Side 1 af 2

puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 09:36
af claus olieklud
hejsa... jeg faldt forleden over denne puch og kom til at købe den den anden dag.

det er en 4 gears med skivebremse og stjernefælge, den er i rimelig god stand, men aligevel skal der laves lidt hist & pist
den har nummermatch og er lovliggjort ift de danske forhold, motoren er renoveret med ny krumtap og lejer for et par år siden, men jeg har ikke kontrolleret noget endnu, jeg kan nemlig godt være noget i tvivl om ejeren har haft forståelse for opshimsning af lejer, men den lyder ganske fornuftig

den har været ansvarsforsikret og brugt lidt - desværre er den helt sikkert importeret tiltrods nogen har forsøgt at gøre den dansk - over stelnummert er forsøgt at indslå WOE, men det læses som et meget tvivlsomt W, derefter et U, og tilsidst et L = WUL... det er også hvad der er anført på forsikringspolicen - jeg er egenligt overbevist om at man har forsøgt at indslå WOE, men at huggepiberne har været holdt skævt på således at bogstaverne er blevet utydelige/fejlagtige

da jeg opdagede at der var noget lusk med disse bogstaver ville jeg ikke købe den til den pris vi havde forhandlet - jeg blev efterfølgende kontaktet med en noget nedjusteret pris som gjorde at den aligevel blev intressant

jeg fik også nogle stumper med bla den originale cylinder, topstykke, indsugningsstuds, kaburator, udstødning - den har åbenbart oprindeligt kørt med en 14 mm bing som er identisk med en 12 mm bing

min plan er at lave den istand så den er helt iorden - de fejlagtige og tvivlsomme bogstaver vil jeg fjerne

og nej - jeg kunne ikke drømme om at påføre stellet de korrekte kendings bogstaver, jeg kunne heller ikke drømme om at tune den

med mit metrakit 47 ville den ellers køre totalt godt, mindst 100 kmt.

hilsen olieklud

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 09:46
af kreidler
Flot maskine

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 10:22
af kreidlerhansen
Tillykke med bæstet!

De er nu kønne. Også kønnere end Kreidleren, som reelt ikke blev opdateret, førend det var for sent.
Dog ville jeg ønske, Puch havde gjort lidt mere ud af topstykkets form, når nu resten er så strømlinet, men hvis det skal være det eneste, så skidt-pyt! ;)

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 12:16
af Kim B S
Hej Claus.
Tillykke med din nyerhverelse. :(y) Rigtig fed Puch du har fået der. :bravo
Hilsen Kim.

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 13:39
af Nikolaj Y
Super fint eksemplar du har fundet dig der Claus! :D

Jeg går også er overvejer, om det er sådan en jeg skal have mig. De tyske udgaver er ikke så dyre, og køreegenskaberne samt udseendet er nok nær den samme som på en dansk.
Min lillesøster og jeg gav forleden (d. 3. april) en Puch Grand Prix til min far, som hans 50-års fødselsdagsgave... en magen til den han havde som dreng. Det var i hvert fald en der bagte opsigt på gavebordet.. hehe!

Nikolaj

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 15:14
af Stub
Hej Claus .

Super fin maskine du har fået dig ,, Tillykke med den .

Mvh Stub

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 16:45
af strynboen
en af makkerne på Strynø havde en..dog med 3 gear..stellet er helt magen til gp og Monza..men du kan ikke bruge et 2 gear stel lovligt..så et dansk Monza/gp stel er nok den endelige løsning..
jeg har haft 2 gears Monza er..fra dengang..de var noget kedelige. i forhold til Monza 4 gear.men kvaliteten var god..bortset fra støddæmpere og baghjul..som blev forringet på de 2 gear

super køb...

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 21:29
af FS1originalen
Den er RIGTIG fin Claus.
Og når oliekluden har været på besøg i maskinen tror jeg på de 100+ km/t

Erik

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 22:33
af claus olieklud
tak for de fine kommentarer, men man kan næsten ikke andet end syntes om sådan en, det er jo den absolutte topmodel som er blevet solgt i dk

jeg har iforvejen en monza 3 gear som ikke har nummermatch, den er heller ikke så køn men kan køre - jeg er godt klar over at det er nøjagtig samme stel, men jeg nænner næsten ikke at ødelægge nummermatchet som juvelen har... den eneste forskel fra denne til en dansk er de skide 3 bogstaver som mangler på kronrøret - selve nummeret på stellet & motoren er nøjagtigt det samme som hvis den var solgt i dk

nu er det jo mig der bliver ramt mht om det er ulovligt eller ej, men det er da egenligt underligt når den i den årgang var typegodkendt herhjemme, alså at man så ikke må køre på den

det kunne være at man skulle prøve at søge tilladelse til at indhugge WOE - er der overhoved nogen der har søgt om den slags før ?

er der nogen der har en ide om hvem jeg skulle bede om sådan en tilladelse ? jeg tænker CRM eller toldvæsnet ? jeg går ud fra at politiet ikke kan hjælpe...

og ja - jeg ved godt der har været tærsket meget langhalm på importeret knallert, men jeg syntes bare ikke der er kommet noget ordenligt bevis for at det er ulovligt at benytte den

jeg skal lige fortælle en ganske sandfærdig historie: det var i starten af halvfemserne, hvor en snak med en jeg kender, førte til at jeg kontaktede told & skat her i byen... mit spørgsmål var hvad reglerne var for at hjemtage en knallert fra sverige - jeg fik det svar at knallerten blot skulle være ældre end 6 måneder, i så fald kunne jeg frit hjemtage den !

først nu tænker jeg at der måske er forskel på at lovligt hjemtage en knallert, fremfor at benytte den

jeg gider næsten ikke lave knallerten til en mc - jeg vil meget hellere havde den som en knallert

hilsen olieklud

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 23:13
af FS1originalen
Fra mine ungdomsdage hos Nellemann kan jeg huske at Hondaerne kom hjem med stelnummer og fik indhugget "WAR" med de 3 bogstaver i en og samme holder. herefter blev årstalsbogstavet indugget, og det hele fik et strøg maling med pensel.
Har O E Andersen brugt samme procedure så tror jeg på at du har købt en "original dansker" hvor man bare ikke har ramt helt lige med hammeren!!!

Erik

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 23:36
af claus olieklud
ok erik - det er meget posiktivt sagt, men jeg kan se at typepladen er af nyere dato fordi jeg netop har trukket plastikfolien af, desuden ser nitterne nye ud, så jeg er helt sikker på at den er udskiftet fornyligt for at gøre den dansk - typepladen er en dansk type idet der står bruttolast, men dem kan man jo også købe, i den er også indhugget stelnummeret

jeg kan godt nok ikke lige se hvordan politiet skulle kunne bevise at den er importeret - er der overhoved nogle der har mistet en knallert til politiet pga import ?

nogle siger det svarer til at blive taget på en mc uden plade, men da konfiskerer politiet vel ikke køretøjet ? man kan højst få en bøde for ikke havde nummerplade på, og måske også en bøde for at køre på cykelstien, eller tager jeg fejl ?

hilsen olieklud

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 23:44
af FS1originalen
Ok. hvis det du ser ikke blot er "et skævt hammerslag", så er det nok fusk!!!
Jeg prøver bare at gøre opmærksom på at alt måske ikke var "helt perfekt dengang".

Re: puch monza juvel

: lør 11. apr 2015 23:57
af claus olieklud
ja intet er helt perfekt når det er mennesker der laver det med håndværktøj - måske jeg skulle prøve at rette lidt på det - det som mest ligner et U kunne måske rettes til et O, og det der ligner et L kunne måske rettes til et E = således vil der pludselig stå WOE, omend noget sjusket

sådan skal det gøres - man skal se mulighederne, ikke begrænsningerne

tak erik, jeg vil ikke gøre noget enkelt besværligt

jeg må se at få det ordnet og i det hele taget kikke lidt på knallerten, jeg har hørt at der er køretur d 1. maj

hilsen olieklud

Re: puch monza juvel

: søn 12. apr 2015 00:22
af woebbe
Tillykke med maskinen, den er bare flot. Jeg havde en magen til da jeg var 17 år, den er fed at køre på som knallert.

Vedr det med stelnumrene, så kunne du jo se om du kunne finde et meget brugt /defekt og billigt stel til en Monza og så få en tilladelse til at indhugge stelnummeret fra det defekte stel over i det der sidder på den Monza du lige har købt.

Hvis du blot køre med den som knallert med et ikke lovligt stelnummer kan det i yderste konsekvens gi store problemer hvis du bliver impliceret i en trafikulykke og knallerten bliver sendt til teknisk undersøgelse. Hvis stelnummeret ikke høre til blandt de godkendte i Danmark kan forsikringsselskabet nægte at dække en eventuel skade.

Re: puch monza juvel

: søn 12. apr 2015 12:28
af Kai
Den er godt nok fin :) Jeg har haft en magen til engang, men langt fra så velholdt som den der, det er en dejlig knallert der ser ud og kører som om den er meget større end den egentlig er.

Tillykke med den !

Re: puch monza juvel

: søn 12. apr 2015 19:04
af 12V
Mere lækker bliver en Puch ikke :)

Jeg har en tysk 77'er Monza 4G, den sorte i John Player Special look. I tyskland hed alle årgange Monza, så dette er modellen med smal tank som vi kender under Grand Prix betegnelsen i dk.

Jeg tog chancen og forsikrede den somom den var dansk. Sidste sommer blev hele banden stoppet på Rømø, vi havde flere tyske knallerter i flokken. De tjekkede forsikrings policen og stelnummeret, der var ingen spørgsmål eller undren. Situationen havde nok været en anden for 20-40 år siden ;)

Re: puch monza juvel

: søn 12. apr 2015 22:40
af claus olieklud
hej igen... det skal lige siges at tanken er ikke i original lak da jeg mener den er blevet omlakeret, dog ser farven rigtig ud... stafferingerne sidder nemlig uden på lakken og er ikke overlakeret - ummidbart vil jeg ikke lave om på det, jeg aner ikke om strafferingerne oprindeligt er overlakeret på sådan en monza, men det er der sikkert andre der kan svare på ?

jeg syntes tilsyneladende problematikken vedr importeret knallert er kogt ned til et problem som alene omhandler forsikringens dækningsansvar ifm en skade hvor de skal udbetale erstatning til skadesforvoldte ? jeg mener dog at en ansvarsforsikring altid skal dække skader, dog kan forsikringen efterfølgende gøre søgsmål imod forsikringstager, men er det ikke kun hvis man har handlet groft uansvarlig ? alså at man fx har været skide fuld eller ligefrem lavet en skade med vilje og det kan bevises ?

ellers en god historie du fortæller der carsten - jeg kan næsten tænke mig at nogle af knallerterne kunne køre for stærkt, men at politiet ikke har kontrolleret for det

jeg tror jeg tegner en police på den snart - i første omgang lader jeg den være lovlig, jeg vil hellere lave nogle af de små skavanker den har... bla kan jeg slet ikke acceptere det 2,25 fordæk der sidder på den, bagdækket ser også lidt mørt ud tiltrods fint groft mønster, omdrejningstæller og bremselys virker heller ikke + der er lidt slør i kronrøret, desuden kan centralstøttebenet vrikke lidt for langt bagover, og så mangler bagagebæreren - jeg tror den muligvis har været medbærende i bagpartiet, men jeg syntes nu aligevel den ser rigtig nok ud uden bagagebærer...
når jeg googler en juvel ser jeg at blinklysene bagpå sidder uden på bagagebæreren, jeg syntes dog at bagagebæreren gør knallerten mere "klodset" at se på, jeg syntes egenligt det er smartere med en slank plastikrøv og tætsiddende bagblinklys

lidt moderne har man vel lov at være

hilsen olieklud

Re: puch monza juvel

: søn 12. apr 2015 23:53
af kreidlerhansen
Ansvarsforsikringen skal dække, og forsikringsselskabet kan rette erstatningskrav mod forsikringstager, hvis der er mistanke om urent trav. For at erstatningskravet kan realiseres, skal forsikringsselskabet bevise, at forsikringstager har været i ond tro.
Mit yndlingseksempel er en 16-årig, der forsikrer en Yamaha R1 som 30-knallert og pløjer en fodgænger ned; Forsikringstager vil man formode er klar over, det ikke er en 30-knallert, idet dens størrelse og motorkonstruktion ikke umiddelbart kan forveksles med en knallerts ditto.
Ergo har forsikringstager handlet "i ond tro".

Men springer man på en tysk maskine, som er udstyret med lovlig, dansk motor eller som max kan køre 30km/t, så er man ikke "i ond tro".

Jeg tvivler stærkt på, der er hjemmel for noget, der kan være til ulempe for ejeren af en udenlandsk knallert, medmindre den kører aaaalt for stærkt, og selv da tvivler jeg på, man vil gøre mere ud af sagen.

Kør sorgfrit 30km/t eller indregistrér som MC.

Re: puch monza juvel

: man 13. apr 2015 08:57
af Lars J
Flot Puch Juvel du har fået dig. Absolut en af de flotteste gear knallerter fra de svundne tider.

Jeg ser to senarier m.h.t. om det er en tysk eller dansk Juvel.

1. Jeg har aldrig set en tysk Juvel model i den røde farve. De blev mig bekendt kun fremstillet specielt til Danmark som en gestus for de store salgstal og popularitet igennem årene, samt som en sidste mulighed for at købe en stor knallert inden reglerne blev lavet om. Hvis ikke jeg tager meget fejl blev de kun solgt i 78-79 ?

2. Det kan være en tysk importeret Monza med kåbe, omlakeret i Juvel farver og monteret transfers på. Men så burde du måske kunne finde en anden farve under den røde et eller andet sted.

Det undrer også mig at man "måske" ikke kan få ihugget WOE i stellet hvis det er tysk og knallerten ellers er lovlig til dansk kørsel. Hvis man kan komme med et gammelt dansk rustent stel sammen med et tysk stel og få ihugget det danske stelnummer på det tyske, burde man vel også kunne få hugget WOE i et tysk stel ?? Jeg ville køre ud til diverse syns steder og spørge om det kan lade sig gøre - hvis den ikke er dansk.

Re: puch monza juvel

: man 13. apr 2015 10:00
af kreidlerhansen
Bare sørg for at have en slutseddel med. "Big Brother" kræver for dokumentation for overdragelse af ejerskab. Forståeligt, bevares. :)