Kreidlerens ansigtsløftning

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var vist på tide. Jeg har stort set ikke gjort en bjælde ved min maskine siden 2009, da den blev samlet for Gud ved hvilken gang. Dengang krøb den gule farve under huden på mig, og jeg stiftede bekendtskab med både 12V lysanlæg og membranstyret indsugning.
Den originale forgaffel blev dengang erstattet af en en til LK600 og de 80ccm maskiner, skivebremse og andet godt. Desuden fik Jan Mørkenborg og jeg i 2013 for første gang en nogenlunde gennemtænkt, hjemmelavet udstødning monteret sammen med et af mine hjemme-designede squishbands:

Billede

Billede


Nuvel, den står adskilt:

Billede

De mest utilgængelige kroge er vasket, renset og poleret. Enkelte steder er den gule lak skallet af, så disse områder har fået en slibning for at fjerne ruste og så har jeg påført sølvgrå Hammerite. Ledningsnettet er fjernet mhp. opbygning af et nyt. Bagskærmen er blevet rettet ud, så det eneste, der sidder skævt, er nummerpladen :lol: og en gang vådslibepapir og Autosol afhjalp de groveste ridser i bagskærmen.

Forude venter:

Renoveret RMC-forgaffel med tromlebremse (indtil videre)
Frisk bagsvingeraksel m/bøsninger
Nyt ledningsnet
Twin-sæde m/bagagebærer
HALBHOCHLENKER, BITTE!!!
Original forskærm
Benskjold (?)
Nyforkromet A-tank (den med knæpuder)
Cockpit
RMC-forlygte
Måske tændingslås i højre sidekasse

Motormæssigt er der jo altid noget i gære, men det hører ikke til her, så længe det er hemmeligt. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Er der forresten nogen, som har et par meter flex tilovers, eller som har en idé om, hvor man køber det på metermål omkring Odense? Altså, ikke krympeflex, for det har jeg rigeligt af.

T.Hansen fører det i stumper af en halv meter... nogle gange, og til ågerkarlepris. Jeg vil hellere støtte en mindre, lokal virksomhed med tilsvarende priser, rent principielt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Hvaa kreidler hansen skulle jeg ikke få lakeret det stel for dig i stedet? :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Hvaa kreidler hansen skulle jeg ikke få lakeret det stel for dig i stedet? :hihi
Ellers tak. :) Jeg forlanger ikke, den skal stå som ny. De få sår, den har, er udenfor synsvidde, og den kan holde mange år endnu, medmindre rusten får lov at sprede sig.

Det er en forårsklargøring samt indhentning af, hvad jeg forsømte sidste år - ikke en totalrestaurering. Vi kan måske snakke om det, når den næste skal bygges, selv om jeg havde en idé om at gå efter seriøst low-budget med den.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Hvis det passer med en af mine skoleperioder ved den næste kan den da sagtens få en pulver eller vådlak :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Hvis det passer med en af mine skoleperioder ved den næste kan den da sagtens få en pulver eller vådlak :hihi
Jeg skal lige finde en passende tank og have det kommende racer-stel renset, så får vi se.


Intet nået i dag - en påskefrokost 'kom i vejen', meeeeen... der er tid endnu.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af juhl-drengen »

Det skal jo også til :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har truet med at rydde op i fuglereden af ledninger i højre sidekasse et par år. Før-billede blev der intet af, men her er resultatet inden bag- og stoplys trækkes på plads:

Billede

Æsken med gaffatape, øverst til venstre, er en custom CDI, som er blevet til vha. Ewald Emmentreiber (motelek.net og emmentreiber.com) og Kai.
Æsken er oprindeligt til dyser fra Polini til Dell'Ortos PHBG-serie. Printet passer akkurat indeni og holdes på plads med epoxy-lim. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Kai »

Ser jo nydeligt ud :bravo
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

De sidste ledninger (i dén ende) blev samlet og sidekassen er endelig monteret:

Permanent forbindelse mellem batteri/'laderelæ'.
Permanent forbindelse mellem batteri/bremselys.
Alle andre forbrugere kan så få strøm via returledningen fra tændingslåsen.
Det lyder næsten rigtigt og funktionelt.

Tak, Kai! Det hjalp at finde sådan en 'samleblok' ift. at bruge kronmuffer.

Billede


Tanken er også monteret. Den gik dælme STRAMT, så den falder næppe af, skruer eller ej! Fandt nogle lækre, rustfaste skruer med linsehoved. De er bare fine til formålet!
Pænt øv at glemme, man ikke lige har et tankdæksel, EFTER man har hældt benzin på for at teste den nye benzinhane. Tanken og hanen holder tæt!!! :D

Billede


Forgaflen er desuden afmonteret uden at miste en eneste kugle til mine styrfittings. Så skal den nye gaffel bare lige renses og renoveres, inden den bliver sat på. Bordet er ryddet til formålet! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Hochlenker:

Billede

OROGONOOOOL: :hihi

Billede


Forgaffel og -hjul:

Billede

35 år gammel forgaffel, pinligt ren bag de sort muffer:

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Nabo Jan »

Vi vil se et billed af dit ryddet bord ellers tror vi ikke på dig :thunge
Fint spejl billed i tanken, en gearet Kreidlerhansen der tager billed af sin spritnye tank :teeth2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Vi vil se et billed af dit ryddet bord ellers tror vi ikke på dig :thunge
Fint spejl billed i tanken, en gearet Kreidlerhansen der tager billed af sin spritnye tank :teeth2
Mehehe, din bandit! For én gangs skyld ligger der kun det på bordet, som skal ligge der (forgaflen), hvis vi ser bort fra loddekolben, en saks og en bremseankerplade. Det er milevidt fra mit sædvanlige kaos!
:hihi

Fik forresten besøg af et par hyggelige gutter fra Broby, som befriede mig for lidt stumper, jeg alligevel ikke får brugt. Faktisk en god og produktiv dag, da jeg også fik ryddet (lidt) op, inden jeg i det hele taget gik i gang.

Nu mangler jeg kun det sidste... :what2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Ha ha ha! som krumningen på tanken kan warp´e udseendet.....eller?? :teeth2
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Ha ha ha! som krumningen på tanken kan warp´e udseendet.....eller?? :teeth2
Ja, krumningen slanker!!! :hihi

Jeg kan fan'me nær gemme en king-size pose peanuts i det viste kæbeparti! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Knud »

Thø-hø! på Kreidleren er der jo også "Hamsterbacken"...sorry :offtopic
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Thø-hø! på Kreidleren er der jo også "Hamsterbacken"...sorry :offtopic
Du fangede referencen! :bravo
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af Henrik N »

Nabo Jan skrev:Vi vil se et billed af dit ryddet bord ellers tror vi ikke på dig :thunge
Fint spejl billed i tanken, en gearet Kreidlerhansen der tager billed af sin spritnye tank :teeth2
He jeg trode det var et klistermærke han havde på tanken. men hansen helheden ser pisse godt ud.
gid jeg havde været så vidt, de kære stumper
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det begynder at ligne noget! Forgaflen er renset og renoveret indvendigt, og gaffelbroen har fået et lag frisk, matsort lak efterfølgende.

Det er en meget enkel opgave, som kun kræver en 21mm fastnøgle, 11mm og 13mm top, en hobbykniv, en skruestik, en tang og en flaskerenser.

Gaflen skal tømmes for olie og yderrørene skal af. Det gøres ved at løsne den 7mm bolt, som sidder i bunden af hvert yderrør og trække røret af.
Indvendigt finder man i hvert ben (fra top til bund) et rør, en fjeder, en nylonbøsning og en fjeder mere. De ryger ud, når man vender gaflen på hovedet.

Now here's the tricky part - forlængere, forlængere og atter forlængere + en 13mm top, samt en tang til at holde kontra med på 'stødstangen':

Billede

Når den 8mm møtrik er løsnet på indersiden, kan man trække stødstangen ud:

Billede

De gamle bøsninger var lidt forskellige. Den ene var skør og revnet, mens den anden var blød som smør, så den ene kunne flækkes i skruestikken og den anden kunne skæres over, så jeg kunne komme til at sætte friske skraberinge på messingbøsningerne. Der er en del forskel på nyt/gammelt:

Billede

De nye nylonbøsninger presses på plads i skruestikken med lidt smørelse (jeg brugte en SAE30-olie), og for at gøre det hele lidt lettere, varmede jeg bøsningerne op med en hårtørrer, imens:

Billede

Sådan skal sagerne sidde indvendigt i røret - bemærk, de skal IKKE samles UDENFOR røret! Dette foto er kun for illustrationens skyld:

Billede


Topmøtrikkerne var udstyret med NUL pakninger (O-ringe), så jeg skal altså på jagt efter et par kraftige O-ringe for at undgå, der kommer vand i systemet. Typisk nok, for jeg har LIGE bestilt div. stumper hjem fra udlandet, men der MÅ findes en standardstørrelse, som kan gå an!

Gaflen hænger nu i stellet igen, men uden yderrør, da jeg ikke lige fik mine nye muffer til forgaflen med ned i garagen. Det tager et par minutter at montere, så det går nu nok, da! For første gang i hele mit liv viste det sig bøvlet at få de 19 kugler på plads i den nederste kugleskål, men det gik, selv om der desværre kom to bitte-små sår i lakken på gaffelbroen.

Matsort er ikke den helt korrekt farve. Den skal egentlig være silkemat, men sådan en klarlak har jeg ikke gode erfaringer med. Og helt blank klarlak synes jeg altså er noller, så jeg venter på, lakken er hærdet op, og så får den simpelthen en gang fedt. Dét giver et resultat, som jeg synes om. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidlerens ansigtsløftning

Indlæg af kreidlerhansen »

Ohooooo! :what2

Typisk nok er fotoet af den pæne side sløret og den knap så pæne side knivskarp. :hihi

Billede

Der sidder lidt snavs på forgaflen lige over broen - den er som sagt 100% fri for rust, og så vidt jeg kan lure, er den også helt lige.

Billede


Det skrider da fremad. Forreste ankerplade blev renset og alle bevægelige dele renset og smurt (inkl. centreringsmekanismen) og div. anløbne dele blev renset og lakeret.
Forhjulet er nydeligt, men ikke perfekt. T.Hansen-dækket var lige det bedste/eneste kompromis. De er faktisk ok til prisen, omend kørsel i regnvejr kræver en smule årvågenhed.
De nye (midlertidige) replica-bælge var uden udluftningshuller, så de blev lavet á la "det skal gå stærkt" - det snakker vi ikke mere om, men nu bliver de da ikke 'pustet op', når forgaflen arbejder.
Mit speedo-drev har forlængst rundet 30.000km, siden det blev monteret i 2009, og det fik lige en sjat fedt - ingen tegn på slid.
Forlygte og lygteholderne er måske kun noget midlertidigt, selv om jeg synes enormt godt om den kombination.
Synet af det høje styr er lidt specielt og giver en udfordring med gaskablet, som er til et lavere styr, men jeg har vist både inder- og yderkabel liggende et eller andet sted, så jeg må jo lave noget selv, hvis jeg finder stumperne i tide.
Cockpit bliver droppet til fordel for... noget andet... som så giver en udfordring ift. tændingslåsen.
Nye stafferinger til sidekasserne er på vej hjem - dem glæder jeg mig til at se på det gule uhyre!

Det bliver en rigtig moffi' Kreidler, hvis vi liiiiige ser bort fra omdrejningstallet. :thunge


Og nej, det er ikke meget, jeg når ad gangen. Jeg er en klovn til det der med at holde ryddeligt, så hele garagen har simpelthen været ét stort kaos, siden jeg gik i gang. Men nu fik jeg så endelig forgaffel, forhjul, topplade og styr monteret, så det blev muligt at hive maskineriet udenfor, og så gik jeg i gang med en tiltrængt oprydning.
Det letter mit kommende elarbejde i forlygten, og når jeg engang bliver Kreidler-køreklar, kan jeg langt om længe komme i gang med en kammerats Ciao, som egentlig bare skal have et komplet eftersyn og en justering... tror min kammerat.

Efterhånden som den gule skrider fremad, flytter jeg de fleste, overskydende stumper over på stellet til den kommende racer. Til den mangler jeg faktisk kun et sæt 18" hjul, en grim tank, et sæde og et sæt støddæmpere, som jeg lige ser det.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"