Puch Grandprix

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Puch Grandprix

Indlæg af Kris6861 »

Hej allesammen :)
Jeg har kigget efter et gammel knallert projekt i længere tid nu, Jeg er så faldet over denne Puch Grandprix her som jeg lige har et par spørgsmål om.
Nogen der kan se om det er en 4gear eller 3gears motor? Jeg har hørt at det kun var med 4gears motor de havde i Tyskland men ved dog ikke om dette er korrekt.
Nogen der ved om det er de samme dele som en monza kører med eller hvordan er forskellen på Monza og Grandprix?

Kris

Billede

Billede
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Kim B S »

Hej Kris.
Tillykke med din fine Puch. :(y) Dejligt at den står i det rigtige originale udseende, som de så ud her til lands i 1976. De blev kun solgt med 3 gear i DK, og de eneste forskelle på den og Monza er anderledes tank, kortere sæde og anderledes bagagebære, i hvert fald når det gælder udseende. Motoren skulle være den samme, jeg er dog ikke klar over om der er kommet mindre ændringer fra årgang til årgang. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af 12V »

Er det en du har købt, eller vil købe? Synes det er lidt uklart :)

Den er i hvert fald ikke tysk, mig bekendt hedder de alle Monza i tyskland, uanset årgang. Jeg har selv en tysk "Grand Prix", men den hedder Monza, selvom den har den smalle tank uden emblemer. Alle tyske Monzaer jeg har set er 4 gears. Du kan ikke se det udefra, kun i betegnelsen. I udlandet hedder de typisk 4S eller 4SL, nogle af de senere danske hedder 3S/3SL.

Et tydeligt tegn om den er dansk, tjek stelnummer. Starter det med WOE er den dansk!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Kris6861 »

Det er en jeg har kig på, det er en 3gears motor siger sælger. Men tror jeg tager ned og kigger på den, den ser ivertifald meget original ud :)
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Kris6861 »

Er der noget jeg skal være specielt opmærksomme på ved disse modeller?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af 12V »

Det er en robust knallert. Prøv at tage fat i svinghjul, se om der er mærkbar slør ind, ud, op og ned. Er der for meget begynder den at lukke lidt luft forbi simmeringene. Simmeringene i koblings siden har det også med at være døde nu her snart 40 år efter. Det giver dårligere motorgang og den æder af gearolien. Det gjorde mine to gear Pucher fra 1977 i hvert fald, uden at de havde kørt mange km. Gummiet bliver bare hård og skrumper med alderen.
Ellers synes jeg ikke der er de store problemer med den model.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Kris6861 »

Mange tak skal i have for hjælpen :)
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Michael »

Lige en detalje
På de store Monzaer (3-4 gears) var der også nogle små sidestykker monteret under sædet i tankens farve.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Paw Jensen
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 22. maj 2014 08:56
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Paw Jensen »

Hejsa

Fornuftig knallert du her har kig på. Dog mener jeg ikke at motorblokken passer til denne model knallert.
Held og lykke med købet.

mvh Paw
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af strynboen »

nej det er den runde m7. som ms/vz 50.den på billed....mener jeg..(.er ikke sikker)
der skal være kantet motorskjold på de sene 70 puch..og plastic center hul bolt til koblings udrykker...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af 12V »

Det er godt spottet, den motor er fra en ældre MS/VZ. Den hedder dog også M8, den kan fås med både kantet og rund skjold, og man kan ikke bytte rundt på koblings skjoldene. M7 motoren er med udvendig gearskifte på bunden.
De sidste VZ Flagskib og MS Super med fartvindskølet cylinder fik betegnelsen M9, men det er stort set samme motor som de sidste M8 og den på Monza/Grand Prix.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Puch Grandprix

Indlæg af Kris6861 »

Det blev desværre ikke et køb i denne her omgang. Han forlangende 5000kr og han gad slet ikke snakke om prisen. Den havde bl.a. noget støj fra koblingen af, utæt karburator, alle skjolde skulle stort set males, og tanken havde 3 buler. Men det værste var at der var en stor flænge med hul i stellet. Så det gad jeg altså ikke makke i, men det er nu rart nok jeg ikke har købt den hvis i siger det er en forkert motor der sidder på ;)
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"