Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af 12V »

Mojn!

Jeg er ved at overveje om jeg skal kaste mig ud i en MC ombygning af min danske 3G RMC fra 1978. Den skal gerne have en 5G motor, og de direkte skiftende modeller er jo vildt dyre, kan næsten købe en køreklar MZ for de penge. En indirekte 5G er lidt mere fornuftig prissat.

Er det til at montere en indirekte skiftende motor på en dansk 3G? Mangler der ikke en pal på stellet hvor skiftemekanisken monteres?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Præcis samme ophæng og stel.

Den nederste bolt i motorophænget er specielt indrettet til gearpedalen.

Indirekte skifte kræver kun lidt ekstra vedligehold. Den eneste reelle ulempe er, at gearpedalens højde ikke kan justeres... men det kan fodhvileren, hvis man har en stor hammer!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af 12V »

Det er da også rigtigt! Kigger lige på billederne fra min makkers TM, der kan jeg se motorbolten med aksel/bøsning.

Men noget andet, alle de motorer jeg kigger på mangler hele systemet til det udvendige gearskifte. Fy for satan det render op hvis man mangler ALT!

Må nok hellere kigge efter en direkte skifte model, hvis projektet overhovedet bliver til noget!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Definér "dyre", ift. hvad det koster at sætte et komplet munket eksemplar i stand... :-P

Der er for nyligt røget tre motorer med direkte skifte, alle under €400 men dog til renovering. Én var godt nok svejset i blokken, men det lignede ikke forfærdeligt arbejde, og den var inkl. cylinder og tænding.

Direkte skifte er præget af tuning og ofte er skifteakslens stråler så medtaget, den alligevel skal skiftes. Det er de første ~7-800kr. Ofte mangler også gearpedalen, hvilket bliver yderligere 200kr (uorg. i stål) eller mere. Det er ikke usædvanligt, der dukker komplette gearskifte op på Ebay, og de sælges typisk ikke til en ret høj pris (€40-80), men følger de med en motor, stiger prisen typisk €100...

Jeg anbefaler som regel, at man holder sig til komplette motorer, hvor sælger sørger for gode fotos. Dvs. gerne inkl. cylinder og lidt andet grej. De kravler mere op i pris, ja, men når der er ekstra dimser med, kan nogle af dem jo sælges fra, og prisen på eksempelvis tændinger med to små hjælpespoler oplever jeg som noget højere, herhjemme, end i moderlandet.

I en almindelig budrunde ryger en komplet motor sjældent over €1.000, og så er den endda pæn.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af 12V »

Jeg kunne ikke finde et komplet sæt dele til udvendig skifte, lige nu. Så jeg tjekkede priser på nye reservedele, den røg hurtigt op mod de 200€. Dem vil jeg hellere lægge oveni motor prisen og få en med direkte skifte.

~400€ for en direkte skift 5G synes jeg er ok. Dem har jeg ikke fundet endnu. Nærmer vi os 1000€ vil jeg hellere købe en køreklar og nysynet MZ 150 :D

P.t. ser det ud somom den bedste investering er en hel RMC 5G Mokick, så har man mange ekstra dele også :P

Hvor skal man ellers lede? Jeg kigger ebay, ebay kleinanzeigen og marktplaats.nl
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Jeg kunne ikke finde et komplet sæt dele til udvendig skifte, lige nu. Så jeg tjekkede priser på nye reservedele, den røg hurtigt op mod de 200€. Dem vil jeg hellere lægge oveni motor prisen og få en med direkte skifte.

~400€ for en direkte skift 5G synes jeg er ok. Dem har jeg ikke fundet endnu. Nærmer vi os 1000€ vil jeg hellere købe en køreklar og nysynet MZ 150 :D

P.t. ser det ud somom den bedste investering er en hel RMC 5G Mokick, så har man mange ekstra dele også :P

Hvor skal man ellers lede? Jeg kigger ebay, ebay kleinanzeigen og marktplaats.nl
Under €400 skal motoren som regel have udført div. arbejde. Men det er du selvfølgelig ikke bleg for, og blot man er klar over, at en Top Racing krumtap til under €80 faktisk duuuer, så er det da en overkommelig opgave, prismæssigt.

En komplet mokick er ubetinget den billigste og ofte enkleste måde at skaffe de sidste stumper på. Resterne kan derefter sælges, så man ikke står med andet end et beskedent underskud og en hulens masse arbejde foran sig.

Du har så lige nævnt de tre hits for at søge brugte stumper. Jeg vil tilføje tre fora, hvor der er nogenlunde gang i salgssektionerne:

Det hollandske forum:

http://www.kreidler.nl/ => http://www.kreidler.nl/forum/viewforum.php?f=1

Et af de tyske:

http://www.jogys-forum.de/ => http://www.jogys-forum.de/11824566nx347 ... zeuge-f27/

Et andet af de tyske:

http://www.kreidler-service.de/ => http://www.kreidler-service.de/buysell/index.php


Først et link til hovedsiden, dernæst salgsafdelingen i de respektive fora. Mest af alt for at være nogenlunde fair. Lad os bare sige, prissætningen er anderledes end på Ebay... til den rigtige side, altså. Men der er lidt længere mellem de retti' gode sager!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dansk Kreidler RMC med 5G indirekte motor?

Indlæg af 12V »

Super, tak for links. Der kigger jeg med, det haster heldigvis ikke, så jeg kan vente indtil der dukker noget godt op.

:(y)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"