Kreidler RS

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af 12V »

Spændende design!

Jeg gætter på at stemplet er indrettet med huller, så det skaber forbindelse til både booster og krumtapshus? Når stemplet laver undertryk på oversiden, vil den så suge blandingen både fra krumtapshuset og direkte fra karburatoren?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Det kan heller ikke være sandt, med mindre at der er rimelig meget forskel på skørtets diameter og blokkens hul til skørtet
Udformningen af indsugningen og booster kanalen giver der imod det jeg ofte benævner: cross flow: at der i indsugningstakten er åbent direkte fra karburatoren gennem indsugning henover stempelkronen og videre til udstødnings porten.
Kvaliteten af skylle fasen er særdeles vigtig for ydelsen og motorgang.

Med en expansions potte vil denne udformning især give et øget flow til skylningen aka den skyller mere rent.

Men for at den ikke skal "ånde" tilbage gennem karburatoren ved lange indsugningstider skal der være en membran.

Denne cross-flow udformning er en af de "federe" features ved Yamaha RD cylinderen (udover at den er meget billigere) og denne fåes i en 6 portet udgave med Nicasil.

Der har været i tunings kredse gennem tiden debatteret meget om udformninger af indsugning, skylle og udstødnings porte og reed ventiler.
Jeg har set at de meget højt ydende cylindre nu også har enten W- udformet udstødning eller 3 (1 stor og to små) porte - for dels at skåne stempelring/en(-ene) og for at få trækket - og returbølgen fra udstødningen til at være mest effektiv - udover 2(eller 3) +2 ekstra skylle kanaler + booster kanal(er), stemplerne er med "vinduer" her-og-der og har L-ring.
--- der er virkelig ikke meget cylinder væg tilbage, men den der er .. er til gengæld meget stram om stemplet og topstykkets udformning er meget vigtig.. kun squishband-designs du´r og giver motoren et enormt højt kompressionsforhold (nogen kalder det "diesel" men... aaaarh! det er det dog ikke)
Senest rettet af Knud man 6. okt 2014 20:59, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Fint med nogle tekniske forklaringer, men når alt kommer til alt, kan det så betale sig at smide penge efter sådan et cylinder sæt til 361,50 € + et godt stempel til en tusse, set i forhold til f.eks. et 44mm KT cylindersæt ? Jeg mener, hvad er bedst egnet/kørbart og bliver det ikke bare slidt med alle de omdrejninger det sikkert skal op på før det trækker ordentligt - til almindeligt gadebrug :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Nu er der jo forbindelse mellem krumtaphus og forbrændingskammer via hovedskyllekanalerne i forvejen, så jeg ser ikke et rimeligt grundlag for at en så "ujævn" ekstra forbindelse skal medføre en drastisk forbedring af ydelsen.
Eller jo, i RD-cylinderen, hvor det er en del af designet, måske. Men ikke som en tilføjet detalje i en lidt spøjst indrettet Kreidler-cylinder. Jeg tænker her på "uhindret flow", hvilket alt andet lige kræver jævne og direkte forbindelswr uden krumspring.

Boost-porte med direkte forbindelse til indsugningen, med eller uden hul i stemplet giver for mig mere mening, da de tillader potten at suge direkte gennem karburatoren, når der er vacuum nok til det.

Det er derfor ikke nødvendigt efter min mening. Et strategisk velplaceret hul i skørtet vil bidrage med næsten samme effekt, og så kan man lige så godt lade blokken være.

Selvfølgelig gør det en forskel. Spørgsmålet er, hvor meget?

Havde det nu været 20% højere ydelse over hele registeret, ville jeg mene, det var arbejdet værd, men jeg tvivler på, en bette udfræsning i blokken vil bidrage med mere end 2-3% højere effekt ift. de mange andre tiltag, man kan give sig i kast med.

For at gøre en lang historie endnu længere:

Jeg har prøvet boostere, ren stempelstyring og uden membran:

Mærkbar forskel, men ikke imponerende. Lidt flere omdrejninger, lidt mere effekt.


Boostere med ren stempelstyring og membran:

Fladere træk, fantastisk gasrespons, stærkere tomgang og en langt renere motorgang.


Alm. boostere, membran, perforeret stempel og altså 360 grader potentiel indsugningsvarighed:

Samme som med ren stempelstyring, blot med forbedre gasrespons, stærkere tomgang, omend med mere overdrejning end hidtil.

Til sidst åbnede jeg boosterne ind i indsugningen:

Endnu mere overdrejning, men ellers ingen mærkbar forskel.


I alt vandt motoren ca. 500rpm på toppen og en sjat bedre evne til at klare modvind, men på intet tidspunkt var gevinsten betragtelig.
Deraf konkluderer jeg, at de sidste tiltag var af beskeden betydning, og jeg kan simpelthen ikke se, hvordan en bette udfræsning i blokken skal kunne gøre nogen kæmpe forskel på en gademaskine.

Skal vi begynde at tale fuldblodsracere, er snakken en anden. Her tæller 1%! Men det har intet med en gademaskine at gøre i min optik.


Ergo: Ikke nødvendigt, men heller ikke en dårlig idé. Man skal bare ikke forvente alverden. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Billigste FEDE opsætning:

Lige krom-potte m/aftageligt endestykke, 32mm forrør (500kr, i alt)
44mm KT Super Breitwand (1.200kr)
VHM-stempel (800kr)
44mm KT-topstykke (600kr)

Godt og vel 3.000kr + valgfri karburator, bevares.

Man kan så vælge, om man vil korte af stempelskørtet (ellers støder det mod blokken!) eller fræse ud i krumtaphuset (helt klart umagen værd!).

En 5g motor vil trække 90km/t uden skyggen af besvær med denne opsætning. Der kan så hentes en skat ekstra ved at trimme skyllekanalerne (symmetri) og en pæn afretning af udstødningskanalen.
Ydermere skader en maksimering af indsugningskanalen heller ikke (30mm bred, rektangulær). Snarere tværtimod!

Så kan man altid kaste sig over membran og vilde udstødninger, senere. Men med ganske lidt arbejde og en forholdsvis beskeden udgift kan man altså komme meget tæt på 100km/t på de gode dage og jeg vil tro, 95km/t ses ganske ofte.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Yes ok så gider jeg slet ikke gøre mere ud af det end det jeg allerede har gjort
ikke flere syge tilretninger ikke flere penge brugt på nye dele
Ccm og port areal er vejen til ydelse topstykke dernæst og til sidst tændings systemer
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Yes ok så gider jeg slet ikke gøre mere ud af det end det jeg allerede har gjort
ikke flere syge tilretninger ikke flere penge brugt på nye dele
Ccm og port areal er vejen til ydelse topstykke dernæst og til sidst tændings systemer
Udfordringen ligger i at begrænse sig selv og som det første gøre sig klart, hvad man ønsker af sin motor!

Der er så forbandet mange muligheder!

Man kan opnå alt mellem 14-20HK mellem 12-14.000rpm, hvis man vil, men det koster bare kassen, og med enkelte undtagelser vil sådan en motor være træls på langture eller til hverdag.

Men vil man bare gerne have en motor, som bare går rigtig godt og som måske lige er en tand kraftigere end fra fabrikken, så kan det rent faktisk lade sig gøre. Og man kan sågar bevare det originale look. Det er slet ikke ringe at være bevidst om, og det behøver ikke engang være vanvittigt kompliceret.


Jeg får en fabriksny, 23mm Bing hjem inden så længe. Det er en original Bing, men ikke en original til Kreidler. Den skal modificeres en smule, men jeg har de fleste stumper på lager, så det bliver spændende!
Det er en forholdsvis billig løsning, som ikke umidddelbart kan skelnes fra de rigtige modeller (1/20/59 og 1/20/100).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Hvor stor en karburator vil et 44 mm kit få mest ud af, hvis indsugningen tilpasses og der monteres lige krom-potte m/aftageligt endestykke, 32mm forrør ? Er f.eks. en 28 mm Bing det der skal til ?

Er Athena cylinder ikke en tand bedre kvalitets/effekt mæssigt i.f.t. KT ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Parmakit er toppen! Athena kræver arbejde og findes kun til lille pindboltafstand, men portningen er desværre ikke for god. Beskedent arbejde, men træls at varen ikke er gjort færdig fra fabrikkens side!

KT er bedst til prisen, uden tvivl, men slidstyrken er (angiveligt) ikke på toppen. Parmakit koster dobbelt op, men slidstyrken er bedre og ydelsen er god, omend den ikke tager skade af en finpudsning.

20-24mm er FINT. Større er besværligt! :)

Bedste valg er efter min mening Dellorto PHBG21, men med de rette kontakter er Bing til at købe for penge, hvis det originale look skal med.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Denne Parmakit cylinder

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Florett ... 3395b90e46" onclick="window.open(this.href);return false;

kontra denne såkaldte 14 ps cylinder

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Zylinde ... 51c3f550cf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ser umiddelbart ud til at 14ps (8-9ps) cylinderen m. booster kanaler er heftigst.

Ikke nemt at vælge.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Ork jo: Parmakit de booster giver jo ikke noget der svarer til de flere penge :thunge
Selvom der står stor pind bolt ved Parmakit... jeg kan ikke se at den virkelig er det?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Så tæl køleribber!

SB har fjorten på toppen, mens breitwand har tretten eller femten. :thunge

Begge er SB-cylindre, og hvis det vitterligt er en Parmakit til €125, havde jeg snarere købt to af dem fremfor Maxwell-cylinderen.
Sidstnævnte laves af King Tai (KT) og ifølge div. udmeldinger er den ikke merprisen værd ift. at slibe hul i nikasilen selv og lave tilsvarende boostere. Desuden er porttiderne ret skrappe, hvilket koster dyrt på bundtrækket. Især med et "forkert" topstykke.
I øvrigt fører kreidlerstore.nl den til €210, og så havde jeg stadig valgt en af de nyere Parmakit, som i øvrigt har én centreret booster til samme pris. Den har bare lidt mildere porttimings og vil således være lettere at leve med.

Boostere gør skam en forskel - især, når de er lavet bare nogenlunde rigtigt! Men nogen hellig gral er de nu ikke, da de har forholdsvis ringe flow ift. deres portareal. Det er omtrent 60% ringere end alm. porte, mindes jeg noget snak om. Årsagen er den ret så flade vinkel, når de nu engang er rettet mod tændrøret ift. at skylle ind over stempeltoppen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Det' billigt:


http://www.dba.dk/kreidler-rmc-1977-565 ... 010827082/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Den er skam pæn og jeg har også snakket med Henrik som jeg kender i forvejen, for ca. 14 dage siden, før den kom til salg på DBA. Ved også hvad han selv gav for den og prisen er rimelig, standen og km taget i betragtning, selv om det ikke er en RS :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Igen, jeg tænker primært på "komplet maskine" fremfor kilometer og original stand. Jeg synes, den er til den dyre side; 8-9.000kr ville være mit max bud, medmindre fælgene er 100% perfekte og bremsebakkerne originale + al mekanik føles LÆKKER. Så kunne jeg strække mig til 10.000kr.

Stafferingerne på tanken irriterer mig. Rigtig meget! Jeg vil nemlig have dem til at sidde på maskiner efter 1979, ligesom jeg kun kan forbinde dem med modeller med sidekasser.

Det ligner allermest en til det Schweiziske marked, hvor netop matsort stel og sølvgrå tank/bagskærm ofte er set. Mistanken bekræftes af det ensomme speedometer, såvel som sæde og bagagebærer, samt udstødningen som sidder på et forholdsvis langt forrør. Hvis cylinderen hedder "15.33.86" er der slet ingen tvivl, da det er en lidt droslet 6,25HK der er kendt som 5,8HK og har en mildere karakter. Den er specifikt til Schweiz.

Den indirekte gearskifte ser også lidt sjovt ud på en så sen model, da det blev erstattet af det direkte skifte allerede i 1972/73, så vidt jeg lige husker.

Jeg sætter derfor spørgsmålstegn ved, hvor original den er. Men den er komplet og hvis stumperne er originale, slipper man for en masse bøvl. Replica-delene lader ofte en del tilbage at ønske, men i det mindste er de overvejende billige.

Alt andet lige er det rart at stå med en maskine, som primært skal have lidt lak og en finpudsning. Ellers kan man lige så godt overveje en papkassemodel, som ender på den skæve side af 30.000kr, alligevel. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Vi har nøjagtig samme tankegang. Tanken er ikke den man forventer på denne årgang og stafferingerne er en direkte mishandling af modellen. Den skal være forkromet med de rigtige stafferinger, samt de andre ting du nævner ikke ser rigtig ud. Så ja, det kan meget vel være en sammenbragt maskine. Men hvis komponenterne er i god kvalitet, kan den med lidt trylleri laves til den maskine jeg vil have, omend det vil koste min. 5-6000. Papkasse modeller er jeg ikke interesseret i. Igen du har ret - disse ender som regel i høje omkostninger.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Den er ved at blive solgt
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Tanken er rigtig nok på en Schweiz'er fra 1977 og frem, men stafferingen er mig bekendt ikke.

Jeg formoder, det er en TM-model, som har fået en RS-motor monteret. At annoncen så er inaktiv, er en detalje! :-P

Og ja, ok. Den har ikke lige det kønneste sæde/bagagebærer. Sidstnævnte ser bare forkert og nærmest oldnordisk ud, så det er næppe en katastrofe at gå glip af den handel.

Jeg leder videre. Der skal nok dukke noget godt op!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

http://m.marktplaats.nl/a/fietsen-en-br ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Var det bedre?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Den er rigtig fin :(y)

Jeg lurer også lidt på denne http://www.ebay.de/itm/111475625018?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

- men den skal ikke ret meget højere op i pris, da den også skal fragtes fra syd Tyskland.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"