Kreidler RMC 1977

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg 'synes', det er en kopi-karburator! :hihi Det vil sige, den kan virke fint eller ad pommern til. Altså, der er en eller anden form for risiko forbundet med købet. Men den er jo nærmest billig nok til, man kan tillade sig at købe et par stykker eller fire, heh...

Omvendt er en lovlig/boret dansk cylinder ikke synderligt kritisk, så klø på!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Hehe jeg har også noget svært ved at forstå, om det er en brugt eller hva det er for noget???? Der står da at det er en bing :teeth2

Mvh Ruben
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg oversætter lige teksten:

"Karburator 17mm model Bing. Denne karburator kan kendes fra den ægte. Alle dele kan skiftes ud med originale Bing reservedele!(...)"

Bemærk brugen af ordet 'model' og dernæst at reservedelsnummeret slutter på 'e', som står for "economy".
Kombinationen af dette betyder indirekte oversat: "Kopivare fra Asien"

:teeth2

Men! Den er fin nok. Og hvis den ikke duer, propper man nye, org. Bing-stumper i den. Så vil 9/10 kopi-karburatorer fungere minimum 95% som den originale. Den 20mm udgave er straks værre med en fejlrate på omtrent 20% samt enkelte batches har kinesisk cirkusgevind hist og her. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

okay hehe tak for det :(y)
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Motoren er skruet af stellet for tjekke, hvorfor kickstarteren ikke selv svinger "op igen".
Mekanismen er ikke blevet samlet ordentlig, men skulle være det nu.
Derudover fandt jeg en pænt stor bommert... Jeg havde opshimset krumtappen med en 0,15 mm skive i hver side på krumtappen, hvilket jeg ikke skulle have gjort.
Jeg tænker at det kunne være en årsag til at motoren var så svært at drive igang, når der er en "modstand".

Derudover er der bestilt nye dele hjem som jeg glæder mig at få fingrene i :teeth2

Mvh Ruben
Billede

Billede

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Det ser fornuftigt ud! Kickstarterfjederen skal lige lirkes på plads for at virke.

Vedr. låseblikket ved koblingsnavet:

Bank det fladt igen.
Buk i stedet TO flader op (en på hver side af hullet)

Ellers går den løs igen.


Skruerne over tallerkenfjederen:

Helt i bund og 2,5 omgange ud.


Stiften under trykpladen skal have så tæt på 0,2-0,3mm slør, som du kan komme. Hverken mere eller mindre. Og det SKAL være i relation til, at kørnerprikken på den lodrette aksel står midt i slidsen på krumtaphuset!

Enhver anden justering giver en skodkobling, og det er som oftest årsagen til, at stifterne, du skiftede, bliver runde.
Når koblingen er justeret korrekt, kommer der ikke et ryk i kæden, når man sætter maskinen i gear. I værste fald meget beskedent.


Olie:

Mineralsk SAE80 GL4. Slut. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

OK, tak for info :(y)
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Så er projektet kommet lidt videre igen:

Jeg har fået samlet motoren færdig igen med ny: Indsugning, karburator, filter, og og udstødning( det kommer også et ny forrør engang.
Motoren er monteret på stellet og den startede og kørte i tomgang i 4 hug 8)

Motoren gik rigtig fint i tomgang, men der er noget galt med koblingen.. Og jeg er lidt i tvivl om jeg har samlet det forkert( se billede)?

Uden motoren er startet trækker jeg koblingen ind og sætter den i gear, når jeg så trækker koblingen ind burde den kunne trille i frigang, men det kan den ikke. Jeg tror det er lidt en dum fejl jeg har lavet men kan ikke lige spotte den. Jeg kan heller ikke stramme koblingen mere end jeg har gjort.

Mvh Ruben
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Boltene i koblingen skal i bund og dernæst drejes 2,5 omgange ud.

Mellem trykstiften og trykpladen skal der være 0,3mm slør, og kørnerprikken på akslen (den lodrette på venstre side af motoren) skal stå i midten af slidsen på blokken, når klingen er sluppet.

Så vidt jeg kan se, har du blot skruet boltene i bund. Dermed er koblingen låst. Så ja, det er en anseelig smutter, men hvis man ikke ved, hvordan koblingen fungerer, er det let at tilgive. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Hvordan kan du se om skruen er i bund? :)

Jeg har skruet de tre bolte så meget i bund som muligt, også skruet alle tre bolte 2,5 omgange ud.
samtidig er sløret mellem trykstiften og trykpladen de 0,2-0,3 mm.

Det med kørnerprikken på akslen er jeg lidt i tvivl om? :)

Hvad syntes du forresten om cylinder og topstykke Kreidlerhansen :teeth2

Mvh Ruben
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Det kan jeg åbenbart heller ikke se! :thunge Jeg syntes bare trykstiften rager ret så langt ud af trykpladen. My bad! :)

Den lodrette aksel med armen på, som kablet forbindes med, har en kørnerprik.
Når kablet er monteret, skal armen stå vinkelret på blokken.
Kørnerprikken skal i denne position være ud for den slids/markering/rille som er i blokken.


Glider samtlige plader i koblingen helt frit mellem begge kurve? Alt skal være glat og fint, så pladerne ikke binder.
Er stållamellerne massive eller med huller? Den massive udgave kan binde mere end de hullede.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Ok tak for svaret Kreidlerhansen, jeg er lige begyndt på grundforløb idag, hvor jeg bor på skolehjem. Så jeg kommer først hjem til weekenden, hvor jeg vil prøve at afmontere koblingsdæksel og dernæst se hvordan den kobler ud :)

Mvh Ruben
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Ellers kaster jeg mig snart over at lave en guide (motorrenovering af en 4g motor), hvor koblingen også er en del af showet. Jeg har et par motorer på operationsbordet. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Ok, lyder fedt :(y)
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Har idag set nærmere på den kobling.
Jeg afmonterede koblingsdækslet, og så på hvordan den koblede ud. Man kan tydeligt se at den kobler ud, men er i tvivl om om koblingsplader glider 100 % som de skal :whew

Jeg havde købt nye koblingsplader til motoren, men prøvede at montere de gamle for at afprøve dem, så de blev gjort rene og monteret, men koblingen virker stadig ikke optimalt.
Jeg har sørgt for at kørnerprik og slidse passer ud fra hinanden.

Må indrømme at jeg er lidt lost, angående hvorfor koblingen ikke kobler ud som den skal.. Jeg har købt en manual, da jeg samlede motoren og har følgt rækkefølgen, og justeret koblingen:

De tre skuer skrues helt i bund og derefter 2,5 omgange ud.
Trykstiften har slør på 0,2-0,3 mm
Kørnerprik står foran slidsen på blokken(vinkelret på blokken).

Nogen andre forslag? :)

Mvh Ruben
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Jeg læste lige denne guide en gang mere og faldt over noget:

"Skal koblingen adskilles, fjerner du de tre bolte og lægger alle dele i rækkefølge på en ren avis, og du har nu også mulighed for at undersøge, om koblingsnavet er korrekt fastspændt til det store koblingshjul. Møtrikken skal være let tilspændt, så koblingsnavet ikke kan rokke. Spænder du møtrikken for hårdt, står gearkassen "for tand", når du sætter maskinen i gear ved stilstand.
Har du haft spændt eller afmonteret den store centermøtrik, bør du altid montere et nyt stykke låseblik. Husk at bøje det omkring møtrikken digonalt, fra to sider" af Jesper og Torben Hansen.

Møtrikken som fastspænder koblingsnavet har jeg spændt til med hvad jeg kan med håndkraft, men kan det være for meget?
Når jeg sætter maskinen i gear, siger det bare "kriig!!!" lyn hurtigt og den maskinen går ud.

Aner ikke om det kunne have en betydning? :whew

Mvh Ruben
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

Ehm... hvis du nu piller samtlige koblingsplader ud og drejer på navet (inderste kurv) med hånden, mens du holder igen på koblingshjulet (yderste kurv), kan du så dreje det let og ubesværet?

Hvis der er for mange shims/udligningsskiver mellem koblingshjul og lejet bag, ender navet med at stå i spænd mod koblingshjulet.
Der skal akkurat være 100% frigang, hvilket opnås ved (tadaaaa) de typiske mål, 0,1-0,3mm :)

Møtrikken skal bare spændes til efter bedste evne. Hvis man har justeret sløret rigtigt op, er der ingen ballade, andet end hvis gevindet giver op.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Ruben
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 7. aug 2011 17:12
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af Ruben »

Tak for svaret kreidlerhansen :(y) Jeg var ude og makke her iaften og prøvede med en mindre skive, og nu virker koblingen, tak :(y)

Jeg har lige et spørgsmål angående gearene da jeg syntes den havde lidt besvær med at finde dem.. Ligger de alle tre gear op? eller 1 gear ned og de andre 2 op???

Mvh Ruben
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er en almindelig gearkasse med første ned og resten op

jeg kan så forstå at den var shimset for hårdt i koblingen ? alså at du ikke kunne dreje inder/yderkurv uafhængigt af hindanden når koblingen var spændt sammen

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 1977

Indlæg af kreidlerhansen »

1. gear ned, resten op, som Claus skriver. :)

Dejligt at høre, den virker! Og så håber jeg, den tjener dig godt over en masse fornøjelige kilometer! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"