Krumtap, shims og lejer...

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

Hej alle.

Ja mit sprøgsmål er som sådan ikke om en knallert, men mere om to takts motoren generalt.

Jeg samler på motorsave, med fokus på Stihl save fra 60'erne. Det sjove ved disse er at de er opbygget på samme måde som knallerterne fra den tid. De bruger fx samme bosch tænding som Puch og Kreidler. Og lejer med mere er også de samme. Fx den jeg bygger på pt har din 625 6302 og 6004 C3 lejer, som jeg husker det bruger nogle Kreidler også disse lejer.

Men mit egentlige spørgsmål handler om udskiftning af lejer og justering af tolerancer med shims.
Er der nogle af jer som har nogle dokumenter, eller reparations manualer hvor det er beskrevet hvad den optimale tolerancer er? Også hvordan man i praksis kontrollere tolkerancen.

Jeg går ud fra det er noget med at montere de nye lejer og samle motoren. Derefter skubbes krumtappen helt til den ene side og måler så hvor meget den kan flyttes til den anden side.

Jeg hører meget gerne om jeres erfaringer og om i har nogle tips og triks eller en bestemt fremgangsmåde at udføre denne opgave.

Jeg takker meget for jeres hjælp, og ønsker jer alle en god jul og godt nytår! :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af 12V »

Hej Steffen. Shims bruges på kreidler og puchs gear modeller, de kører med specielle "magnet lejer", disse har en speciel yderring der er åben i den ene side.
Derfor justerer man sidesløret til et sted mellem 0,01 til 0,15 mm, afhængig af model osv.
De lejer du nævner er faste, ligesom en Puch Maxi. Disse monteres normalt på en aksel med en fast pasning, så de er fikseret. Er dine motorsave motorblokke splittet på tværs gennem lejerne som en Maxi? For så kommer lejerne bare på krumtappen og bliver så "klemt fast" af de to motorblokke.
Hvad får dig til at tro at de skal shimses? Nogle motorer med faste lejer bruger også nogle passkiver eller fjederskiver ved krumtappen, men det er mere for centreringen, ikke for at justere det aksial slør.
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

Hej. Tak for svaret.

Ja jeg kan godt huske fra min tid med 3 gears Puch motore hvor de havde disse specielle L17 lejer der var delt i to.

Mine saves motorblokke er delt på samme måde som Puch og Kreidlers 3 gears motor og ikke som på en Puch maxi.

Jeg kan se i mine manualer at lejerne som jeg nævnte er sat på krumtappen med afstandskiver mellem krumtappen og lejet. Der er oplyst både 0,1 og 0,2mm afstandskiver som reservedele. Men der er ikke oplyst hvilket slør den i så fald må have sideværts.
Det var derfor jeg havde en ide om at der måske kunne være nogle grundregler herom.
Men kan godt se at det er jo noget forskellige lejer jeg her prøver at sammenligne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af 12V »

Hvis den er splittet som f.eks en Monza motor, er nogle af leje pasningerne så løse? Så der ikke skal bruges special værktøj eller varme? Hvis der er løse pasninger giver det mening at udligne det værste frigang med skiver. Men det er bare så krumtappen ikke kan vandre for meget frem og tilbage. Der er meget større tolerance på den slags, end ved L17/BO17 lejerne. Ved dem er det selve sløret i lejerne det går ud over.
Hvis du bruger de angivne skiver vil jeg mene den har det slør den skal have. Vigtig er jo bare at lejerne ikke står i spænd, og at krumtappen ikke kan vandre så meget at den kommer i karambolage med omkring liggende dele.
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

Ja den er delt som en Monza motor. Lejerne sidder fast på både krumtap og i blokken. Lejerne skal så sættes i blokken eller på krumtappen inden motoren samles. Her vil det nok med fordel varme behandle den ene del og fryse den anden.
Du vil altså mene der ikke er behov for at justere tolerancen?

Havde tænkt at fryse krumtappen og varme lejerne og derefter samle dem. Derefter fryses krumtap og lejer sammen og motorblokken varmes før samling af motoren.
For at sikre lejerne ikke sidder i spænd efter samlingen ville jeg skiftevis fra side til side slå lidt med en gummihammer på krumtappen.
Lyder det helt galt?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af 12V »

Jeg vil ikke mene at du skal justere nogen slør bagefter, det kan du heller ikke når pasningerne er stramme, så rokker den sig ikke når du prøver at måle. Men jeg ville stadig bruge skiverne, hvis det har været sådan originalt - bare for at den er centreret. Hvis en pasning er slidt, eller motoren er meget varm kan en krumtappen nok vandre lidt, skiverne vil begrænse vandringen. Vil du absolut måle på noget, så mål med en dybdelære hvor meget plads der er fra pakflade til lejesæde i begge sider, plus evt. pakning. Derefter krumtap med lejer og skiver, bare for at være sikker at lejerne ikke kommer i spænd.

Dine tanker ang. montagen er super. Det er præcis sådan jeg laver motorer af denne opbygning, en Vespa Ciao er helt magen til, med skiver mellem leje og krumtap og kold/varm samling. Så snart der er en temperaturforskel på 80-100 grader falder det hele bare sammen. Lejer på krumtappen først er den bedste metode i dette tilfælde, så lejerne ligger helt op ad passkiverne.

Jeg bruger ikke fryseren, det tager for lang tid ;) Jeg varmer lejer (ikke åben ild) eller motorblok til 110 grader, hvis det andet er stuetemperatur går det fint.

Der vil komme en del spænd i lejerne efter samling og afkøling, ofte er en gummihammer alene ikke nok til at rokke det hele på plads. Den bedste og mest skånsomme måde er at varme hele motoren op igen til de 110 grader, så et par gummihammer slag på krumtap og blokken. Jeg bruger en ovn eller elektrisk varmepistol. Uden simmeringe skal krumtappen rende meget let rundt, jeg monterer simmeringe til sidst så jeg har 100% føling med hvor let den roterer :)
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

Det lyder godt at jeg ikke er helt skæv mht. Min ide om hvordan det skal samles bedst muligt.

Jeg takker mange gange for din hjælp! Den har været super.

/Steffen
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

For lige at vende tilbage til L17 lejerne, ved du hvorfor Puch og Kreidler valgte dem? Det er jo ret specielle og kræver jo en helt korrekt tolerance.
Er de bedre end de faste lejer, eller hvor er fordelene i at bruge dem?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af 12V »

Det må være for lettere adskillelse og samling. Alle andre lejer er med glidepasning, om det så er de løse nålelejer eller normale sporkuglelejer. Så det kræver ingen special værktøj for at splitte blokken, eller presse den sammen igen uden stress på lejerne. Ej heller ikke varme som du skal i gang med, under samling.

Så kræver det dog special værktøj til at trække inderringen af krumtappen, og målegrej til at shimse alle aksler ind.

L17 og lign. lejer er af princippet normale sporkuglelejer, bare med den ene runding fjernet i yderringen så de kan adskilles.

"Tyskerne" må i 50/60'erne have ment at det var den bedste metode, helt frem til 80'erne. Puch, Sachs, Kreidler og Zündapp har benyttet sig af den slags.

Den dag i dag bruger man almindelige sporkuglelejer, ligesom Japanerne, Italienerne og mange andre har gjort i lang tid. Andre kører med en blanding af sporkuglelejer og rullelejer. Hvor sporkuglelejet er fast, og den anden side har et delvist åbent rulleleje som kan adskilles. Rullelejet sidder ofte i koblingssiden, da det har en større bæreevne (tåler lidt mindre rpm).
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

Jeg undrede mig bare over at man på knallerter bruger disse lejer, mens man på motorsave fra samme periode bruger alm. Sporkuglelejer. Dog er der en undtagelse med saven Stihl Contra som er bygget til hårdt arbejde, men lave omdr. Med stort moment. Den har to nålelejer i hver side på krumtappen. Jeg har dog set på amerikanske save at der nogen gange brugt nålelejer på koblingssiden som du også skriver.

De save jeg arbejder på er dog alle fra Tyske Stihl og fra 60'erne. De blev bygget dengang til at holde i mange år, på samme måde som fx Kreidler. Der er derfor stadig mange tilbage og jeg har nogle stykker fra 1959 som aldrig har været åbnet i motoren og virker stadig upåklageligt. De er på forholdsvis mange cc. 60-137cc men tager ikke meget mere end 8000 omdr.
De er altså bygget til moment og ikke som moderne 2takts motorer som skal tage så mange omdr som muligt.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af knallert »

de åbne lejer er fra 19- 20 30 40 tallet..og blev brugt for at fremstillings tolereencerne kunne gørres større.( puch og kreidler har holdt ved de justerbare lejer)
.man kunne ikke fremstille motor blokke generator /dynamo huse..så gentagen presist at den tyske standart opbygnings ide kunne bruge faste lejer ..man valgte at indbygge justerbare lejer i stedet..jeg har renoveret en del motore..dynamoer fra krigen(ww2)..så det hele er tysk grundighed..og ensretning...englændernes måde at bygge på et totalt anderledes,,der tilpasses delene til hinanden. presist.og nummereres så delene parres i sæt..men ikke kan byttes mellem motore /maskiner..med mindre man skifter i større enheder.
..tyske dele kan ombyttes helt ned til de mindste stumper...men kræver chims/justr..men delene holder en fælles standart..det er billigst og enkelst..og kræver færre reservedele..
jeg har nogle gamle pioneer save...de bruger tykke kæder..som tager mange spåner..men ved lave rpm..de sejtrækker..og er tunge at slæbe rundt med

en tysk/østrisk knallert køre mange km mere end nogen japansk knallert.
.japanernes knallerter er billigt fremstillet. i en lidt ringere kvalitet. men kan ikke direkte sammenlignes...da tyske knallerter er fremstillet for længre levetid..og dermed lidt dyrere end japanske..så kvalitet pr krone..tysk er bedre ...men også dyrere..
strynboen på test profil
Steffen Jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 21. dec 2015 19:34
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af Steffen Jensen »

Stihl som jo også er tysk og kendt for samme kvalitet, og igen er dyrere end alle andre.
Men Stihl brugte faste lejer i deres motorer i slutningen af 50'erne og gennem 60'erne de brugte INA og FAG lejer og Mahle stempler og cylinder. Derudover brugte de i 60'erne samme Bosch tænding som Puch og Kreidler. Jeg køber altid dele til Puch og bruger dem på mine save. Det er nøjagtig de samme dele.e

Men alt den snak om knallerter får jo en til at blive vilde med dem igen. Jeg har renoveret flere Puch 3 gears, men har ingen pt.
Mon ikke man skukke have sig en Kreidler RS 50 5 gears engang, den kan vel kører ca 80 kmt hvis den ikke er begrænset?
Så skal den vel bare indregistreres som lille MC. Det kunne være en fin sommer maskine.
Vil rigtig gerne prøve at sætte sån en istand, det var nu hyggeligt dengang jeg arbejdede på mine Puch.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Krumtap, shims og lejer...

Indlæg af knallert »

knallerter er sjove..både at renovere..og køre ture med forum medlemmer..der er dobbelt bonus med teknik..og kammaratskab..og lige en tand mere afslappet end biler og mc klubber..og dog..der er altid lige nogen som går hele vejen..men også den som bare nyder en halv god gammel knallert..uden den behøver at være perfekt..jeg har en gammen vz 50..som er skåret op og skal rust svejses..det er stabil teknik..men de ruster
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"