Kreidler gear og kobling problem.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Tak for svaret.
Som sagt, excenterskruen skal som udgangspunkt stå, så den er nærmest bagenden af motoren.
Smæk motoren i andet gear og trim på skruen, indtil pedalens vandring op/ned er lige lang.

Hvis det ikke afhjælper problemet, er årsagen en anden.
Kærven har været hele vejen rundt, så på et eller andet tidspunkt har den vendt bagud. Tror fejlen er inde i motoren, det er somom skiftetromlen ikke kan dreje langt nok rundt så den falder i hak. Den klikker ikke som i de andre gear. Underligt det virkede inden vi fiksede den returfjeder, der skulle man godtnok lege med pedalen, men den blev i 4. uden bøvl.
Jeg går ud fra, gearkassen er forsøgt roteret en anelse ved fingerkraft ved test-skifte til fjerde gear? Uden bevægelse i tandhjulene virker gearskiftet sjældent ret godt, og slet ikke i tør tilstand. Lidt banalt at nævne, men det hele skal jo med.
Ja, motoren er monteret og vi har testkørt mellem hver justering.
Mulige årsager:

Skæv skiftegaffel
Slidt skiftegaffel
Slidt skiftevalse
Bøjet/slidt gaffel på gearvælgerakslen eller slap fjeder på samme
Manglende/fejlplaceret låsering mellem tandhjulene på en af gearakslerne
For stramt shimmet gearkasse (prøv at øge tolerancen til 0,2-0,3mm og ja, det er et tyndt halmstrå! :()
For stor tolerance mellem aksel/tandhjul på en af akslerne
Slidte stifter/kraver på tandhjul?
Synes vi har kontrolleret alt det du nævner, der var ingen tydelige skader at se. Men vi må nok efter det igen. Vi har ikke haft gearakslerne adskilt, så låserings placering burde være ok. Vi justerede også sløret på gear akslerne og skiftetromlen, de går ikke stramme.
Jeg har oplevet noget i retning af det samme blot med tredje gear. Motoren blev splittet ad, og jeg konstaterede ingen fejl. Motoren blev samlet påny, og så holdt den op med sit pjat! :whew Sikket stort spørgsmålstegn jeg lignede!
Vi må håbe det hjælper her også :P

Kan man montere skiftetromlen forkert? Jeg var meget i tvivl om placeringen af de to skiftegafler, men under montage synes jeg det hele faldt på plads. Ser jeg i værkstedsmanualen står der ikke noget man skal være obs på, så jeg går ud fra det kun kan vende på én måde?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. skiftevalsen kan kun grundindstillingen være forkert, men det er næppe tilfældet her.

Jeg tror, det er støttegaflen, som er vendt forkert, hvis jeg skal vælge den mest simple årsag, der som regel er på spil.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Vi må nok åbne den og se hvad der sker. Det er bare bøvlet at simulere gearskift på sådan en motor synes jeg, når den er åben.

Ang. distancegaffelen, så vil jeg mene den sidder som de beskriver i manualen:

"Distanzgabel so auf die Vorlegewelle setzen, daß der schmalere Bogen zum 1. Gang-Rad zeigt."

Men det er jo muligt at lave fejl :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg får som regel vendt den gaffel på hovedet, og lige inden blokkene glider sammen, får jeg mig selv til lige at tjekke. :)

Du kan kun manipulere med gearskiftet via skiftevalsen, når motoren er åben, og selv da får man ikke et reelt billede af, hvor godt det virker.
Er der problemer kan det nogle gange svare sig at justere akslerne løst op. Det føles godt nok forkert, men en sjælden gang kan man stå med en motor, som bare skal have 0,5mm slok over det hele! (Krumtappen undtaget)

Gammel låååårt... :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev: Jeg får som regel vendt den gaffel på hovedet, og lige inden blokkene glider sammen, får jeg mig selv til lige at tjekke. :)

Jeg får som regel vendt den gaffel på hovedet, og lige inden blokkene glider sammen, får jeg mig selv til lige at tjekke. :)

Jeg får som regel vendt den gaffel på hovedet, og lige inden blokkene glider sammen, får jeg mig selv til lige at tjekke. :)
:oops: :oops: :oops:

Var helt sikker på den var rigtig monteret, kiggede endda flere gange på den. Den fungerer nu, kører som en drøm :D

TAK!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Heh...

Hrøm...

Fniiiiiiiiiiis...

BWAAAAHAAAAHAHAHAHAAAHAHAAAAHA!!!

:teeth2 :hihi :thunge :bravo

Skodgaffel! 6g fungerer fint uden, men jeg har ikke lyst til at prøve uden, alligevel.

Som altid:

Jeg er ligeglad, bare den kom til at virke!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Og den blev også tæt denne gang :D

Vi skiftede o-ringen ved kickstarterakslen, den inderste, med én der fulgte et simmeringssæt. Den var en tand for lille så der kom en del olie ud mellem gearskifterbøsning og kickaksel. Vi fandt en tykkere i mit sortiment og nu er den knastør :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Note to self:

Køb O-ringe i div. overstørrelse til 'lageret'. Det er indsatsen værd!

Så endte 'smutteren' da med at alt blev godt. Fantastisk! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"