Opstart af maxi motor

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » man 14. sep 2015 09:39

Hej alle.

Hurtigt spørgsmål. Jeg har en total nyrenoveret maxi der ikke vil starte/holde sig i gang. Hvis jeg holder min akku boremaskine på svinghjulet og giver den 12-1400 omdr. kan jeg fornemme tænding og der kommer fin røg ud af udstødningen. Der er følgende nye dele.

Tænding:
Bosch tændspole
Bosch kondensator
Bosch svinghjul
Bosch tændrør
Not for svinghjul

Motor
Cylinder
Stempel
Krumtap
Lejer
Simmeringe

Transmission
3 baks kobling
Shim ringe til kickstarter
Gearolie.

Karburator
Nye pakninger
Ny hoveddyse
Renset og blæst igennem.

Det eneste der ikke er nyt er topstykket.
(Manglende kompression evt)

Der er tænding 1,2 mm før top, men det giver ikke stor forskel at stille den til senere tænding.

Udstødningen er ikke stoppet. Har haft fløjten ude.

Der er stor fin gnist på tændrøret og jeg kan trække 10 mm gnist fra tændkablet.

Så nu er jeg lidt i vildrede.
Senest rettet af kalbaek man 14. sep 2015 10:34, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf 12V » man 14. sep 2015 10:00

Får den benzin? Du nævner ikke noget om karburator. Måske er benzinvejen stoppet, eller hoveddysen?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » man 14. sep 2015 10:31

Hov, det glemte jeg at skrive :oops: . Men det står der nu. :D Karburatoren er også nyrenoveret og renset med ultralyd og blæst igennem. Tændrøret bliver lidt vådt. Det er original 12mm Bing.

Har givet den lidt benzinstart. Det giver lidt effekt.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf knallert » man 14. sep 2015 11:20

husk rotation er mod uret..
strynboen på test profil

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf 12V » man 14. sep 2015 11:34

Og svinghjulet er det rigtige? Alt du skriver lyder jo perfekt, den skulle bare køre. Hvis gnisten kommer på det helt forkerte tidspunkt hjælper det hele ikke noget. Åbner platinerne lige inden stemplet kommer i top? Rotation med uret som Strynboen skriver.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » man 14. sep 2015 12:05

Jeg har lige tjekket efter med skydelære. Platinåbning 1,22 før tdc og fuld åbning 0,75 før tdc.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » man 14. sep 2015 12:27

Problemet er fundet (håber jeg.) Topstykket er skæv. I den ene side er kanten 0,7 mm men i modsatte side er det 1,33 mm :D . Ved ikke hvorfor jeg ikke målte det ud til at starte med. Den har været startet med det før, men cylinder og pakning har sikkert været ligeså skæve så den lige akkurat har kunne starte.

Og nej, jeg ved ikke hvor jeg ikke købte nyt topstykke med det samme. Dumt dumt dumt :(
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf knallert » man 14. sep 2015 18:12

slib det på en glasplade,,med ventil slibe pasta....men skævt?? bare det er plant er det tæt...støbeningen og kølerib/kammer er ligegyldig..næsten
detr har nok siddet skævt i fixturet ved fremstillingen..eller ikke rettet op ved plandrejning senere..
strynboen på test profil

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » man 14. sep 2015 21:33

Eller køb et nyt til 150,-.

Tror det er forsøgt planet af ham jeg købte den af. Han kunne ikke få den til at køre. Kun starte. Det er jo slebet "skrå". Jeg tror ikke det er ligemeget for tilspændingen bliver ikke korrekt, når fladen skråner. Så æder den gevindet på en pindbolt. De er jo ikke så flexible, så de kan korrigere for det de bliver trukket skæve, når man krydsspænder.

Og nu har jeg lige tjekket på en plan plade. Jeg kan få et søgeblad ind under kanten flere steder, så det har ikke været ordentlig tæt på den nye cylinder.
Senest rettet af kalbaek man 14. sep 2015 22:20, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf 12V » man 14. sep 2015 21:48

Bliver spændende at høre om det bare var det. Føltes det somom den havde for lidt kompression?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » man 14. sep 2015 22:28

Det føltes som da jeg fik den hjem. Men ikke så meget modstand som på yamahaen. Men det har jeg også først tænkt over senere. Det var derfor jeg kom i tanke om topstykket.

Og ellers må jeg trække den efter 4-gearen. Den skubbede da en maxi fra falsled til Svendborg, så den kan. :D
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf claus olieklud » tirs 15. sep 2015 08:04

hejsa... når du drejer svinghjulet med hånden så skal kompressionen føltes væsenligt bedre end på en yamaha, sådan er det bare med en hårdkrom cylinder med lav udstødningsport

ang. tændingstidspunkt så skal en puch med 43 mm slaglængde havde væsenligt mere fortænding end en yamaha - du kan roligt give den en mm mere end du har nu, jeg mener puch forskriver 2,2 mm... den skal selvfølgelig kunne køre selv om du kun har 1 mm fortænding, men der er ikke optimalt træk i den

hilsen olieklud

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Opstart af maxi motor

Indlægaf kalbaek » tirs 15. sep 2015 16:39

Hej.

Lige en update.

Jeg smed det nye topstykke på og jokkede 52 gange (cirka :D ) på kickstarteren. Og hopla så startede den... Den startede med halv gas fordi nålen var blevet skæv, så puch'en torpederede mit arbejdsbord. Så en ny nål og kabel, så kører vi. :dust
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________


Tilbage til "Vesteuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster