Side 1 af 1

Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 18:34
af kf1
Min monza lyser ikke særlig godt, og det er både for- og baglyset. Det er et meget svagt lys, og giver ikke den store forskel om det er langt eller kort lys. Jeg har for ikke så lang tid siden, fået lavet et nyt ledningsnet til den, i forbindelse med at jeg var igang med at renovere den. Jeg tænker, om det kunne være at lysspolen er for slidt? Det skal lige siges, at jeg ikke ved hvordan lyset var før med det gamle ledningsnet, da jeg skiftede det med det samme, da ledningerne osv. var i dårlig stand.

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 19:21
af Kai
Lysspolen "kan" godt være kortsluttet mellem viklingerne, så den ikke giver fuld spænding.

Er ledningsnettet og lys forbundet rigtigt ? På mange af de 2/3/4 gears motorer er der en lille hjælpespole ovenpå både lysspole og tændspole som driver baglys og bremselys (grå og grøn ledning så vidt jeg husker)
Hvis forlys og baglys begge får strøm fra kun den gule ledning (lysspolen) så kan den ikke magte det alene.

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 21:16
af strynboen
du skal adskille baglys og forlys.

..baglygten køre på en slave spole på lysspolen,,,og tænder automatisk når der kommer belastning på lysspolen...den er altid tændt(baglygten)..og gløder svagt når lyset ikke er aktiveret..men blusser op til fuld styrke når forlyset tændes.. edit......som kai også skriver

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 22:42
af kf1
Okay, så jeg skal købe en hjælpe/slave spole, som jeg skal sætte oven på lysspolen, er der lavet plads til denne normalt,? Og hvor skal ledningen fra hjælpespolen sættes på henne? Hvis der allerede sidder en på, så er det den eller lysspolen der skal udskiftes?

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 22:46
af 12V
Slavespolen har kun en ledning, den forbinder du med plus på baglyset.
Normalt er der plads under svinghjulet, med mindre der er kommet et forkert svinghjul på, mener der findes få modeller der ikke har plads.
Du skal også have længere skruer og afstandsstykker til spolen.

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 22:56
af kf1
12V skrev:Slavespolen har kun en ledning, den forbinder du med plus på baglyset.
Normalt er der plads under svinghjulet, med mindre der er kommet et forkert svinghjul på, mener der findes få modeller der ikke har plads.
Du skal også have længere skruer og afstandsstykker til spolen.
Hvor kan man købe alt dette?

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 23:10
af strynboen
er det ikke i motoren?????syntes alle puch monza havde ekstra spoler som standart.

.jeg har nok nogen..men kender ikke ohm værdien af de forskelige..der er en baglygte en bremselys og måske en lade spole..de er nok ikke ens


du skal starte med at tjekke volt på den gule hovedstrøm og på den hjælpe spole som er monteret..måske fejler de ikke noget..det er veksel strøm..så du får mulitmeteret sat rigtig...pil ledningerne fra før måling....så du kun måler ned i spolen...ikke op i knallertens komponenter....du kan også måle ohm..så sætter du den ene ledning på stel..og den anden på den ledning til spolen...så får du modstanden i spolen...alle spoler er monteret til stel i den ene ende af spolen..og ledning ud i den anden ende af spolen

Re: Puch monza lys

: søn 10. aug 2014 23:34
af 12V
Her er spoler jeg har målt.

Lysspole - 0,9 Ohm
Baglysspole - 5,1 Ohm
Stoplysspole - 3,7 Ohm
Tændspole primær - 0,6 Ohm
Tændspole sekundær - 4400 Ohm

Jeg har målt mange gennem de sidste år, de gode originale måler alle det samme, plus/minus få procent.

Re: Puch monza lys

: man 11. aug 2014 10:30
af Twinsport
Hej

Er stelforbindelserne til lamperne i orden?

/Steen