Kreidler gear og kobling problem.

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

God morgen!

Min kammerat har investeret i en Kreidler RM fra 1974, den har en 4 gears motor med direkte skifte.

Problem 1:

Uanset hvordan vi justerer koblingen på kablet, så kobler den ikke 100% ud. Markering på koblingsarm og blok flugter. Hvad kan det skyldes, en slidt kobling ville jo gøre det omvendte og fedte. Det gør denne ikke. Koblingskurv der går for stramt på akslen? Trykfjederskruer der er spændt for hårdt og ikke de ~2 omgange ud igen?

Problem 2:

Den er svær at få i 3. og 4. gear. 1. og 2. går som det skal, men der skal leges med pedalen før den hopper i 3. og 4. Skifter man som man er vandt til, føles det bare somom der ikke er flere gear, der kommer ingen klik når man hiver pedalen op. Trykker man forsigtig pedalen ned igen, og så hiver den op kan man skifte i 3+4. gear.
Havde det været en model med gear skifte under motoren, eller indirekte havde jeg nok startet med at grundjustere den. Men det kan man vel ikke på en direkte skifter? Kan det have noget at gøre med koblingen der ikke slipper helt? Jeg vil ikke mene det har noget med det at gøre, sådan en motor burde vel også kunne skifte et gear op uden kobling. Det kan den ikke, har prøvet :wink:

Jeg går næsten ud fra vi ikke kommer udenom at adskille den? Den kører ellers kanon når man lige finder gearene, ægte 60 km/t uden sved på panden med 2,9 HK opsætning.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Skruerne i koblingen skal 2,25-2,5 omgange ud, og der SKAL være 0,2-0,3mm slør mellem trykstift og udrykkerplade/kalot.

Smæk den i andet gear og drej på excenterskruen under kickstarterakslen. Når vandringen på pedalen er lige lang op/ned, inden man møder modstand, er den justeret korrekt.

Siden der mangler 'klik', kan det være, der mangler en fjeder. Fjederen i den forreste bundprop kan knække, selv om det er sjældent set, og fjederen på gearpedalakslen kan gøre det samme, hvis den ikke bare er blevet slap. Begge dele er sjældne, men langt fra umulige.

Justér excentrikken som det første.
Dobbelttjek derefter koblingen og tjek op på, om alle koblingspladerne kan bevæge sig 100% frit.
Evt. er sløret mellem koblingshjul og -nav for lille. 0,15-0,25mm lyder som flueknepperi, men det er bare bedst!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Oh! En god rettesnor for excenterskruen:

Kærven skal typisk stå vandret, og når man drejer skruen med uret, skal pedalen bevæge sig opad!
Hvis det omvendte er tilfældet, skal skruen drejes 180 grader for at sidde rigtigt indenfor "2/5 omgange", i mangel af bedre udtryk. Dvs. den rigtige indstilling typisk er indenfor 1/5 omgang i hver retning fra grundpositionen.

Ud af de seneste ti motorer med direkte skifte, jeg har pillet ved, har det passet på... ti! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Skruerne i koblingen skal 2,25-2,5 omgange ud, og der SKAL være 0,2-0,3mm slør mellem trykstift og udrykkerplade/kalot.
Det får jeg tjekket!
Smæk den i andet gear og drej på excenterskruen under kickstarterakslen. Når vandringen på pedalen er lige lang op/ned, inden man møder modstand, er den justeret korrekt.
Var ikke klar over justeringsmuligheden på direkte skifteren! Læste lige værksteds manualen, og den er jo lige der: https://dl.dropboxusercontent.com/u/317 ... hot018.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Siden der mangler 'klik', kan det være, der mangler en fjeder. Fjederen i den forreste bundprop kan knække, selv om det er sjældent set, og fjederen på gearpedalakslen kan gøre det samme, hvis den ikke bare er blevet slap. Begge dele er sjældne, men langt fra umulige.
Bliver også tjekket!
Justér excentrikken som det første.
Dobbelttjek derefter koblingen og tjek op på, om alle koblingspladerne kan bevæge sig 100% frit.
Evt. er sløret mellem koblingshjul og -nav for lille. 0,15-0,25mm lyder som flueknepperi, men det er bare bedst!
Jeg takker! :D
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Så fik vi kigget på den i dag.

Koblingen tror jeg bliver nem nok. Nogen har haft fat i den inderste "kurv", nok for at holde den fast mens møtrikken løsnes. Den er nok blevet bøjet lidt, så jernpladerne hænger fast og går ikke særlig let.

Derefter tjekkede vi fjeder og palen i den forreste bundskrue, det ser fint ud.

Så prøvede vi at justere på excenter skruen, der sker bare ikke noget - som jeg havde forventet det i hvert fald. Vi har sat den i 2. gear, men der kommer slet ingen modstand op og ned. Den er helt slap indtil den rent faktisk skifter gear, se denne video:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det denne der er knækket - http://goo.gl/TuzpT3" onclick="window.open(this.href);return false; ? Eller gør vi noget forkert? Jeg har lavet denne justering før på min makkers 5 gearede TM med indirekte, der var der en let fjeder effekt og man kunne nemt justere armen til at være i midten indtil den ramte modstand. Sådan skal det vel også være på den direkte?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... nu er jeg ikke skrap til kreidler, men jeg kan da fortælle min historie...
da jeg renoverede kreidlermotoren på min rmc 3 gear kom der bla. også nye koblingsstumper i, de gamle slidplader kunne såment falde ned i koblingsskålen uden modstand, men de nye var total paskram således at man lige skulle trykke dem let på plads - dette bekymrede mig lidt fordi jeg frygtede at den så vil havde lidt svært ved ar koble 100 % ud, omvendt havde kreidlerhansen også fortalt at det var godt at eliminere alt slør i koblingen, ja i det hele taget i hele motoren... jeg kunne havde valgt at tage et par filstrøg på hver tap på slidpladerne, men det gjorde jeg ikke - de nye originale koblingsplader sidder også helt uden slør... fra første start kunne man tydeligt fornemme at koblingen gerne ville trække lidt med selvom man havde koblet ud, ikke meget, men nok til at baghjulet kører med rundt med knallerten på centralstøtteben i gear med trukket kobling... efter den har været fyret af et par gange har det så slidt sig sammen - der er absolut ingen slør imellem koblingskål og slidplader/koblingsplader på kold motor, jeg regner så med at der lige opstår 1/1000 mm når den er varm...

faktist blev hele motoren shimset så stramt at det næsken burde sige bang, jeg tror jeg var lidt heldig med at søge grænser !

ang. den fjeder du viser så ligner den en til en 3 gears inddirekte som min, alså der hvor den sidder udvendigt neden under - fjederen bliver påvirket under hele vandringen op & ned, så jeg syntes det er lidt mystisk med din idet det på videoen virker som om fjederen aligevel påvirker når du nærmer dig yderstillinger i pedalens vandring op / ned, men ikke omkring midten

inden min fik ny kuglearm neden under havde den slør ligesom din - jeg aner ikke hvordan det ser ud indvendigt på din som er direkte, der er vel ikke en stangforbindelse indvendigt som kan blive slørret ? jeg tænker det er en skifteklo der direkte påvirker tromlen ?

hvis du total adskiller motoren så tag endelig nogle billeder så vi kan se mekanikken

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Enten er den viste fjeder knækket eller gledet forbi excenterbolten, da motoren blev samlet. Muligvis er den ikke trukket i spænd henover stiften på gearvælgerakslen.
Jeg er 99% sikker på, det er dén fjeder, som laver al balladen! Det umiddelbart eneste alternativ er, at førnævnte stift på gearvælgerakslen er knækket af; Jeg har aldrig set det før, men en gang skal være den første.

Tændingssiden skal altså af motoren!

Excenterbolten skal stå, så den sidder nærmest det bagerste motorophæng. Ved alle andre positioner kan den nemlig glide forbi fjederen. :)


Fjederen ligner til forveksling den under en 3g motor, men den er noget strammere. Monterer man neutralfjederen til 4/5g på en 3g motor, kræves der 2-3x så mange kræfter for at bevæge pedalen, da de respektive fjedre er tilpasset momentet i skiftemekanismerne.
Bruger man en 3g neutralfjeder i 4/5g, får man et slattent og upræcist gearskifte. Hvis den overhovedet kan være der! Jeg mener, dem til 4/5g har en vinding mindre og til gengæld er kraftigere i godset, så der er en lille højdeforskel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

claus olieklud skrev:fra første start kunne man tydeligt fornemme at koblingen gerne ville trække lidt med selvom man havde koblet ud, ikke meget, men nok til at baghjulet kører med rundt med knallerten på centralstøtteben i gear med trukket kobling
Det var meget værre her, min makker skulle lirke dem ud med en skruetrækker. Og der skal gives mere end halv gas når man prøver at holde stille i 1. gear med trukket kobling. Så den kræver lidt mere rettelse :)
ang. den fjeder du viser så ligner den en til en 3 gears inddirekte som min, alså der hvor den sidder udvendigt neden under - fjederen bliver påvirket under hele vandringen op & ned, så jeg syntes det er lidt mystisk med din idet det på videoen virker som om fjederen aligevel påvirker når du nærmer dig yderstillinger i pedalens vandring op / ned, men ikke omkring midten
Det må være den rigtige, der står direkte i vareteksten. Det burde være nr. 13 her:
Billede
http://kreidleroriginal.com/catalog/adv ... s=15.06.25" onclick="window.open(this.href);return false;
inden min fik ny kuglearm neden under havde den slør ligesom din - jeg aner ikke hvordan det ser ud indvendigt på din som er direkte, der er vel ikke en stangforbindelse indvendigt som kan blive slørret ? jeg tænker det er en skifteklo der direkte påvirker tromlen ?

hvis du total adskiller motoren så tag endelig nogle billeder så vi kan se mekanikken
Ja det er en skifteklo der arbejder direkte på skiftemekanismen, og den arm med kloerne sidder på et rør udvendig på kickstart akslen.

Jeg skyder billeder når den åbnes :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Enten er den viste fjeder knækket eller gledet forbi excenterbolten, da motoren blev samlet. Muligvis er den ikke trukket i spænd henover stiften på gearvælgerakslen.
Jeg er 99% sikker på, det er dén fjeder, som laver al balladen! Det umiddelbart eneste alternativ er, at førnævnte stift på gearvælgerakslen er knækket af; Jeg har aldrig set det før, men en gang skal være den første.

Tændingssiden skal altså af motoren!

Excenterbolten skal stå, så den sidder nærmest det bagerste motorophæng. Ved alle andre positioner kan den nemlig glide forbi fjederen. :)
Det kunne godt tyde på den er gledet af, eller ikke spændt ind over excenter palen. For i frigear er der lidt fjeder virkning, efter de par cm uden nogen modstand op og ned.

Jeg tager en fjeder med for en sikkerhedsskyld, den er ikke dyr. Hvis den nu skulle være knækket.

Tak for hjælpen!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ingen tvivl - det er nr. 13 på eksplosionstegningen (æææælsker det ord!), som laver balladen.

Idet der er fjederpåvirkning i begge retninger, omend begrænset, tvivler jeg på, den er knækket. Omvendt skader det jo ikke at skifte den og have en reserve til lageret.

I første ombæring øjnede jeg en risiko for, at palen på gearvælgerakslen kan være meget slidt eller ligefrem knækket. I så fald burde det bare ikke påvirke gearskiftet ud over returbevægelsen!

Se lige efter, om støttegaflen er vendt rigtigt, mens motoren alligevel er åben. Det afstedkommer mange forskellige fejlfunktioner; Som oftest manglende gear, men det beskrevne scenarie kan sikkert ikke udelukkes.

Prøv desuden at tjekke skiftegaflerne med en vinkel. Groft set bliver de aldrig slidt, men ved en tidligere befamling af gearkassen kan en af dem have fået et gok ved en tur på gulvet.
Min ene motor havde netop en lidt skæv gaffel, og den gik STRAMT i gearkassen. Gaflen blev spændt op i skruestikken og fik lidt kærlighed med en plastichammer, indtil den så nogenlunde lige ud. Derefter var alt i skønneste orden. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Tak for tipsene, den bliver grundig tjekket. Jeg opdaterer med billeder når den kommer på besøg, min makker har allerede pillet den af, så nu mangler vi lige nogle stumper og tid.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Så fik vi splittet motoren, kontrolleret for fejl, fundet fejl, rettet fejl og samlet det hele med nye lejer, simmeringe og pakninger. Der var flere fejl, fjeder nr. 13 var forkert monteret, den sekundære gear aksel var shimset så den var helt i spænd og så det bøjede koblingsnav. Alt blev rettet og justeret og vi nåede at samle den, det blev sent - Zzzz :P

Har vedhæftet et billede hvor man ser forkert og korrekt monteret fjeder.

Og resten af billederne ligger på min hjemmeside:
http://12v.dk/kreidler-rm-4-speed-engine-overhaul/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om den virker finder vi ud af snarest, jeg er optimistisk!
Vedhæftede filer
fjedernr13.jpg
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

BØJET KOBLINGSNAV?! :what2 Eller... ah, ja. 'Fingrene' til lamellerne! :hihi Forestillede mig, koblingsnavet var bøjet henover midten, lol!

Neutralfjederen er indrettet således, at hvis den er nem at få på plads, er den enten fejlmonteret eller i stykker. Jeg er derfor også fortrøstningsfuld! :)

En hårdt justeret trækaksel bliver man træt af ret hurtigt. 9/10 tilfælde bliver gearskiftet stramt eller enkelte gear kan ikke vælges. I nogle tilfælde kan den ligefrem låse i to gear, samtidigt.

Så hellere for meget slør! Jeg lod en motor renovere andetsteds for år tilbage (læs: før jeg udviklede lidt tålmodighed) og fandt senere ud af, den var mokket sammen uden shims i gearkassen. Jeg bemærkede det ikke ved dagligt brug; Gearskiftet var blødt og præcist. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Haha, nej så galt var det ikke, bare "fingrene". Blev rettet med lidt hammer, vandpumpetang og fil.

En Kreidler motor er en fed konstruktion, utrolig kompakt konstruktion - men der kan laves meget forkert hvis man ikke står med erfaring, res. tegninger og værkstedsmanualen. Dejligt med al den dokumentation og hjælp man kan finde nu om dage.

Den fik også nye stempelringe, de gamle var 0,6 mm åbne. Med nye kom den kun ned på 0,3 mm - så den er lidt slidt, men den kørte super med de gamle. Så det får den lov til et stykke tid endnu! Den har det gamle kit monteret med hårdchrom og smørehuller i øverste del af cylindergangen. Er det korrekt til denne årgang? Hvad gør man hvis den en gang skulle have en omgang nikasil, kan det fylde hullerne eller borer man større til de er væk og så ny belægning? Ikke at det er aktuel endnu, er bare nysgerrig.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Forhåbentlig ringe af støbejern og UDEN krom-belægning! Ellers skal cylinderen have ny belægning efter forholdsvis kort tid... dvs. snarere nogle minutters kørsel end flere timer!

Om hullerne lukkes til eller ej med nikasil, ved jeg ikke. Jeg tror ikke, de er til nogen ulempe; Hvorfor skulle de det? :whew
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Crap, det var godt vi kom til at snakke om det! Havde glemt alt om hårdforchromet og chrom belagte ringe.

Han får lige besked på at vente med at starte op, vi vil jo nødig lave dette :cry:
Vedhæftede filer
chromring.jpg
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af Knud »

Ja det overlevede den så ikke :crying
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

PS: Det er et billede jeg har fundet på et tysk forum, manden nåede kun at køre et minut.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af 12V »

Snøft... Hjælp.

Vi har justeret på excenter skruen i over en time, vi kan ikke få den til at holde i fjerde gear. Holder man foden oppe under pedalen kan den holde sig i fjerde, ellers hopper den ud med det samme. Det er somom man ikke kan klikke langt nok op.
Alle andre gear virker perfekt.
Vi har også prøvet alle kreidlerhansens trick, vendt den 180 grader og eller justeret en mm ad gangen og spændt den fast igen.
Jeg er blank, hvad skal vi gøre?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler gear og kobling problem.

Indlæg af kreidlerhansen »

Som sagt, excenterskruen skal som udgangspunkt stå, så den er nærmest bagenden af motoren.
Smæk motoren i andet gear og trim på skruen, indtil pedalens vandring op/ned er lige lang.

Hvis det ikke afhjælper problemet, er årsagen en anden.

Jeg går ud fra, gearkassen er forsøgt roteret en anelse ved fingerkraft ved test-skifte til fjerde gear? Uden bevægelse i tandhjulene virker gearskiftet sjældent ret godt, og slet ikke i tør tilstand. Lidt banalt at nævne, men det hele skal jo med.


Mulige årsager:

Skæv skiftegaffel
Slidt skiftegaffel
Slidt skiftevalse
Bøjet/slidt gaffel på gearvælgerakslen eller slap fjeder på samme
Manglende/fejlplaceret låsering mellem tandhjulene på en af gearakslerne
For stramt shimmet gearkasse (prøv at øge tolerancen til 0,2-0,3mm og ja, det er et tyndt halmstrå! :()
For stor tolerance mellem aksel/tandhjul på en af akslerne
Slidte stifter/kraver på tandhjul?

Jeg har oplevet noget i retning af det samme blot med tredje gear. Motoren blev splittet ad, og jeg konstaterede ingen fejl. Motoren blev samlet påny, og så holdt den op med sit pjat! :whew Sikket stort spørgsmålstegn jeg lignede!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"