Side 1 af 2

vz resturering..part 2

: ons 27. dec 2017 16:18
af knallert
...kan ikke finde den oprindelige tråd..den må være forsvundet..men svejsede rust og renoverede hjul sidste år..den har så kørt fint ..til efteråret hvor slør i koblingen gav riheligt med lyde..og vibrationer..slitage gjorde at krumtappen burde skiftes..det er så nu undervejs...er så begyndt på motoren nu i julen 2017...efter et års pause

har drejet nogle nye bolte til topstykket..er dog lidt i tvivl hvilken type den entelig bruger(1969)..jeg har fremstillet de neddrejede ikke fuldkantede

har lige opdateret med de billeder jeg kan finde..af før/efter..når motoren kommer på igen..lægger jeg nye ud

jeg fik 2 vz som er blevet en maskine ud af...en blå fra Langeland med em kørende motor og en sort fra ærø..med et rimelig pænt stel..det er så en 69 eller 71 stel..så motoren er for ny..men det må skiftes ud efterhånden..til et årgang match..det tætteste man kan komme..

Re: min "nye" puch vz 50

: tors 28. dec 2017 15:30
af knallert
så er lejerne skiftet..og den nye krumtap linet op...måtte hugge nogle chims ud af øldåser..og kombinere den med en tynd pakning..har heldivis købt lidt forskelige billige paknings set..og de varirere meget i papir tykkelsen...så med en chims og den tynde pakning.passede det..der er kun lige ca 1 hundredel på uret..men den løber meget let..med den gamle chim..var der ingen frigang..så fornemmer tydelig den ene hundredel gav den lette rotation
..den skille have 2 hundredele..men kunne ikke få det til..der blev mærkbart slør med den tykke pakning..som er 0,1 tykkere..chimsene er også 0,1..har ikke noget tyndere..det skal være sølvpapir hvis man skal shimse i hundredele mm

Re: min "nye" puch vz 50

: tors 28. dec 2017 15:34
af knallert
er det et P som er hugget ind i højre blok halvdel??..den har 11 mærkningen og TUM 110 som er helt normalt...motoren er meget nyrere end stellet

Re: min "nye" puch vz 50

: tors 28. dec 2017 17:38
af 12V
knallert skrev:det skal være sølvpapir hvis man skal shimse i hundredele mm
Hvor tyk måler en øldåse egentlig?

Jeg har noget 0,025 mm messingpapir som jeg bruger til finjustering.

Re: min "nye" puch vz 50

: tors 28. dec 2017 17:50
af knallert
øldåse er tæt på 0,1 ...1 tiendedel mm..så er 4 gange så tykt...men som fyld er det jo godt..jeg troede entelig det var tyndere...måske sølvfolie fra leverpostej er tyndere...jeg kan bare ikke lide postej. :sad ..øl er meget bedre... :hihi

Re: min "nye" puch vz 50

: lør 30. dec 2017 16:37
af knallert
så har jeg slagtet en 1982 2 gear Monza motor..det er en "gammel" type blok af de tidelige 2 gear..med boxen under motoren.(.de blev først brugt på nogle ms..med 2 fodgear..og fremad kicker..de var matgule..en type som blev solgt i kort tid. omkring 1970..)..men på monzaen er .. blokken moderniseret..med bla tynde nålelejer og "tilbage" kicker..men stadig uden støtteleje bag koblingen...men den nye bur kobling med ekstra tapper på inderpladerne..og 3 fiber plader. og fuld spolesæt i tændingen.nok som de tyske var på dette tidspunkt...2 år senere skiftede monzaen til den gamle 3 gears motor..dog kun med 2 gear

men hele historien..grunder i at jeg ville opdatere koblingen til en ny type..og Monza var en god donor..skiftede både kobling og primær gearing..så det køre sammen med de orginale tandhjul..


fik den nyere kobling monteret uden at ændre noget..men fandt mine blæser skjold lidt vejrbidte..og med manglende kanter..

Re: min "nye" puch vz 50

: søn 31. dec 2017 12:29
af mriisj
Det er jo dejligt at se at jeg ikke er den eneste der skruer, det ser ud til at være et fint projekt du har gang i der, og så hugge shimms ud af en øldåse, ja det virker helt sikkert men jeg er ikke sikker på det ville ske i mit værksted, jeg har dog også kobberfolie i forskellige tykkelser men har ikke haft brug for det endnu.

Godt nytår herfra og må 2018 bringe os mange glæder med vores skruen og gøren :BALLOONS .

Re: min "nye" puch vz 50

: tirs 2. jan 2018 20:05
af knallert
så fik jeg fundet et brugt blæser skjold..ordnet tændingen..og samlet motoren færdigt...nu skal udstødningen lige pudses op...det er en kineser..så alt crome er forsvundet hen over vinteren..da den har stået i skuret..efter knægten brugte den sidste vinter...det har taget hårdt på alle blanke dele...

Re: min "nye" puch vz 50

: ons 3. jan 2018 17:53
af knallert
så er stellet på bordet...rusten har godt fat..grunderen har sluppet helt inde ved metallet..så burde starte helt forfra..mere arbejde....heldivis er det kun overflade rust..så slibe arbejdet er det værste..

nogen som har priser på fælge og eger...tror jeg giver hjulene en ordentlig omgang..bremser og lejer er lige skiftet..så det er kun det lette arbejde

Re: vz resturering..part 2

: lør 6. jan 2018 18:17
af knallert
cromen på min kina tun udstødning er skallet af...så måtte slibe det hele af..og polere endestykket..det er nok ikke holdbart..resten af udstødningen er ellers god kvalitet..så en gang slibning og maling..og fjernelse af det påsvejste indsnævring på forrøret..så er den faktisk bedre end de orginale tun dele fra dengang..hvis kineseren ellers får at vide hvordan det skal fremstilles...kan de godt fremstille kvalitet...bare ikke crome...

har bestilt dele ved puch parts

..(.nye simmeringe til lager) kickstarter gummi..og lidt andre smådele..det ender med en knallert til foråret..så hondaen ikke skal tage hele slæbet næste sommer

Re: vz resturering..part 2

: lør 6. jan 2018 18:41
af FS1originalen
Hej Lars,
Spændende projekt at følge. Du spørger til fælge og eger!
Ved ikke om du har været omkring FA cyklers hjemmeside, men jeg har hanlet med dem et par gange til Den Gamle By og deres priser på de "originale" Radaelli fælge er ganske ok.

http://www.facykler.dk/puch-vz50-hjul-bremser-daek/

Erik

Re: vz resturering..part 2

: lør 6. jan 2018 19:39
af mriisj
Fint at se at der er fremskridt, hvad er det for en indsnævrings ring der sidder i udstødningen ??

Re: vz resturering..part 2

: søn 7. jan 2018 15:49
af knallert
det er nærmest en forlængelse af forrøret ind i exp/kegle delen af potten
..den er mindre diameter og bare stoppet ind og svejset..på som forlængelse/og indsnævring....nu er jeg ikke Expert i exp potter..men mundingen af forrøret ind i potten giver vel bølgelængden på chokbølgen/retur bølge..så rørets længde et nok vigtigere end diameter.
.men jeg kan forlænge igen med et rør stump i samme dia som forrøret hvis det ikke fungere..nu er en bovlam sejtrækker puch jo ikke så følsom.

..nærmest som en mz...som ikke må sammenlignes med tunede motore..da de er bygget til stabilitet og sejtræk..og gør det fantastisk godt..men udnytter jo ikke pontiatalet for rpm..hk...

Re: vz resturering..part 2

: søn 7. jan 2018 15:57
af knallert
tak erik.jeg må lige ha købt lidt hjem...arbejdet er stort ..så gider ikke genbruge eger mere...mit galvanisering spray virkede ikke..

.det ene sæt eger er udsolgt..hvad er forskellen på dem...radelli fælgen er ven den bedste..jeg gider ikke rustne fælg..min er det gamle type nav

skal jeg bare købe 2 brede fælg..eller er de ok at ha et 1,50 foran og bag på..jeg sætter store dæk på..2,75 fordæk..har et grovmønstret 3,0(lille af størelsen) bag på...

er Monza(3 gear) og vz ens ..monzaen har jo de større/nyere bremse nav..men fælg og eger passer de??

(billed er gammelt fra forrig år..)

Re: vz resturering..part 2

: søn 7. jan 2018 16:45
af 12V
knallert skrev: er Monza(3 gear) og vz ens ..monzaen har jo de større/nyere bremse nav..men fælg og eger passer de??
Begge kører med 36 eger, så fælgringe kan måske benyttes. VZ egere er 167 mm lang og Monza 159 mm.

Re: vz resturering..part 2

: søn 7. jan 2018 17:31
af knallert
det lyder logisk..Monza har jo større nav diameter..så mindre længde eger....jeg skal lige tjekke mine Monza fælg..om der er nogen i brugbar stand

Re: vz resturering..part 2

: lør 13. jan 2018 20:33
af knallert
har fået slebet rusten af lydpotten og malet.....venter på dele til resten..

Re: vz resturering..part 2

: søn 21. jan 2018 17:48
af knallert
har fået renset lidt løsdele..svinger og fodvilere var temmelig medtaget så en gang slibning ogsvejsning af et ekstra beslag..fik de en gang grunder..stellet boblede dog op..det er svært med forskelige maling typer..når man ikke renser fuldstændig up..men vil helst undgå at male hele stellet denne gang..knallerten er orginalt rød..så engang skal den males til olsen banden børge rød..
gad vide hvor mange som var røde %..man så mange røde tomos.men puch var måske højest 10%...rent gæt

Re: vz resturering..part 2

: tirs 30. jan 2018 19:26
af knallert
så har jeg gravet en gammel central støtteben frem..de skåner det skrøbelige fodviler set ,som overbelastes.når man bruger sidestøtteben.og er vel entelig det orginale som den blev leveret med

måtte skære enderene af..og dreje nogle solide lidt mere massive til påsvejsning.,..til senere montage af trædeflader

bøsningerne i bagsvingeren ??..måtte dreje nogle..mon er var gummi i den oprindelige...fandt en fjeder..og en 12 mm aksel..og tilpassede til den tykkere aksel...
nu er det lige løsligt monteret..og ser skævt ud...

er der en som har et billede af et opretter og korrett monteret set???og gerne en længde fra bolthul/aksel til trædeflade,,,så jeg får højden korrekt

Re: vz resturering..part 2

: søn 2. sep 2018 20:01
af knallert
fik hen over foråret og sommer... stellet malet..og fodvilerne understel genmalet ..bagsvinger og forskærm..og diverse smådele fik også en tur med grøn hempel grunder,,,

og i dag fik jeg samlet de forskelige stumper....der var problemer med den u orginale krumtap...da svinghjulet er kommet lidt yderligt..og blæser hjulet støder på blæser kappen..drejede lidt af indersiden på blæser hjulet..men stadig problemer...skar så en tyk pakning..og montere den mellen inder kappe og yderkappe..det gav luft...men skal lige forske lidt mere...vil helst ikke modificere på motor delene..da puch stumper..bliver sjældnere med tiden..

men nu køre den..skal ha en længre tomgangs skrue..da den knapt kan holdes i gang..men ellers fungere det hele fint..