Ktm foxi vs puch maxi

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » lør 2. jan 2016 15:30

Hvaaaaa Julle savner en tulle knallert han kan bruge til hyggeture med kæresen...


Så hvad er de grundlæggende forskelle på en Ktm foxi og en puch maxi KL?
hvilke dele kan byttes over (har hørt motor kan, så hvad med f.eks forgaffel, stjernefælge osv og er støddæmperne ligesom på en fs1 f.eks?)

Og hvad er en fair pris for en ktm i projekt stand evt. uden motor? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf knallert » lør 2. jan 2016 20:45

jeg har en kl 2 gear.
..den deler ophæng med normal gearløs maxi motor..

er ikke helt sikker på at ktm er helt magen..er det ikke en Sachs motor de bruger(på de gamle) som Sachs selv brugte på den, som sco solgte i danmark.
..der er også en tomos variant,,,som ligner meget.

..tror altså kun det er forgaffel/lygter som passer lige over..jeg har reppet en enkelt som havde kabel problemet til gearet...den var slet ikke som maxi
strynboen på test profil

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » lør 2. jan 2016 21:12

Det jeg konkret tænker på et stelmonterede dele/motorophæng?
motoren er vist en Sachs 504 eller 505?
kæresten har en Puch KL og vil mene de umiddebart minder meget om hinanden uden at have set ktm tæt på
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf knallert » lør 2. jan 2016 21:50

jeg ville satse på en puch til...de er lidt dyre..men nemmere at arbejde på..de er sgu de bedste knallerter
strynboen på test profil

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3906
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf FS1originalen » lør 2. jan 2016 23:17

Jeg vil da lige bringe noget helt tredie på banen Julle og Lars:

Jeg har altid været en lille smule pjattet med Vespas stille og flotte motorgang - den manglende raslelyd fra kæden, italiensk charme og frem for alt en næsten ufattelig lav brugtpris. Her snakker vi modellerne Ciao, Bravo, SI og Grillo - alle med stort set samme maskineri, og affjedring eller mangel på samme efter behov...
I min verden har Maxi vundet, og Vespa tabt udelukkende af den ene grund at "man ikke bare lige har held med at bore et 16 mm hul i en Vespa" - drengerøvene kan simpelthen ikke overskue at Vespaen bruger slaget på krumtappen som drejeventil, og den er ALTSÅ kun 12 mm bred.

Jeg har i tidens løb købt temmelig mange med den forklaring "den kan ikke lige starte i dag, men den skal nok ha et nyt tændrør". Det kræver lidt håndværk at proppe blokken igen, men man kan til gengæld også købe en fin knallert for 500 kr - hvis ikke Jens MC efterhånden har støvsuget markedet :thunge

Og skal den pimpes, så har jeg haft en original italiensk SI, så "JEG VED LIGE PRÆCIS HVORDAN" :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. jan 2016 00:31

Haha! Italienerne har en charme ;-)

MEN jeg kan IKKE fordrage at arbejde på dem min kammerat har jo en bravo og det er den KNALLERT der har irriteret mig mest at arbejde på, bed mig ikke forklare hvorfor men ja, lidt ligesom Peugeot, Citroën og Fiat jeg kan til tider forstå design charmen men bilerne taler ikke til mig...


Men ktm blev vel i 80erne stadig produceret i østrig da puch blev til piaggio? :-)

Nå men har "fundet" en ktm der er 85% komplet med 2 motorer osv til 300 kr, som jeg vil hente en af de nærmeste dage, skal have lagt en slagplan, den skal være den "simple Brian knallert" jeg aldrig fik (har ejet 1 puch maxi før interesseren blev vækket hos mig selv)

Den bliver stueprojektet da jeg efterhånden faktisk har købt alt til rd'eren men da der er langt ud til værkstedet går der længere tid mellem jeg har tid til at lave noget på den

Og de fleste stumper jeg skal bruge kan fås billigt uoriginalt i Holland (Maks budgettet er 2500-3000)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. jan 2016 00:36

Lige et spørgsmål forresten, var nogle af de sidste maxier ikke med plastik bagstykke/bagskærm istedet for stål? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf knallert » søn 3. jan 2016 12:39

jo de var grimme..nok et piaggio stel..lygten var også noget indpakket plastic
strynboen på test profil

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. jan 2016 14:01

Hmm... mente bare der var nogle af de sidste med det originale plade stel der havde sådan en plast bagskærm?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 3. jan 2016 15:55

Må jeg lige "låne" tråden til et spørgsmål om KTM Foxi, da en bekendt klager over koldstartbesvær: Kan det tænkes, at cylindermøtrikkerne løsner sig selv med tiden, for ejeren har ikke rørt dem? Her tænker jeg på bundpakningen, der måske ikke er tæt længere og chocker-anordningen sidder åbenbart integreret i luftfilter-delen...
...og jo, som tak for lån kan jeg lige nævne for dig Kevin, at brugeren (gymnasie-pige) ellers er glad for Foxi'en. :-)
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 3. jan 2016 16:03, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. jan 2016 16:01

Slå dig løs, altid godt at lære noget inden man begynder at skrue i det selv :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 3. jan 2016 16:04

Tak, jeg har lige tilføjet lidt...og så er det vist blevet sværere at skaffe stumper, bl.a. dele til den slidte kickstarter-mekanisme. :?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf knallert » søn 3. jan 2016 20:59

de har som standart en tendens til at 4 takte,,som alle Sachs 2 takt motore..nok for at kompensere for dårlig start..så hvis du trimmer den for perfekt kørsel...ryger den gode startvillighed..de skal hakke lidt når de køre frihjul ned af bakke..så måske en har tyndet lidt ud i luftfilter kassen...for lidt bedre topfart..skal den have meget choker..er det er tegn på det...
strynboen på test profil

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » man 4. jan 2016 10:07

Strynbo: er det en hoved regel kun ved den originale karburator eller også ved andre karburatorer på den motor

Forresten, hvis nogen har noget dokumentation som manualer og reservedels kataloger tages de mod med kyshånd! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf knallert » man 4. jan 2016 15:25

nej det er kun som orginalt. hvis man skifter kabu er alt anderledes.men mine Sachs/ktm erfaringer er især den gamle type ,,som sco solgte..og den 2 gear nyere..på min satte jeg en bing med stilbar strålespids på..så kunne jeg trimme den perfekt..og den kørte 45...men det er besværligt at justere hvergang den er kold/varm...men når det er lært..kan man jo uden at tænke over det...
strynboen på test profil

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 5. jan 2016 17:05

Tak for svaret Lars og nu har jeg netop modtaget et originalt bagbremsekabel til Foxi'en - men det passer ikke, for det er alt for langt og passer måske på en model til håndgreb og ikke fodbremse... ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » tirs 5. jan 2016 20:53

Godt spørgsmål? den jeg har fået fat i har fodbremse, men hvad er det venstre håndtag ved styret så til? plejer hånd gear ikke være at man skal vride i håndtaget eller?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 5. jan 2016 21:45

Venstre håndtag er "starter-greb" som de gamle Maxi'er med pedaler. Det må jo være slyngkoblingen, der tvinges til at "koble til".
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf juhl-drengen » tirs 5. jan 2016 22:34

Der er bare noget jeg ikke forstår, det ligner at der er lavet en form for ende på håndtaget som et "gasgreb" men det kan ikke drejes og er støbt sammen med resten af håndtaget?

og hvis det tvinges til at slå til så må det betyde at det er en automatik motor eller?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ktm foxi vs puch maxi

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 6. jan 2016 07:48

Ja, i hvert fald er denne Foxi med automatik-motor som en Maxi. Det er forresten en go' oplysning, at du også har bemærket at Foxi'en er med fodbremse. Der findes nok ikke bremsekabler til fodbremsen længere, for det jeg fejlagtig har fået (fra Mopedspeed), er sikkert til forbremsen. Jeg må nok til at lede efter en strammeskrue, der kan skydes ind på eksisterende kabel for at stramme. ;-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Vesteuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster