Kreidler RS

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Den eneste forskel fra en RMC-S til en RS er cylinder, topstykke, udstødning og karburator. Desuden kan man ganske let få afsat RMC-stumper til en fornuftig pris, så der er kun mængden af arbejde til forskel.
Kun tromlebremserne er mindre på (nogle) RMC.

4g => 5g kræver en anden skiftevalse og nogle gange kun ét tandhjul, som kan købes fra ny. De senere motorer har en 5g koblingsaksel og mangler således kun det matchende tandhjul på trækakslen. Skiftevalsen har i enkelte tilfælde kun behov for en gaffel mere, men som regel skal der budgetteres med en ny valse.
Det kan sjældent svare sig andet end at nøjes med de fire gear eller finde en komplet 5g motor. Og så kan man diskutere, hvor vigtigt det femte gear egentlig er. Umiddelbart ville jeg ikke vægte det pokkers højt, men man kan så vidt jeg ved købe sig til en close ratio 5-trins gearkasse, hvilket er langt bedre end en standard 5-trins, alligevel.

Én ting ad gangen, må jeg lige sige til mig selv. :P Du har jo ikke en maskine, endnu. Jeg skal nok sige til, når der dukker noget interessant op... hvis jeg ikke køber den til mig selv! (Not!) :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Det lyder godt og tak for input.

Denne her ser også relativ ok ud, bortset fra at jeg ikke er så hooked på instrumeteringen, firkantet lygte og sædet. Men det er jo nemt at skifte. Og så må den være med automatgear :shock:

http://www.ebay.de/itm/Original-Kreidle ... 1c464c8065" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Det kan da godt være, gearpedalen var ekstraudstyr for visse årgange? :mrgreen:

Forlygten hører nu engang til årgangen (ligesom instrumenteringen), men bemærk at den måske ikke har fjernlys, da dette ikke er/var krav på 40-knallerter. Min mistanke styrkes af, der ikke er en lyskontakt på maskinen, men derimod kun en blinklyskontakt med knap til hornet. :)
Enkelte RMC-modeller har i stedet et vippe-system i lygteholderne. Hvordan det lige har været billigere at lave, kan jeg ikke gennemskue.

Ifm. indregistrering skal/bør tændingen også skiftes, da jeg tvivler stærkt på, der er mere end 15W at gøre godt med, og det er bare ikke nok til noget som helst. Til gengæld har selv en 6V-15/5/3W tænding (eller tilsvarende med tre lysspoler) en vis markedsværdi for dem, som er til den helt originale sammenstykning, og jeg kender da til et par stykker, som er enormt glade for netop den firkantede forlygte!

Jeg synes dog stadig, den er for dyr (surprise!). Bl.a. med tanke på indregistrering, da den først opnår veteranstatus herhjemme pr. 1/1 2016, og således bliver registreringsafgiften højere end 0kr, ligesom forsikringsvilkårene kan være decideret nederen.

Personligt ville jeg sigte efter et prisleje mellem €700-1.100 og primært søge en komplet maskine. Omvendt er der jo mange, umiddelbart kønne stumper på den viste!

Én væsentlig detalje vedr. RMC vs RS er, at en RMC-motor kun har plads til et 47mm bredt cylinderskørt. RS-cylinderens skørt måler 50mm! Det kan man arbejde sig ud af, men hvis du ikke giiiider dét, så... :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Nja, det lyder mere og mere som om det er en "født" RS jeg skal gå efter. Så får jeg også den ægte vare, hvilket er godt i en evt. gen salgs situation. Og ja du har ret - vil ikke fræse ud til et bredere skørt, da jeg ikke er så meget for hjemmelavede løsninger. Med alt respekt for dem der har det ok med dette. Det er blot min egen ydmyge holdning :wink:

Ja de er dælme dyre de Kreidlere. 1976 RSén som jeg linkede til i starten af mit indlæg gik for 1950 øvro. Og så var den uden blink og eger fælge, men dog med gearpedal :D

12 volts løsningen findes der formentlig også plug and play proff løsning på ?

Og godt spottet m.h.t. årgangen. Der er ingen grund til at betale afgift hvis man kan slippe.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Hehe, ja det der med årgangener en detalje, som er let at overse!

12V er ikke en udfordring. Alt fra 12V/60W med innerrotor til 12V/130W med slmindeligt svinghjul er tilgængeligt. Ikke gratis, bevares, og to af modellerne gør den typiske VDO-omdrejningstæller ubrugelig uden div. ændringer.

Sæsonen går på hæld. Når vi kommer ind i vinterhalvåret dukker de lidt bedre tilbud op. Januar er typisk en god måned at handle i. :)

Sammenlignet med FS1 synes jeg egentlig ikke, Kreidleren er vanvittigt dyr.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Har selv tænkt det samme m.h.t. køb i vinter månederne, når diverse ejere (læs drenge/mænd) i lang tid har fået tudet hovedet fuld med at skille sig af med det gamle l**t der bare står og fylder, fra deres koner/kærester :mrgreen:

Men at finde en komplet og velholdt RS til €700-1.100 vil jeg nu se før end jeg tror på det. Men det ville da være super hvis det kan lade sig gøre :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Det nævnte prisleje er for en komplet maskine med patina, uden den er rådden. :) Et velholdt eksemplar kommer et stykke højere op. Jeg tror vi har lidt forskellige syn på termet, "velholdt".

De, her i emnet, viste maskiner i klassen 12-14.000kr har i mine øjne ikke helt været gode nok. Ebay er en lidt farlig portal, da man let lader sig rive med - især hvis sælger er dygtig til at tage fotos fra de rigtige vinkler og afstande. ;) Jeg er nok også for kritisk, når det kommer til stykket. Og vil man have, må man nogle gange bare gå all-in i stedet for at være nærig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Ja eee min med et RS eller det smarte lange lave sæde og dette får den på et tidspunkt så er der basis for en meget autentisk model og så er stellet jo dansk og derfor nemmere at sælge senere :what2
:mrgreen:
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Er der nogen der har erfaring med 28mm Oko karburator og tænding fra Powerspark til Kreidler ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo_Jan leger pt med en OKO på sin Kreidler, og den går vist udmærket.

Powerspark kender jeg ikke. Kokusan kører jeg selv med (billig og ikke uden problemer) og så er der VAPE (Powerdynamo.biz) som leverer masser af strøm. Desuden er der p.t. HPI, MVT og vist nok én innerrotor mere med lys (12V/60W) at vælge mellem.

Alle har deres fordele og ulemper og er på hver deres måde den originale tænding overlegen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Sådan et Van Veen 50cc membran cylindersæt som f.eks. dette, kaldes det for en skriger på Hansen sprog ? Og hvordan er det at køre med ? Kan man overhovedet udnytte det. Bare af nysgerrighed.
Vedhæftede filer
Van Veen 50cc cyl inside.JPG
Van Veen 50cc cyl sæt.JPG
Van Veen 50cc cyl intake.JPG
Van Veen 50cc cyl inside.JPG
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Skriger? Ingen tvivl!

Men Van Veen? Nej!

Der fandtes drejeventil (roadrace) og stempelstyret indsugning (cross). Ikke membran! At det så fungerer udmærket er en anden snak, men det er på ingen måde originalt. Membranløsningen kom til i masseproduceret bolt-on løsning v./JTMX Racing (Rion Jannsen) i 2007/2008, mener jeg. Måske tidligere. Der er så senere kommet div. spin-offs, så man nu har et reelt udvalg, og hver model har sin styrke.

Den viste cylinder er en (nydeligt) forarbejdet Athena-cylinder, som reelt kun bør købes for membranens skyld. Personligt synes jeg, den er en af de federe løsninger, jeg har set til dato. Endda den eneste vellykkede til lille pindbolafstand, hvis vi lige ser bort fra, at ingen original karburator kan monteres... og hvem vil dog dét, når Kreidleren eeeelsker en større karburator end 20mm?!

:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Ser ski´da ok ud.. det er en 40mm.. hvad yder sådan en svend mon? (hvad koster den.. hvor købes den?)
:mrgreen:
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Aner det ikke :) Men med 20mm karburator måske i omegnen af 8-10 hk alt efter hvilken effekt udstødning der monteres ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1603075045" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller emne nr. 261603075045 hvis linket ikke virker :)


Hvis den duuuuer?

Ingen anelse, men 10-12HK med 50cc er opnåeligt under de rette omstændigheder, trods den lidt snørklede indsugning. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

€340 for membran og topstykke er i sig selv ikke ublu.

Membran-løsningerne starter ved €149 og topstykker med custom forbrændingskammer starter ved €200, så vidt jeg husker.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

Ja det er jo ikke så ringe. Der skal så fræses ud til den 3. kanal i blokken.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Knud »

Aarrrh! det er skut´ billigt
Jeg kan ikke se hvorfor en Yamaha 45 mm Airsal RD50 6 portet cylinder med membran og et tilrettet topstykke ikke skulle kunne gøre den kunsten efter... ja ja jeg ved godt at jeg ikke har prøvet ... endnu!
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af kreidlerhansen »

Og hvem siger, det partout skal være billigt? Jeg pointerer blot, at prisen ikke nødvendigvis er urimelig, og hvis den cylinder rent faktisk går uovertruffent, kan man jo få lagt frisk nikasil i og investere i en GOD prop.

RD-cylinderen skal nok fungere udmærket. Men skal det absolut være en bastard-motor, havde jeg ubetinget valgt en alu-cylinder til lodret Minarelli; Som sagt, Stage6 Racing + spacer, et let planet RMC-topstykke, TP Nardo-udstødning og lidt fusk med en studs, så er der masser af kræfter til rådighed.

Cylinderen på ebay ligner bare mere den rigtige, og Lars giver indtryk af, det helst skal se rigtigt ud, også. Ergo er RD- og Minarelli-cylinderen vel udelukket?


Lars >> Nej, man behøver ikke fræse i blokken, men det hjælper alt sammen! Hvilket minder mig om, jeg faktisk vil prøve at åbne min nuværende cylinder i den retning, dog uden at pløje i blokken. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlæg af Lars J »

kreidlerhansen skrev:Lars >> Nej, man behøver ikke fræse i blokken, men det hjælper alt sammen! Hvilket minder mig om, jeg faktisk vil prøve at åbne min nuværende cylinder i den retning, dog uden at pløje i blokken. :)
Hvordan fungerer den 3. kanal så og hvorfor er der åbent ned imod krumtap huset, hvis ikke det er nødvendigt at fræse i blokken ?
Vedhæftede filer
Athena cyl bottom.JPG
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"