde, idet jernkernens mætningsgrad vil stige, det medfører stigende grad af hvirvelstømme, hvilket betyder varmeudvikling og nedsat effektivitet, hvoraf så følger stigende hysterese, hvilket betyder en svag faseforskydelse imellem det fysiske magnetfelt og den inducerede strøm - dette danner stigende grobund for overhamoniske toner som samlet set virker belastende på grundtonen.
i praksis på en knallert har det nok ikke meget at sige, men det er egenligt en forkert måde at forsøge at få et par watt extra.
den største fidus ved sådan en hjælpespole til baglyset er at du ikke springer baglygtepæren hvis forlygtepæren springer, og som der også bliver nævnt så sparer man en meter ledning.
det der bestemmer hvor meget energi der kommer ud af systemet er: antallet af magneter der passerer pr tidsenhed, styrken af magneterne, jernkernens størrelse & kvalitet, mængden af kobber målt i vægt.
det eneste man tilsætter med den lille spole er lidt extra kobber, intet andet... den smule jern spolen er viklet om er blot for at inducere feltet skabt af den ordinære lysspole... altså tab på tab på tab = ineffektivitet ift ydelse.
hvis endelig man rigtig for alvor skulle gøre noget ved et originalt tændings/lyssystem på en gammel knallert, ja så skulle man kunne erstatte jernmagneter med neodym magneter - de har ca 10 gange kraftigere flux... det betyder ikke nødvendigvis at en 17 watt lysspole vil yde 170 watt, men meget sandsyneligt 80 - 100 watt, samt perfekt lys selv i tomgang, gnisten til tændrøret vil blive så lang at man næsten kunne spare tændkablet væk... he he
jeg har prøvet at adskille en permanentmagnetgenerator med 14 neodymium magneter, jeg garanterer der er træk i dem - havde de nu siddet i svinghjulet på en puch maxi eller en Yamaha 4 gear, ja så skulle man virkelig bruge kræfter for at fjerne svinghjulet fra akslen... de suger for vildt
hilsen olieklud