Kreidlerens ansigtsløftning

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Jeg anede intet om det førend jeg Googlede det jeg har bare en slem vane at finde på navne til folk der irriterer mig
faktisk har jeg nu givet "knaldhætten" besked på -uden ydeligere
snøvleri- at levere mig billederne måle rapporterne og dato for levering
ellers kan han "æde mine kogler" jeg gider ikke mere jazz med ham
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg mindes noget om ca. tre ugers leveringstid, men jeg husker dælme ikke, hvornår ordren gik igennem.
:whew
Prisen taget i betragtning er jeg langt fra imponeret.
Jeg krydser i øvrigt fingre for, sølen måler 16,000mm og ikke 16,016mm som den originale. Det runde tal tillader trods alt brug af en del andre plejlstænger. Topkvalitet til 16,000mm søle er desuden ~25% billigere end til overstørrelse, hvis man vil nøjes med 12mm krydspind.

Ikke at vi kan klage over prisen. Jeg tror, den er lavere end eller sammenlignelig med prisen på en original 'dengang', hvis vi medregner inflation.

Uanset hvad, så er jeg spændt! Jans tilpas eksplosive sejtrækker har givet inspiration, selv om den taber lidt terræn ift. FS1 bigbore pga. den 3,75mm mindre boring. Desværre er det ikke 'bare lige' at få plads til 47-48mm boring på Kreidlermotoren. Og spørgsmålet er, hvor langt vi egentlig vil gå?
Jeg begynder allerede at synes, bremser og styregeometri er til den lille side.


Noget helt andet: Jeg kan varmt anbefale at skifte indmaden i forgaflen! Skøn oplevelse at køre med!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Twinsport »

Hej
kreidlerhansen skrev:... Desværre er det ikke 'bare lige' at få plads til 47-48mm boring på Kreidlermotoren...
I forhold til det du ellers roder med, er det en overkommelig opgave:

Billede
kreidlerhansen skrev:... Og spørgsmålet er, hvor langt vi egentlig vil gå?...
Det korte svar er vel: "Hele vejen"!

/Steen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Du er bare for vild...og for min part: nix jeg holder ved denne øvelse kun længere slaglængde og RD cylinder
:mrgreen:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Kim B S »

Hej Jesper.
Jeg har faktisk hele tiden syntes at din Kreidler er rigtig lækker i den gule farve, og det er bestemt ikke blevet ringere efter de sidste tiltag. :bravo Flot arbejde. :bravo Det er en af de fedeste Kreidlere jeg har set i gennem tiderne. :dust
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

:hihi

Jeg begik et kort øjeblik den fejl at kaste en bold i luften, som Steen på vanlig vis spiller videre i den mest logiske retning! HAH! :P Hvad hulen er 'hele vejen', når man reelt kan købe sig til 54mm boring med 48mm slaglængde, hvilket via en potte i MZ-klassen knalder 22HK@9-10.000rpm i asfalten?
Steen har for vane at have ret, og dette er ingen undtagelse!

Uden at gå i detaljer, så er der godt nok noget i gære. *fløjter uskyldigt*

Et mere specifikt spørgsmål:

Hvad kunne trænge til en forstærkning?
Skal stellet flækkes og have et indvendigt hardox-gitter? :P
Skal en bagsvinger "boxes"?
Skal man mon overveje en Simson-forgaffel? (30mm inderrør = +Ø2mm og de er BILLIGE!)


60ccm fortsætter nok året ud, da jeg indtil videre er positivt stemt overfor min lille KT-cylinder. Hvor mange huller, den bliver udstyret med, afhænger kun af hvor langt tilbage i feltet jeg havner, eller om jeg kan nøjes med, den går 'godt' og ikke 'hurtigst'. Stempelstyret indsugning er old-school og tilpas irriterende på en hidsig motor til at være en udfordring.


Kim >> Tak skal du have! :) Den gule ser man heller ikke så tit, hvilket var én af årsagerne til, jeg valgte den farve. De langt de fleste ender med grøn, orange eller rød. Mit stel var oprindeligt metallic-grøn, og trods det er en nydelig farve, så finder jeg den lidt kedelig.


Den er blevet en del kønnere!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Maskinens venstre side er jo blevet forsømt, tidligere, men i dag fik jeg endelig bikset de sidste ledninger på plads, så det endnu uklargjorte motorskjold kunne monteres for funktionens skyld:

Billede

Billede

Billede

Og så lige for-/oppe-/nedefra, fordi jeg kan:

Billede

Billede



Se, det blev da til en lille køretur, som afslørede at gearingen (13/34) er aaaaalt for tung. Jeg skal vist lige ha' kigget på primærsiden, da det tyder på, at det er 'den gamle kobling', som har en udveksling på 77/21 mod den nyere på 20/79. Desuden render den forbi 60km/t i 2. gear ved 10.000rpm, og det er lige i overkanten.
Det er så, hvad det er.

Forgaflen er skøn, og jeg har formået at ramme plet med, hvor stramt centreringsmekanismen i forreste ankerplade skal gå, så den virker fantastisk. Fælgringen havde fået et gok, så den fik et par flinke mod-gok med en smedehammer, og nu er der umiddelbart ikke skyggen af hopperi fra forenden ved nogle hastigheder, som ellers var tilfældet før, og det er da raaaart!

Begge motorskjolde skal dog stadig slibes, spartles og lakeres. Jeg skal også lige have lavet en studs, som passer til min Dellorto-karburator, og så skal jeg da naturligvis lige skifte til topstykket med squishband og betragteligt højere kompressionsforhold, som så også lige får kanalerne til at åbne lidt tidligere. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Ser godt ud. .. hvordan kan et top stykke få noget til at åbne tidligere :what2
Ang sideskjoldene: dæmper de lyden?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Ser godt ud. .. hvordan kan et top stykke få noget til at åbne tidligere :what2
Ang sideskjoldene: dæmper de lyden?
Hvis nu forbrændingskammeret er undersænket, så man skal hæve/space cylinderen... ;)

Cylinderen er p.t. udstyret med et 44mm NC-topstykke og et KT-stempel. Disse går FINT i spænd sammen, så det er en god vej at gå som udgangspunkt.
Jeg skifter så til et Meteor-stempel, som har 0,8mm lavere kompressionshøjde. Det afdrejede RMC-topstykke matcher Meteor-stemplet. :)


Når propperne sidder i stellet under sædet, og luftfilterhuset er tætnet med den rigtige pakning ved tilslutningen på stellet, er der stort set ingen indsugningsstøj. Men motorskjoldene tager helt sikkert en smule af lyden fra motoren, generelt. Der finds sågar eksempler på, man har proppet 'æggebakkeskum' mellem krumtaphus og stel + butylgummi alle vegne for at gørelidt ved sagen.

Kreidlerens støj stammer vist mest fra køleribberne, og selvfølgelig de lyde fra motoren, som går i resonans med stel og evt. tanken. På det punkt er der lysår mellem Florett og FS1!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Hanseeeeen :what2 er det tilladt at låne det sidste billede til mobil baggrund :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Hanseeeeen :what2 er det tilladt at låne det sidste billede til mobil baggrund :thunge
Hahahaahaha :thunge Ja, men kun hvis du giiiider klippe og tilte fotoet, så den står lige! Det er faktisk en fed vinkel!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Meget fed! :bravo godt arbejde du gamle :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Og her noget, jeg skulle have gjort for mange år siden:

Billede

Vaskeægte støddæmpere!

Det er som at få en helt anden maskine! :shock: Jeg kan ikke beskrive forskellen, så derfor er min konklusion, at jeg skulle have købt et sæt for længe siden - det må sige alt rigeligt!

Har lagt knap 30km på klokken, efter jeg monterede en udstødning af standardtypen. Den spiller faktisk helt godt med denne cylinder og mit topstykke. Squishafstanden er lige lille nok (0,45mm ved laveste punkt), så jeg bliver nødt til at lave en tykke bundpakning.
Dyse 82 er ligeledes i overkanten, så jeg må se, om jeg mon har en 80'er i gemmerne; 78 har jeg i hvert fald, men jeg er små-nervøs for, den vil være i underkanten.

Koblingen skal i hvert fald splittes ad! Stram så det ligefrem er synd for kablet, og så er den ikke til at dosere, så den er lettere belastende at køre med. Det tager heldigvis ikke så lang tid. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Jesper jesper jesper... Vi skal snart have en on-board video hvordan maskinen kører! :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Fanme ikke som den kører nu, da! Vil for én gangs skyld gennemteste en cylinder, INDEN jeg piller ved den... og så vil jeg altså hellere krudte klejner af på Hagon-støddæmpere end et kamera, der kan klare vibrationer og støj fra det gamle rasledyr!

Tror i grunden motorboltene skal spændes efter.

Den trækker lidt som en org. 6,25-cylinder... ret plat når den har større boring og højere kompressionsforhold, men en mere passende dyse kan måske hjælpe? Bare lidt?!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

jeg bliver lidt rund-tosset med de skiftende udstødninger og udmeldingerne om motorens opførsel
en standard udstødning er da vel noget bras til en tunet motor? jeg har dog selv sat en standard på min Purple Rain men den klarer sig godt sikkert mest fordi den allerede har fået en mild portning (skrev sælgeren) og er en 100ccm med en pæn stor indsugning og karburator ....men alligevel???
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Jamen jesper! har selv fornuftige erfaringer med digital kamera og strips på hjelm bare læg nogle servietter eller lignende imellem for at justere kameraets vinkel :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud >> Det er der intet at sige til! :)

Cylinderen har en enorm blowdown-værdi (over 30!), ret lang indsugningstiming (Meteor-stemplerne er 'hakket' ab fabrik) og membran er ikke 'bare lige' med lille pondboltafstand.
Med SP60 bliver motoren hysterisk pga høj blowdown, men idet alle kanalerne er små, udebliver den høje effekt. Resultatet er noget i retning af ~6-7HK mellem 8-11.000rpm, NUL bundtræk og reelt ingen gevinst ved overdrejning.

Standardpotten er kombineret med et (for) langt forrør, som rager ind i potten. Det giver lidt ekstra bundtræk på bekostning af max rpm. Til gengæld kan den nu æde 13/36 og vil rende ca. 90km/t, hvis den kan dreje ud til 10.000rpm.
Der venter selvfølgelig yderligere trimning for at gøre trækområdet bredere/anvendeligt, men som mock-up, uden den store trimning, går den frisk og næsten tilfredsstillende.
Denne lige potte hentede jeg lige over 9HK med ifm. mini-membranen, sidste år. Peaky som bare pokker, men den trak faktisk hæderligt - til 250kr inkl. porto og med standardlook skal je ikke klage! Optimal? Nej, men fed nok!

Juuuuhl >> Muligheder er der nok af. Din idé er udmærket! Jeg vil nok prøve at strikke et nogenlunde kraftigt beslag sammen til at sætte på forgaflen, og så må jeg forsøge at gøre op med vibrationer og støj på kreativ vis.


Der er lige så meget resonans i den smalle tank som den, jeg kørte med førhen. Frekvensen er bare en smule højere, så det er faktisk mere irriterende, men hva' fa'en... så galt er det altså heller ikke. :)


Har just skiftet til dyse 78, og dét gjorde da nok lige en forskel! Tomgangsdysen blev blæst igennem og blandingsskruen blev drejet til grundindstillingen (3/4 omgang).
Tændrøret (B8HS) skiftede farve fra sort til begyndende brun efter et par kilometer med fuld gas, så det må stemme fint. :)

Topfart: Ingen anelse, men nålen har da været forbi 80km/t, uden motoren har var drejet heeelt ud. Jeg tror, den havner mellem 85-90km/t i sin nuværende form. Endda uden vild støj af nogen art. Lyder bare som en standard-motor med lidt ekstra vindinger. Man kan roligt kalde den eksplosiv!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Jamen det er jo ikke så ringe med sådan et truthorn
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Jamen det er jo ikke så ringe med sådan et truthorn
Ikke denne gang, i hvert fald. Jamarcol placerer resonanspladen lidt forskelligt for hvert batch, så man ved aldrig rigtig, hvad man får. Som tommelfingerregel skal den være 440-450mm fra midten af KK-logoet på koblingsdækslet, så har den samme placering som i den originale udstødning. Det er sågar en vigtigere detalje end længden på forrøret!


Ganske rart at køre Kreidler på job, igen, forresten! Jeg er lidt spændt på, om denne slebne glas-parabol har en anden lyskegle end klarglasparabolen i min lange lygte.

En enkelt detalje, som jeg ikke lige havde spottet:

Koblingskablet kan nogle gange lige nå at slukke på kontakten til batteriet! Det er altså kun en god ting, jeg har trukket bremselys og horn udenom kontakten. :)
Jeg havde egentlig glemt, jeg har en blinklyskontakt; Den kan da snildt bruges som kontakt, i stedet. Bogstaver og pile er alligevel slidt af, så den er egentlig bare til pynt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"