Min kammerat har investeret i en Kreidler RM fra 1974, den har en 4 gears motor med direkte skifte.
Problem 1:
Uanset hvordan vi justerer koblingen på kablet, så kobler den ikke 100% ud. Markering på koblingsarm og blok flugter. Hvad kan det skyldes, en slidt kobling ville jo gøre det omvendte og fedte. Det gør denne ikke. Koblingskurv der går for stramt på akslen? Trykfjederskruer der er spændt for hårdt og ikke de ~2 omgange ud igen?
Problem 2:
Den er svær at få i 3. og 4. gear. 1. og 2. går som det skal, men der skal leges med pedalen før den hopper i 3. og 4. Skifter man som man er vandt til, føles det bare somom der ikke er flere gear, der kommer ingen klik når man hiver pedalen op. Trykker man forsigtig pedalen ned igen, og så hiver den op kan man skifte i 3+4. gear.
Havde det været en model med gear skifte under motoren, eller indirekte havde jeg nok startet med at grundjustere den. Men det kan man vel ikke på en direkte skifter? Kan det have noget at gøre med koblingen der ikke slipper helt? Jeg vil ikke mene det har noget med det at gøre, sådan en motor burde vel også kunne skifte et gear op uden kobling. Det kan den ikke, har prøvet

Jeg går næsten ud fra vi ikke kommer udenom at adskille den? Den kører ellers kanon når man lige finder gearene, ægte 60 km/t uden sved på panden med 2,9 HK opsætning.