80 cm cylinder til kreidler

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: 80 cm cylinder til kreidler

Indlæg af woebbe »

Ja flere af delene kan nok med fordel købes andre steder, feks kukusan tændingen.

Men hvis jeg gerne vil prøve at få flere ccm på motoren, tror du så ikke det umiddelbare billigste og nemmeste vil være at købe kittet hos waldi til 599 euro og så se hvordan det kører. Da det jo er incl membran skal der ikke laves noget om i motorblokken hvis jeg sætter kittet på den 5 gears jeg kører med nu, den er jo med standard krumtap. Jeg slipper også for at skulle ud og købe ny tænding og jeg får 70 ccm ud af kittet med standard krumtappen.
Hvis det så fungere ok kan man jo overveje om den motor jeg har liggende skal ha den helt store tur til over 1000 euro....... For at hæve ccm til 80.
Ville du være meget betænkelig ved at afprøve kittet med standard udstødning og hvordan finder man ud af om motoren er ved at løbe varm, kan man sætte temperaturføler på cylinderen inde i bunden af køleripperne og måle der ...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 80 cm cylinder til kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er vist for kritisk indrettet til at turde rådgive fyldestgørende.

Men jo, alt andet lige, så er 47mm boring til std. slaglængde den mest givende løsning i dit tilfælde.

Den render varm, når ydelsen aftager løbende eller stemplet sætter sig med et knald.

Afgangshullet i endekappen på replica-udstødningerne kan udvides. Jeg vil tro, ø14mm er en mulighed. Nogle er helt ned til ø10! Selve den runde del, indvendigt i kappen, kan man også give et par 4mm huller.
Der kan desuden tilføjes et par 6mm huller i lyddæmperindsatsen, "hist og her".

Det øger selvfølgelig støjniveauet en anelse, men det er faktisk ikke galt.


Topstykket ved jeg ikke rigtig med. Dvs. jeg ikke kender designet og er desuden bevidst om, "universal" ikke kan/bør bruges i den sammenhæng. Fejlberegning af forbrændingskammeret kan koste ydelse eller sågar havari... :-(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: 80 cm cylinder til kreidler

Indlæg af woebbe »

Jeg har fuld forståelse for din kritiske holdning til kittet og glad for dine meget saglige forklaringer.
Du har, som altid mange gode oplysninger og viden som vi alle har gavn af, tak for det :(y)

Nu vil jeg lige endnu engang overveje tingene.....især om jeg, hvis jeg køber kittet, også skal købe en anden udstødning og leve med at det så ikke ser helt originalt ud mere....
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 80 cm cylinder til kreidler

Indlæg af kreidlerhansen »

Andre har trods alt kørt med en replica-udstødning, uden motoren er selvdestrueret. Som sagt, hvis man lægger lidt arbejde i at give lyddæmperen lidt mere gennemgang, så tror jeg ikke, det er så forbandet galt. Måske der endda kan hentes lidt mere ydelse?

Personligt tror jeg, at den viste Simson-udstødning er et godt bud på et alternativ. Lyddæmperen skal afkortes, men det er ikke uoverkommeligt, da det kun er et spørgsmål om at skære den over og lave en ny fals til spændebåndet. Der skal dog laves et beslag/ophæng, som så skal svejses på udstødningen, og hvis man ikke kan selv, så bliver det alligevel en dyr løsning.


Havde det nu været mig, som havde i sinde at købe kittet, så havde jeg forsøgt at få en "blank" kalot med. Jeg ville derpå måle de nødvendige detaljer ud og ud fra det bestemme mig for, hvilke omdrejningstal, motoren skal arbejde ved; Evt. på basis af porttiderne.
Så ville jeg kontakte Luc Foekema og bede om en beregning af design på forbrændingskammer og udstødning og ofre både tiden og pengene på at få det hele lavet rigtigt.
Jeg tvivler på, at porttiderne er ideelle til standard slaglængde. Stod jeg samtidig med en Bing-karburator, ville jeg så bestille en JTMX-membran via Black Mamba Parts på Facebook (€175 inkl. forsendelse, mener jeg), da de to går godt i spænd.
På basis af Luc Foekemas råd og vejledning ville jeg så tilpasse cylinderen ved at få drejet af begge pakflader, indtil portene stemmer bare nogenlunde og så få lavet forbrændingskammeret.
Til sidst skulle udstødningen så bygges.

Med den spartanske indretning af cylinderens porte, er der god basis for både udmærket levetid og mild karakteristik. Hvis 10.000rpm bliver det absolutte max, vil spidsydelsen (mit gæt: 10-12HK) leveres omkring 8.500rpm og 6HK bør være til rådighed omkring 5.500rpm med det rette ekspansionskammer.


Min 60ccm motor leverer ~4HK ved 6.000rpm, 5-6HK allerede mellem 7-7.500rpm og 8-9HK ved 8.500rpm. Den peaker først ved 10.500rpm med 11-12HK og leverer stadig i omegnen af 8HK ved 11.500rpm. Overfør samme karakteristik til 70ccm, så bliver det...:

4,6HK@6.000
5,8-6,9@7-7500
9,2-10,3@8.500
12,7-13,8@10.500
9,2@11.500

13HK rækker til ~110km/t på de gode dage, og der skal ret meget modstand til, før man tvinges under 95km/t.

Samlet set er det ikke billigere at gå lidt mere custom-amok, selv om man så kan udføre noget af arbejdet på egen hånd. Men resultatet bliver bedre og langt mere harmonisk. Desuden ender 10 forskellige test-udstødninger til 300kr/stk alligevel i 3.000kr. ;-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"