Kreidleren

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Her er den så, min nye Kreidler fra 1979, km 20700. Den har brug for lidt knofedt hist og her, men alt i alt er det et sundt og u-forskruet originalt eksemplar, da tidligere og eneste ejer fik alt service udført hos en autoriseret Kreidler forhandler. Den har stået stille de sidste 15 år, men med "frisk" motorolie. Der er fin gnist og motoren tørner med god kompression.

Det første der skal ske er at få gang i motoren. Karburatoren er renset og benzin tanken skal i blød i citron syre for at komme af med den indvendige rust. Forgaflen har fået nyt fedt ved kuglelejerne, som var tørre og blanke som tante Olgas perlekæde i måneskin. Der er bestilt diverse nye dele, bla. nye bøsninger til bag svingeren og meget andet, så nu er den forhåbentligt snart klar til den 1ste prøve tur :D
Vedhæftede filer
RMC Elektronik 79-.JPG
RMC Elektronik 79-.JPG (71.42 KiB) Vist 15745 gange
RMC Elektronik 79 back.JPG
RMC Elektronik 79 back.JPG (71.25 KiB) Vist 15741 gange
RMC Elektronik 79 cockpit.JPG
RMC Elektronik 79 cockpit.JPG (50.88 KiB) Vist 15741 gange
Senest rettet af Lars J tors 23. okt 2014 14:36, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Tillykke med købet. :(y) Det ser ud til at være et ret fint eksemplar du har fået fat i. :bravo Den er i hvert fald ret flot i mine øjne. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af 12V »

Tillykke med den! Er det en 2,9 HK 4 gears?
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Tak begge to. Jeg er også ganske godt tilfreds med den.

Ja det er en 2.9 hk 4 gears. Der ligger dog en 5 gears direkte skifte motor og venter på en "lille" opgradering + en passende ekspansions udstødning skal findes. Men først skal den nuværende motor lige i gang. Vinteren skal bruges til at eksperimentere og lave Kreidleren fin og som jeg gerne vil have den= RS stil.

Desværre har tanken et par ganske små buler oven på og ganske lette forgaffel tryk på hver side foran. Må se om jeg kan leve med det, ellers må jeg på udkig efter noget bedre.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af 12V »

Kommer den originale motor på hylden eller til salg? :hihi
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

12V skrev:Kommer den originale motor på hylden eller til salg? :hihi
Du får en melding hvis den kommer til salg.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Tillykke med den! :D

Please, fortæl mig, du har købt bagsvingerbøsninger i kunststof og ikke messing eller bronze! Hvis de er i messing, slides de i en fart og der er bronze-udgaver i omløb, som ikke glider lige i stellet, så akslen står i spænd. De holder heller ikke ret længe!

Senere 4g motorer er lette at bygge om til 5g. Ét tandhjul + en låsering + en anden skiftevalse, så er den i vinkel. :)

Bulerne i tanken er klassikere. "Byt til nyt" via nogle af forhandlerne (deriblandt kreidler-dealer, som jeg principielt ikke handler hos, men hans tanke får god ros) er din eneste mulighed for at slippe af med bulerne og få et lag pænere krom.
Det org. styrstop er ikke fantastisk, så du skal nok få lov at lave buler magen til, hvis du er uheldig! :P

17-18mm Bing på den 2,9'er, et planet topstykke og et større fortandhjul, så er den klar til syn. :) Der skal ikke alverden til, før sådan en svend runder 70km/t med ganske lave omdrejninger.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af 12V »

Lars J skrev:
12V skrev:Kommer den originale motor på hylden eller til salg? :hihi
Du får en melding hvis den kommer til salg.
:dust Tak
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Takker. Jeg har naturligvis bestilt kunststof bøsninger som de originale :(y)

Ja nu må vi lige se hvad der skal ske med 4 gears motoren. Ind til videre og hvis jeg får den anden til at køre ryger den på hylden eller sælger den til Carsten. Man planer da ikke et originalt Kreidler topstykke :shock:

Kender godt til ordningen med Kreidler dealer. Han skal have 340 € for en bytter med frisk krom. Alternativt kan de små buler fortinnes, slibes plan og glat og efterfølgende omforkrome tanken. Om det er billigere ved jeg ikke. Men jeg har da en vinters tid til at fin tænke over det.

Der kommer ikke buler i en ny tank igen. Jeg laver selv et styr stop der tager gaffel benene et par mm før de rammer tanken.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Lad mig omformulere:

Køb et planet topstykke! Der er masser af dem, og de er selvsagt billigere, når de er ødelagt på den måde. ;)

Prisen på en forkromning inkl. buleudretning varierer en del. Jeg mindes, der er et hollandsk firma, som klarer sagen for €250, men der lægges ikke kobber på, så holdbarheden er formodentlig begrænset. Det samme gælder glansen. Kobber i bunden giver en helt anden dybde! Og det kræver dybere lommer.


Det styrstop glæder jeg mig til at se. Kiesler's udgave i rustfast er ikke helt i top.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

12V skrev:
Lars J skrev:
12V skrev:Kommer den originale motor på hylden eller til salg? :hihi
Du får en melding hvis den kommer til salg.
:dust Tak
Der er en 4 gears på ebay p.t. http://www.ebay.com/itm/Kreidler-Floret ... 2597c9106d" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Lars J tors 23. okt 2014 21:22, rettet i alt 1 gang.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... den ser da fin ud, men lov mig straks at afmontere den ringeklokke !!! fedt med skivebremse, det ser helt rigtig ud mad kaliberen bag på... jeg syntes den anderøv ligner meget den på et uoriginalt yamaha anderøvssæde ? på min rmc sidder baglygten alså bag på bagagebæren og selve bagagebæren er også anderledes, men min er jo også en dansk udgave

ihvertfald tillykke med den - den skal nok blive en ondskabsfuld racer en skønne dag

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Lars J skrev:
Der er en 4 gears på ebay p.t. http://www.ebay.com/itm/Kreidler-Floret ... 2597c9106d" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en 5g, medmindre den har tabt en gaffel eller/og et tandhjul. :thunge
Motornummer starter med "5" og det er en 5-pladet kobling (RS). Hvis denne hører til det udvendige gearskifte, er det sikkert udgaven med tungere udveksling (21/77)... jeg holder øje med den for sjov. Med det klyt-svejseri kan den ikke ryge op i alverden.


Claus >> Sædet er skam originalt (også kaldet "Weltmeister") og har intet tilfælles med den velkendte anderøv. Det er supergodt til velnærede mennesker og lange hyl samt de hjulbenede!
Jeg tvivler i det hele taget på, der kan findes ret meget uoriginalt på den, ud over fjernlysindikatoren. Og den er så lidt ligegyldig, indtil videre, for der er ikke fjernlys på den maskine. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Jamen så kan der endda måske gøres et godt køb på den 5 gears.

Jeps, weltmeister sædet hører til denne årgang fra 1979. Jeg mener der endda nåede at blive solgt nogle af RMC modellerne her hjemme med dette sæde, før end den nye knallert lov trådte i kraft.

Og ringklokken hører med til udstyret. Det er nemlig eneste "horn" på den tyske model. Men enig, det ser tumbe ud på sådan en stor knallert og den ryger da også af når der en gang er installeret et rigtigt horn.

Jeg gik udelukkende efter skivebremse modellen, da det er meningen at den skal indregistreres som mc og derfor også skal kunne bremse rimeligt effektivt. Skiven kan evt. opgraderes til en ny og bedre med huller, som skulle være en tand bedre m.h.t. bremseegenskaber. Det er min erfaring fra mc kørsel.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Kreidleren er godt igang med sin foryngelses kur. Der bliver skruet, adskilt, renset, slebet, sprayspartlet, og slebet igen en milliard gange, grundmalet og slut malet. De største udfordringer er motor skjoldene. Når de er sprayspartlet, vand slebet og grundmalet igen og igen er resultatet stadig ikke tilfredsstillende til at kunne slutmale, da overgangen imellem sprayspartlingen kan ses for tydeligt igennem grundmalingen på trods af gentagne vandslibninger. Og det vil i så fald også kunne ses når den får den silke matte sorte slut lak. Det var også bare fordi jeg var lidt pernitten med et par ganske små buler, at den fik lidt spray spartel lige der.Men jeg skal nok få det til at lykkedes.

Her under er et af de mere vellykkede lakeringer af støttefod og fodhviler konsol, før og efter.

3. billede viser min citron syre test, så at jeg kan følge udviklingen i tanken med citron syre. Den er ved at være der nu :D

4. billede er af mit skylle- og vaskeanlæg til møtrikker og bolte. Efter at have rodet rundt efter møtrikker etc. i det mørke benzin rens i syltetøjsglasset uden at fange dem, lod jeg mig inspirere af at "nød lærer nøgen kvinde at spinde" (hvilket jo egentligt er en skam). Det er endnu ikke patenteret og ideen må godt bruges af forummets brugere :mrgreen:
Vedhæftede filer
RMC Elektronik 79 støttefod og fodhviler konsol m. rust.jpg
RMC Elektronik 79 støttefod og fodhviler konsol nymalet.jpg
RMC Elektronik 79 citron styre test.jpg
RMC Elektronik 79 rense system til møtrikker og skiver, ikke patenteret endnu.jpg
Senest rettet af Lars J søn 26. okt 2014 22:08, rettet i alt 1 gang.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Den matte tank er blevet poleret op og den blev faktisk rimelig pæn og blank igen.

Det samme gjaldt forlygte holderne. Havde ellers set en større sum penge gå i retning af nye forkromede lygteholdere til en pris af ca. 50 € + stykket. Men tror de kan reddes med endnu en polering. Krombilleder er rigtig vanskelige at tage, hvor lys spiller meget ind.

Selv den rustne udstødning blev nogenlunde ok :(y) Egenligt lidt overrasket over hvor meget overflade rust der kan fjernes fra krom. Skal dog skiftes senere...
Vedhæftede filer
RMC Elektronik 79 tank ir.jpg
RMC Elektronik 79 tank poleret.jpg
RMC Elektronik 79 lygteholdere rusten.jpg
RMC Elektronik 79 lygteholdere poleret.jpg
RMC Elektronik 79 udstødn  rusten.jpg
RMC Elektronik 79 udstødn  poleret.jpg
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Hos min gamle velassorterede farvehandler fandt jeg den RAL farve der kommer tættest på Kreidlerens røde farve. Købte en spray dåse i RAL3020 og den er forbandet tæt på den originale. Derfor vælger jeg i 1ste omgang at del male de værste udsatte steder, som områder på bagskærm og hamster kasserne eller madkasserne som de også kaldes, i stedet for at få den hel omlakeret. Skulle jeg skifte mening er der jo en løsning på det.

Kædekassen skulle også lige have en tiltrængt foryngelseskur og blev renset og dyppet i vinyl rens/makeup. Her viser Kreidlerens kvalitet sig, ved at der er ind støbte messing bøsninger i kædekassen som forstærkning til boltene. Dette er ikke noget man ser på f.eks. Puch VZ Flagskib´s kædekasse eller andre knallerter for den sags skyld med plast kædekasser.

Kreidleren har en 14/36 gearing, hvilket jeg ikke forventede. Jeg havde regnet med at der sad et 13 tands tandhjul foran, men den må jo kunne trække læsset. Tror nu heller ikke, ved nærmere eftertanke, at den tidligere tyske ejer vejede over 70 kg, hvilket kan være årsagen til at valget er faldet på et 14 tands tandhjul.

Da jeg afmonterede topstykket, var der til min overraskelse ingen top pakning. Har ellers læst flere steder at der hører en alu toppakning til topstykket. Men det vidner jo kun om præcisions arbejdet. Det samme er tilfældet på Gilera Touring, som heller ikke kører med top pakning.
Vedhæftede filer
RMC Elektronik 79 Kædeks snavset.jpg
RMC Elektronik 79 kædeks vinylmakeup.jpg
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

2,9HK og 14/36 harmonerer nu meget godt med en 4g motor. Det burde den æde ok, om der så blev hældt 100kg på nakken af den.

Det er altså en rigtig fin maskine, du har fået fat i! Jeg kan stadig blive imponeret over, hvor godt den krom kan holde.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Der er blevet arbejdet lidt mere i Kreidler værkstedet.
Vedhæftede filer
Bagskærmen var rusten der hvor nummerpladen har siddet..jpg
Den blev svejst op og nummerpladens huller blev lukket samtidig med..jpg
- til sidst blev den grundet og hellakeret i den originale farve..jpg
Nylakerede skjolde i silkemat sort med nye krom lister.jpg
Jeg har valgt at montere Marzoochi bag dæmpere for bedre handling..jpg
Det nye RS sæde blev tilpasset og monteret.jpg
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du er sluppet rigtig godt fra den bagskærm - den er bare perfekt
jeg var ikke klar over at der skulle være cromkanter monteret på motorskjoldene - er det standart eller et tilvalg ?
jeg har lidt svært ved at se hvordan beslaget nederst på støddæmperen skal kunne holde sådan som det er fixeret ? det må da kunne vrikke noget når det ikke har fat i flere punkter på baggaflen ?

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"