En Mahle-cylinder (RS) er 68mm høj
En KT-cylinder er 68mm høj
Parmakit er 66.9mm høj
Mahle-stemplets kompressionshøjde er ~25mm
Meteors er 23,8mm
GOL og KT måler 25mm
Der skal derfor en tykkere bundpakning under en Parmakit, da stemplet ellers rager mod et Mahle-topstykke, hvis man ikke bruger et Meteor-stempel.
Meteor er heller ikke uden udfordringer, da stempelkuplen ikke matcher nogle af de topstykker, som er på markedet.
KT-topstykket (44mm) er en anelse dybere, så her kan man måske klare sig med en lidt tyndere bundpakning. Man skal bare sigte efter en squishafstand mellem 0,7-0,8mm med den tyndest mulige alu-toppakning.
Jeg sætter ikke så meget spørgsmålstegn ved, om det er en Parmakit-cylinder. Jeg synes bare, det er underligt, at prisen er så meget lavere end den sædvanlige.
Det kan være, det blot er den første generation af disse cylindre, og de går fortrinligt i standardform, selv om skyllekanalerne er lidt små i det. Mit problem er, at jeg ikke ved noget med sikkerhed, og der synes langt mellem de gode handler ved "sofortkauf".
Støbningen ser mig også lidt lodden ud, hvilket sammen med prisen får et par alarmklokker til at ringe.
Jeg er stadig fristet, men jeg har ikke brug for cylinderen. Skulle jeg købe den lige nu, var det for at pleje min nysgerrighed! Og hvis den så viste sig at være god, havde jeg købt de sidste.
Jeg benytter selv Meteor-stempler, indtil videre, vel at mærke i KT-cylindre. Jeg har fået indrettet et topstykke, så forbrændingskammeret rager 1mm ned i cylinderen og med et passende squishband, der matcher stempelkuplen.
Det er, tuningsmæssigt, alle pengene værd. Til en standardmotor (under 10.000rpm) kan man dog nøjes med et standardtopstykke (eller 44mm KT) og et andet stempel.
In retrospekt skulle jeg nok have satset på et VHM-stempel (800kr) istedet for Meteor (400kr), men så skal jeg have lavet et andet topstykke eller bruge en standardtop og få lavet en mildere gade-udstødning.
Der er som sagt uendeligt mange muligheder. Derfor skal man gøre sig klart, hvad man reelt ønsker, for man kan ikke få det hele!
Hvis det originale udseende vejer tungt, kan man lige så godt satse på en mild cylinder (billigst!), men skal den køre stærkt (over 95km/t), må man give afkald på det originale look.
Sådan er dét.
Så hvad vil du have?