Puch monza gearing

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

12V skrev:Har har rettet en fejl i indsugningen på en maxi cylinder for nogle år siden, med kemisk metal. Det løsnede sig efter nogle km og blev pulveriseret rundt i motoren :?
Ja okay, øv :(n)
Puch Monza 3 gear - 1979
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

Hvad med, hvis man nu bruger kemisk metal, i halvdelen af studsen, der bliver det jo ikke nær så varmt som direkte på cylinderen. Kunne det ikke være en mulighed :?: :|
Puch Monza 3 gear - 1979
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3460
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af 12V »

Find en lokal smed der har en drejebænk, eller en teknisk skole. Få lavet en prop med en lille krave på. Udvendig med den diameter din plumbe har nu, og samme længde som den originale.

Tror det koster dig det samme som en tube kemisk metal :P
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

Da jeg ikke rigtig havde en smed eller lignende til rådighed, har jeg prøvet med kemisk metal i enden af studsen.


Billede
(Ved godt det er boret lidt skævt :P )
Puch Monza 3 gear - 1979
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af Kai »

Find en stump ø10mm kobberrør der passer ned i plumpen, og knald det en af en alm dorn i enden så bliver der en lille krave på. Så kan det ikke falde igennem. Tilpas længden så det ikke rager ind i cylinderen. Det burde kunne tage lidt af farten af den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3460
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af 12V »

Vi må håbe det holder, det ser jo pænt nok ud :)
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

Har lige været ude at køre en lille tur på 15-20 min. Det lyder som om det er ok, men tilgængel køre den nu 23-27 km/t ifølge min gps på min telefon. Kan være jeg lige skal bore det en lille smule mere op. :wink: :)
Puch Monza 3 gear - 1979
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kreidlerhansen »

Klip et stykke blik ud, som kan lægges mellem studs/cylinder. Start med et 5mm hul og arbejd op i størrelse 0,5mm ad gangen, indtil den kører som ønsket.

Low-Tech!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

kreidlerhansen skrev:Klip et stykke blik ud, som kan lægges mellem studs/cylinder. Start med et 5mm hul og arbejd op i størrelse 0,5mm ad gangen, indtil den kører som ønsket.

Low-Tech!
Er det istedet for den metode jeg prøver nu?
Hvis ja, så jeg ikke helt sikker på at det kan komme til at virke, da plumben jo også skal have en længde på mindst 1 cm. (Tror jeg)
Puch Monza 3 gear - 1979
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kreidlerhansen »

Metoden virker fint og der er ingenting, der kan falde ned i indsugningen. :)

For det skal være en effektiv begrænsning i en cylinder uden plombe, skal hullet blot være en anelse mindre end den oprindelige plombes diameter.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvis jeg var dig så ville jeg straks bore det spartel ud af studsen igen ! desuden er der ingen hjemmegjorte begrænsninger der holder i synshallen

istedet skulle du hellere lave en flance og lægge imellem afgangsrør/cylinder, evt med en lille rørstump påsvejset som går ned i afgangsrøret - således vil du tilstræbe at bevare bundtræk, men også begrænse omdrejninger/ydelse

hilsen olieklud
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

kreidlerhansen skrev:Metoden virker fint og der er ingenting, der kan falde ned i indsugningen. :)

For det skal være en effektiv begrænsning i en cylinder uden plombe, skal hullet blot være en anelse mindre end den oprindelige plombes diameter.
Jeg prøver din metode. Jeg har selv en dårlig fornemmelse med den hjemmelavede plumb, som måske kunne løsne sig og lave ballade :? :wink:
claus olieklud skrev:hejsa... hvis jeg var dig så ville jeg straks bore det spartel ud af studsen igen ! desuden er der ingen hjemmegjorte begrænsninger der holder i synshallen

istedet skulle du hellere lave en flance og lægge imellem afgangsrør/cylinder, evt med en lille rørstump påsvejset som går ned i afgangsrøret - således vil du tilstræbe at bevare bundtræk, men også begrænse omdrejninger/ydelse

hilsen olieklud
Det lyder også som en god idé, men jeg prøver lige med kreidlerhansens metode. :)
Puch Monza 3 gear - 1979
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kf1 »

Nu kører jeg med kreidlerhansens metode til en plumb, og må sige det virker godt, og der er intet som kan ryge ned i indsugningen :)
Men ellers vil jeg bare sige tak, for alle jeres gode svar :(y)
Puch Monza 3 gear - 1979
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch monza gearing

Indlæg af kreidlerhansen »

Uanset hvad du gør, er selve cylinderen ulovlig, medmindre man lige kan jokke en passende plombe i. Derfor hælder jeg til den mest enkle løsning, som i det mindste forhindrer, at udboringen afsløres på et rullefelt.

Hvilken metode, man benytter, er ligegyldigt - det skal bare virke tilfredsstillende! Og deter jeg glad for, det gør! :)

Jeg håber, du får en masse gode kilometer ud af maskineriet!

:bravo
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"