Kreidleren

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Av, den bliver da fiiiin!

Egentlig synes jeg, den større tank passer bedre til den røde farve... men den smalle A-tank er bare så køn, at det er ok. :P

Er det et replica-sæde?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Jeg vil sige at begge tanke passer på hver sin måde til Kreidleren. RS tanken skal lige have noget tank sealer, efter at den er blevet renset indvendig.

Ja, sædet er et ægte replika sæde :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Hehe, ja jeg tænkte det nok! Mit er magen til, men sidder dog længere fremme, og efter ganske få ture er fjedrene blevet slappe i forenden. Jeg har oppe til overvejelse at polstre det om; Det er træls at sidde på de lodrette "hjælpefjedre". Især når man er spidsrøvet!
Førend jeg får det pillet fra hinanden, ved jeg intet med sikkerhed, men jeg tror, der er plads til en art "skål", som kan fyldes med fast skumgummi.
Lidt kreativ udstopning burde kunne hjælpe på siddekomforten, og samtidigt modvirke at hjælpefjedrene gnaver betrækket i stykker.

Weltmeister-sædet er vel for bredt til den smalle tank?


At opnå MC-tempo er ikke ligefrem en udfordring. Jeg venter på levering af et 44mm GOL-stempel, som i sin udformning matcher en 44mm KT-cylinder fint. Vel at mærke ved brug af et originalt, umodificeret topstykke, OG uden delvist tvungent brug af membranindsugning!
Meteor-stemplerne er desværre indrettet således, at stemplet er hakket omtrent 5mm. Desuden åbner det tidligere for kanalerne og matcher overhovedet ikke et umodificeret topstykke, så hvad man ender med, er en decideret træls/over-hidsig og potentielt selvdestruktiv indretning af motoren.
Hvis GOL-stemplets design vitterligt er nær en hellig gral, konverterer jeg til VHM og accepterer prisen på ~800kr/stk + forsendelse.

GOL koster knap 520kr inkl. forsendelse. Udfromningen matcher et 44mm NC-topstykke til lille pindboltafstand perfekt med en squishafstand på 0,8-0,9mm. Dermed er 7-8HK hjemme i kombination med en Athena-cylinder og standardpotte. Dvs. 90-95km/t uden bøvl.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Lyder som om vi har købt samme type sæde, da jeg også kan mærke de lodrette fjedre i bag-knoglerne. Hvis du renoverer dit sæde, venter jeg spændt på en lille billedserie der fra. Mit sæde sidder i øvrigt bare løst på på billederne. Når det er monteret bliver det lavere og tættere på tanken.

Har en 45 mm (målt med skydelære), efter sigende Parma cylinder, som jeg skal have fundet et godt stempel til, da det medfølgende stempel har for stor tolerance efter min mening. Det har formentlig bevirket at det, eller måske et tidligere brugt stempel, har slidt nikasilen 6-8mm væk på siderne af skørtet nederst. Resten af cylinderen ser fin ud, bortset fra en lille ridse ved indsugningen, som en eller anden har forsøgt at slibe glat :shock: Cylinderen er mærket D og har et 1 mm skørt for at kunne passe i en 47mm blok.

Stemplet, som er hakket ca. 2 mm fra fabrikken, har ingen mål på toppen som er kuppel formet, men har et mærke indvendig i støbningen som nærmest kan betegnes som et firkløver. Måske det betyder held og lykke :mrgreen:
Vedhæftede filer
45 mm Firkløver stempel.jpg
45 mm Parma cylinder.jpg
45 mm Firkløver stempel..jpg
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er en Zeta-cylinder med krom-belægning, så du skal passe på med at vælge de rigtige stempelringe. Krom-ringe ødelægger en krombelægning på ganske kort tid - det skal være støbejernsringe. De rigtige er mig bekendt enten sorte eller brune.

Stemplet er et "Autisa" eller noget i den dur.

GOL laver 45mm stempler i forskellige tolerancer, men så skal cylinderen måles ud, først. :) Nogle udgaver går bedre end andre. Og dem der går godt, må klassificeres som "helt raket!"


Personligt ville jeg lægge den cylinder på hylden og betragte den som et kuriosum. Skørterne tåler ingen belastning, og det lyder grimt, når de rasler rundt i motoren. Jeg formoder dog, at de mange knækkede skørter i tidens løb, skyldes fejlmontering; F.eks. hvis cylinderen går lidt stramt ned i blokken, så mokker man den jo bare i med vold.


Jeg sidder med telefonen, lige nu, så det kan være, mit øje bliver snydt... men formig ser det ud til, kromen er drattet af omkring indsugningskanalen?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Jeg prøver at montere cylinder og stempel på et tidspunkt, så må vi se hvordan den går. Fik den billigt, så der er ikke så meget forgjort i det. Tjekker det med stempelringene først, tak. Hvor kan de købes ?
Kromen ved indsugningskanalen er slebet væk, i et forsøg på at glatte en ridse/grat ud= no go. Sælger oplyste dog at den gik rigtig godt, på trods af nikasil mangel, men at han måtte afmontere den pga. der polizei i området. En afprøvning må vise hvad er fup eller fakta.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Ja, hvor finder man en forhandler i dagens... øh... EU (!), som tager sagen alvorligt nok? :thunge

seller:fusaroricambi på ebay.it fører GOL-stempler i ø45 og oplyser, at det er til en krom-cylinder, samt vedkommende oplyser eksakte størrelser.

Mopedspeed.dk har stempler (149kr), og ringene lader til at være sorte. Men så er der detaljen med tolerancen, for hvad kan man bruge et tolerance-bogstav til, når fabrikanten er ukendt? Her må du vist få cylinderen målt ud og bede om et stempel, som er 5/100mm mindre end dét. Michael har i hvert fald et micrometer og kan finde ud af at bruge det! :)

http://www.mopedspeed.dk/webshop/kreidl ... empelringe" onclick="window.open(this.href);return false;

Ringe i løsvægt... har man lyst til det? Forstå mig ret!

http://www.mopedspeed.dk/produkter/stem ... linder.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bliver små-paranoid, når der er afbildet en grå stempelring og der kun står "til alu-cylinder". Og prisforskellen mellem én ring til 65kr og op til et komplet stempel til 149kr er dælme lille. Med et komplet stempel følger da en krydspind + clips, så selv hvis stemplet er noget skrammel, får man da lidt godter til det gamle stempel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Tommy Høgh
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 27. mar 2008 19:00
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Tommy Høgh »

Hej. rigtig fin kreidler :-) jeg har et spørgsmål. Rensning af tank indvendig? Citroën syre hvad er blandings forhold? Og skal tanken fyldes helt op? Mvh tommy :-)
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Blandingsforholdet har jeg sjusset mig til. Har brugt ca. en halv pose fra Matas til de 11-12 liter der kan være i tanken og lod det stå i 3 dage. Du kan evt. prøve med et rustent emne først og se hvor hurtig det går. Tanken skal være ren for olie og benzin først. Rensede den først med benzin, derefter en ryste tur med grov skærvet granit grus for at slå de værste rust flager løs. Skylle igen med benzin et par gange og til sidst med acetone for at få den sidste olie/benzin film af på den indvendige side. Herefter blev den fyldt op med citron syre blandingen.

Tanken var meget rusten indvendig og et enkelt sted var der et pin hul igennem, hvor der kom væske ud af. Derfor skal den også forsegles med gummihud af den type der kan tåle benzin med ethanol.
Tommy Høgh
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 27. mar 2008 19:00
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Tommy Høgh »

Okay. Jeg takker for svar :(y)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af strynboen »

jeg ville smide den cylender ud..den er total færdig.(.evt bore den ud og presse en støbejern foring i..er eneste redning)..men kan nok ikke betale sig..skørter på under 3 mm tykkelse er farlige..som hansen også skriver er knækkede foringer/skørter kedelige for motoren
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

p.s. husk at skylle tanken godt efter behandlingen :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Desuden koster en simson-foring ikke alverden, men skørtet bliver for bredt til blokken. På den anden side giver det en god frihed, i og med op til ø47mm er muligt... og så er der noget med nogle stempler til Yamaha YZ80, som passer fornuftigt. Eller Honda MB/MT80.

*fløjter uskyldigt*

Kreidler med 46-47mm boring er GODT! Eller, det håber jeg, hehe...!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

En 28mm studs samt Homoet Resonanzauspuff 6P er på vej.
Karburatoren bliver enten 2n 28mm Bing eller Dellorto - nok nærmere det sidste.
Er spændt på om jeg kan få skidtet til at køre med den opsætning :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Det må bero på cylinderen, men du er ikke i tvivl, når potten går i resonans, hvis der ikke er nogen støjdæmpning af indsugningen... ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af mriisj »

Hvor er alle billederne blevet af i denne ellers fine tråd ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Jensmc »

Forum blev hacket for nogle år siden. Mon ikke de forsvandt dengang?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af 12V »

De blev desværre scrambled/krypteret til ukendelighed. :'(
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"