Kreidleren

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Krom listerne er standard. Det kan du se på de første billeder i dette indlæg, hvor den står i original trim med de gamle lister som var blevet lidt gullige med tiden.

Bag støddæmperne sidder i fræste tilpassede alu blokke, der passer nøjagtig til de nederste monterings huller på støddæmperne. Når de er spændt op, kan de ikke vrikkes en mm. Umbrako boltene skiftes senere til seks kant bolte, da de passer bedre i stilen med de øverste støddæmper bolte.
Senest rettet af Lars J søn 9. nov 2014 19:44, rettet i alt 1 gang.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ok der - jeg mangler så sådan nogle lister, hos mig behøver de så ikke være crom så jeg vil overveje noget alm. sort kantliste til tyndplade

jeg tror dig gerne mht. dine støddæmpere beslag, men hvis det kunne lade sig gøre at få nogle flere foto af dem ville det være godt for forståelsen

den biver fin den gamle tysker

hilsen olieklud
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Her ses beslaget til bag støddæmperne.
Vedhæftede filer
Montering af bag støddæmpere..jpg
Senest rettet af Lars J tirs 11. nov 2014 23:25, rettet i alt 1 gang.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Har renoveret for- og baghjul og monteret nye dæk og slanger.

Fordæk og slange som sad på forhjulet, er det originale Continental som Kreidleren blev leveret med i 1979 og har kørt 20700 km. Det har aldrig været punkteret eller lappet og var stadig med talkum pulver indvendig :(y)
Vedhæftede filer
Baghjul renoveret og monteret med nyt dæk og slange..jpg
Forhjul monteret med lang rillede dæk.jpg
Det 35 år gamle Continental dæk og slange, made in Wesr Germany, som sad på Kreidleren fra ny i 1979 og kørt 20700 km.jpg
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Fede støddæmpere! Og jeg er dælme fan af din pletlakering fremfor totalrenovering. Alt tyder jo på, der er masser af år i det meste af den gamle lak. Det er i grunden utroligt, det dæk ikke er mere mørt!

Jeg er nysgerrig efter, hvor god mekanisk stand motoren er i. Mokick-motorer har en rigtig god holdbarhed, og ved ~21.000km kan du måske nøjes med et sæt stempelringe eller i værste fald et nyt stempel + nåleleje. Til en 2,9'er rækker et Meteor-stempel med en tolerance på 2,5/100mm

:)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Er også imponeret over fordækket. Det er selvfølgelig nedslidt og begyndende revne dannelse på siderne, men alligevel....og slangen kunne sagtens genbruges. Vælger dog at skifte til nyt, da det er et dumt sted at spare de par hånd ører.

Ja støddæmperne er fede. De kan også justeres med trykluft, hvor der sidder en ganske almindelig luft ventil under den sorte kappe oven på trykkammeret. Så der er er flere indstillings muligheder inklusiv fjeder for spændingen. Er ved at forhandle en pris hjem på Wurth progressive fjedre til forgaflen, hvis du er interesseret i at få et sæt med :)

Der er dog en akilleshæl ved bag dæmper optimeringen. Der er ikke plads til kædekassen. Havde ellers set frem til at køre med den og undgå olie på min nypudsede bag fælg, men her må jeg desværre gå på kompromis. Med mindre jeg begynder at lave en udskæring i kædekassen. Har bare svært ved det, da jeg i så fald ødelægger en original del. Men på den anden side, får jeg jo udnyttet begge muligheder.... Må i tænke boks :D

Jeg satser på at få motoren startet op i dag. Er også spændt på hvordan den kører. Der er rigtig god kompression på den, så jeg forventer at den trækker og kører som den skal. Men nu må vi se. Skivebremse anlægget er dog p.t. under renovering, så jeg må nøjes med bagbremsen under min lille prøvetur :mrgreen:

Der er i øvrigt et Mahle stempel på vej til min postkasse.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis prisen på Wirth-fjedrene er nok til at dække forsendelsesomkostningerne, er mit minimumskriterie opfyldt! Gi' mig! :P Jeg har en gaffel mere, som skal renoveres.

Er det ikke snarer kvælstof, der skal i dæmperne? Ikke at jeg kender alverden til emnet, men fugtig luft virker ikke specielt tiltalende i den sammenhæng. Jeg har som sagt intet at have det i; Det er snarere en "pseudo-logisk mistanke". :whew

Hvis det gør så ondt at skære i en original kædekasse, så køb en uoriginal og gå i krig! De mister alligevel pasformen, når de sidder delvist i spænd og dernæst får olie. Ergo må sådan en være perfekt til en Stanley-skamfering! :D

Dæk skal man ikke spare på! (Kommer det fra tossen, som har et fordæk fra T.Hansen monteret, heh. :oops: )

Er Mahle-stemplet med to alm. blokringe eller med en L- og en blokring? L-ring hører til RS og er 5/1000mm mindre end et mokick-stempel med samme tolerancemærke. Hvis cylinderen er slidt, ender man dermed let 1/100mm over den ønskede tolerance, hvorved ydelsen er reduceret.
Det gør ingen forskel på det maksimale antal omdrejninger, men den for store tolerance er som regel forskellen på, om den kan æde 14/36 eller kun 13/36.

I perfekt trim med et planet topstykke og en 16-17mm Bing kan en umodificeret 2,9'er slæbe 14/34 uden det store bøvl, og så slutter festen først ved ca. 65km/t for en 4g motor. Det er slet ikke ringe, idet omdrejningstallet bliver omkring 7.500rpm, så vidt jeg husker. Det er lækkert at køre med!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev: I perfekt trim med et planet topstykke og en 16-17mm Bing kan en umodificeret 2,9'er slæbe 14/34 uden det store bøvl, og så slutter festen først ved ca. 65km/t for en 4g motor. Det er slet ikke ringe, idet omdrejningstallet bliver omkring 7.500rpm, så vidt jeg husker. Det er lækkert at køre med!
Min makker har en 4G direkte 2,9 HK, helt umodificeret med 14/36 gearing. Den render lige på den gode side af 60 km/t på GPS, uden at have dårlig trækkraft. Den går bare godt den opsætning, det er forresten den gamle cylinder med smørehuller han kører med, 14 mm Bing og topstykke ser ikke planet ud.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Det lyder lovende Carsten.

Kan godt følge dig Jesper m.h.t. kvælstof, men med en vand udskiller på kompressoren, tror jeg ikke det bliver et problem.
Og lige en korrektion. Det er et Parmakit stempel med en´L-ring.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Nåja, vandudskilleren er forlængst opfundet... :oops:

Parmakit bruger vist Meteor-stempler, men det er ikke så vigtigt. Bare der er styr på tolerancen :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

kreidlerhansen skrev:Hvis prisen på Wirth-fjedrene er nok til at dække forsendelsesomkostningerne, er mit minimumskriterie opfyldt! Gi' mig! :P Jeg har en gaffel mere, som skal renoveres.
Han er desværre hverken til at stikke eller hugge i, selv om han lægger op til at forhandle om prisen. Han har bevæget sig fra 85€ til 82,50€ + fragt 9€ selv om jeg køber to sæt. Må nok indse at det er prisen, som andre i øvrigt også tilbyder. I 1ste omgang vil jeg rense gaflen, evt montere nyt indmad hvis nødvendigt og hælde nyt olie på og se om det ikke hjælper. Den er vældig blød som den er nu, men den har temmelig sikkert aldrig været efterset eller fået skiftet olie.

Parmakit stemplet er med to booster huller og er beregnet til min membran cylinder 8)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Så venter jeg bare med de fjedre. :)

Vedr. renovering af forgaflen, så løb det "dyre" kit. Gummiskraberen i det billige kits virker ikke, hvorved olien fiser rundt efter forgodtbefindende. Dvs. begrænset dæmpning.
De originale fjedre er egentlig ok, men til frisk kørsel med en fører på 100kg eller derover vil drage fordel af de progressive fjedre ifølge Dyskerne. I tidens løb er jeg stødt på denne konklusion flere gange.

Du tager simpelthen springet direkte til membran? Frisk! Noget siger mig, du ikke lægger alverdens vægt på bundtræk i det lange løb, hyhy! :hihi

Min "tuningskurve":

"Arh, den må godt ta' lidt flere omdrejninger... lidt flere... bare liiiidt flere... Nå, det var foe meget. Prøver igen. Liiiidt flere..."

Jeg har en SP60-potte, du kan få lov at låne. Men regn ikke med, 14/36 er andet end liiiige tung nok!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Progressive fjedre vil gavne stort set alle vægtklasser, også dem under 0,1 tons, Eftersom jeg vejer de 75-80 kg, alt efter indtag af føde og har progressive fjedre på mine mcér, oplever jeg en mærkbar køredynamik i sving. Svampe effekten er væk og køreoplevelsen mere kontant/kontakt til underlaget. Men efter jeg satte min SV1000S i en stor sten (læs bjerg) nede i de italienske Dolomitter i sommers, har jeg dog måttet nøjes med Håndaens progressive fjedre. Komforten er stadig den samme. Om det bliver samme oplevelse på Krelleren ved jeg af gode grunde ikke endnu. Og tak for tippet ang. renoverings sættet.

Skal som sagt først have gang i 2,9 motoren. Ind til videre er det ikke lykkedes trods flot blå gnist, renset karburator og fin med benzin til tændrøret.

Men ja, du kender måske lidt til at eksperimentere har jeg på fornemmeren :wink: :P Samme lyst har jeg - kan squtte lade være :D Har da også en 45 mm Parma cylinder liggende klar......ehm, incl. en 32 mm krom auspuff med aftagelig endestykke. Ikke utænkeligt at jeg vil gøre brug af dit låne tilbud på et tidspunkt - tak :)

Mangler blot en 44-45 mm top med kort pindbolt afstand og tændrøret placeret i midten.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Det var et par ledninger i lygte huset der var samlet forkert. Her efter den startede i 1ste forsøg uden choker.

Fint optræk, ikke voldsomt, men ok. Gear skifter som smør og motoren lyder sund. Dejlig stabil at køre på. Forgaflen skal efterses, have nyt olie, evt. nyt indmad og eventuelt i sidste ende opgraderes med progressive fjedre. Så ender det med at blive en helt fin køre maskine.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis oplevelsen ved at skifte til progressive fjedre er bare halvt så fantastisk, som da jeg gik fra bagfjedre til bagstøddæmpere, er jeg helt med på logikken. Man ved sjældent, hvad man egentlig savnede, før man har prøvet...

Jeg har da også lige en lynportet 44mm KT med squish-topstykke, som SP60 passer udmærket til, hehe.

2,9 er deeejlig. Og det direkte skifte er en spøjs oplevelse; Næsten for finmekanisk til at være tysk.


Jeg finder Yamahaen meget livlig i forenden til sammenligning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

claus olieklud skrev:hej igen... ok der - jeg mangler så sådan nogle lister, hos mig behøver de så ikke være crom så jeg vil overveje noget alm. sort kantliste til tyndplade


hilsen olieklud

Hej Claus

Hvis du bare vil have sorte kant lister, kan du få mine de gamle.
Så kan du bruge dem som de er eller male dem sorte.
Send din adresse i en pb så sender jeg dem til dig.

p.s. skal vi ikke lige se et billede af din RMC ?

Mvh
Lars
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... det lyder sørme godt med de lister, jeg har forløbig kun monteret motorskjoldet i venstre side - det i høre side skal nemlig skæres til således der er plads til kaburatoren... kaburatoren er nemlig lidt mere fyldig end standart - det er en mikuni vm 32 monteret på 30 mm van veen studs... jeg har overvejet at reducere til en 30 mm fladspjælds kaburator da den fylder væsenligt mindre, omvendt er jeg ganske tilfreds med den måde hvorpå mikunien fungerer - mikuni kaburatoren har jeg gemt på mindst 15 år og håbet jeg en dag ville få brug for den, så det bliver sikkert den motorskjoldet bliver tilpasset til - den kommer fra en cross maskine og jeg har intet gjort mht. omdysning, men sådan er de mikunier jo - de virker bare

jeg har da vist billeder af den, det var sikkert i værkstedstråden, men derfor kan jeg da godt kaste et par stykker ud her

der sneg sig lige et par billeder af hvor jeg laver ny indsugningsport, efterfølgende blev skyllekanalerne pudset blanke - det er svært for mig at finde billeder idet mit galleri ikke virker optimalt, derfor må jeg åbne hvert enkelt billede for at se hvad det forstiller, jeg kan ved hjælp af datoer gætte mig til hvornår jeg skal søge ( besværligt )

nå, men dansk rmc 3 gears fra `77

der er alså også mange billeder af da jeg lavede motor på den, de er i værskedstråden

jammen jeg siger da tak til de lister du tilbyder, du kan lige få min adresse via privat mail... jeg skal også lige høre dig om du kan hjælpe mig med et originalt dythorn til den ? det der sidder er nemlig næsten tæret helt væk indvendigt, så dytlyden er temmelig begrænset

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0195 [640x480].jpg
IMAG0195 [640x480].jpg (88.25 KiB) Vist 10328 gange
1024x768_bestfit [640x480].jpg
1024x768_bestfit [640x480].jpg (27.81 KiB) Vist 10328 gange
IMAG0188 [640x480].jpg
IMAG0188 [640x480].jpg (46.63 KiB) Vist 10328 gange
IMAG0179 [640x480].jpg
IMAG0179 [640x480].jpg (85.09 KiB) Vist 10328 gange
IMAG0180 [640x480].jpg
IMAG0180 [640x480].jpg (86.84 KiB) Vist 10328 gange
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Det var så lidt Claus.
Kan godt huske den nu du viser din RMC. Den ser fin ud. Det er jo en ren raket med den karburator.
Hvilken opsætning kører du med (cylinder, udstødning etc.), ud over 32 mm Mikuni ?
Og hvad kører den på toppen ? :D
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... først prøvede jeg med en 40 mm racercylinder med kæmpe udtødningsport & også store skylleporte, men det var en dårlig cylinder nærmest uden tætning imellem cylinder og stempel, den hev jeg så af igen - den var ellers hidsig nok bare den kom over 10000 omdrejninger...

den cylinder der sidder på nu er så en 44 mm cylinder med lille udstødningsport & små skylleporte - den har super tætning imellem cylinder og stempel = rigtig god kompession... topstykket er et højkomprimeret type med forskudt tændrørs placering, udstødningen er som du kan se homoet p4 med 32 mm forrør, gearing 13/36 - jeg aner ikke hvad den kan køre fordi det længste jeg har kørt i samme retning er 150 meter, men den æder gearerne lige så hurtigt som at man kan skifte dem, desuden har jeg ikke noget speedometerkabel på da det jeg bestilte er lidt for kort, desuden har jeg ikke haft forhjulet afmonteret endnu - det skal jeg havde gjort en dag og så kikke til bremsebelægningerne + div... da den trækker omdrejningstælleren nærmest i bund med et par svip på gassen, vil jeg gætte på 70 -80 kmt. med den gearing

det skal dog siges at den bestemt ikke er højgearet - jeg kan nemlig bedst lide mange omdrejninger og lav gearing, desuden er der et stort spring fra 2. til 3. gear på sådan en 3 gears motor

ind til videre har jeg kun et fluenet som luftfilter, her skal jeg også finde en anden løsning

både 40 og 44 mm cylinderen er købt billigt hos mopedspeed, 40 mm er ikke noget værd, men 44 mm er god - det er dog ikke så slemt da jeg ikke har givet ret meget for dem... 40 mm cylinderen kunne måske bruges med et andet stempel & evt. ombygning til membran ( pga. indsugningsport placeret langt bagud )

hvis ellers ikke politiet her i byen havde så travlt med at jagte knallerter, ja så havde jeg nok fået afprøvet den ordenligt... mange gange har jeg nok i at speede mine knallerter lidt op engang imellem, så er det faktisk ikke så vigtig at køre på dem

den eneste lovlige knallert jeg har forsikret er en yamaha dx `78 - den må jeg køre på ind til kl. 1200 iaften, efter der er det vinterperiode ifgl forsikringsbetingelserne... øv bøv & kawasakien slutter 1. december - istedet har jeg tegnet ny forsikring på min dt 50 mini mc, således jeg må køre hele året - jeg håber på nogle store snedriver snart... he he

hilsen olieklud
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidleren

Indlæg af Lars J »

Der har været gang i Kreidler værkstedet og mopeden er ved at få det ønskede udseende efter 4 ugers arbejde. Jeg var heldig og fandt en nyforkromet RS tank som også havde fået et lag kobber inden forkromning. Den vejer til gengæld også der efter.

En 32 mm forkromet udstødning med aftagelig endekappe, Cavi tank dæksel og en Ulo baglygte er det også blevet til. P.t. venter jeg på et sæt speedometer/RPM tæller med forkromede ringe, for at fuldende svendestykket. Bremsekaliberen er blevet renset og lakeret silkemat. Magura bremse pumpen er også blevet renset og renoveret. Den var nærmest groet fast i skidt og gammel bremse væske.

Nu mangler jeg "kun" at få motoren op i mc hastighed :D
Vedhæftede filer
Kreidler RS med ny forkromet tank, nyt sæde og 32 mm auspufff.jpg
Kreidler RS monteret med min elskede kædeskærm..jpg
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"