Side 1 af 1

Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 12:02
af FS1originalen
Hej forum,

Som nævnt i en anden tråd så kom jeg hjem fra Aars stumpemarked med en 4 gears Monza fra 1978.
2015-09-27 19.11.57.jpg
2015-09-27 19.11.57.jpg (192.62 KiB) Vist 12959 gange
Det er jo en helt anden verden når FS1 teknikken efterhånden "sidder på rygraden", men det er da lykkes mig at finde ud af at modellen hedder N-SL.
Knallerten er ganske fint restaureret, men - nærmest som sædvanlig - var elanlægget både forkert og mangelfuldt. Modellen skal have batteri, ensretter og blinkrelæ "som enkeltdele", men hvor skal de sidde????
2015-09-27 19.12.23.jpg
2015-09-27 19.12.23.jpg (162.28 KiB) Vist 12959 gange
Jeg har improviseret lidt, og alt (bortset fra de manglende blinklys) fungerer nu. Batteri og holder bliver ikke anderledes, men er der en af jer derude som kan hjælpe med et billede eller 2 af placering af blinkrelæ, sikringsholder, ensretter etc.
2015-10-08 21.40.00.jpg
2015-10-08 21.40.00.jpg (155.25 KiB) Vist 12959 gange
Erik

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 12:08
af kreidler

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 12:15
af FS1originalen
Tak Kreidler.
Men reservedelskatalog og diagrammer har jeg fundet. Det er den fysiske placering af komponenterne jeg er i tvivl om.

Erik

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 15:21
af 12V
Blink relæ sidder over luftfilteret, lidt mod fronten, oppe i hulrummet over metalpladen.
Ensretter sidder i modsatte ende, altså over luftfilteret ud mod bagenden, hvor ledningerne kommer op fra motoren.

Har desværre ingen billeder af det, det er frit fra hukommelsen.

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 15:36
af FS1originalen
Tak Carsten,
Det giver mening. Tror jeg har sat ensretteren i det rigtige skruehul, men på den forkerte side af stellet.
Jeg er nok blevet lidt forvirret over at nogen har trukket 4stikket ud i sideskjoldet. Det skal selvfølgelig blive inde i stellet, og kun den røde skal ud til batteriet...

Erik

PS. Har lige været på prøvetur. 5km så var der ingen gnist før den igen var blevet tilpas kold - så kunne den 3 km hjemad. Resten blev gåtur :oops:
Nå jeg prøver med en ny tændspole i morgen.

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 16:01
af 12V
Det du beskriver med tændspolen oplever jeg alt for ofte med de gamle Bosch modeller. Vi har altid reserver med på tur, de er jo over det hele i vores klub, Monza, MS, VZ, Kreidlere, Hercules, Sachs :-)

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 18:26
af knallert
er der ikke en ulo box i de puch..hvor ensretter tørbatteriet blinkrelæ..osv er monteret..mener at lygteholderene er forkerte når den har Monza tank og instrument panel..de ligner noget grand prix

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 21:14
af claus olieklud
hej erik... tillykke med puchèn - det er vist en sjælden model hvis den er født 4 gears.
du skriver ikke noget om nummermatch, men det er vel en selvfølge ? jeg kan godt forstå du måtte eje den, jeg ville også købe sådan en hvis jeg pludselig render ind i sådan en.

jeg har endnu ikke rodet eller afprøvet min juvel, ellers kunne jeg sikkert også havde hjulpet dig med hvor ensretter og blinkrelæ skal sidde på sådan en stor puch - kan se 12 volt har fortalt dig at du næsten har gjort det rigtigt.

på min skal der også kikkes på elnettet, man har nemlig kørt alm lys over batteriet lige som på en mc + at omdrejningstælleren ikke virker, jeg tror dog helt sikkert det blot er en monteringsfejl, sådan en vdo kører jo alene på tændingsimpulser og kan vel næsten ikke gå istykker.

min model kaldes x-4

burde din ikke hedde N-SL4 ? jeg syntes puch plejer at reklamere med det når der er 4 gear i boxen.

jeg syntes du skal gemme den puch til evig tid - der går 100 yamahaèr på en 4 gears puch, alså set ift. sjældenhed.

hilsen olieklud

Re: Puch Monza N-SL

: lør 10. okt 2015 23:56
af FS1originalen
Hej gutter,

Lars, min bedste overbevisning er at ULO boxen først kom året efter. Det iflg reservedelskatalog fundet hos scootergrisen.dk

Og ja, Claus. Der er nummermatch, og "et eller andet sted" på nettet har jeg spottet at SL modellen er den eneste i DK med 4 gear. Dit bud på at den hedder SL4 er rigtig godt - jeg er kun nået til at typeskiltet siger"N" og at eldiagrammet til årg.78 passer med SL...
Om jeg bliver "Puchnørd" og beholder den må mindst EN prøvetur mere afgøre - men indtil videre synes jeg at deres el er noget "lap på lap" med bunker af stik på tændingslåsen :hihi

Erik

Re: Puch Monza N-SL

: søn 11. okt 2015 21:46
af FS1originalen
I dag fik Monzaen en ny tændspole, og en 12 km prøvetur viste ingen problemer.

Erik

Re: Puch Monza N-SL

: søn 11. okt 2015 23:25
af Stub
Godt at høre Erik ,,, er den så god nok at køre på ??

Jan

Re: Puch Monza N-SL

: man 12. okt 2015 08:50
af 12V
SL betegnelsen er lidt underlig i DK, i udlandet ville denne model hedde Monza 4S, min er med skivebremse, den hedder 4SL. Tjekker jeg gamle reklamer kan jeg godt se at danske modeller er solgt med tromlebremse og SL betegnelse, men sådan var det jo også med Maxi modellerne, en masse hjemmelavede betegnelser :)

PS: Du mangler en låseclips (C-ring) på toppen af din kolbingsarm.

Re: Puch Monza N-SL

: man 12. okt 2015 17:01
af FS1originalen
Godt set med clipsen - det kigger jeg på.
Stub har allerede påtalt kilebolten i kickstarteren, så den ER vendt og afstandsstykke monteret.

Og for en gangs skyld tror jeg at tanten skriver noget fornuftigt når de mener at det nærmest kræver en højere akademisk uddannelse at finde ud af de senere Puch modelbetegnelser...

Og Jan, kørestillingen er fin nok, meeeen det er jo ikke en FS1 :?

Erik